Bukefalos 28 år!

Hönstråden II

Då senaste kläcket slutade med min första egna avlivning av kyckling så känner jag mig lite less på dåliga hönsmammor och elaka hönskompisar. Två kläckta kycklingar som hackats ihjäl (utom en då, men den fick jag ta bort för den var utom räddning) och så en som dött under kläcket men som var svullen på ena sidan huvudet och med lite sned näbb.

Hade tänkt jag skulle sätta mamma och ägg separat dagen innan kläck, men hade tänkt fel på nån dag och så blev det ingen kyckling alls istället :(.

Har sett så många bilder på fb och hos bekanta som inte skiljer av hönsmamma och ägg från resten och det går hur bra som helst. Men tydligen fungerar inte det så med mina.
Behöver jag byta ras tro? Eller bara acceptera att det är så med höns och dom andra bara har tur?
Fasiken vilken tråkig start. 🧡

Jag tycker det blir bäst om man har hönan separat så fort man märker att den är ruvsugen på riktigt. Dvs den ligger några dagar och trots att man stör när man kollar ägg/ märker dem så vill den prompt tillbaka när man låter den vara i fred.
Jag har haft alla olika varianter (typ) men jag tycker det blir bäst/säkrast för kycklingarna. Det blir lätt att en kyckling tultar iväg och går då hönan efter bli de andra kalla och kläcks inte, då har jag hellre dem på liten yta.
 
Jag tycker man hör mycket om rovdjur just nu som är på g, så jag låter bara mina gå lösa någon timme om dagen. Det är några enstaka som inte kommer när jag kallar och dem för gå ute tills dess att de vill gå och lägga sig.
Hur har ni det?
 
Jag tycker man hör mycket om rovdjur just nu som är på g, så jag låter bara mina gå lösa någon timme om dagen. Det är några enstaka som inte kommer när jag kallar och dem för gå ute tills dess att de vill gå och lägga sig.
Hur har ni det?
I september brukar duvhöken vara sugen. Våra får vara i hönsgården när vi jobbar, men frigående när vi är hemma.
 
Jag tycker man hör mycket om rovdjur just nu som är på g, så jag låter bara mina gå lösa någon timme om dagen. Det är några enstaka som inte kommer när jag kallar och dem för gå ute tills dess att de vill gå och lägga sig.
Hur har ni det?

Jag har tyvärr bara gässen ute. Ankorna blir tagna av räven och hönorna av hök. Jag vill ju ha mina lösa men det går ta mig sjutton aldrig.

Räven tog ankan mitt i sommaren.
 
Mina höns är också inne efter att rovfåglarna upptäckt dem efter över 15 års frigående på tomten. :(

Tyvärr har mina höns aldrig varit säkra trots att de haft begränsad stor yta att vara på. Det är en elinhägnad hage på ca 20x40 med mycket växtlighet, stora träd och mycket buskar och trots det har de inte varit säkra alls. Då pratar vi hök.

Vi har blivit av med både kalkoner och gäss och då har det varit räven. Ankorna har gått helt fria från allt tills i somras. De går ganska solo (myskankor) och går inte alltid tillsammans.
Räven skulle nog kunna tänka sig gässen också men de är fyra stora och går ju alltid i grupp. Den som blev tagen för några år sedan var ung. Jag hoppas att räven håller sig ifrån dem iallfall, så några av mina fåglar kan gå fritt. :(
 
Hon är i en separat del av hägnet, separerad från de andra med kompostgaller, så de ser varandra hela tiden. Men jag har varit inne på att släppa in en eller två snälla hönor till henne. måste bara utöka burens storlek.
För att uppdatera; Hönan är nu nästan helt ohalt och insläppt i flocken igen! Tror att vi lyckades rädda henne trots allt. Tack för alla tips! :bow: :heart
 
För att uppdatera; Hönan är nu nästan helt ohalt och insläppt i flocken igen! Tror att vi lyckades rädda henne trots allt. Tack för alla tips! :bow: :heart

Vad skönt att höra!

Själv har jag inte riktigt förstått vad det är för fel på min höna som ju var matt och trött. Hon blev lite, lite piggare av att komma in i box men inte riktigt så som jag ville. Tänkte att sällskap skulle hjälpa men inte det heller.
Hon har nog glädje av sällskapet men verkar trots det inte bli pigg.

Hon tittar och putsar sig mycket därbak och jag har kollat om hon har ägg i kanalen men den verkar ok. Jag har inte sett någon ohyra men måste titta en gång till. Ingen annan i flocken har dock fått.
Hon är lite kladdig för jag tror att hon inte orkar huka sig riktigt när hon skiter men det har jag givetvis plockat bort.

Något annat kan jag inte hitta. Inget i luftrören, torr i ögonen, bara dåligt med fjädrar på ryggen och i baken.

Jag funderar på at ta bort, bara för att..........
 
Jag tycker man hör mycket om rovdjur just nu som är på g, så jag låter bara mina gå lösa någon timme om dagen. Det är några enstaka som inte kommer när jag kallar och dem för gå ute tills dess att de vill gå och lägga sig.
Hur har ni det?
Vi har staket runt tomten, men fortfarande ärrade av räven som tog sig in och knep en mitt på ljusa dagen trots att vi var ute samtidigt. Därför är våra bara ute när vi är ute. Och med mängden mygg just nu så är de tyvärr mest i hönsgården.
Dom har fått gammalt hö däri och vi brukar plocka grönt gräs mm samt slänga ut maten i höet så de får krafsa lite efter det.
 
Apropå rovfågel så har jag nog aldrig sett så mycket hök som nu där jag bor, dvs just här där jag bor är det många. Annars så är de mest ute på fälten. Inga duvhökar dock, de har jag inte sett sedan jag bodde i norr.
 
En liten fråga;
Jag har en höna, 6 år gammal, frisk och jättefin i både kropp och fjäderskrud.
Men hon är en riktig satmara, rycker fjädrar från de andra och är dum och hackar på dom. Därför får hon nu gå i egen hönsgård.
Jag tycker lite synd om henne att vara själv, men det går inte alls att vara med nån annan, inte ens frigående på gården utan då slåss hon bara.
Hur tycker ni, är det ok att hon går själv? Jag tycker synd om henne, men vill inte ta bort henne heller, hon är jättefräsch )lägger dock inga ägg längre).

Synpunkter? (Alltså, hon är inte som de vanliga som hackar sin rangordning, utan hon är ELAK mot dom)
 
En liten fråga;
Jag har en höna, 6 år gammal, frisk och jättefin i både kropp och fjäderskrud.
Men hon är en riktig satmara, rycker fjädrar från de andra och är dum och hackar på dom. Därför får hon nu gå i egen hönsgård.
Jag tycker lite synd om henne att vara själv, men det går inte alls att vara med nån annan, inte ens frigående på gården utan då slåss hon bara.
Hur tycker ni, är det ok att hon går själv? Jag tycker synd om henne, men vill inte ta bort henne heller, hon är jättefräsch )lägger dock inga ägg längre).

Synpunkter? (Alltså, hon är inte som de vanliga som hackar sin rangordning, utan hon är ELAK mot dom)
Inget svar på om hon kan gå själv, men för ett år sedan frågade min syster om jag ville ha en höna från en av hennes kollegor. Den var elak mot de andra hönsen som kollegan hade, så alternativet var avlivning. Jag sa att jag kunde testa ta hem den till mina, under förutsättning att det var okej att jag avlivade den om det inte funkade här. Här var det aldrig några problem - hon var tydligt mindre än mina höns och var aldrig elak mot någon, men höll sig lite på en kant. När de andra gick lös som trädgården i en flock gick hon lite för sig själv. Men ingen, varken hon eller någon annan, höll på att hacka eller dra fjädrar. Tyvärr levde hon ändå inte särskilt länge då hon blev tagen av rovdjur några månader senare.
 
En liten fråga;
Jag har en höna, 6 år gammal, frisk och jättefin i både kropp och fjäderskrud.
Men hon är en riktig satmara, rycker fjädrar från de andra och är dum och hackar på dom. Därför får hon nu gå i egen hönsgård.
Jag tycker lite synd om henne att vara själv, men det går inte alls att vara med nån annan, inte ens frigående på gården utan då slåss hon bara.
Hur tycker ni, är det ok att hon går själv? Jag tycker synd om henne, men vill inte ta bort henne heller, hon är jättefräsch )lägger dock inga ägg längre).

Synpunkter? (Alltså, hon är inte som de vanliga som hackar sin rangordning, utan hon är ELAK mot dom)
Jag tycker inte det är okej att ha en höna själv, jag skulle hellre ta bort den. Jag skulle självklart inte ha den med andra höns om hon var så elak som du beskriver.
 
En liten fråga;
Jag har en höna, 6 år gammal, frisk och jättefin i både kropp och fjäderskrud.
Men hon är en riktig satmara, rycker fjädrar från de andra och är dum och hackar på dom. Därför får hon nu gå i egen hönsgård.
Jag tycker lite synd om henne att vara själv, men det går inte alls att vara med nån annan, inte ens frigående på gården utan då slåss hon bara.
Hur tycker ni, är det ok att hon går själv? Jag tycker synd om henne, men vill inte ta bort henne heller, hon är jättefräsch )lägger dock inga ägg längre).

Synpunkter? (Alltså, hon är inte som de vanliga som hackar sin rangordning, utan hon är ELAK mot dom)

Den hade jag tagit bort. Höns ska inte gå själva.
 
Nu har jag slaktat ett litet gäng och det går verkligen smidigt med slakttratt och med fjäderbulten (Dick). Jag tycker dock att slakttratten (lånad) är i största laget trots att några av kycklingarna ligger på 5 kg.
Vilka har ni/ var har ni köpt era ifrån?
Jag tycker den är lite för stor och som det är nu behöver vi vara två då dem lyckas flaxa ur när de bultats.
 
Nu har jag slaktat ett litet gäng och det går verkligen smidigt med slakttratt och med fjäderbulten (Dick). Jag tycker dock att slakttratten (lånad) är i största laget trots att några av kycklingarna ligger på 5 kg.
Vilka har ni/ var har ni köpt era ifrån?
Jag tycker den är lite för stor och som det är nu behöver vi vara två då dem lyckas flaxa ur när de bultats.
Sambon använder bara yxan, på "frihand". Smäll i huvudet med baksidan, vänder på yxan och separerar huvudet från kroppen. Det tar inte många sekunder och hönsen är förvånansvärt lugna. Det är dock alltid mörkt ute när vi avlivar.
 
Sambon använder bara yxan, på "frihand". Smäll i huvudet med baksidan, vänder på yxan och separerar huvudet från kroppen. Det tar inte många sekunder och hönsen är förvånansvärt lugna. Det är dock alltid mörkt ute när vi avlivar.
Jag har gjort så tidigare men "gillar" effekten man får vid bulten. Jag tycker det är för jobbigt om man slår för hårt med yxan eller om man inte slår hårt nog.
 
Jag har gjort så tidigare men "gillar" effekten man får vid bulten. Jag tycker det är för jobbigt om man slår för hårt med yxan eller om man inte slår hårt nog.
Kändes det inte osäkert att lyckas pricka rätt med bulten? Tänker att hjärnan är som en ärta och bulten i storlek spik som ska hamna rätt.
Flaxade de mer vid bult?
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
212
Senast: ufot
·
Tjatter Min ena katt blev plötsligt akut sjuk, vi tror på salmonella och inväntar provresultat. Vi har fågelbord ute och jag antar att...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: mamman
·
  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp