Höns hjälp!

_Yggdrasil_

Trådstartare
Hjälp jag bryter snart ihop på mina hönor... Jag är lycklig ägare till två hönor, 1 hedemora (hönan från helvetet???) och en vit legorn...

Hur som helst, i höstas fick jag en gammal gammal (bohuslänsk svarthöna) tupp som tyvärr överlevde i två veckor efter flytten... Jag funderade inte så mycket på det för han verkade inte så "tuppig" utav sig så jag misstänkte att något var fel redan från början...
Efter det fick jag en vithättetupp kyckling av en kompis.. Den överlevde i 1 vecka sen var han död... Då började jag inse att det är något som inte stämmer... :confused:
Så jag pratade med en höns kunnig kompis som tyckte jag skulle prova med en lite mer "medelålders" tupp eftersom varken gammal eller ung tycktes funka så bra... Så jag utrustades med en banankartong och en riktigt tuff 3-4-årig tupp.. Allt verkade frid och fröjd med så uppmärksammade vi att tuppen inte fick sitta på pinnen eller äta/dricka när hedemoran var där. Någon dag efter var han död...:cry:

Det alla tre tupparna haft gemensamt är att ingen av dom galt en enda gång och de har verkat lite "lojja"

Nu till fundering: Kan en höna ta över så fullständigt så en tupp dör av dåligt självförtroende??? Eller kan det vara någon sjukdom som höns är immuna mot men inte tuppar???

Snälla hjälp! Jag vill inte gärna nacka min höna men som det ser ut nu kanske den bästa lösningen vore att nacka henne och skaffa nya..
 
Sv: Höns hjälp!

Oj, jag får känslan av att det är hedemora-hönan som är boven i dramat. Men jag förstår inte hur...
Är inte hönskunnig, så jag kommer bara med lösa funderingar.

Kan hon stressa tupparna så mycket att de dör av stress?
Kan hon vara så bossig, att hon vill bestämma över mat och vatten så att tupparna varken får äta eller dricka?

Eller, har du bara haft en jäkla otur? :confused:
 
Sv: Höns hjälp!

Ja det är ju hel skumt! Jag misstänker att det är hedemoran som har med et att göra på något vis. Jag började misstänka redan i sommras att hon är på väg att byta kön då hon envisades med att gå runt och "gala" hela sommaren... Hon är mycket mystisk...
 
Sv: Höns hjälp!

Är du säker på att det är en höna? Det låter annars som om det är en tupp;) Det kan vara så att hon är så dominant att dom inte får äta eller dricka eller nåt..
 
Sv: Höns hjälp!

Jag har två renrasiga hedemorafröknar i min flock, det fungerar hur bra som helst.
Däremot fick en av dem 7 egna kycklingar förra året, alltså från egna ägg. Det blev 7 Hedemoratuppar(vi kallade dem hedningarna, och de var inte renrasiga) och alla var vidriga, det är de inte längre.:d
 
Sv: Höns hjälp!

Antingen så är det hönan eller så är det ännu värre... Att det är en sjukdom du har.
Det finns många sjukdommar som höns kan bära på utan att själva insjukna men om en ny kommer till flocken som inte har varit i kontakt med bakterierna/viruset så insjuknar de fort.

Ett exempel på sådan sjukdom är ILT... Tiden från smitta till utbruten sjukdom brukar vara mellan 4-12 dygn men kan ta längre tid.
Symtomen kan variera från att man inte märker något alls (de bara ligger där) till tydliga tecken. Dödligheten är mycket hög, upp till 70%. Det går ej att behandla ILT men vaccin finns.

Men du skrev att den sista tuppen dog redan efter 1 dygn vilket låter.. Skumt (om de inte är varmt så bör de klara sig någon dag utan vatten och mat kan de klara sig utan i flera). Han hade inga yttre skador på kroppen, att han blivit hackad eller något?
 
Sv: Höns hjälp!

Nä inget sånt, han verkade helt hel. Den enda tuppen jag hunnit se innan den dog var Bohustuppen den vart vinglig och såg ut som hönsen gör på bilder som gäller botulism han hade även dessa symtom i nästan en dag innan han dog (fick råd att ge honom filmjölk och att han skulle repa sig av det... vilket han inte gjorde stackaren :cry: ) Men den tuppen var som sagt gammal så jag reagerade inte så mycket på det...

Eulalia (hönan från helvetet :D) verkar förövrigt trivas fin fint att bo ensam för i natt hade hon tydligen mördat sin Legorn sambo... :cry:
Eulalia själv är väldigt självständig och går fram som en ångvält. Inte så rädd och kan vara ganska så moppsig även mot människor...

Tycker ju naturligtvis mycket om denna höna då jag har haft hand om henne sen hon var ägg och vill ju inte att hon ska lida... Men lider hönor av att vara ensamma? Finns det någon lag som säger att höns måste ha sambo?
Iannat fall får nog min pansarhöna gå här själv tills hon trillar av pinn självmant..
 
Sv: Höns hjälp!

Eulalia (hönan från helvetet :D) verkar förövrigt trivas fin fint att bo ensam för i natt hade hon tydligen mördat sin Legorn sambo... :cry:

:rofl::rofl:
lite okänsligt kan tyckas, förlåt, men hönan från helvete, indeed.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Råkade igår handla på mig ett vuxet par, tupp och höna av rasen Houdan. Jag var egentligen ute efter Appenzeller men på samma gård...
Svar
2
· Visningar
3 947
Senast: jan
·
  • Låst
Relationer Detta är rena spekulationer dock. Personen själv är fast och fullt medveten om att det svänger REJÄLT i humör och känslor, och tror sig...
Svar
3
· Visningar
6 124
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 863
Senast: Phadrah
·
C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 504
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp