Hönät till rundbal

Fibusen

Trådstartare
Tips på något hållbart? Jag köpte ett på Börjes som de var rea på just då för runt 3-400kr har jag för mig, men nu efter några månader så är det för trasigt för att kunna användas. Själva rutorna håller okej,men nätet har släppt från sömmen på nylonen, så vi har ett 30x30 hål. :bag:

Jag behöver därför ett nytt nät och det viktigaste är att det är hållbart.
 
Vi har från Laxen, håller väldigt bra! Är inne på andra året med vårt andra rundbalsnät därifrån nu, de första köpte vi för typ 10-12 år sedan 👌🏻

Låter lovande! Som sagt så detta billiga är använt sen november/december, och det är verkligen bara att kasta nu. Känns dumt att snåla in och köpa ett ”billigt” igen om jag måste byta ut det varannan månad. Blir ju bra mycket dyrare det.
 
Av det gamla nätet från laxen gjorde jag i höstas ett hängande nät till ponnysarna. Klippte bort det trasiga och tråcklade i hop till en påse.
Ponnysarna får delar av sina mål i det och det förlänger ättiden avsevärt.
 

Bifogade filer

  • IMG_1253.jpeg
    IMG_1253.jpeg
    328,5 KB · Visningar: 48
Min är också lättfödd, äter gärna några timmar per gång, men går sen ifrån nån timme. Står ute mellan 06.30-21 ungefär, så blir ganska många timmar hon äter.
 
Köpte ett laxens med 40x40mm rutor och det gick tyvärr sönder rejält på flera ställen redan på första balen. Blev så besviken. Ngt med laxen gjorde att det revade upp sig till jättehål direkt dessutom. Det gick även sönder i "sömmarna" till snaran. Stor eloge till Laxen dock då jag reklamerade och fick hela köpesumman tillbaka. Kanske hade det blivit ngt tokigt med just det nätet.
Mina hästar är vana att äta från nät med 30x30mm rutor och gamla nätet som jag tror är från caisas har hållt i flera år, med endast småhål. Då köpte jag det dessutom begagnat med ngn lagning.
 
Av det gamla nätet från laxen gjorde jag i höstas ett hängande nät till ponnysarna. Klippte bort det trasiga och tråcklade i hop till en påse.
Ponnysarna får delar av sina mål i det och det förlänger ättiden avsevärt.
Smart, matar du i fodret uppifrån och hur tillförsluter du det? Vi råkade köpa ett nät som var för litet för bilarna så jag funderar på om det går att använda till något annat...
 
Köpte ett laxens med 40x40mm rutor och det gick tyvärr sönder rejält på flera ställen redan på första balen. Blev så besviken. Ngt med laxen gjorde att det revade upp sig till jättehål direkt dessutom. Det gick även sönder i "sömmarna" till snaran. Stor eloge till Laxen dock då jag reklamerade och fick hela köpesumman tillbaka. Kanske hade det blivit ngt tokigt med just det nätet.
Mina hästar är vana att äta från nät med 30x30mm rutor och gamla nätet som jag tror är från caisas har hållt i flera år, med endast småhål. Då köpte jag det dessutom begagnat med ngn lagning.
Hade du ett runsbalsnät eller ett mindre fordringsägare? Har aldrig varit med om liknande på deras nät men vi har bara storbalsvarianten och det repades inte upp när de väl ätit hål i det utan höll sig rätt bra ett tag ändå.
 
Hade du ett runsbalsnät eller ett mindre fordringsägare? Har aldrig varit med om liknande på deras nät men vi har bara storbalsvarianten och det repades inte upp när de väl ätit hål i det utan höll sig rätt bra ett tag ändå.
Väl tilltaget storbalsnät. 180 i diameter. har 140cm balar. Blev själv förvånad för ingen av mina hästar har varit hårda på näten tidigare. har två föl i flocken så valde stora maskor för att de skulle bli lite enklare för dem att äta.
laxen2.jpg
 
Senast ändrad:
Smart, matar du i fodret uppifrån och hur tillförsluter du det? Vi råkade köpa ett nät som var för litet för bilarna så jag funderar på om det går att använda till något annat...
Jag klippte det så det blev en fyrkant, vek det dubbelt och använde snöret (som man drar åt nätet runt balen med) till att trockla ihop sidorna med.
Det är öppet upptill där jag fyller på, har satt snören på tre ställen upptill som jag försluter med.
Så det blir som ett sånt stort hängande nät från typ Caisas.
 
Tips på något hållbart? Jag köpte ett på Börjes som de var rea på just då för runt 3-400kr har jag för mig, men nu efter några månader så är det för trasigt för att kunna användas. Själva rutorna håller okej,men nätet har släppt från sömmen på nylonen, så vi har ett 30x30 hål. :bag:

Jag behöver därför ett nytt nät och det viktigaste är att det är hållbart.
Reklamera nätet till börjes! Så kanske du åtminstone kan få en kompensation
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 393
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 606
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 839
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp