Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20200209_133919_898.jpg

Mina Hedemora, fotade genom hönsluckan häromdagen, då jag knuffade ut dom pga städning. Lägg märke till att det saknas spår i snön. Dom flög ut i protest och vägrade röra sig innan jag kom ut med lite halm :rofl:
 
Jag har planerat mitt för våren genom att beställa 10 ägg av engelsk araucana som jag hoppas kommer lägga blå ägg (från gröna till blå kan de lägga) och 10 ägg Leige.

Araucanan ska då ersätta mina CL som gått åt till höken (troligtvis hättan ivägen) dock har två ju också gått åt i sjukdom. De är ju inte så väldigt robusta.
Dock har nu Araucanan jag valt också hätta men jag hoppas de å andra sidan är lite mer robusta på annat sätt.

Leige är beställda mycket för sitt utseende. Jag älskar stridsutseendet och jag tror dessa passar min smak då de är stora och lägger lite fler ägg än de små MES-arna, som för övrigt nog inte passat min grupp.
 
Jag har någon/några höns som är lite dåliga i magen. Kan man ge dom en kur av något för att få ordning på det? Tror det kan bero på lite mycket matrester en period, jag misstänker ingen sjukdom.
 
Jag har någon/några höns som är lite dåliga i magen. Kan man ge dom en kur av något för att få ordning på det? Tror det kan bero på lite mycket matrester en period, jag misstänker ingen sjukdom.

För mig verkar vissa individer nästan alltid ha lite dålig mage. Men, man kan ge activia eller liknande för att testa.
 
Om ni skulle rekommendera ett material att ha på väggar och liknande i huset som är lättskött, vad hade ni rekommenderat då? Tilltänkta hönshuset (gammalt grisstall) blir nog skötselplats för hästarna. Så Har planer på att bygga ett helt nytt hönshus istället och vill ha det mer lättskött än vad vi har nu.
 
Om ni skulle rekommendera ett material att ha på väggar och liknande i huset som är lättskött, vad hade ni rekommenderat då? Tilltänkta hönshuset (gammalt grisstall) blir nog skötselplats för hästarna. Så Har planer på att bygga ett helt nytt hönshus istället och vill ha det mer lättskött än vad vi har nu.
Hade jag byggt ett nytt hade jag haft vit plåt på väggarna (och absolut viktigast, ett öppningsbart avlopp/hål på lägsta punkten på golvet så det går att högtryckstvätts lätt.)
 
Hade jag byggt ett nytt hade jag haft vit plåt på väggarna (och absolut viktigast, ett öppningsbart avlopp/hål på lägsta punkten på golvet så det går att högtryckstvätts lätt.)
Jag har funderat på plastskiva, typ sådan som sitter i häststall, men undrar hur det blir med kvalster o.s.v. i springor?
 
Hur funkar kalk på OSB eller råspont? Tänker att det måste suga åt sig en massa vatten och bli fuktigt?

Alltså, sådan kalk man har på väggarna, skorstensstocken eller stallväggar. Det drar inte åt sig fukt och det bör inte heller vara så fuktigt i utrymmen att kalken får den möjligheten.
Det är ju brunnen kalk.

Vi har OSB i vårat hönshus och har haft det lite svårt att fästa, men det gick.
Det fungerar bra på trä av alla slag. Det är ju dessutom kvalster-avvisande även om det inte garanterar något såklart.
 
Alltså, sådan kalk man har på väggarna, skorstensstocken eller stallväggar. Det drar inte åt sig fukt och det bör inte heller vara så fuktigt i utrymmen att kalken får den möjligheten.
Det är ju brunnen kalk.

Vi har OSB i vårat hönshus och har haft det lite svårt att fästa, men det gick.
Det fungerar bra på trä av alla slag. Det är ju dessutom kvalster-avvisande även om det inte garanterar något såklart.
Jag tänkte när man applicerade den, man blandar ju ut den med vatten och målar på i lager.
 
Jag tänkte när man applicerade den, man blandar ju ut den med vatten och målar på i lager.

Du tänkte att träet drog åt sig vattnet?

Jo, det är dock bättre än om det inte gör det. Det är då det fäster bra liksom. Därför ger väl OSB lite sämre fäste för det är som glansig yta (lim?) som gör att det liksom halkar runt lite. Men, det går.

Det kommer ju torka om huset är torrt. Om du är rädd för fukt så gör det på varma sommaren.
 
Jag har någon/några höns som är lite dåliga i magen. Kan man ge dom en kur av något för att få ordning på det? Tror det kan bero på lite mycket matrester en period, jag misstänker ingen sjukdom.

När min tupp var dålig så fick han en blandning av a-fil, vetekli och ett medel för människor som jag inte alls kommer på namnet på nu. Kommer i rör och är kapslat, tog en kapsel och krossade den över maten vid utfodring.
 
När min tupp var dålig så fick han en blandning av a-fil, vetekli och ett medel för människor som jag inte alls kommer på namnet på nu. Kommer i rör och är kapslat, tog en kapsel och krossade den över maten vid utfodring.
Om du kommer på det kan du hojta! Dom har fått dela på lite activia några dagar, men det är en av hönorna som inte är helt bra än.
 
Om du kommer på det kan du hojta! Dom har fått dela på lite activia några dagar, men det är en av hönorna som inte är helt bra än.

Jag har några som aldrig verkar bli bra i magen (eller snarare så hukar de inte när de bajsar och blir kladdiga i baken).

När man tittar på sidor om hönsbajs (alltså, fy fan vad nördig man är) så är även lös avföring helt normal. Det är väl kladdet i baken som man inte vill ha?

Själv har jag avmaskat, gett activia och ger ju fermentera. Det fermenterade är ju redan bra bakterier i. Inget verkar förändra vissa individer vid behandlingstillfället utan det försvinner och kommer tillbaka lite som det vill.

Det är bara Bresse-hönsen som verkar vara konstant kladdiga så dem måste vi t.o.m klippa i bak. Pigga och glada annars.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp