Bukefalos 28 år!

wtf

Trådstartare
vi ska få 3 st hönor och en tupp, födda nu i våras. de är ju syskon, och vad händer om de parar sig? det lär ju inte va så bra?
fast det skulle ju vara gulligt med kycklingar :)

hur gör man på vintern? jag bor ju i uppland så vintrarna är väl relativt milda.. dom ska bo i ett fint litet hus som är isolerat och ganska högt (haha, våran gamla kompost) å ha en utegård, antar att dom kan få gå ut när det inte är så kallt och om dom vill det själva..?

berätta gärna om skötseln! (sitter på jobbet nu och har inte tillgång till mammas nyinköpta pull-bok :D)
 
Sv: hönor

det där med kycklingarna har jag egentligen ingen aning om, men jag tror inte att det skulle bli något fel på dom eller så.. du kan ju ändå inte göra så mycket åt det, eller ska du stå och vakta 24 timmar om dygnet? :p

Om du har en lucka till utegården kan väl den vara öppen även på vintern så bestämmer hönsen själva om dom vill gå ut :)
så har vi till våra iaf.. (vi har två hönshus + gårdar till dom)

vad har du för ras?
 
Senast ändrad:
Sv: hönor

Inavel?
När det gäller lanthönsraserna, har man funnit att dom är mycket lite känsliga för det. Lyckligtvis, eftersom den genetiska basen för respektive ras är mycket liten. Om samma sak gäller övriga sorters höns vet jag inte, men det är troligt. I vilket fall borde en första generations inavel inte vara farlig, men jag vet som sagt inte säkert.

Vintern?
Gör som Nagellack föreslår. Vi har likadant. Återigen, så talar jag om lantrashöns, och dom är mycket tåliga mot kyla.

Vad höns behöver är:
mat (vegetabiliskt fullfoder rekommenderas), vatten, snäckskal, grus + frihet att söka mat mm själv (självklart för mig).
Dessutom sittpinnar och värpreden i hönshus. Stängt om natten med tanke på räven!

LIA
 
Sv: hönor

Ja, inavel brukar det kallas då nära besläktade får ungar ;)..Så, oavsett vad du skriver...du kan ändå inte komma och påstå att det INTE är det.
 
Sv: hönor

vad det är för ras vet jag inte, men jag skulle tro att det är en "vanlig" höna, alltså lantras?
det kommer nog garanterat att finnas en lucka på huset, har inte snackat så mkt med pappa som håller på å bygger om det nu (det ska ju finnas både reden och sittpinnar ;))
att ha dom gå fritt kanske inte går där jag bor? bor mitt i det lilla samhället i villa å relativt stor gräsmatta, hur långt brukar dom i regel gå ifrån huset?
 
Sv: hönor

Lantras?
Lantraser är dom raser, f n 10 st, som är "godkända" som sådana. Dom registreras under Lanthönsklubben och för varje ras finns ett genbankssystem.
Betecknande för lantraser är, att dom är resterna av gårdagens höns, dvs sådana som under många, många generationer anpassat sig till våra förhållanden som rådde förr.

Lösdrift?
Våra höns driver inte mer än c:a 100-150 meter från hönshuset. Det ger ändå en ganska stor yta. Ju mindre intressant omgivningen är med hönsögon, desto längre bort går dom nog. Det är lätt att valla tillbaks dom till tomten, om dom går för långt.
Kolla med grannarna! Det bör du göra ändå, med tanke på tuppen. Alla gillar inte att bli väckta 03.30 på våren. :o

LIA
 
Sv: hönor

Ur äggsynpunkt kan det väl inte hända så mycket? Plockar man äggen så blir det ju inga kycklingar....

Blir det riktigt kallt kan du ju sätta in en värmelampa tillfälligt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft...
Svar
7
· Visningar
3 775
Senast: Miao
·
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 012
Senast: sally_lipton
·
Lantbruksdjur Det verkar som om sambon har gått med på att skaffa höns (till mig som har önskat detta i nästan 15 år...) och kaniner till barnen...
2
Svar
22
· Visningar
6 048
Senast: vego96
·
Lantbruksdjur Gubben såg igår att våran ena höna har fått fjäder antingen borttagna eller så har hon plockat dom själv. Hon äter och dricker bra...
Svar
10
· Visningar
4 992
Senast: Swat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp