Höjden av egoism?

Som du säger, fråga kan man ju alltid!
Men att välja den tävlingsplatsen med en unghäst?! Näää, det skulle jag nog undvika om så mkt stod på spel!
Eller i allafall då välja ngn av tävlingarna där de hade uppstallning i så fall, för att ha en box till hästen.

Just denna tävling var extrainsatt, och de hade då ingen uppstallning trots att det var tvådagars.
 
Jodå, jag förstår vad du menar!
Det var inte bara "några stycken" det var tal om.

I 1,10 var det 50/50 avd A och B.
I 1,20 var det fler starter i avd A, men ändå REJÄLT med starter i avd B.
 
Då har jag lärt mig ngt nytt!
Men det var ju smart! Att göra det så lätt som möjligt för att "bebisarna" ska få en chans att göra ett bra jobb!
 
Man har inte alls ngn speciell tid man måste vara på en tävlingsplats!
Inte på ngn tävling jag varit på i allafall!
 
Min nuvarande häst är 10 år, jag har haft honom sedan han var 1 år. Är det nog svar på din fråga? ;)
Han hade minst en "placering"/dag när han gick unghästklasserna.

Dessutom var han mkt noggrant tränad att åka/stå i transporten redna som "snorunge", så han har sedan första tävlingsdagen alltid sovit lugnt i kärran mellan klasserna...
 
Förmodligen var de från mitt distrikt de som frågade. Här är det nämnligen mer regel än undantag att de lägger unghästklaserna sist i första klassen och först i den efter för at var snälla mot unghästarna. Håller med om att det är taskigt mot övriga men jag har blivit så van vid det att jag inte reagerar nämnvärt, oftast har ju iofs unghästarna varit betydligt färre än de vuxna iannat fall hade jag kanske reagerat mer.
 
Jag hade inte heller höjt på ögonbrynen OM det varit anslaget i ryttarmeddelandet!
Då hade jag vetat premisserna när jag åkte dit. OCH kunnat välja om jag skulle avstått.

Jag har ett annat fenomen. Jag jobbar heltid, och ska upp astidigt på måndag morgon.
Är då tävlingen i fråga en söndag, så kan jag tänka mig MÅNGA saker jag hellre vill, än att komma hem vid midnatt!
Nu var tävlingen i fråga på en lördag, men ändå.

Jag är en sådan som blir sur när saker som KAN anslås i tid, anslås i sista minuten.
Tex så när det var en massa ridskolecuper i några år, där både ponnyer och stora hästar var med.

Klubben som skulle ha distriktsfinalen i en av de cuperna, skippade att anslå det i BÅDE proppen och ryttarmeddelandet.
Och jag kan ju LUGNT säga att hade jag vetat om denna ursega klass med både ponnyer (dessa kategorier...) OCH stora hästar PLUS stilbedömning, så hade jag INTE ridit de klasser jag gjorde!
För det fanns två 1,10, och jag tog den sista! Och före den hade de klämt in denna cup...

Likadant anser jag att flytta om avd A och B. Ska det göras, ska det anslås i tid!
Så ALLA har samma förutsättningar att "ladda upp"!
 
Håller med idg om att det är hopplöst när man inte får veta saker iförväg, det brukar itne anslås här heller, möjligen (men inte alltid) i ryttarmeddelandet, men eftersom det är så pass vanligt räknar man nästan med det. Men jag ska ju itne säga att jag uppskattar det, fast jag tävlar så pass sällan att jag inte irriterat mig så mycket på det. Men tacka vet jag fälttävlan , fasta starttider och man rider bara en klass :), oftast över två dagar här iofs vilket gör att båda dagarna går åt, men inte hela dagar och man vet tiderna i förväg.
 
Jag har faktiskt aldrig varit med om att det varit så!
Har aldrig ens hört talas om det?! :confused:
Är det ett "Stockholmsfenomen" kanske?
För där i storstaden är det ju många andra saker som jag aldrig heller upplever, tex lottning.
 
Förmodligen är det ett Stockholmsfenomen, liksom bortlottningaran som ju tom spridit sig till hopptävlingar, att man kan bli bortlottad i dressyr och fälttävlan har man ju vant sig vid men hopptävlingar det är nog nytt för i år, eller möjligen förra året.
 
Hur stora är hoppklasserna innan arrangören börjar lotta?

Själv var jag i fjol på en tävling i Daladistriktet, där arrangören inte begränsade antalet efteranmälda.
Så en klass som INKLUSIVE avdelning B skulle ligga på under 50 starter, slutade på det DUBBLA! :crazy:

Så jag som den dagen inte red första klassen hade ju med ryttarmeddelandet beräknat hur länge första klassen skulle ta. Kan säga att jag var på tävlingsplatsen sisådär 3 timmar tidigare än jag behövde! :crazy:
Då tänkte jag faktiskt på alla unghästar! Dubbelt så lång väntan...

Jag tycker allt arrangören ska säga nej till efteranmälningarna när de blir SÅ många!
 
Jag vet inte riktigt, det beror på klubben, men det börjar väl bli kritiskt när det blir uppåt 3-400 starter på en dag. Kring 120 starter bara i avdelning A och sen 30-40 i avd B har jag sett då är det verkligen inte kul att starta tidigt och sen vänta på ev prisutdelning eller start i nästa klass.
Min klubb har tävlingar i helgen, vi har 3 klasser/dag och hittills 273 starter på lördagen (största klassen 90+27) och 236 starter på söndagen det anses väl rätt normalt, ingen fara för bortlottninga alltså.
 
Oj vad starter! :eek:
Och här i Örebrodistriktet är det inte ovanligt med klasser där det bara är sisådär 20-25 starter per avdelning i en 1,10...
 
Jo det blir litegrann, det är väl lite av en ond cirkel här nu. Få tävlingsarrangörer (iallafall i relation till antalet ryttare) ger massor av starter vilket gör tävlingsdagaran långa och jobbiga för arrangörer/funktionärer vilket gör det ännu svårare att hitta tävlingsarrangörer osv...
 
Säkerligen är ju problemet också att de tävlande ryttarna själva inte ställer upp som funktionärer på tävlingar där de inte själva deltar.
OCH att alla tävlande ryttare resonerar likadant!

Man ser ju ofta här på forumet om vilket krångel det är att få arrangörer till olika laghoppningar.
I distriktet där jag bor så måste en klubb som deltar med ett lag själva arrangera en lagtävling inom två år.
En fullkomligt självklar "lag" tycker jag, men tydligen har inte alla distrikt det märkligt nog! :confused:

Fler tävlande borde ju vara = fler funktionärer tycker jag...
 
Jo visst är det det som är problemet, och det är nog mycket ett storstadsfenomen. De flesta är alldeles för stressade för att hinna/orka ställa upp. Jag har själv dåligt samvete för att jag inte jobbar tillräckligt med tävlingarna i klubben. Försöker ställa upp som funktionär så mycket jag kan men känneer att jag inte kan/orkar tar ansvar för själva arrangerandet, och det är det som krisar hos oss just nu. Tävlar iofs inte så mycket själv att jag ligger på "minus" men det hjälper ju inte, nån måste ju ta ansvaret för tävlingarna och alla känner som jag.

Får väl se hur det blir till våren ev avstår vi tävlingar då men det känns ju verkligen inte bra, men alla har väl lika bra (elelr bättre) anledningar som jag till att de inte kan/vill åta sig det.

Har tidigare i min gamla klubb varit betydligt mer aktiv och var funktionärsansvarig imånga år men just nu fungerar det inte. Synd att alla verkar ha det likadant...
 
någon skrev att dom aldrig slutar att förvånas, jag håller men men kanske inte av samma anledning.
Hur orkar så många här blir upprörda och börja bråka över så lite.

Jag tycker det är helt rätt att personen ifråga vill lägga avd B först. jag har varit på flera tävlingar där sådan situation har uppstått och inte ens reflekterat över att avd B ska gå före bara speakern meddelar en sådan förändring i tid så alla hinner planera sin dag.

Det är förståss bara min åsikt.

MVH Cissan
 
Men så länge du gör NÅGOT är det ju ok!
Om ALLA gör som dig, gör NÅGOT, så är det ju inga problem!
Problemet är ju att alldeles för många inte gör NÅGOT ALLS!
 
"I tid" är knappst ett par minuter innan avdelning A ska börja...
Vilket var fallet där jag tävlade, OM arrangören hade gått med på önskemålet.
 

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 207
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Hej! I helgen red jag en Reg. 110 bed. A. Klassen efter min var en 120 bed. A. Tävlingsveterinär var på plats men då jag är lärd att...
Svar
16
· Visningar
9 737
Senast: Lady_S
·
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 546
Senast: cirkus
·
Hoppning har en liten undran... Jag tänkte försöka kvala med min pålle till globenfinalen. Det står att ekipage får ej ha placering i högre än...
Svar
9
· Visningar
2 302
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp