Hönstråden II

Är det någon här som skickat in avföringsprov/ testat för koccidios?

Jag har sett att på kollamaskens smådjur paket går det att få kollat där, men det är dyrt och ingår onödiga tester.
Några av kycklingarna har lös avföring som luktar röv (och hunden rullar sig i :yuck:).

Svart är den också. De betar mycket just nu, kan det bero på det?
Kan också vara att jag bara är nojig.
Alla djur är "glada", äter och är pigga. Avföring är lös (inte diarré, inte vattnig) men luktar avskyvärt framförallt. Ingen som är kladdig i rumpan heller.
 
Är det bara jag som inte har namn på mina höns? Trots ett mindre antal (5 hönor, en tupp och nu fyra kycklingar).
Ropar bara "kom hönsen" när dom ska in.
Vi har varken klappvänliga hönor eller namn på dem! Tuppen heter tuppis och är super gammal 😁 i början hade vi namn men nu fem år senare är de bara hönsepönsen vilket alla lyssnar på 🙂
 
Är det bara jag som inte har namn på mina höns? Trots ett mindre antal (5 hönor, en tupp och nu fyra kycklingar).
Ropar bara "kom hönsen" när dom ska in.

Av 30 höns är det ca 20 som har namn. Vi har ju journaler på alla så då får de namn, ofta något som passar just den hönan men även temanamn till de som jag inte kan hitta på något eller som inte utmärker sig på något sätt.
Men, jag kan inte allas namn utantill utan av de 20 kan jag båda tupparnas namn och ca 7 hönor som inte ser ut som andra hönor.

De 10 som inte har namn är blandraser som jag inte skulle behålla egentligen men som blev kvar när alla ägg försvann i affärerna och folk köpte mer.
Än så länge får de vara kvar av samma anledning men troligen inte länger än nästa år, så…vi får se om de får några namn.
 
Vi körde bruna ekologiska ägg i kläcken för ett par år sen de hönorna lägger stora bruna ägg (läs modell största du kan köpa på affären)
Nej vad häftigt! Vi tänkte ha höns när vi väl skaffar gård så jag roar mig med att läsa på inför det. Jag har gärna en rätt brokig skara, men det kanske finns fördelar med enhetlighet? Men skulle som sagt gärna ha nån sort som lägger rejäla frukostägg om möjligt, och tycker bruna ägg ser goda ut
 
Stora så tänker jag motsvarande de i L-XL i affären som brukar säljas som typ ”frukostägg”, det måste inte vara monster!
De som heter L/XL kommer från äldre höns. Som jag har lärt mig innehåller de exakt samma näring som mindre ägg, dock mer vatten och skalet är tunnare. De som har stora hönsgårdar gillar inte så stora ägg, då de går sönder i hanteringen. :) så mina Hedemora lägger nog både S, M och L, beroende på hur gamla hönsen är.
 
Är det bara jag som inte har namn på mina höns? Trots ett mindre antal (5 hönor, en tupp och nu fyra kycklingar).
Ropar bara "kom hönsen" när dom ska in.
Mina har namn, men två av hönorna är väldigt lika i utseende och beteende så där används aldrig namnen. Men tuppens namn används, liksom den hönan som alltid är först framme och den enda hönan jag har som är svart. Ofta använder jag dock bara "hönsena" när jag ropar på dem.
 
IMG_6084.jpeg

Igår hämtade vi kycklingar! Fem hedemora från en uppfödare och två SB från en annan. Vilken skillnad på ras och/eller uppfödare. Sitter i hönshuset nu, tänkte bara sitta här och få de vänja sig vid mig. Tog kanske fem min, sedan satt båda SB i mitt knä. De har suttit här kanske tio min och sitter kvar. Medan hedmora är upprörda i ett hörn. Försöker inte ens röra utan bara sitter här men de uppskattar inte alls min närvaro!
 
En höna la sig på en hög ägg idag, så vill hon ligga kvar får hon det. Blev ju bara fyra kycklingar sist så har gärna en kull till.
 
Av 30 höns tror jag det är 10 som ruggar (de yngsta som inte hunnit rugga i höstas) och ca 4 som hamnat i ruvläge.

Inte mycket ägg då.
 
Jag blir så trött, min granne skulle se efter hönsen medan jag är borta några dagar, jag reste i tisdags. Nu har jag två kvar och även tuppen är borta. :( Han såg ett par höns utanför tomten men orkade inte fösa in dem igen, han såg även tuppen men när han skulle stänga var den försvunnen. :banghead:

Pratade med honom ikväll och fick då veta att han inte orkade fösa in de som var utanför tomten utan räven fick ta dem. Nu har jag sagt åt honom att inte släppa ut de som är kvar i morgon. :(
 
Jag blir så trött, min granne skulle se efter hönsen medan jag är borta några dagar, jag reste i tisdags. Nu har jag två kvar och även tuppen är borta. :( Han såg ett par höns utanför tomten men orkade inte fösa in dem igen, han såg även tuppen men när han skulle stänga var den försvunnen. :banghead:

Pratade med honom ikväll och fick då veta att han inte orkade fösa in de som var utanför tomten utan räven fick ta dem. Nu har jag sagt åt honom att inte släppa ut de som är kvar i morgon. :(
Det låter som om han inte gillar dina höns och tupp. Vilken hönsvakt gör så där liksom? Aldrig hört talas om något liknande, helt respektlöst!
/B
 
Det låter som om han inte gillar dina höns och tupp. Vilken hönsvakt gör så där liksom? Aldrig hört talas om något liknande, helt respektlöst!
/B
Han har helt enkelt ingen djurkänsla trots att han är uppvuxen på gård och med djur. Det går inte in vad det än är, hundar, katter, höns, hästar ... När hans mammas katt bet min på min tomt så fick jag åka till veterinären, när jag kommer hem och kliver ur bilen hör jag ett skott och då hade katten blivit skjuten. :cry:

Han tycker det hade varit bättre för mig om jag inte har så mycket djur, för mig?! Jag har svarat att när jag inte har djur finns det ingen anledning för mig att bo kvar utan då flyttar jag istället.
 
Han har helt enkelt ingen djurkänsla trots att han är uppvuxen på gård och med djur. Det går inte in vad det än är, hundar, katter, höns, hästar ... När hans mammas katt bet min på min tomt så fick jag åka till veterinären, när jag kommer hem och kliver ur bilen hör jag ett skott och då hade katten blivit skjuten. :cry:

Han tycker det hade varit bättre för mig om jag inte har så mycket djur, för mig?! Jag har svarat att när jag inte har djur finns det ingen anledning för mig att bo kvar utan då flyttar jag istället.
Men vilken vidrig granne! Skulle aldrig be honom om hjälp igen. Fy så hemsk!
 
Jag blir så trött, min granne skulle se efter hönsen medan jag är borta några dagar, jag reste i tisdags. Nu har jag två kvar och även tuppen är borta. :( Han såg ett par höns utanför tomten men orkade inte fösa in dem igen, han såg även tuppen men när han skulle stänga var den försvunnen. :banghead:

Pratade med honom ikväll och fick då veta att han inte orkade fösa in de som var utanför tomten utan räven fick ta dem. Nu har jag sagt åt honom att inte släppa ut de som är kvar i morgon. :(
Men ursh så fruktansvärt hemskt.:cry: Beklagar verkligen, stackars höns och stackars dig.💔
Vilken totalt vidrig idiot till granne! :rage:
 
Jag blir så trött, min granne skulle se efter hönsen medan jag är borta några dagar, jag reste i tisdags. Nu har jag två kvar och även tuppen är borta. :( Han såg ett par höns utanför tomten men orkade inte fösa in dem igen, han såg även tuppen men när han skulle stänga var den försvunnen. :banghead:

Pratade med honom ikväll och fick då veta att han inte orkade fösa in de som var utanför tomten utan räven fick ta dem. Nu har jag sagt åt honom att inte släppa ut de som är kvar i morgon. :(

När jag har gårdsvakter får hönsen vara i hönsgården endast. Låter som en riktig idiot.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 407
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 355
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp