Bukefalos 28 år!

Hönstråden II

Igår ringde han och då var det tre hönor inne som jag sa att han inte skulle släppa ut idag. Senare idag ringde han att en höna han sett uppe hos sig hade tagit sig ner i min trädgård igen då grindarna fått stå öppna så han tänkte hon skulle gå ute själv inatt. :( Jag sa ifrån och att han skulle öppna hönshuset igen, men då skulle ju de andra gå ut? Jag sa ifrån att då får de göra det, men den ensamma hönan överlever inte till i morgon annars. :mad:

Jag ringde igen ett par timmar senare och frågade om han stängt så nu är det iaf fyra höns inne + jag köpte med mig tre på vägen hem. I morgon blir det inventering för att se vad som finns kvar. :(
 
Jag blir så trött, min granne skulle se efter hönsen medan jag är borta några dagar, jag reste i tisdags. Nu har jag två kvar och även tuppen är borta. :( Han såg ett par höns utanför tomten men orkade inte fösa in dem igen, han såg även tuppen men när han skulle stänga var den försvunnen. :banghead:

Pratade med honom ikväll och fick då veta att han inte orkade fösa in de som var utanför tomten utan räven fick ta dem. Nu har jag sagt åt honom att inte släppa ut de som är kvar i morgon. :(


Beklagar hönorna 😢Vi satte in automatisk lucka i år när vi åkte på semester de har funkat väldigt bra! Hönsvakt som tittar till dem men behöver inte engagera sig så mycket! Kan rekommenderas!
 
IMG20230730193513.jpg

Hur gulliga är dom inte? 😍 Imorgon ska hönshuset skuras! Jag fattar dock inte hur dom har bajsat i taket. 🤪
 
Beklagar hönorna 😢Vi satte in automatisk lucka i år när vi åkte på semester de har funkat väldigt bra! Hönsvakt som tittar till dem men behöver inte engagera sig så mycket! Kan rekommenderas!
Problemet i år verkar vara rovfåglar som skrämt dem så de hoppat över nätet runt tomten. Tydligen häckar det ett par i närheten så de får vara inne nu tills jag ordnat tak över en mindre hönsgård. Grannen försökte få tillbaka dem innan han gav upp så jag ångrar att jag inte bara bad honom ge dem mat och vatten. :sorry:
 
Sambon fick nyss avliva en av kycklingarna. Jag visste att höns kan picka på varandra, men att kycklingar på sex veckor skulle vara så elaka att de mer eller mindre pickar ihjäl en höna, det hade jag inte riktigt väntat mig! Funderar på om ska jag isolera den hönan som pickar mest?!
 
Har hand om djuren på 4H i helgen. Gick ett varv i trädgården på 5 minuter. 2 plastkassar med ogräs följer med i eftermiddag.
 
Jag har en halt höna igen, men hon verkar pigg för övrigt. Det stora problemet är att de andra ger sig på henne, hackar på henne tills hon gömmer sig under hönshuset. Om jag inte sätter henne i ett avskilt hägn kan hon inte äta på hela dagen, för de flesta andra mobbar henne.

Så hon går ensam, men så kan jag ju inte ha det i längden. Benet verkar bättre, haltar nu bara lite, så nu är det mobbningen som är det största problemet.

Hur kan jag få detta att sluta? Kommer det försvinna när hon är het frisk, eller är hon för evigt dömd till mobbing? Kan jag släppa in en av de snälla hönorna hos henne, och fasa in henne?

Tips?
 
Jag har en halt höna igen, men hon verkar pigg för övrigt. Det stora problemet är att de andra ger sig på henne, hackar på henne tills hon gömmer sig under hönshuset. Om jag inte sätter henne i ett avskilt hägn kan hon inte äta på hela dagen, för de flesta andra mobbar henne.

Så hon går ensam, men så kan jag ju inte ha det i längden. Benet verkar bättre, haltar nu bara lite, så nu är det mobbningen som är det största problemet.

Hur kan jag få detta att sluta? Kommer det försvinna när hon är het frisk, eller är hon för evigt dömd till mobbing? Kan jag släppa in en av de snälla hönorna hos henne, och fasa in henne?

Tips?

Det beror lite på hönan själv.
Det finns hönor som blivit mobbade vid skada men efter läkning i flera veckor ensam (eller med snällt sällskap) helt enkelt bara gått att släppa in igen. Helst på natten av förklarliga skäl.

Samma med hönor som haft kycklingar och varit med dem i nästan fem veckor. Jag har för många hönor och en liten flock kycklingar är jag för rädd om för att släppa in bland dem.

Någon har haft det lite svårt i någon dag eller två men snart installerat sig igen.

Det kan ju säkert bero på storlek, hur de mår i övrigt och en massa andra faktorer också.
 
Jag har en halt höna igen, men hon verkar pigg för övrigt. Det stora problemet är att de andra ger sig på henne, hackar på henne tills hon gömmer sig under hönshuset. Om jag inte sätter henne i ett avskilt hägn kan hon inte äta på hela dagen, för de flesta andra mobbar henne.

Så hon går ensam, men så kan jag ju inte ha det i längden. Benet verkar bättre, haltar nu bara lite, så nu är det mobbningen som är det största problemet.

Hur kan jag få detta att sluta? Kommer det försvinna när hon är het frisk, eller är hon för evigt dömd till mobbing? Kan jag släppa in en av de snälla hönorna hos henne, och fasa in henne?

Tips?
Jag har aldrig separerat en ensam höna, då jag tycker att stressen är för stor för dom att bli själv. Om det skulle vara möjligt att dela upp flocken skulle du kunna prova det? Jag brukar ta bort höns som är "för dåliga" för att hänga med flocken.
 
Jag har aldrig separerat en ensam höna, då jag tycker att stressen är för stor för dom att bli själv. Om det skulle vara möjligt att dela upp flocken skulle du kunna prova det? Jag brukar ta bort höns som är "för dåliga" för att hänga med flocken.

Jag tycker även det har med individ att göra. Är de så sjuka att de inte bryr sig får de vara ensamma men om de börjar bli bättre och friskare får de sällskap även om de inte verkar stressade. Tycker det är bäst.
Mina verkar inte vara stressade....mer känna sig ensamma när de börjar friskna till. Hälta hade jag nog tagit med sällskap på en gång om jag visste att de gick ihop.

Jag håller dock med om att man bör sortera ut de som inte riktigt klarar av att hänga med men om de är sjuka och just då blir utsatta så är ju chansen stor att de klarar av att komma tillbaka utan problem.
 
Jag har aldrig separerat en ensam höna, då jag tycker att stressen är för stor för dom att bli själv. Om det skulle vara möjligt att dela upp flocken skulle du kunna prova det? Jag brukar ta bort höns som är "för dåliga" för att hänga med flocken.
Hon är i en separat del av hägnet, separerad från de andra med kompostgaller, så de ser varandra hela tiden. Men jag har varit inne på att släppa in en eller två snälla hönor till henne. måste bara utöka burens storlek.
 
Då senaste kläcket slutade med min första egna avlivning av kyckling så känner jag mig lite less på dåliga hönsmammor och elaka hönskompisar. Två kläckta kycklingar som hackats ihjäl (utom en då, men den fick jag ta bort för den var utom räddning) och så en som dött under kläcket men som var svullen på ena sidan huvudet och med lite sned näbb.

Hade tänkt jag skulle sätta mamma och ägg separat dagen innan kläck, men hade tänkt fel på nån dag och så blev det ingen kyckling alls istället :(.

Har sett så många bilder på fb och hos bekanta som inte skiljer av hönsmamma och ägg från resten och det går hur bra som helst. Men tydligen fungerar inte det så med mina.
Behöver jag byta ras tro? Eller bara acceptera att det är så med höns och dom andra bara har tur?
 
Då senaste kläcket slutade med min första egna avlivning av kyckling så känner jag mig lite less på dåliga hönsmammor och elaka hönskompisar. Två kläckta kycklingar som hackats ihjäl (utom en då, men den fick jag ta bort för den var utom räddning) och så en som dött under kläcket men som var svullen på ena sidan huvudet och med lite sned näbb.

Hade tänkt jag skulle sätta mamma och ägg separat dagen innan kläck, men hade tänkt fel på nån dag och så blev det ingen kyckling alls istället :(.

Har sett så många bilder på fb och hos bekanta som inte skiljer av hönsmamma och ägg från resten och det går hur bra som helst. Men tydligen fungerar inte det så med mina.
Behöver jag byta ras tro? Eller bara acceptera att det är så med höns och dom andra bara har tur?
Jag har haft ganska många kullar Hedemora. Många olika hönor och olika tuppar i gruppen. Jag har aldrig förlorat en kyckling, eller jo, en som inte överlevde kläcket. Har fått två kullar med totalt 12 kycklingar i år till exempel.
 
Då senaste kläcket slutade med min första egna avlivning av kyckling så känner jag mig lite less på dåliga hönsmammor och elaka hönskompisar. Två kläckta kycklingar som hackats ihjäl (utom en då, men den fick jag ta bort för den var utom räddning) och så en som dött under kläcket men som var svullen på ena sidan huvudet och med lite sned näbb.

Hade tänkt jag skulle sätta mamma och ägg separat dagen innan kläck, men hade tänkt fel på nån dag och så blev det ingen kyckling alls istället :(.

Har sett så många bilder på fb och hos bekanta som inte skiljer av hönsmamma och ägg från resten och det går hur bra som helst. Men tydligen fungerar inte det så med mina.
Behöver jag byta ras tro? Eller bara acceptera att det är så med höns och dom andra bara har tur?
Likadant här hemma med mina dvärgkochin jag har nu, så tråkigt och blir mer jobb,
 
Då senaste kläcket slutade med min första egna avlivning av kyckling så känner jag mig lite less på dåliga hönsmammor och elaka hönskompisar. Två kläckta kycklingar som hackats ihjäl (utom en då, men den fick jag ta bort för den var utom räddning) och så en som dött under kläcket men som var svullen på ena sidan huvudet och med lite sned näbb.

Hade tänkt jag skulle sätta mamma och ägg separat dagen innan kläck, men hade tänkt fel på nån dag och så blev det ingen kyckling alls istället :(.

Har sett så många bilder på fb och hos bekanta som inte skiljer av hönsmamma och ägg från resten och det går hur bra som helst. Men tydligen fungerar inte det så med mina.
Behöver jag byta ras tro? Eller bara acceptera att det är så med höns och dom andra bara har tur?

Jag har valt att ha olika raser för äggens färg och har rätt många höns. Vi testade när vi hade färre höns och tuppen var väldigt trevlig men det blev kaos och de små fick springa för livet. Vi bestämde då att när hönan bor i gruppen men i bur där hon får vara ifred (och inte byta rede och äventyra äggen av den anledningen) och sedan, när de kläckts flyttar hon in i stallet med barnen.
Då har hon sällskap av de, de får lugn och ro och risken är betydligt mindre. Visst missar de gruppdynamiken men de flyter bra in i gruppen sedan när de blir äldre.

Myskankor känns lugnare och trevligare och gäss ännu bättre men de är också olika till sättet.
 
Och då helt plötsligt fick jag ta in en höna för att vila upp sig. Hon får vara själv några dagar, hon var trött och medtagen.

Jag tror att hon ruggat och sedan blivit en av tupparnas favorit mitt i allt. Lite bar på ryggen men som tur var inga sår, dock trött och ville inte äta med alla andra. Hon stod under låga taket.
Om hon blir längre än några dagar får hon sällskap, jag vet dock inte riktigt vem hon känner bäst. De i hennes grupp och några av de stationära är så lika.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 417
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 357
Senast: BornAgain
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp