Lösa värme i gammalt hönshus/svinstia?

Fibusen

Trådstartare
På fredag flyttar vi in till våran nya gård! :D

Gården är byggd 1920 och det står en gammal liten lada där. Tror ena delen säkert haft kossor,men där är det garage nu,i andra delen går man in genom en större dörr,sen kommer man in i en liten gång,rakt fram går det en trapp ner till jordkällare,till vänster till garaget,men till höger har man först en dörr till ett litet rum,kanske 10-12 kvm,betonggolv,och ganska lågt i tak,kanske 180-190 Cm. Jag kan stå raklång,men är inte såååå mycket mer. Andra dörren går till ett dubbeldass.

Nu har vi funderingar på att göra en hundgård bakom ladan,där är det bara lite morgonsol,och kvällssol,men under dom varmaste timmarna är det skugga. Först hade vi bara tänkt bygga själva hundgården och ett hus där inne,men nu funderar vi på om man inte ska öppna en större öppning (nu är det en liten dynglucka bara) i väggen på ladan och använda höns/grishuset som "hundkoja"? Någon som gjort något liknande? Går det att få bra luft där inne? Och hur löser man värmen?

Kommer inte ha hundarna ute vid fullvintern då dom är alldeles för fryssna för det,men lite mysvärme under vår och höst vore ju skönt för dom. Dock så är det ju detta gråvädernu som är kallastnästan,3grader,grått,blåsigt och regn. Känns ju kallare det än när det är några minusgrader...

Dom kommer inte bo där ute,utan vill bara kunna ha dom ute i tryggt förvar utan risk att dom tar sig ut på vägen när vi är ute på gården, och om det funkar bra,kanske nån gång då både jag och mannen jobbar/är iväg, och tex när man får besök av nån som inte uppskattar våra "kamphundar". :eek::D Eller bara om vi får besök och vi vill ha lite lugn och ro,och inte två ouppfostrade hundarsom springer runt och bara skriker "hälsa på mig,klappa mig,tyck om mig!"

Kommer även ha en hel del hantverkare hemma till våren/sommaren,och hade varit smidigt att ha hundarna i hundgård då när dom är där och bygger.

Men,går det att få det vamt och mysigt i ett gammalt hönshus? Är gjutet golv,och tegelväggar med puts på. Luftvärmepump,kan det vara något? Och hur löser man hundluckan så dom kan gå in och ut? Håller en sån där plastremseport värmen inne och kylan ute?

Eller är det bättre att bygga en varsin hundkoja och sätta värme i dom och bara ställa in dom i rummet? Känner att vi på något sätt vill inkludera rummet tillsammans med hundgården iaf så dom får lite yta att vara på som är regn och vindtät,samt att det håller nog sig ganska svalt där inne på sommaren,man vet ju hur svalt och skönt det är att gå in i gamla stall på sommaren när det är görhett ute. ;) Vad använder man för värme i hundkojan? Måste väll vara något speciellt som är brandsäkert och sånt?

Hjälp mig spåna,hur hade ni gjort? Försökt värma hela rummet,ellerbara bygga en varm hundkoja?
 
Bygg in och isolera boxen/hönshuset, städa upp och inred med en gammal soffa mm. och häng upp värmelampa alt ställ in ett vanligt element beroende på hur civiliserad hunden är.

Det finns flera bra luckor på marknaden, jag gillar lyaluckan.
 
Det var så jag tänkte göra,ställa in nån mysig möbel och massa filtar och annat mys,det försvinner ju lite om man ska ha en värmekoja liksom... Ska genast kolla luckan,och tack,värmelampa hade jag inte en tanke på,kanske ger en skönare och bättre värme än ett element?

Är bla en gammal pensionär (som fortfarande tror han är 2år gammal) så jag vill vara säker att det är torrt och varmt. Är 50 boxer i han,så det säger väll lite om hur civilicerad han är....:angel:
 
Det var så jag tänkte göra,ställa in nån mysig möbel och massa filtar och annat mys,det försvinner ju lite om man ska ha en värmekoja liksom... Ska genast kolla luckan,och tack,värmelampa hade jag inte en tanke på,kanske ger en skönare och bättre värme än ett element?

Framför allt blir värmen mer lokal, så de kan välja om de vill ligga där eller ej. Tänk dock på brandrisk.
 
En fråga till,ni som har hundgård och lämnar hunden där när ni åker hemifrån,har ni något lås på hundgården då? Får man låsa ur brandsynpunkt?
 
En fråga till,ni som har hundgård och lämnar hunden där när ni åker hemifrån,har ni något lås på hundgården då? Får man låsa ur brandsynpunkt?

Jag har hundgård (eg ett helt hundhus) med inne- och uteboxar. Jag låser dörren till själva huset, och sen har jag hänglås på hundgårdarna. Börjar det brinna hoppas jag på att de är tillräckligt smarta för att ta sig ur huset och ut i utegårdarna iaf....

Gällande värme, vårt hundhus är ju byggt som just hundgård, så det är isolerat i väggar och i tak. Just nu har vi bara lösa element stående där inne, men ska köpa en luftvärmepump och sätta in.

Luckan har vi köpt från Häromi, det är en mjuk plastlucka. Man ser den lite på den här bilden:
14090717.jpg


Vi har satt in en barnsäng i boxen de använder, så de kan komma upp en bit från golvet (drag) om de vill. De har även biabädd och filtar på golvet om de hellre vill ligga där.
1410271.jpg


Jag tror som @Migo skrivit, isolera rummet/huset och mys till det lite inne med soffa och värme :up:
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 122
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 013
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 177
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp