Hönsmamma undrar om skydd...

J

JGA

Jag är en väldigt beskyddande hästälskande person som ska köpa min första egna häst... MEN jag har även ett väldigt starkt samvete och har läst en hel del om vikten av att hästen har kompisar, utevistelse i stora hagar största delen av dygnet etc för att må bra. Och jag VILL att min häst ska må bra och skulle aldrig få för mig att stänga in den ensam i stallet hrela dagen eller förneka den kompisar.

Jag har hittat ett ställa som har stora hagar och fina boxar. hästkompisar och ridvägar - verkligen ett kanonläge! Att de har kor och tjur med hästarna får jag försöka leva med ÄVEN om jag ärligt är oroad, skulle det absolut inte funka får jag leta upp ett nytt stall men det känns inte idealiskt då hästen mår dåligt av att flyttas igen antar jag.

Men det var inte detta jag skulle fråga om...
Jag kommer vara mycket rädd om min häst och funderar på en sak jag tänker fråga om, men snälla, förskona mig ifrån angrepp och "skällande"...jag frågar ju faktiskt om just lämpligheten i det jag funderar på och säger inte att jag ska göra så utan att jag behöver höra andras åsikter främst.

Jag funderar på att ha benskydd på min häst ute i hagen. Runt om. Hittade i hööks en modell som var i något väldigt mjukt "gummiliknande" material, neopren kanske det hette, inte i tyg utan vattentåligt...som var som ett nät runt om benet med ett hårt skydd på insidan benet som på vanliga benskydd. Detta nät är för att benet ska kunna andas när hästgen bär det längre stunder under tex distansritt och i hagen. Då började jag tänka på detta med benskydd i hagen. Vill att hästen ska kunna springa och leka som vanligt men att risken för skador i benen ska bli mindre... Vad säger ni om detta? Bra eller vansinne?
Är lite orolig för skav och så men det var ju för långtidsbruk.. Och sen undrar jag om detta kan göra hästen känsliga för skador i benen för att man skyddarf den i hagen? Typ att den naturliga påfrestningen som häredar kroppen tas bort och den blir känsligare? Rörigt, antar ingen fattar vad jag menar nu :)

Funderar även på gelpad för att vid ridning förebygga ryggproblem. Är medryttare på en häst som haft ryggproblem och började därför tänka på detta.

Undrar även här bra eller ska jag droppa tanken?
Samma fråga här, kan hästens rygg bli "bortklemad" och känsligare pga gelpad eller är det jättebra för att förhindra ev överbelastningg?

Kanske är jag bara knäpp och värsta sortens människa osm inte ens borde ha häst :(
 
känner mig...

...rätt dum som skrev inlägget...självfallet ska väl inte hästen ha benskydd ute i hagen!! :(
 
Skydd kan i värsta fall försämra, jag tänker nu närmast på senor och ligament. I enstaka fall kan vissa hästar behöva skydd över en kortare tid, pga de slår sig. Men jag tycker nog att ambitionen bör vara att hästen får bli kvitt dessa så snart det går, det är alltså inte positivt alla gånger det finns en baksida av medaljen också.

När det gäller gelpad under sadeln, gör du hästen en större tjänst genom att skaffa en välanpassad sadel som passar på din pålle. Och sen håller stenkoll på den, då hästen har tenden att vilja utveckla sig positivt med en rätt anpassad utrustning samt korrekt ridning. För att efter 6-12 månader plötsligt ha en sadel som blivit på tok för trång, och som inte alls passar längre. ;)
 
Okej, tack ska du ha! Inga skydd i hagen! :) ben/senskydd under ridning då? Hur är det med det...? Bra eller dåligt? Och vilket skydd ska man ha? Fanns en variant i hööks som gick längre ner på benen och skulle skydda kotan med, gick nästan ända ner till karleden... Var något nytt tror jag och som jag själv aldrig har sett förut eller testat på någon häst. Vad tror du/ni?
 
Man måste ju titta på om hästen behöver skydd under ridning, det är ju inte ett självändamål utan mer efter behov. Och då titta på vilken typ av skydd som hästen har behov av, fråga de som har tidigare erfarenhet från denna häst. Har pållen inte haft skydd tidigare, är det ju säkert så att behovet inte har funnits och då behöver du ju inte skapa det behovet heller.
 
Jo, hon har skydd sedan tidigare...köper då exakt likadana som de hade på henne...

Mvh Jenny
 
Min häst var tvungen att ha benskydd i hagen under en period för att inte slå upp stora blödande så på sig själv... Det har hovslagare rättat till nu, men det går ju inte i en handvändning så just då hade jag inget val. :(


Dock fick hon någon slags svampinfektion på benen av att ha skydden på hela dagarna, så jag köpte de från Hööks med ventilation.
De var helt VÄRDELÖSA... Själva "strykskyddet" är nämligen lika stort på alla storlekarna, det är bara omkretsen som skiljer. På Pinkys tunna ben gled de ner och skavde i innerkanten av karleden. (Men de kanske passar om man har en häst med riktigt grova ben?)

Skydd i hagen är inget man har på i onödan, anser jag, det kan bli mer problem av skydden i sig än av de skador de skyddar emot. Det är bara att välja vilket som är värst... :crazy:
 
Jag har inte skydd på min valack över huvudtaget mer än om vi ska rida något extra hård pass, men då föredrar jag lätta senskydd för lite extra stabilitet, men helst helt utan vilket det öfta blir.

Mitt sto därimot har boots/kotring dygnet runt när hon går skodd då hon trampar sig nåt så bedrövligt så hon har stora sår. Därimot behöver hon det inte när man rider, vilket jag har en teori om att hon balanserar sig bättre med mig på och ändrar därför sitt rörelseschema något.
Har dock inga som helst belägg för min teori men något gör att hon inte trampar sig när jag rider.

Valacken går ihop med ett sto som slår sig på frambenen och hon har skydd i hagen, går hon utan slår hon sig direkt och ordentligt också!

Jag tycker bara du ska ha skydd i hagen/ridning om hästen faktiskt behöver det, slår hästen sig är det bara positivt med skydd och du får en häst om blir gladare då den kan röra sig utan att vara rädd för att det gör ont.
 
Jag är själv mycket mån om att mina hästar ska vara "säkra", för mig innebär det utan undantag FÄRRE prylar snarare än fler.
Benskydd i hagen (nu verkar du ju skippat den tanken, men ändå) känns för mig som ökad risk för dålig blodcirkulation, skav, tryck mot senor, risk att få in skräp osv.
Samma med ridning. Få prylar väl avpassade för hästen känns säkrast och trevligast för mig. Plocka bort allt som inte är nödvändigt. I kategorin onödigt faller enligt mig alla former av benskydd, paddar, hjälptyglar, nosgrimmor osv.

När det gäller pålles rygg skulle jag klart satsa på en välsittande sadel (hur en sådan ska se ut är ju mest upp till dig, där finns ju olika åsikter. Själv bannlyser jag engelska sadlar.) Se till att en kunnig person provar ut den typ av sadel du bestämt dig för. Paddar och liknande tror jag inte alls på, ffa inte i förebyggande syfte. Förutom sadeln finns det ett suveränt skydd för hästens rygg - bra ridning. Lättare sagt än gjort, jag vet :)

Grattis till första hästen förresten :)
 
Senskydd för stabilitet ? Jag trodde senskydden var till för att skydda senan mot slag vid tex hoppning.

Jag har inga skydd på min häst för den behöver inte det - han har inte så inkorrekt rörelsemönster att strykkappor behövs. Ju mindre lull-lull desto bättre. Jag tycker det överkonsumeras senskydd och linder och gud-vet-allt.
 
Förstår vad du menar med att du bara vill din kommandes häst bästa!! Och det låter bra med att du vill att den ska ha det så bra som möjligt tycker jag!! Men-tänk på att om du vill att hästen ska ha det så bra som möjligt så låt den vara just HÄST, för det är trots allt det den är och det den vill vara.... Ha hela tiden det som motto och försök att se livet hur hästens synvinkel. Det vi tillför hästen ur vår människovärld i form utav tillvaro, miljö och tillbehör får man försöka att på bästa sätt anpassa till just den hästens behov. Tänk dig för då du köper tillbehör i form av sadlar, bett osv, så att det blir det bästa utav det... Lycka till med din häst och jag är ganska säker på att den häst du väljer kommer att få det väldigt bra!! :banana:
 
Jag lindar min hästs ben vid dressyrridning. Alltid. Lägger en padd under och sedan fleecebandage. Funkar bra för oss. Om vi rider ut i skog och mark använder jag boots och strykkappor av neoprene. Funkar bra på min häst. Om vi hoppar är det senskydd och boots som gäller. Lycka till med hästen
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
634
Senast: Murray
·
Hästvård Hej, har en häst som har börjat få svamp i strålen. Blev rekommenderard att behandla det med TrushEnder eller väteperoxidlösning. Köpte...
Svar
7
· Visningar
764
Senast: Roheryn
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 506
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp