Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför har man pärlshöns, är det bara för köttet eller lägger de även ägg?
Jag har läst att de äter mängder av fästingar, så då tänkte jag att äter de en endaste en, så är det en stor vinst, de ska även vara duktiga på att larma för fara:D
Sen sägs ju köttet vara delikat, men jag har hittills iaf inte tagit bort några djur för köttets skull
 
Häromkvällen blev jag lite stressad när jag räknade höns.. De är 8 i gruppen
Visa bifogad fil 46165

:laugh:
(Det var inte särskilt kallt och där finns massa plats)

Den ljusa bredvid pärlhönsen är förresten en araucanablandis, hade jättesvårt för det rumplösa först, men jag har faktiskt vant mig och tycker hon är en av de finare, trots det lustiga skägget 🤭

(men hon är väldigt olik de andra araucablandisarna jag har, därför har jag bildgooglat och lyckats bli än mer förvirrad :laugh:)
Han ser lite bly ut den gossen.
Gillar stilen på hönan närmast kameran. "Du ska inte komma här och tro att ja är en fågel för jag är en dinosaurie" 🦖

I torsdags la en av mina unghönor sitt första ägg. Ett litet sött låg bredvid två normalstora. Igår fanns det ytterligare ett litet samt ett något större tillsammans med de två. Undrar om det lite större är det andra ägget från hönan i torsdags och det lilla är ytterligare en unghöna.
 
Varför har man pärlshöns, är det bara för köttet eller lägger de även ägg?

Jag har också hört det där om fästingar. Dock vekar de svåra att få in på kvällen enligt vissa, de vandrar ganska sällan nära hus och hem utan verkar söka sig utåt för att komma hem till gården på Kvällen, vilket gör att många är besvikna på att de äter fästingar hos grannen men inte hemma.

De låter tydligen väldigt mycket väldigt länge, varje dag. Enligt mig som hört det på film skulle jag inte stå ut speciellt länge. Varje individ håller på ca 20 minuter i sträck ca.

Ska vara fint kött och fina ägg.
 
Jag har också hört det där om fästingar. Dock vekar de svåra att få in på kvällen enligt vissa, de vandrar ganska sällan nära hus och hem utan verkar söka sig utåt för att komma hem till gården på Kvällen, vilket gör att många är besvikna på att de äter fästingar hos grannen men inte hemma.

De låter tydligen väldigt mycket väldigt länge, varje dag. Enligt mig som hört det på film skulle jag inte stå ut speciellt länge. Varje individ håller på ca 20 minuter i sträck ca.

Ska vara fint kött och fina ägg.
Mina låter inte högt om de inte är stressade, iof har jag bara två så det kanske gör att de är mindre gapiga :p

Har också hört att de hellre sover ute i nåt högt träd och det gjorde mina det första dom gjorde när de fick komma ut.. Får se hur det går längre fram, tänkte hålla dem i gården nån vecka för att se om de hittar hem bättre.. Och kalasar loss på våra fästingar först istället för grannens :eek: :laugh:
 
Han ser lite bly ut den gossen.
Gillar stilen på hönan närmast kameran. "Du ska inte komma här och tro att ja är en fågel för jag är en dinosaurie" 🦖

I torsdags la en av mina unghönor sitt första ägg. Ett litet sött låg bredvid två normalstora. Igår fanns det ytterligare ett litet samt ett något större tillsammans med de två. Undrar om det lite större är det andra ägget från hönan i torsdags och det lilla är ytterligare en unghöna.
På dagarna är han riktig herre på täppan, trots att han är lite kort i rocken, men på kvällarna sitter de visst på honom:laugh:
Haha hade inte lagt märke till dinon i bild, men det har du verkligen rätt i att hon ser ut som :rofl:

Åh, det är ju så spännande när de börjar lägga ägg :love:
 
Mina låter inte högt om de inte är stressade, iof har jag bara två så det kanske gör att de är mindre gapiga :p

Har också hört att de hellre sover ute i nåt högt träd och det gjorde mina det första dom gjorde när de fick komma ut.. Får se hur det går längre fram, tänkte hålla dem i gården nån vecka för att se om de hittar hem bättre.. Och kalasar loss på våra fästingar först istället för grannens :eek: :laugh:

Ja, jag har ju ingen egen erfarenhet men ser många homesteaders på YouTube som säger samma sak.

Min kompis hatar dem. De hade en på gården som lät så jäkla mycket, varje morgon vid sextiden, i minst en timme. :D
 
Ja, jag har ju ingen egen erfarenhet men ser många homesteaders på YouTube som säger samma sak.

Min kompis hatar dem. De hade en på gården som lät så jäkla mycket, varje morgon vid sextiden, i minst en timme. :D
:laugh: hjälp, en timme! Jag hade blivit galen :rofl: hoppas inte mina får såna galna idéer för sig!
 
Igår nackade jag min första höna!

Det gick förvånansvärt bra. Lugnt och snabbt, så var hon borta.
Maken ville inte vara med så jag skötte allting själv.

Hon skadade en vinge tidigare i höstas men vi har låtit henne hållas ändå eftersom hon varit som vanligt - fram till ett par veckor sedan. Då märkte vi att hon hade magrat av och betedde sig undvikande. Försökte med specialmat i några dagar men nu fick det vara nog. Riktigt synd, en av våra unghöns som precis börjat värpa. :down:
 
Igår nackade jag min första höna!

Det gick förvånansvärt bra. Lugnt och snabbt, så var hon borta.
Maken ville inte vara med så jag skötte allting själv.

Hon skadade en vinge tidigare i höstas men vi har låtit henne hållas ändå eftersom hon varit som vanligt - fram till ett par veckor sedan. Då märkte vi att hon hade magrat av och betedde sig undvikande. Försökte med specialmat i några dagar men nu fick det vara nog. Riktigt synd, en av våra unghöns som precis börjat värpa. :down:

Vill sätta gillande men det passar ju inte på inlägget som helhet.

Vad duktigt av dig att klara själv. Jag gör det om det är nödvändigt men tycker det är bättre att vara två för det kan gå mindre fel då (en håller stadigt i hjärndöd höna och den andra kan med två händer på yxan lättare sikta och vara stadig).
Med det sagt är det ändå bra att kunna göra själv och görs även här relativt ofta.
Det låter som jag gör det skitofta och med massor av höns men med ett antal på 60-100 höns under två års tid så är det ju oundvikligt.

Det var synd på en så ung höna som precis börjat värpa. Känns så onödigt.
 
Vill sätta gillande men det passar ju inte på inlägget som helhet.

Vad duktigt av dig att klara själv. Jag gör det om det är nödvändigt men tycker det är bättre att vara två för det kan gå mindre fel då (en håller stadigt i hjärndöd höna och den andra kan med två händer på yxan lättare sikta och vara stadig).
Med det sagt är det ändå bra att kunna göra själv och görs även här relativt ofta.
Det låter som jag gör det skitofta och med massor av höns men med ett antal på 60-100 höns under två års tid så är det ju oundvikligt.

Det var synd på en så ung höna som precis börjat värpa. Känns så onödigt.

Ja, väldigt onödigt verkligen, så synd. Nu var hon väldigt liten, men hade det t ex varit tuppen hade vi nog behövt vara två.
 
Själv har jag just nu en höna med compacted crop. Krävan är alltså full av trassel och har inte kommit vidare till muskelmagen.
Det händer tydligen ibland och givetvis är det den sista CL-hönan, också precis börjat värpa.

Det KAN gå att avhjälpa med massage och tömning om trasslet inte är för kompakt eller stort.
Det tog ca tre dagar innan jag fattade vad det var (ville äta men gjorde det inte. Pigg och glad i övrigt men ”glupande”) och jag vet inte om hon haft det en stund.
Man kan känna det som att krävan är full fast de inte ätit och speciellt kan man kolla på morgonen när det borde vara tomt.

Risken för vidare komplikationer finns då krävan kan bli uttöjd och skapa problem även i framtiden. Om det inte går vägen går hon samma öde till mötes som din höna @Fruentimber
 
Ett litet roligare ämne är äggkläckaren som är i full gång! Vi stoppade i sex egna ägg, 5 CL, 5 Kopparmaran och 6 Hedemora. Efter första lysningen kunde vi tyvärr konstatera att vår egna tupp inte gör sitt jobb. :cautious: Men han är fin med hönsen och duktig i övrigt, så han får vara kvar tills vidare. Av de beställda avelsäggen behövde vi bara ta bort ett av kopparmaranäggen! Så nu ligger 15 ägg däri och fortsätter frodas. BF 19 mars.
 
Ett litet roligare ämne är äggkläckaren som är i full gång! Vi stoppade i sex egna ägg, 5 CL, 5 Kopparmaran och 6 Hedemora. Efter första lysningen kunde vi tyvärr konstatera att vår egna tupp inte gör sitt jobb. :cautious: Men han är fin med hönsen och duktig i övrigt, så han får vara kvar tills vidare. Av de beställda avelsäggen behövde vi bara ta bort ett av kopparmaranäggen! Så nu ligger 15 ägg däri och fortsätter frodas. BF 19 mars.

Du skriver väl sedan hur många som kläcktes?
 
Absolut! Avlägger rapport! :D

Åh så spännande. Vill både ha rapport och bilder sen om möjligt 😍 Jag väntar ivrigt på att någon av våra vill lägga sig på ett gäng ägg. Men dom är än så länge lite svårövertalade... två av dem (som köptes som vuxna) vet jag har varit ruvvilliga i tidigare hem. Så jag hoppas de ska vilja även hos oss! Annars får jag skaffa mig en äggkläckare. Att vara utan är inget alternativ. :D

(vi har ju däremot en myskanka som ligger på 11 ägg med bf 23-26 mars ungefär, så vi får iaf förhoppningsvis några dunbollar snart)
 
20200307_143022.jpg

Våra var minst sagt lika nöjda som oss över lördagens vårväder. Däremot försvann alla iväg på nya äventyr så fort jag fick fram kameran och lämnade en förvirrad höna kvar :grin: men en är bättre än ingen. Bilden är på vår Bella (-trix). Hon var lite av en taskig en i början men numer en supersnäll dam!
 
Förra året låg typ 3-5 hönor i ruvläge under den här tiden på året och långt in på året.
I år är det inte en enda, tack och lov. Vi har inget utbyte av ruvande hönor just nu.
 
Ser lite ljust på hönan med krävan. Idag var den betydligt mjukare och inte så ”degig”. Hon verkade piggare och mer irriterad på att jag tog henne från pinnen än vad hon var igår och i förrgår.
 
Jag tycker det är så kul med hur folk döpt sin höns. Kan ni inte skriva vad ni har för raser, namnen på dem och om det finns någon annan anledning till att ha döpt dem som ni gjort, förutom om det är slumpmässigt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp