Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu är det inte roligt att ha höns.
I helgen fick jag nödslakta en höna som blivit hackad i analen, Tarmarna hängde flera decimeter utanför :cry:. Jag fattar inte att hon levde men hon tittade på mig med lugn blick medan jag irrade runt med henne i famnen för att få ordning på huggkubbe och yxa. När jag nackade så kom det knappt något blod alls. Vad sjutton levde hon på?
Igår kväll hittade jag en höna som lyckats bryta sig in i ruvburen (måste byta kompostgallrena nu) och på något sätt tagit livet av sig själv i de försöken. Hon låg stendöd på golvet i buren. Min favorithöna, kläckt 2010 :cry:
Har en annan höna, från 2011 som det är något fel på så hon måste nackas. Favorithöna nummer 2 :arghh:
Jag vill inte det är inge roligt nu :cry::cry::cry:
 
Just nu är det inte roligt att ha höns.
I helgen fick jag nödslakta en höna som blivit hackad i analen, Tarmarna hängde flera decimeter utanför :cry:. Jag fattar inte att hon levde men hon tittade på mig med lugn blick medan jag irrade runt med henne i famnen för att få ordning på huggkubbe och yxa. När jag nackade så kom det knappt något blod alls. Vad sjutton levde hon på?
Igår kväll hittade jag en höna som lyckats bryta sig in i ruvburen (måste byta kompostgallrena nu) och på något sätt tagit livet av sig själv i de försöken. Hon låg stendöd på golvet i buren. Min favorithöna, kläckt 2010 :cry:
Har en annan höna, från 2011 som det är något fel på så hon måste nackas. Favorithöna nummer 2 :arghh:
Jag vill inte det är inge roligt nu :cry::cry::cry:

Usch vad tråkigt!! Och, vad jobbigt med första hönan........man lider med dem så mycket när det blir så här oväntat och, för hönan, troligen fruktansvärt.

Jag vet inte ens om det är tur i oturen att allt kommer samtidigt så här eller om man vill ha det utspritt. Vilket som är ju liksom skit.
 
Jag jobbar på här med mina problem på hönsfronten. Den senaste kycklingen som gick på hasorna som jag berättade om, honom tog jag bort. Två dagar testade jag att ge vitaminer men det verkade inte gå tillbaka.
Det verkade ha gått för långt....om det ens är det som är problemet.

Jag tog helt sonika bort honom, för hans egen skull.

Nu har kycklingarna återgått till startfoder (ifall det var växt-fodret som drev på dem för mycket) och jag ger multivitaminer i vattnet.
Jag vet ju inte om några har fortfarande kommer att insjukna om det är för sent för dem.

Idag såg vi en tupp som darrade på benen och gick styltigt så risken är stor att även han går samma väg. Kanske var det för sent för honom?

De som drabbats verkar vara tuppar framförallt, med reservation för feltolkning av kön i denna ålder. Det skulle också tala för att det inte är Marek då tuppar verkar mindre mottagliga mot det.
Här är de konstigt nog starka i nypor och vingar men ”lederna” bär inte. Väldigt likt YT-klippen på brist på E-vitamin, som sagt. Men vem vet?
 
Just nu är det inte roligt att ha höns.
I helgen fick jag nödslakta en höna som blivit hackad i analen, Tarmarna hängde flera decimeter utanför :cry:. Jag fattar inte att hon levde men hon tittade på mig med lugn blick medan jag irrade runt med henne i famnen för att få ordning på huggkubbe och yxa. När jag nackade så kom det knappt något blod alls. Vad sjutton levde hon på?
Igår kväll hittade jag en höna som lyckats bryta sig in i ruvburen (måste byta kompostgallrena nu) och på något sätt tagit livet av sig själv i de försöken. Hon låg stendöd på golvet i buren. Min favorithöna, kläckt 2010 :cry:
Har en annan höna, från 2011 som det är något fel på så hon måste nackas. Favorithöna nummer 2 :arghh:
Jag vill inte det är inge roligt nu :cry::cry::cry:
Fy så trist!!! :cry: Konstigt nog är det nästan alltid favoriterna!:arghh:
 
Hönan Hönansson har gjort (ännu) en huliganraid in i huset idag, när jag råkade lämna en dörr öppen i morse. Katterna kallade bekymrat när hon var på väg mot deras torrfoder med mycket bestämda steg. Jag skulle schasa ut henne, men då rusade hon i stället målmedvetet in till andra intressanta rum där det kan finnas godisgömslen, såsom några jordnötter till hackspettarna och de andra småfåglarna som hon hann glufsa i sig på nolltid. Sedan fick jag bära ut henne under stora protester.

Nu skulle jag äta lite glass i lugn och ro på verandan, när jag plötsligt känner mig iakttagen/utstirrad. Från någon som klamrar sig fast på fönsterblecket 1, 5 meter över markhöjd. "Jaha, där sitter du din jävel. Och smaskar på godsaker. Öppna genast dörren. Eller ett fönster. "

Dessa djur alltså. :laugh:
IMG_2987.JPG
 
"Någon" har under eftermiddagen varit inne i växthuset och lämnat avföring på dynorna i soffan + på bordet. Utan en fullständig brottsplatsundersökning, kan det ändå konstateras att denne "någon" tycks komma från hönssläktet. Jag har en skälig misstänkt, med ett starkt hämndmotiv. Och en allmänt känd historik av anarkistiskt beteende. :cautious:
 
Bevisläget har stärkts avsevärt i den pågående utredningen om Växthusvandalen. Nu på morgonen när jag skulle äta en trivsam växthusfrukost:
D887C56F-5E2C-4966-9603-B7DBF7C34A5B.jpeg


Hönan Hönansson hävdar dock att hon är oskyldig: ”Jag och tuppen bor här, och vi hittade det här trevliga huset utan att det var någon där. Nu är det vårt! Människan får bygga sig ett nytt växthus och hålla bättre reda på det om hon vill ha något. Men lämna gärna frukosten här på bordet, den kan vi ta hand om.”
 
Senast ändrad:
@Unafraid Åh vilka finingar, och vilket mysigt hönshus ni har fixat till dem! De ser ut att ha installerat sig direkt och vara helt lugna och nöjda. Kanske till och med Hönan Hönansson hade kunnat hålla sig där om jag fixat det så snyggt till henne och tuppen (men jag är tveksam i just hennes fall).
 
@Unafraid Åh vilka finingar, och vilket mysigt hönshus ni har fixat till dem! De ser ut att ha installerat sig direkt och vara helt lugna och nöjda. Kanske till och med Hönan Hönansson hade kunnat hålla sig där om jag fixat det så snyggt till henne och tuppen (men jag är tveksam i just hennes fall).
Dom är alldeles bedårande :love: jag upplevde att dom lugnade ner sig fort och utforskade maten som jag ställt fram, verkar vara trygga höns och dom är vana att hanteras :)
 
Håller på med mitt hönshus och behöver lite tips av er kunniga hönsmammor.

Har köpt en gård, med ett gammalt hönshus och jag längtar så efter att få hit lite hönor!!

Det är ett fint hönshus, isolerat med ett stort fönster, men inte använt på 20+ år.
Golvet består av vad jag trodde var gammalt jordgolv men har insett efter att ha krattat lite i det att det nog är gammal hönsskit så jag håller på och gräver ut allihopa. Det ser ut som väldigt hårt pressad torv. Under finns något grusaktigt och sten. Så jag gräver fram det grusiga och stannar där.

Behöver göra något med golvet, men vad? Vi har inte riktigt tid att göra något större projekt av det just nu då vi har 1000 andra projekt samtidigt just nu.
Bör man lägga på nytt grus och skivor ovanpå? eller bara grus? (med spån eller halm ovanpå såklart) Funderade även på frigolitskivor för att isolera och skivor ovanpå..?
Har ni några idéer?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp