Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har kollat lite på lekstugor, dock finns det ingen i närheten just nu tyvärr, inte begagnad! Men går ju att spana :)
Vi har barn och han älskar djur så silkes ska jag absolut kolla på!
Om ni inte har skaffat några böcker men kan tänka er, så rekommenderar jag framförallt "Höns, raser, skötsel, uppfödning" och vill man skaffa en till så "Höns i trädgården".
 
Om ni inte har skaffat några böcker men kan tänka er, så rekommenderar jag framförallt "Höns, raser, skötsel, uppfödning" och vill man skaffa en till så "Höns i trädgården".

Jag har funderat på den senare boken, är en kompis kompis som skrivit den och min kompis säger också att den är bra :)
 
Lite dålig är jag allt på att ta bilder... Men här är tre av våra fångade på bild. Vi är ruskigt nöjda med dom. Så nöjd över att vi fick Hedemora som tips. Vi brukar säga att dom är vårt bästa köp näst efter gården 😁
 

Bifogade filer

  • received_424113548233665.jpeg
    received_424113548233665.jpeg
    597,5 KB · Visningar: 49
Lite dålig är jag allt på att ta bilder... Men här är tre av våra fångade på bild. Vi är ruskigt nöjda med dom. Så nöjd över att vi fick Hedemora som tips. Vi brukar säga att dom är vårt bästa köp näst efter gården 😁

Vad roligt att du gillade rasen, du också! Framförallt är de ju så himla vackra.

Jag brukar säga samma sak om hönsköpet. Vi borde ha köpt dem för länge sedan för det är verkligen ett av de bästa besluten vi tagit, att ha höns.
 
Vad roligt att du gillade rasen, du också! Framförallt är de ju så himla vackra.

Jag brukar säga samma sak om hönsköpet. Vi borde ha köpt dem för länge sedan för det är verkligen ett av de bästa besluten vi tagit, att ha höns.

Jag tycker det är en himla trevlig ras, fin att se på och möjligheten till sååå många olika färgkombinationer är en bonus. Så otroligt härlig ras :)
 
Här kommer hösten i snabb fart och vi har väl nu slaktat av alla de vi inte ska ha. Vi har nu 22 hönor och fyra tuppar och hoppas de ska kunna hålla sams. Annars ryker väl en eller två lite senare men vi planerar att behålla alla fyra eftersom vi har hönsen ute i stor hage och kan behöva ha fler väktare.

Det betyder att vi döpt nästan alla höns och tuppar nu, som vi vet att vi ska behålla. Det är två kvar att döpa.

De tuppar vi valt att behålla är:

Blommetuppen som i ung ålder var en jäkla bullie men som verkligen mjukat på sig och är den undfallande av de stora. Han heter Geiger eftersom han låter som en geigermätare.

Creme Legbartuppen som heter Brolle Jr eftersom han har kalufs.

Två Hedemora, Ture och Henning. En är aprikosfärgad och fantastisk i temperamentet men just nu lite översexuell. Den andra är vacker med blandfärgad kam och också mild i temperamentet.

Sedan har vi hönorna: Signe och Rut (Hedemora), Marie och Antoinette (Bresse).

De som är kvar att döpa är de båda creme Legbarhönorna. Min kära Elvis (höna med svart kalufs och först döpta av alla), blev uppäten av räven.
 
Jag har inte läst hela tråden vill jag börja med att säga, så kan ha missat något men det var lite för många sidor att läsa ikapp ;)

Vi funderar på att skaffa höns, ett mindre antal ca 5-8 stycken kanske. Vi får inte ha tupp då vi bor på vanlig villagata. I vår kommun måste man ansöka om tillstånd för höns och i ansökan vill de även ha skiss på hönshus. Vad har ni för hönshus, ni som har mindre antal höns? Och vad har ni för höns? Vi vill helst ha en svensk lantras som värper hyffsat trots brist på tupp. Bifoga gärna bilder :)
Vi har orpington. Stora och snälla. Helt fast på rasen :). Har även en creme legbar (hade två från början), men upplever den rasen som yvigare och fjantigare i mentalitet.
 
Här kommer hösten i snabb fart och vi har väl nu slaktat av alla de vi inte ska ha. Vi har nu 22 hönor och fyra tuppar och hoppas de ska kunna hålla sams. Annars ryker väl en eller två lite senare men vi planerar att behålla alla fyra eftersom vi har hönsen ute i stor hage och kan behöva ha fler väktare.

Det betyder att vi döpt nästan alla höns och tuppar nu, som vi vet att vi ska behålla. Det är två kvar att döpa.

De tuppar vi valt att behålla är:

Blommetuppen som i ung ålder var en jäkla bullie men som verkligen mjukat på sig och är den undfallande av de stora. Han heter Geiger eftersom han låter som en geigermätare.

Creme Legbartuppen som heter Brolle Jr eftersom han har kalufs.

Två Hedemora, Ture och Henning. En är aprikosfärgad och fantastisk i temperamentet men just nu lite översexuell. Den andra är vacker med blandfärgad kam och också mild i temperamentet.

Sedan har vi hönorna: Signe och Rut (Hedemora), Marie och Antoinette (Bresse).

De som är kvar att döpa är de båda creme Legbarhönorna. Min kära Elvis (höna med svart kalufs och först döpta av alla), blev uppäten av räven.
Gillar då inte att räven fick en måltid, men det förstod du nog ;).
 
Bra fråga, jag har sett henne på jakt när hon suttit och väntat på att hönan ska lämna så hon kan hoppa in och börja äta samt som sagt ibland gula på skalen vid några tillfällen men tror nästan att det snarare beror på att de bråkat om redet och ett ägg gått sönder. Ibland kan jag se det på att de skrapat halmen åt sidan så att de kommer åt att äta det de drällt som runnit ner till bottnen.

Ok........jag har varit extra noga nu med att kolla mina ägg. Hönorna värper tyvärr när jag inte är där så det är svårt att se om det är någon specifikt. Dock plockar jag ägg två gånger per dag så jag kan reducera eventuellt äggätande i alla fall.
Några verkar trampa sönder ägg, en hoppade ut när jag kom och hon var själv förvånad när det hade kladdat på bröstet och ägget var inte uppätet.
Andra gånger har jag hittat rester av äggula på äggen. Sedan äggkladd men inga skal.

Nu är ju frågan dock om det är en regelrätt äggätare eller någon som "rensar" redena efter trampkross. Vi får ju en ganska jämn ström av ägg men väldigt få.

En undran är ju om jag ska sätta upp kamera eftersom jag har 22 höns så är det ju i det närmaste omöjligt annars. Sätta upp försvinningsreden?
 
Ok........jag har varit extra noga nu med att kolla mina ägg. Hönorna värper tyvärr när jag inte är där så det är svårt att se om det är någon specifikt. Dock plockar jag ägg två gånger per dag så jag kan reducera eventuellt äggätande i alla fall.
Några verkar trampa sönder ägg, en hoppade ut när jag kom och hon var själv förvånad när det hade kladdat på bröstet och ägget var inte uppätet.
Andra gånger har jag hittat rester av äggula på äggen. Sedan äggkladd men inga skal.

Nu är ju frågan dock om det är en regelrätt äggätare eller någon som "rensar" redena efter trampkross. Vi får ju en ganska jämn ström av ägg men väldigt få.

En undran är ju om jag ska sätta upp kamera eftersom jag har 22 höns så är det ju i det närmaste omöjligt annars. Sätta upp försvinningsreden?
Jättesvårt att svara på. Det kan vara trampägg eller så är det någon som äter. Jag har läst tips om att lägga in ett ägg på golvet och se om någon hackar men jag tror inte på den metoden. Ett ägg hör inte hemma på golvet så i en hönshjärna blir det något att undersöka och undersöker man saker så hackar man på det. Jag har sett hönor jag är 100% säker på att de inte hackar ägg hacka på sådant ägg när jag testat metoden (de fick aldrig hål på det, jag snodde det innan, dumt att utbilda dem i ovanan :D ).
 
Ok........jag har varit extra noga nu med att kolla mina ägg. Hönorna värper tyvärr när jag inte är där så det är svårt att se om det är någon specifikt. Dock plockar jag ägg två gånger per dag så jag kan reducera eventuellt äggätande i alla fall.
Några verkar trampa sönder ägg, en hoppade ut när jag kom och hon var själv förvånad när det hade kladdat på bröstet och ägget var inte uppätet.
Andra gånger har jag hittat rester av äggula på äggen. Sedan äggkladd men inga skal.

Nu är ju frågan dock om det är en regelrätt äggätare eller någon som "rensar" redena efter trampkross. Vi får ju en ganska jämn ström av ägg men väldigt få.

En undran är ju om jag ska sätta upp kamera eftersom jag har 22 höns så är det ju i det närmaste omöjligt annars. Sätta upp försvinningsreden?
Det här har varit upp ett par gånger innan, för när det väl är ett problem så är det oftast ett jäkla problem. Jag har gjort (med bra resultat) plockat ägg i redena så ofta som möjligt och bytt ut äggen på mot golfbollar. Det görs ju bara en gång.
Det är det som funkat bäst för oss.
 
Hmmm, hittade mask i avföringen idag så det blir avmaskning av samtliga.

Jag har hört att axilur ska fungera. Någon som har erfarenhet?

För övrigt fick en av tupparna avsluta sitt liv idag då han uppvisat aggression. Inte än regelrätta anfall men slutat äta när jag kommer in, följt efter bakom ryggen och gjort tendenser till att hoppa på mig men inte riktigt vågat än (6 månader gammal). Men, vi har tillräckligt med tuppar och jag får inta hjälp annars förrän om några veckor, så vi tog beslutet nu.

Nu vill vi inte ha färre tuppar (tre stycken) då vi behöver rovdjursvakten.
 
En tupp mindre nu antar jag, hittade den inte när jag hade bråttom till jobbet igår så mamma skulle stänga. Nu när jag kom hem i morse och öppnad så fattades han fortfarande. Jag har sovit under dagen och gick skall gång efter den ikväll när jag skulle stänga men inte ens några fjädrar skvallrar om vad som kan ha hänt med honom. Det har regnat mycket i natt så han kanske frös ihjäl om han inte hittade bra skydd? :(
 
En tupp mindre nu antar jag, hittade den inte när jag hade bråttom till jobbet igår så mamma skulle stänga. Nu när jag kom hem i morse och öppnad så fattades han fortfarande. Jag har sovit under dagen och gick skall gång efter den ikväll när jag skulle stänga men inte ens några fjädrar skvallrar om vad som kan ha hänt med honom. Det har regnat mycket i natt så han kanske frös ihjäl om han inte hittade bra skydd? :(

Vad tråkigt! Hoppas du hittar honom levande eller åtminstone resterna så du får något svar iallafall.
 
Jag går ju mot första vintern med mina Hedemorahöns. Än så länge har vi några minus och jag öppnar både deras lucka och ytterdörr på vid gavel. Någon minusgrad har dom alltså haft inne också. Pappa har ett kamrörselement som han ska plocka ner så vi kan installera i hönshuset så småningom.
Jag har förstått att många höns inte vill gå ut när det kommer snö, hur brukar era vintrar se ut?

Jag fick ju förresten nio små dunbollar för fem veckor sen, jag lät alla höns gå tillsammans och det har fungerat alldeles utmärkt. Kulla-Gulla har varit en bra mamma och nu så har dom börjat göra större utflykter. Grannens katt, som var kattunge i somras har inget intresse av kycklingarna, det känns väldigt skönt att jag kunde lära honom att hönsen låter man bli! Dock hänger han gärna med dom när det är dags för mat. :rofl:

IMG_20191014_170810.jpg

Det börjar bli trångt på nätterna. :D
 
Vad tråkigt! Hoppas du hittar honom levande eller åtminstone resterna så du får något svar iallafall.
Hittade honom i morse, död, knappt 5 m från hönshuset. Helt omöjligt att jag inte skulle sett honom igår när jag letade eller stängde före jobbet. Det är ingen räv eller rovfågel, funderar på grävling. Det här sabla vädret gör väl att de inte går i ide som de ska. Känns inte så trevligt om en sån tagit sig in på tomten. :down:
 
Här hålls hönsen i hönsgården istället för att få gå lite i trädgården dagtid nu. Vi har en stackars skabbräv som gärna vill ha dom. Tyvärr har den lyckats gömma sig varje gång grannen som är jägare varit här och letat efter den. Vill gärna ha den skjuten, både för hönsen skull men även för den stackars rävens skull :(.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp