Höns och kalkkvalster

S

Stoppard

Vilken är den effektivaste behandlingen
mot kalkben hos höns?
 
Man måste ta hönsen en och en, borsta av benen eller försöka skrapa av allt löst, sen smörjer man in benen med tex vaselin (tjockt fett). ALLA hönsen måste behandlas, oavsett hur de ser ut. Och så måste man upprepa behandlingen ett antal gånger, tills man märker att man fått bukt med det.

Noggrann rengöring av hönshus, rede, sittpinnar/gödselbinge krävs också.

Vissa höns har en bättre motståndskraft än andra. Man tror t.o.m. att det borde kunna gå att avla på det!

Själv fick jag in skiten för ett år sedan när jag tog över ett gäng från en gammal tant. De skulle vara så fina och välvårdade sååå! Dum som man är litade jag på henne och kollade inte hönsen själv, före sammanslagningen. Somliga var så illa åtgångna av kalkben att vi tog bort dem direkt. Någon kunde knappt gå och benet var nästan av... Välvårdade my ass!

Vissa anser tydligen att det är nåt naturligt, att det får alla höns förr eller senare! Att de får de utomhus av vilda fåglar. Vilket också är trams. Bara en undanflykt för att slippa ta hand om sina djur.

Svammel, svammel!
 
Sv: Höns och kalkkvalster

Nej gud vad hemskt och elakt att inte bry sig ALLS om sina djur, blir så sur. :mad:
 
Sv: Höns och kalkkvalster

Jaa du. Vad jag sa om den tanten när jag såg hönsen lämpar sig inte att skriva ner... Alla de hönsen är borttagna numera. De var så gamla och skröppliga att vi inte ens ville äta upp dem. Väldigt ofräscha om man säger så. Och inte alls 1-2 år gamla som tanten påstod! Men man lär sig väl att inte vara så himla naiv nångång...
 
Sv: Höns och kalkkvalster

Vad är det som händer vid kalkben på höns?

Lite nyfiken bara,är det då fjällen på benen typ lossnar och det blir vitt eller är det något annat???

Mvh Zara (fd hönsägare till det kom in en Mink i hönshuset och bet ihjäl allihop) :cry:
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Har en liten grupp höns med fem hönor och en tupp. Framkläckta hos uppfödare, inköpta som kycklingar, nu ca 6 månader gamla. Allt frid...
2
Svar
36
· Visningar
4 570
Senast: MJLee
·
  • Artikel
Hästnyheter Evelina Rönnkvist har blivit portad från Umåkers travbana. Anledningen: ett eskalerande jättebråk om en höna. – Detta har påverkat mig...
2
Svar
30
· Visningar
4 098
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Hästnyheter V75-vinnaren Countess Face stängdes av från tävling i tre veckor. Anledningen: Misstänkt hudsjukdom. Nu kommer domen mot Adrian...
Svar
0
· Visningar
269
Senast: Gunnar
·
Lantbruksdjur En kollega stövlade in på vårt kontor häromdagen och utbrast: "Hur mycket bajsar en höna?" Vi blev något förvånade, och började med...
2
Svar
21
· Visningar
3 439
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp