Bukefalos 28 år!

Är våran lilla höna sjuk

cowgirl81

Trådstartare
Gubben såg igår att våran ena höna har fått fjäder antingen borttagna eller så har hon plockat dom själv. Hon äter och dricker bra värper ca 2 ägg i veckan nu när det är kallt. De får gå ut och in som de själva vill. Har tillgång till isolerat ytrumme med värme och vatten samt mat morgon och kväll. Ingen av de andra 3 hönerna har fått fjädrar som saknas. Denna höna har jag sett blivit mobbad av de andra. Hon får inte komma fram och äta om maten är på begränsad yta. Hur ska vi gå till väga, måste vi ta ut en veterinär. Skickar med en bild.
 
Sv: Är våran lilla höna sjuk

hon kanske har börjat rugga?

är det mest på ryggen fjädrarna är av? isåfallkan det ju vara tuppen som varit på henne mkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Är våran lilla höna sjuk

Jag skulle inte ta ut en veterinär för en höna som äter och dricker-och ibland även värper ett ägg.
Hon kan ju rugga, precis som Taccotad skriver.
Jag skulle i ditt fall ge hönorna fri tillgång till mat, då kan hon ju äta när de andra inte är vid maten.:idea:
 
Sv: Är våran lilla höna sjuk

Om du ser att hönsen hackar på varandra så kan du köpa nöt/grisblod på affären och blanda med kornmjöl till en klimpig gröt.
Det brukar bli bättre med hackandet då, ska tydligen vara någon form av näringsbrist.
 
Sv: Är våran lilla höna sjuk

Tuppen är de nog inte för de har vi ingen :) Sg nu att även en till höna börjat plocka fjädrar. Mat har de alltid :) även frukt och gräs. Lite svårare me gräs på vintern bara :) men ger dom mycket frukt. Nån som har tips på br amat. För nu får de vanligt hönsfoder från säck plus matrester.
 
Sv: Är våran lilla höna sjuk

Nån som har tips på br amat. För nu får de vanligt hönsfoder från säck plus matrester.
Det räcker vanligen bra, om du också kompletterar med snäckskal. Plus vatten.
Antar dom har tillgång till sandbad och grus om dom får gå ute?

LIA
 
Sv: Är våran lilla höna sjuk

Vi har multifoder till våra hön å d funkar bra på dom :) Sen så e dom ju frigående så dom får i sig en massa annat oxå då ju :) Händer även att dom får råa ägg som ja har hittat i ladan som jag inte vet hur gamla dom e så ja vågar inte chansa på att ta in dom å dom e helt tossiga i ägg :) Nån gång får dom även magots som vi köper till påfåglarna å fasanerna å d gillar dom oxå mycket :)
 
Sv: Är våran lilla höna sjuk

De får snäckskal plus sina egna skal när vi har gjort nått med äggen. Grus har de tillgång till dock inte sandbad. Men ska göra om allt till våren för dom. För de som byggde hönshus och hönsgård har nog inte läst alla regler om deras lilla bo. känn som om det bara är ca 90*110 där inne, så ska byggas ut ordentligt åt dom. sen ska hönsgården ute göras större med en hörna för ett lyxigt sandbad.
 
Sv: Är våran lilla höna sjuk

Kan du inte släppa ut dem? Mina föräldrar har haft höns i 30 år, frigående i 25, deras åsikt är att mobbing minskar betydligt om de går fritt - om hon nu blir utstött.
 
Sv: Är våran lilla höna sjuk

Nja vi bort rätt trafikerat så vågar inte släppa ut dom. Sen har vi en rätt stor vargflock här som brukar gå runt i trädgården mitt på dagen.
 
Sv: Är våran lilla höna sjuk

Skaffa en tupp som håller ordning på hönorma så brukar "mobbning" minska markant!

/Swat
 

Liknande trådar

Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 514
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 105
Senast: svea
·
Lantbruksdjur Jag och min pv har precis flyttat in i ett hus som vi ser efter medan ägarna är på utlandsresa 6 månader. Till det här huset tar vi även...
Svar
4
· Visningar
1 706
Senast: Seabaz
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 097
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp