Bukefalos 28 år!

Höjning av bensinpris

https://sverigesradio.se/artikel/7587865

Läste på Sveriges radio att trafikverket kommit fram till att bensinprist måste höjas kraftigt, 50 kr litern om jag förstår rätt.

Hur skulle det påverka er?
Jag skulle få sluta köra bil. Har inte möjlighet att köpa ny elbil eller liknande.
Och det hade ju fått blir så.

Vilka åtgärder anser ni hade krävts för landsbygden?

Märk väl att jag inte är insatt i frågan, men jag blev nyfiken på hur andra här tänker efter att jag läst artikeln.
Förmodar att en del av er kanske bor på landet och har häst.
Hur funkar det med elbil och släp?
Det skulle inte vara kul, men jag skulle nog klara mig tror jag. Ingen skidsemester blir det ju. Svårt att åka till Skåne eller speciellt Gotland på sommaren, går buss bara en gång om dagen och man kan ju inte ta cykel på tåget. Men i övrigt hemmavid bra cykelvägar och tåg.
 
Vilken intressant tråd det blev, tack för det! :)

Den ledde om inte annat till att jag kollade upp hur det skulle gå till att konvertera min Skoda till etanolbil. Jag ska kika närmare på det så det inte finns några obehagliga överraskningar av en sån manöver. Men en kostnad på 10 000 kan gå att lösa.

Jag skulle väldigt gärna köra en bil som är klimatsmart. Nu tror inte jag att min är den värsta boven då den är hyfsat ny och drar lite. Är ingen höjdare på bilar men besiktningsmannen kunde knappt mäta något ur avgaserna på senaste besiktningen så jag hoppas det är bra, han verkade nöjd i alla fall ;) Sen kanske min bil är lika illa för klimatet för det iofs.

Med det sagt är det självklart att något måste göras! Idag är det 15 grader ute. I oktober.. Känns inte bra nånstans.

Dels känns det som att krutet borde läggas inne i och städerna. Där är det redan idag hyfsat enkelt att förflytta sig kollektivt. Cykla går också bra. Statliga bilpooler med bilar som går på naturgas kanske kunde vara nåt?
Vi måste sluta med nöjes och affärsflyg. Bevisligen går det att hålla möten online. Och det verkar inte som att det är hållbart att resa på semester med flyg varje år. Hur härligt det än kan vara.
Vi måste också sluta konsumera så ansvarslöst som vi gör idag och börja handla närproducerat.

Däremot blir det lite knasigt tycker jag att säga att man bara får ändra sig och anpassa sig.
I skarpt läge är det ju så. Men det är inte enkelt för många. Och jag tror som någon/några andra skrivit att det främst kommer drabba dom som redan i dag lever på marginalen.
Och jag vet att det finns uppfattningar att dom som lever så får se till att göra de förändringar som krävs (a´la Lyxfällan), men jag tror inte alltid det är att bara göra. Människor har olika förutsättningar och jag tror mer på att få till nån form av hjälp för dessa att ställa om. Hur vet jag inte, men jag tror inte att det kommer gynna någon att bara "Så, nu kostar bränslet 50 kronor litern, jaha, har du inte råd. Trist för dig, du borde löst det innan". Nu säger jag inte att chargongen skulle vara så eller att det kommer gå från en dag till en annan.
Men jag tror som sagt att det kommer krävas rätt mycket för att göra en omställning som inte gör så att personer tvingas sluta sina jobb och flytta in till stan.
 
Det skulle inte vara kul, men jag skulle nog klara mig tror jag. Ingen skidsemester blir det ju. Svårt att åka till Skåne eller speciellt Gotland på sommaren, går buss bara en gång om dagen och man kan ju inte ta cykel på tåget. Men i övrigt hemmavid bra cykelvägar och tåg.
Det där är också ett område som behöver utveckling. Tågen. Och då menar jag möjligheten att ta med cyklar och även lastcyklar som blir vanligare och vanligare.
 
Hojning av bensinpriset hade inte paverkat mig namnvart tror jag. Jag bor i stad, ager ej en bil, och cyklar, aker kollektivt eller taxi. Antar att priserna pa de senare gar upp med bensinpriset, men det ar val svart att spekulera i hur mycket.
Mina resekonstnader ar inte heller sa hoga att en viss hojning skulle ha jattestor paverkan (ca. 1000 kr manaden kollektivt, 300kr taxi).

Jag ar verkligen for att anvanda ekonomiska incitament till att andra resemonster. Ett par verkligt enkla faktorer ar att bygga ut cykelinfrastrukturen och att prioritera fotganger, cyklister och kollektivtrafik i all om/nybyggnad av vag och transport; att subventionera kollektivtrafiken och att sluta subventionera fossilindustrin - framforallt flygbiljetter kan vara orimligt billiga, och flyget maste kunna bara sin egna kostnad!
 
Vad det mals på om de där batteribilarna som ett alternativ?!

Batteribilar är en reaktion på problemen med dålig (rent livsfarlig) luft i storstäderna.

Batteribilar är inte en lösning på jordens klimatproblem

Batteribilar har val visst anvanding, iom att de ar battre an bensinare, men ska val bara anvandas dar bilar ar absolut nodvandigt. I storstader ar det battre att forsoka helt motverka bilberoendet och se till att det inte finns nagot behov av att aga en privatbil
 
Det där är också ett område som behöver utveckling. Tågen. Och då menar jag möjligheten att ta med cyklar och även lastcyklar som blir vanligare och vanligare.
När jag var 12 och vi hade cykelsemester i Dalarna fick vi med cyklarna på samma tåg i en godsvagn. Det är helt obegripligt att det inte ska gå att ordna nu. Det är kanske lätt att förstå att platsen inte finns i vagnarna speciellt om det skulle bli populärt. Men samtidigt, när vi åkte tåg till Åre var det helt vansinnigt också. Fem barnfamiljer i samma vagn alla med skidor och pjäxor osv, det är så uppenbart inte gjort för det så platsen i vagnarna för packning (barnvagnar, rullstolar) är redan totalt undermålig. (När man väl var framme är hela områden byggda efter bil så man kunde knappt gå, och det gick knappt att handla utan bil. Helt ärligt jag åkte typ slalom med matkasse en bit.)

Och som sagt Gotland, ok man kan få på cykel på pendeltågen, och av dem om det inte är centralstationen och på färjan. Men sedan är cykelbanorna längs 90-vägen väldigt av och på och här och där (de har byggt sådana dock, nya jättefina bort till oss, men som sagt de förvinner ibland så tre vingliga barn, lastcykel osv hittas lätt på 90-vägen dit de lurats av cykelvägen.). Det blir ju inte roligt 1 mil med matkassar om man säger så. Den som kallar Gotland en cykelö måste ju vara helt galen. Skånes cykelvägar finns också här och där, slutar plötsligt utan någon som helst vägren och dyker upp någon annanstans som hägringar.

En bekant som skulle cykla många mil norrut stötte på ställen där den av kommunen och cykelfrämjandet utpekade cykelvägen gick längs en 100 1 till 2 väg :eek:, är det ens lagligt.
 
Senast ändrad:
När jag var 12 och vi hade cykelsemester i Dalarna fick vi med cyklarna på samma tåg i en godsvagn. Det är helt obegripligt att det inte ska gå att ordna nu. Det är kanske lätt att förstå att platsen inte finns i vagnarna speciellt om det skulle bli populärt. Men samtidigt, när vi åkte tåg till Åre var det helt vansinnigt också. Fem barnfamiljer i samma vagn alla med skidor och pjäxor osv, det är så uppenbart inte gjort för det så platsen i vagnarna för packning (barnvagnar, rullstolar) är redan totalt undermålig. (När man väl var framme är hela områden byggda efter bil så man kunde knappt gå, och det gick knappt att handla utan bil. Helt ärligt jag åkte typ slalom med matkasse en bit.)

Och som sagt Gotland, ok man kan få på cykel på pendeltågen, och av dem om det inte är centralstationen och på färjan. Men sedan är cykelbanorna längs 90-vägen väldigt av och på och här och där (de har byggt sådana dock, nya jättefina bort till oss, men som sagt de förvinner ibland så tre vingliga barn, lastcykel osv hittas lätt på 90-vägen dit de lurats av cykelvägen.). Det blir ju inte roligt 1 mil med matkassar om man säger så. Den som kallar Gotland en cykelö måste ju vara helt galen. Skånes cykelvägar finns också här och där, slutar plötsligt utan någon som helst vägren och dyker upp någon annanstans som hägringar.

En bekant som skulle cykla många mil norrut stötte på ställen där den av kommunen och cykelfrämjandet utpekade cykelvägen gick längs en 100 1 till 2 väg :eek:, är det ens lagligt.
För inte så värst länge sedan, så fanns det särskilda bagagevagnar på bl.a. nattågen till fjällen, åtminstone unde högsäsong.
Man lämnade sina skidfodral, hundpulkor och annat skrymmande gods där, mot kvitto och godset märktes med en etikett/adresslapp för var det skulle lastas av.
På t.ex. Stockholms Central, så togs godset emot vid en vagn på perrongen.

Det blev, gissar jag, något längre stopp vid varje station, för på och avlastning.

Antagligen hamnade något enstaka par skidor fel också, även om jag/vi aldrig råkade ut för det.
 
Jag skulle nog tvingas byta arbetsplats. Har 4 mil enkel resa till nuvarande, men det finns bussdepåer ca 1,5 mil hemifrån. Bilen är liten och drar inte supermycket. Kan absolut tänka mig en elbil, men inte rill dagens priser.
 
Vilken intressant tråd det blev, tack för det! :)

Den ledde om inte annat till att jag kollade upp hur det skulle gå till att konvertera min Skoda till etanolbil. Jag ska kika närmare på det så det inte finns några obehagliga överraskningar av en sån manöver. Men en kostnad på 10 000 kan gå att lösa.

Jag skulle väldigt gärna köra en bil som är klimatsmart. Nu tror inte jag att min är den värsta boven då den är hyfsat ny och drar lite. Är ingen höjdare på bilar men besiktningsmannen kunde knappt mäta något ur avgaserna på senaste besiktningen så jag hoppas det är bra, han verkade nöjd i alla fall ;) Sen kanske min bil är lika illa för klimatet för det iofs.

Med det sagt är det självklart att något måste göras! Idag är det 15 grader ute. I oktober.. Känns inte bra nånstans.

Dels känns det som att krutet borde läggas inne i och städerna. Där är det redan idag hyfsat enkelt att förflytta sig kollektivt. Cykla går också bra. Statliga bilpooler med bilar som går på naturgas kanske kunde vara nåt?
Vi måste sluta med nöjes och affärsflyg. Bevisligen går det att hålla möten online. Och det verkar inte som att det är hållbart att resa på semester med flyg varje år. Hur härligt det än kan vara.
Vi måste också sluta konsumera så ansvarslöst som vi gör idag och börja handla närproducerat.

Däremot blir det lite knasigt tycker jag att säga att man bara får ändra sig och anpassa sig.
I skarpt läge är det ju så. Men det är inte enkelt för många. Och jag tror som någon/några andra skrivit att det främst kommer drabba dom som redan i dag lever på marginalen.
Och jag vet att det finns uppfattningar att dom som lever så får se till att göra de förändringar som krävs (a´la Lyxfällan), men jag tror inte alltid det är att bara göra. Människor har olika förutsättningar och jag tror mer på att få till nån form av hjälp för dessa att ställa om. Hur vet jag inte, men jag tror inte att det kommer gynna någon att bara "Så, nu kostar bränslet 50 kronor litern, jaha, har du inte råd. Trist för dig, du borde löst det innan". Nu säger jag inte att chargongen skulle vara så eller att det kommer gå från en dag till en annan.
Men jag tror som sagt att det kommer krävas rätt mycket för att göra en omställning som inte gör så att personer tvingas sluta sina jobb och flytta in till stan.
Har du bensin eller diesel?

Rie - Skodaägare med diesel.
 
Nu finns inte fiber heller och förmodligen inte inom många, många år, men det är bara en lösning på att minska antalet resor med lite. Alternativa bränslen och färre resor är utmärkt, och omställning för de som har alternativ.

Finns inga alternativ blir det inte automatiskt fler för att man tar ut mer skatt av enskilda. Finns det rimliga alternativ så funkar ekonomiska styrmedel bra.
Jag för min del tror faktiskt att ett höjt bensinpris kommer att driva på framdragningen av fiber.
Byar går samman och fixar det när det blir litet kris.
Och pressen på bidrag att få till det ökar.
 
Jag tror definitivt att den som har bosatt sig litet avsides för att det ger en lägre boendekostnad skulle få problem med höga bensinpriser. Men det är egentligen inte en orsak till att låta miljön betala priset.
Nu så tror inte jag att en sådan skatt är politiskt möjlig att genomföra, men den är ett intressant tankeexperiment. Jag skulle nog skaffa en gasbil för tyngre transporter och en elbil för resor kort och till lämpliga destinationer. Typ mellan gårdarna som jag bor på. Och så solpaneler till det.
 
Jag för min del tror faktiskt att ett höjt bensinpris kommer att driva på framdragningen av fiber.
Byar går samman och fixar det när det blir litet kris.
Och pressen på bidrag att få till det ökar.

Kanske. Men det förutsätter att det finns något som kan liknas vid en "by". Och du har rätt, där de förutsättningarna finns, finns ofta redan fiber.
 
Är inte tillverkningen jag har i tanken utan brytning av mineraler som behövs.

Tillverkningen ska tydligen ske på Hisingen men den farliga brytningen kommer fortfarande bedrivas till största delen i kongo kinshasa under vidriga förhållanden med barnarbetare :cry::rage:.
Börjar vi bryta kobolt i Sverige och övriga västvärlden så👍, men kommer troligen aldrig ske då det är för hälso och miljöfarlig.

Inga problem att bryta kobolt i Sverige, den är inte värre än annan brytning som redan sker idag. Jag har prospekterat efter nickel och koppar där kobolt var ett "sido-mineral" som absolut kan utvinnas för sig. Dvs jag har sett koboltmineral i Sverige i brytvärd mängd. Flera andra batterimetaller (som utpekats som kritiska av EU) finns också i Sverige. Jag är bla med och prospekterar efter vanadin.

Men det var ju det där lilla problemet att miljömupparna vill inte ha gruvor i Sverige heller :grin: Hur elbilar, vindsnurror etc ska kunna tillverkas utan gruvdrift övergår mitt förstånd. Du tillverkar inte en bil eller en vindsnurra av återvunna metallburkar...

Jag är absolut för en omställning till ett miljövänligare och resurssparande samhälle men jag är inte beredd att montera ner sagda samhälle på vägen dit heller. Jag är också väldigt orolig för lösningar som drivs hårt och som inte är fullt genomtänkta, som tex elbilar. Vi kommer ju ihåg fiaskot med lågenergilampor... innan dess hade vi mer eller mindre fått bort användningen av kvicksilver hos konsumenterna. Pga av dessa lampor har vi idag igen en spridning av kvicksilver (att tro att alla hanterar lampor och annat korrekt för återvinning är naivt). Hade vi väntat några år till innan en tvingade omställning hade LED-teknologin var tillräckligt utvecklad.
 
Här ute har de pratat fiber i flera år och t.o.m. haft en arbetsgrupp, flera möten osv. Folk tecknar avtal, väntar och sen blir det inget. Nytt företag med ny lösning, folk tecknar avtal, väntar och sen blir det inget.

Jag tecknade precis mitt tredje avtal sedan jag blev fastighetsägare 2018 🙄

Vi har som sagt kollektivtrafik som är rimligt bra men med småbarn blir vistelsen på förskola orimlig om man ska gå runt ekonomiskt.
 
Synd bara att byta från dåligt till annat dåligt😔
Men visst det dåliga med batteri syns inte i Sverige utan i fattiga länder så vi här kan klappa oss på bröstet😔
Delvis KL

Det dåliga med batteri kommer att synas här också, och är redan på väg att börja synas.

Inte främst i form av nya gruvor, även om horribla exempel på sådana förslag även finns här i Sverige. Norra Kärr, en gruva ovanför Vättern, med stora risken för förstörd vattenmiljö för all framtid i i Vättern, är ett exempel på i allar högsta grad diskutabel gruvdrift i Sverige.
https://www.lrf.se/mitt-lrf/regioner/ostergotland/norra-karr/

Det som redan händer, är utbyggnad av, och förslag på utbyggnad av enorma vindkraftparker med megastora vindkraftverk, inte sällan på tidigare helt oexploaterade platser för industri i någon form, och där störningar på både mänskligt liv och alla former av biologisk mångfald, är mycket stora.

För vindkraftparkerna behövs också nya högspänningsledningar, där sådana idag inte finns, och "billiga" sådana, dras ovan jord.

Det kommer också nya förslag på att bygga ny kärnkraft, med allt vad det drar med sig.

Det är en i det närmaste hysteriskt uppskruvad stämning hos den elintensiva industrin i främst södra sverige, där man är mycket rädd för elbrist.
Rädslan för elbrist späds på, inte bara av batteribilar, utan av att svenska staten, regioner och kommuner, på ett mycket ogenomtänkt sätt, tillåtit stora företag som Facebook, Google, Amazon m.fl. etablera mycket elintensiva serverhallar, utan att ens få garantier för skatteintäkter.

Det har därför blivit något slags vilda västern stämning, och förslagen om nyinvesteringar i elproduktion haglar runt öronen till svenska kommuner, som tycks vara väldigt lättflörtade.
 
Här ute har de pratat fiber i flera år och t.o.m. haft en arbetsgrupp, flera möten osv. Folk tecknar avtal, väntar och sen blir det inget. Nytt företag med ny lösning, folk tecknar avtal, väntar och sen blir det inget.

Jag tecknade precis mitt tredje avtal sedan jag blev fastighetsägare 2018 🙄

Vi har som sagt kollektivtrafik som är rimligt bra men med småbarn blir vistelsen på förskola orimlig om man ska gå runt ekonomiskt.

Mitt personliga problem är att arbetsgruppen blir jag själv :-)

Jo, kollektivtrafik funkar inte riktigt för att lämna och hämta barn; men man skulle kunna tänka sig att det faktiskt möjliggjordes (löser inte mitt problem men ändå). Även om jag skulle gå de 6 kilometrarna i mörkret utan vägren på 70-väg till busshållplatsen med barnen så skulle ändå bussen sticka när jag lämnar barnen och få vänta i 2-3h på nästa. Samma på hemvägen. Ett inplanerat extra stopp vid förskolan och skolan på 7 minuter hade löst just det problemet.
 
Inga problem att bryta kobolt i Sverige, den är inte värre än annan brytning som redan sker idag. Jag har prospekterat efter nickel och koppar där kobolt var ett "sido-mineral" som absolut kan utvinnas för sig. Dvs jag har sett koboltmineral i Sverige i brytvärd mängd. Flera andra batterimetaller (som utpekats som kritiska av EU) finns också i Sverige. Jag är bla med och prospekterar efter vanadin.

Men det var ju det där lilla problemet att miljömupparna vill inte ha gruvor i Sverige heller :grin: Hur elbilar, vindsnurror etc ska kunna tillverkas utan gruvdrift övergår mitt förstånd. Du tillverkar inte en bil eller en vindsnurra av återvunna metallburkar...

Jag är absolut för en omställning till ett miljövänligare och resurssparande samhälle men jag är inte beredd att montera ner sagda samhälle på vägen dit heller. Jag är också väldigt orolig för lösningar som drivs hårt och som inte är fullt genomtänkta, som tex elbilar. Vi kommer ju ihåg fiaskot med lågenergilampor... innan dess hade vi mer eller mindre fått bort användningen av kvicksilver hos konsumenterna. Pga av dessa lampor har vi idag igen en spridning av kvicksilver (att tro att alla hanterar lampor och annat korrekt för återvinning är naivt). Hade vi väntat några år till innan en tvingade omställning hade LED-teknologin var tillräckligt utvecklad.
Vi kanske inte ska tillverka så värst många vare sig batteribilar eller vindsnurror?

Ingendera av ovanstående är miljövänliga för fem öre.

Men vindsnurran är värst.
De har kort livslängd, 15-20 år, är miljökatastrofola under byggnationen med enorma mängder betong, stora ingrepp i vattenföringen när de byggs "i skogen", kräver utbyggda vägar och behöver ha sällsynta jordartsmetaller, och i.o.m. att de fungerar som gigantiska flugsmällor för allt insektsliv, vilket är en viktigt del i basen på näringpyramiden för de flesta ryggradsdjur, och för pollineringen av växter som ska föda alla växtätare, så kan de faktiskt bidra till att ta kål på oss alla.

För lite insekter = för dålig pollinering = för lite mat.

Vi kan ju inte bli fler människor på jorden, och samtidigt avsiktligt göra så att vi inte kan producera mat!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp