Höns och deras liv :)

cowgirl81

Trådstartare
Vill inte kapa stora hönstråden så gör min egna lilla variant.
Jag är ju inte så haj på höns, lite rädd för dom sen jag blev attackerad av en stor arg tupp. Men i huset vi köpte så ingick 4 vita höns. Just nu bor dom trångt, går knappt gå in till dom i den uppvärma delen, sen så har de inte tagit ut skiten efter dom så det luktar ju en hel del. Jag och sambon ska bygga ut åt dom. De kommer få större inomhus samt större hönsgård. Men hur djupt ska man lägga nätet så de inte sprätter sig ut och så att inte räven kommer in till dom eller vargen, Vi kommer ha plåttak över halva och stabilt nät över resten. Sen ska de ju ha sandbad, vilket är bäst för de ute eller inne eller både och. Många frågor, men hoppas på bra svar. Ska även se om jag hittar nån bra bok om höner. :)
 
Sv: Höns och deras liv :)

Jag är ju helt emot att inte låta hönsen gå fritt ute, så jag skulle väl inte svara alls. Men ett par synpunkter ändå...

Sandbad räcker om dom har på ett ställe, helst ute.
Är osäker på hur djupt nätet måste nå, men minst 20-30 cm. Räven är duktig på att gräva.

Ta och läs en hönsbok och återkom därefter med specificerade frågor. Du kan också söka och läsa här på Buke. Finns mycken höns-information här.

LIA
 
Sv: Höns och deras liv :)

H ett litet tips på bok som hjälpt oss i hönsskaffartider är (höns i trägård) www.nok.se
 
Sv: Höns och deras liv :)

vi har hönsnät runt våra hönshus (ej nergrävt), på kvällarna stänger vi husen då när hönsen gått in. Flera av våra höns går ute i trädgården och frodar sig om dagarna. Kan tillägga att här hemma har vi upp till 300höns, och inget har blivit taget av rovdjur
 
Sv: Höns och deras liv :)

I den lilla vinterrastgården har vi satt svetsat nät som är nergrävt 15cm, plasttak på toppen. När vi enbart hade hönsnät hade vi många besök från grävlingen.
Vi försöker ha våra höns ute lösa men med örnen som sveper över vår tomt dagligen så är det inte alltid möjligt samt att vi inte vill ha hönsen i fårhagen , på gruppbostaden el hos grannen....i sommar när vi ska bygga ut deras vinterrastgård så blir det med vanligt villa staket, 1,80 högt och nät till tak.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 471
Senast: liiinnea
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 476
Senast: Lingon
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 249
Lantbruksdjur Jag vill bara berätta att jag har det och att det funkar alldeles utmärkt. En del ställer sig väldigt skeptiska och jag har fått...
Svar
3
· Visningar
3 516
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp