Höjd pensionsålder - jobbigt eller rimligt? (utbruten från Vad gör vi? Del CXCV)

Jag tycker att det är helt vansinnigt. Det kanske inte är att bokstavligen jobba hela livet men definitivt majoriteten av den förväntade livslängden, vilket är svindlande när man tänker på det och på hur mycket som är betydligt mer värdefullt här i livet än att springa i kapitalismens hamsterhjul.

Och innan någon kastar sig över tangentbordet för att skriva en klatschig motreplik - jag har varken ork eller vilja att diskutera mer ingående. Det skulle spåra ur totalt om jag började skriva vad jag verkligen tycker om hur mycket samhället kretsar kring arbete. Men jag skriver det här ändå, för den lilla chans att någon annan som i tysthet tänker likadant ska känna sig mindre ensam.
You and me both.
 
Men om man vill sluta jobba tidigare hanger det val pa att man skaffat en lamplig privat pensions forsakring sa man kan gora det?

Har ar det mycket vanligt att man byter yrke ... vi har flera piloter och andra yrken dar man blir pensionerad tidigt som kor skolbuss. Det ar ett deltidsjob och lonen ar inte det viktigaste utan att komma ut och ha ett "purpose" att behovas och gora nytta.
Jag tänker också att man kanske inte behöver ha samma yrke hela livet. Väljer man ett tungt yrke får man ju också ta konsekvenserna av det, blir man sjuk och inte klarar av och jobba till pensionen finns sjukersättning. Det finns förtidspension/delpension, man kan gå ner i tid osv. Vi kan ju inte låta hela Sveriges befolkning gå i pension när de är 50 år för att det är då en del med tunga jobb känner sig utslitna- och så lever de flesta tills de är 85.

En på jobbet fyllde 76 nu i vår och gick som timanställning hos oss. Hon har sin krämpor förstås men jag trodde då inte hon var över 70 ens.
 
Har ar det mycket vanligt att man byter yrke ... vi har flera piloter och andra yrken dar man blir pensionerad tidigt som kor skolbuss. Det ar ett deltidsjob och lonen ar inte det viktigaste utan att komma ut och ha ett "purpose" att behovas och gora nytta.
Det där är ju tämligen ovanligt i Sverige, men vi är ju också riktigt dåliga på att jobba med välgörenhet, att värdesätta äldres kompetens och att det är någonting nobelt att finnas i ett större sammanhang.

Det är inte så konstigt att många svenskar saknar sammanhang, även om vi är bra på tex Seniorpoolen.
 
Tänker aldrig i livet jobb till pensionsåldern. Planen är att sälja bostadsrätten som inte har några lån när jag vill gå i pension , japp står i bostadskö sen många år tillbaka Min pappa gick bort några år efter han gått i pension och hade då varit sjuk i 10 år och inte kunnat jobba och mamma blev i princip blind av en ögonsjukdom innan pensionsåldern. Tänker inte vänta tills jag eventuellt blir sjuk utan njuta av livet.
 
Tänker aldrig i livet jobb till pensionsåldern. Planen är att sälja bostadsrätten som inte har några lån när jag vill gå i pension , japp står i bostadskö sen många år tillbaka Min pappa gick bort några år efter han gått i pension och hade då varit sjuk i 10 år och inte kunnat jobba och mamma blev i princip blind av en ögonsjukdom innan pensionsåldern. Tänker inte vänta tills jag eventuellt blir sjuk utan njuta av livet.
"Njuta av livet" hör jag också ofta. Att när man går i pension ska man njuta av livet.

Borde man inte njuta av livet medan man lever det? Borde man inte göra det bästa man kan för att njuta varje del av sitt liv istället för att spara det tills man går i pension?
 
"Njuta av livet" hör jag också ofta. Att när man går i pension ska man njuta av livet.

Borde man inte njuta av livet medan man lever det? Borde man inte göra det bästa man kan för att njuta varje del av sitt liv istället för att spara det tills man går i pension?

Innan man går i pension ska man ju jobba röven av sig för att kunna ta pension. Det är rätt tydligt att det är samhällets norm och synsätt. Jag är ju småbarnsförälder som väljer att njuta nu och det får man ju höra. Kvinnofälla och framförallt "tänk på pensionen!!". Jag jobbar alltså mindre än heltid och kommer nyttja den rätten så länge lagen tillåter.
 
Innan man går i pension ska man ju jobba röven av sig för att kunna ta pension. Det är rätt tydligt att det är samhällets norm och synsätt. Jag är ju småbarnsförälder som väljer att njuta nu och det får man ju höra. Kvinnofälla och framförallt "tänk på pensionen!!". Jag jobbar alltså mindre än heltid och kommer nyttja den rätten så länge lagen tillåter.
Och jag skiter fullständigt i min pension och har så alltid gjort. har aldrig pensionssparat och kommer aldrig göra. Jag lever nu, vet inte ens om jag lever till min pension, min man var 27 år 8 månader och 8 dagar när han dog, rätt långt från pensionen. Det finns inget som säger att man blir så gammal, och inget säger att man inte överlever ekonomiskt heller på pensionen. Min mamma gör det trots halvtidsarbete alltid. Jag litar på vårt skyddsnät. Jag jobbar 50% och har 50% sjukersättning. Kommer få en pissig pension, men så är allt trendigt, på mode och nytt och nyrenoverat inte riktigt vad jag söker efter, så kanske beror det på vad för inställning till livet man har och har haft när man står där och är redo för sin pension.
 
"Njuta av livet" hör jag också ofta. Att när man går i pension ska man njuta av livet.

Borde man inte njuta av livet medan man lever det? Borde man inte göra det bästa man kan för att njuta varje del av sitt liv istället för att spara det tills man går i pension?


Jag njuter av livet nu också men det är ju mer begränsat eftersom jag måste jobba 40 timmar per vecka. Skulle vilja träna mer, rida mer, läsa och skriva mer och baka och laga mat mer. Skulle också vilja gå roliga kurser och lära mig mer om skådespeleri. Men dygnet har bara 24 timmar så även om jag redan gör mycket av det där och definitivt njuter av det så skulle vilja ha ännu mer tid för allt det där och njuta av livet ännu mer.
 
"Njuta av livet" hör jag också ofta. Att när man går i pension ska man njuta av livet.

Borde man inte njuta av livet medan man lever det? Borde man inte göra det bästa man kan för att njuta varje del av sitt liv istället för att spara det tills man går i pension?
Om man har tid och ork så kan man ju göra det. Men det har inte jag när jag jobbar. Och vad jag förstått så är det samma sak för många. Tiden och orken finns inte.
 
Om man har tid och ork så kan man ju göra det. Men det har inte jag när jag jobbar. Och vad jag förstått så är det samma sak för många. Tiden och orken finns inte.
Vad jag förstått finns det fler än jag som valt ett arbete jag tycker om, tycker är roligt och trivs med, och därmed blir ju arbetet en del i att njuta av livet och inte bara ta sig igenom timmar.
 
Jag lever på sjukersättning så personligen drabbas jag inte. Men - jag tänker rent krasst att det folk ångrar på dödsbädden inte brukar vara att de jobbat för lite.

Jag har inget emot att möjligheten att jobba längre finns för de som vill det, vissa mår trots allt bättre av att ha ett jobb att gå till. Men sen har vi mängder och åter mängder som sliter ut sig, fysiskt och psykiskt, och det ofta i låglönejobb som gör att de inte har råd att gå i pension tidigare.

Jag skulle önska ett system som tar bättre hand om de som sliter ut sig. Exakt hur vet jag inte men de borde kunna gå i pension tidigare utan att förlora på det ekonomiskt.
 
Och jag skiter fullständigt i min pension och har så alltid gjort. har aldrig pensionssparat och kommer aldrig göra. Jag lever nu, vet inte ens om jag lever till min pension, min man var 27 år 8 månader och 8 dagar när han dog, rätt långt från pensionen. Det finns inget som säger att man blir så gammal, och inget säger att man inte överlever ekonomiskt heller på pensionen. Min mamma gör det trots halvtidsarbete alltid. Jag litar på vårt skyddsnät. Jag jobbar 50% och har 50% sjukersättning. Kommer få en pissig pension, men så är allt trendigt, på mode och nytt och nyrenoverat inte riktigt vad jag söker efter, så kanske beror det på vad för inställning till livet man har och har haft när man står där och är redo för sin pension.

Jag resonerar likadant, räcker inte det jag har lyckats jobba ihop finns det garantipension och ekonomiskt bistånd. Det blir kanske inte lyx och räkor men jag kommer ha fått leva med mina ungar och det är lyx nog om jag får låta klyschig.
 
Jag njuter av livet nu också men det är ju mer begränsat eftersom jag måste jobba 40 timmar per vecka. Skulle vilja träna mer, rida mer, läsa och skriva mer och baka och laga mat mer. Skulle också vilja gå roliga kurser och lära mig mer om skådespeleri. Men dygnet har bara 24 timmar så även om jag redan gör mycket av det där och definitivt njuter av det så skulle vilja ha ännu mer tid för allt det där och njuta av livet ännu mer.
Så är det ju, tyvärr hör jag ofta det av personer som inte gör så mycket mer än jobbar- och pratar om allt de ska göra soom pensionärer sedan. Njuta av livet då.

Livet som man lever är ju en del av livet, tänker jag.
 
Anledningen till att pensionsåldern höjs är helt enkelt för att man måste göra det om vi ska ha kvar samma pensionssystem som nu. Vi lever allt längre och det är vanligt att man inte börjar jobba förrän i 25-årsålder, till skillnad från när många gick direkt ut i arbetslivet från gymnasiet.

2021 hade en svensk 65-årig kvinna i snitt en förväntad återstående livslängd på 22,1 år, varav 14,8 friska år. För en man var motsvarande siffror 19,6 år varav 14,5 friska. Det är alltså inte så att man generellt inte skulle hinna njuta av pensionen, även om detta förstås bara är genomsnitt.
Naturligtvis måste man se till att folk som inte klarar av att jobba mer inte behöver göra det, oavsett ålder. (Den första pensionsförsäkringen som infördes gjorde ju inte heller skillnad på de som fyllt 67 och de som inte kunde jobba på grund av invaliditet.)

Kan man inte så kan man inte. Men några måste jobba de där veckorna, månaderna, åren som behövs för att landet ska kunna ta hand om de som inte kan.
 
Så är det ju, tyvärr hör jag ofta det av personer som inte gör så mycket mer än jobbar- och pratar om allt de ska göra soom pensionärer sedan. Njuta av livet då.

Livet som man lever är ju en del av livet, tänker jag.


Absolut att det är så, tänker att jag kanske skulle uttryckt mig att jag vill njuta ännu mer av allt det goda som livet har att erbjuda. Innan jag är för sjuk för att göra det. :)
 
Om man ska ha jobbat 45-50 år så är det nog tämligen liten andel som behöver jobba så mycket mer än till 70 år.

Om man har börjat jobba direkt efter gymnasium så hinner det bli många år i arbete + ännu fler för varje gång pensionsåldern höjs. Men jag har svårt att se att vi är friskare bara för att vi lever längre. Är ju rätt så många skröpliga 70 åringar runt om i Sverige redan nu. Inte heller tror jag att förekomsten utav demenssjukdomar eller cancer kommer minska bland den äldre befolkningen.
 
Vad jag förstått finns det fler än jag som valt ett arbete jag tycker om, tycker är roligt och trivs med, och därmed blir ju arbetet en del i att njuta av livet och inte bara ta sig igenom timmar.
Det där begriper jag inte alls. Jag jobbar endast för att tjäna pengar. Roliga jobb finns inte.
 
Det där begriper jag inte alls. Jag jobbar endast för att tjäna pengar. Roliga jobb finns inte.
Jag hade jobbat även om jag inte hade behövt pengarna, och tänker "aldrig" gå i pension. Jag älskar ATT jobb och jag älskar MITT jobb, båda ger mig gott så att säga. Inte bara att det ger mig mat på bordet utan för att jag gillar vad jag gör och att jobba, använda huvudet, vara kunnig, hjälpa, behövas, vara del av ett system, vara en kollega osv.
Men det är jag det. Som tur är är jag inte ensam om att känna så här, har sett flera ha liknande känslor för sitt jobb här på buke.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 171
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 688
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 552
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 808
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp