Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har några som aldrig verkar bli bra i magen (eller snarare så hukar de inte när de bajsar och blir kladdiga i baken).

När man tittar på sidor om hönsbajs (alltså, fy fan vad nördig man är) så är även lös avföring helt normal. Det är väl kladdet i baken som man inte vill ha?

Själv har jag avmaskat, gett activia och ger ju fermentera. Det fermenterade är ju redan bra bakterier i. Inget verkar förändra vissa individer vid behandlingstillfället utan det försvinner och kommer tillbaka lite som det vill.

Det är bara Bresse-hönsen som verkar vara konstant kladdiga så dem måste vi t.o.m klippa i bak. Pigga och glada annars.
Det här är en av mina "nya" höns, jag vill prova behandla lite och se om det kan bli bättre. Dock känns det betryggande att det normalt. Man vill ju att djuren ska må så bra som möjligt! :)
 
@Unafraid Det ska gå att köpa koltabletter på apoteket som man kan krossa och ge. Sen tycker jag att höns har lite olika magar i perioder, rinner det som vatten hade jag varit orolig. Men annars så hade jag tagit det lugnt. Som nämnts tidigare så får man se upp så att det inte fastnar i fjädrarna och i/ runt kloaken. Då får man pilla bort och smörja med något fettgörande, det fräter rätt bra på deras hud.
 
@Unafraid Det ska gå att köpa koltabletter på apoteket som man kan krossa och ge. Sen tycker jag att höns har lite olika magar i perioder, rinner det som vatten hade jag varit orolig. Men annars så hade jag tagit det lugnt. Som nämnts tidigare så får man se upp så att det inte fastnar i fjädrarna och i/ runt kloaken. Då får man pilla bort och smörja med något fettgörande, det fräter rätt bra på deras hud.
En av dom är väldigt vattnig vissa dagar. Kan prova kol! Har faktiskt klippt henne en gång och kollar henne 1-2 gånger i veckan, så att det inte ska fastna så mycket igen.
 
Tycker det är fascinerande hur hönsen styrs av vädret för äggläggningen. Vi fick ju ett gäng ägg tidigare i år, sen blev det kallare igen och uppehåll i äggläggandet. Igår fick vi första ägget på typ en månad.
 
Tycker det är fascinerande hur hönsen styrs av vädret för äggläggningen. Vi fick ju ett gäng ägg tidigare i år, sen blev det kallare igen och uppehåll i äggläggandet. Igår fick vi första ägget på typ en månad.

Här är det helt klart blåsten som bestämmer en hel del. Är det jäkligt blåsigt en dag så blir det bara ett fåtal ägg, det trots att de faktiskt är ute hela dagarna i blåsten (eller kanske just därför).
 
Har ni planerat något nytt för hönsåret? Nya? Äggkläckning? Nybygge? Utökning från de första tre man tänkte sig till de 30 man nu vill ha?
 
Har ni planerat något nytt för hönsåret? Nya? Äggkläckning? Nybygge? Utökning från de första tre man tänkte sig till de 30 man nu vill ha?
Vi tänkte först utöka, men känner inte att vi riktigt hinner. Planen är att de ska få nytt hönshus att flytta in i till sommaren. Sambon håller på att fixa för fullt, sen förra året :p.
 
Har ni planerat något nytt för hönsåret? Nya? Äggkläckning? Nybygge? Utökning från de första tre man tänkte sig till de 30 man nu vill ha?
Vi ska bygga klart hönshuset, det är klart till 90%
Mina höns bestämmer själva om dom ska ha kycklingar, det vore lagom med en kull om jag fick bestämma. Bara därför kommer jag nog få 8 kullar. :angel:
Jag ska bygga staket runt köksträdgården på grund av hönsen. Annars blir det nog inga odlingar att skörda :laugh:
 
Inget nytt planerat mer än att jag ska lägga in en massa strå åt dem när de lugnat ner sig från chocken att jag kört ut allt gammalt strö och de fått rent och fint och helt nya sittpinnar. Jag ska även näta en vägg som jag inte satte nät på när jag fixade för några år sedan. Nu när jag städade så tog jag även ut ett par skivor som stått lutade mot väggen och hittade ett stort och fint råtthål!

Det står en stor och tung gammal tegelsten i vägen för hålet nu i väntan på nätet och jag ser i snön utanför att det varit stor aktivitet under natten. Många nakna fötter som suttit i snön utanför och kliat sig i huvudet hur de nu ska ta sig in.
 
Har ni planerat något nytt för hönsåret? Nya? Äggkläckning? Nybygge? Utökning från de första tre man tänkte sig till de 30 man nu vill ha?

Min första tanke med höns från allra första början var ju att ha en liten genbanksgrupp med Hedemora. Typ 6 hönor, en tupp. Om ens det. Bara täcka husbehovet, liksom.

Så gick det ju inte riktigt till när kompisen separerade och skänkte sin hönsgrupp med tillhörande hus och utegård till oss. :D Var bara att tacka och ta emot! En salig blandning. Det var ju roligt att få lite olika ägg, faktiskt! Och helt plötsligt var det ju också kul att kunna sälja lite ägg till familj och vänner. Så imorgon hämtar jag avelsägg från CL, Hedemora och Kopparmaran som skickats till mig och som ska placeras i den nyinköpta kläckaren. Förra helgen åkte jag och hämtade tre nya blandrasdamer som kläcker benfärgade ägg.

I nuläget har jag alltså en salig blandning av både det ena och det andra, nio höns och en tupp, och 20 ägg som ska ner i kläckaren. Vet inte riktigt vad som hände? Ena halvan av hönshuset är ju klart, så det är dags att sätta igång med andra halvan som blir barnkammare/slakttupp-utrymme. Hönsgården måste utvidgas.
 
Min första tanke med höns från allra första början var ju att ha en liten genbanksgrupp med Hedemora. Typ 6 hönor, en tupp. Om ens det. Bara täcka husbehovet, liksom.

Så gick det ju inte riktigt till när kompisen separerade och skänkte sin hönsgrupp med tillhörande hus och utegård till oss. :D Var bara att tacka och ta emot! En salig blandning. Det var ju roligt att få lite olika ägg, faktiskt! Och helt plötsligt var det ju också kul att kunna sälja lite ägg till familj och vänner. Så imorgon hämtar jag avelsägg från CL, Hedemora och Kopparmaran som skickats till mig och som ska placeras i den nyinköpta kläckaren. Förra helgen åkte jag och hämtade tre nya blandrasdamer som kläcker benfärgade ägg.

I nuläget har jag alltså en salig blandning av både det ena och det andra, nio höns och en tupp, och 20 ägg som ska ner i kläckaren. Vet inte riktigt vad som hände? Ena halvan av hönshuset är ju klart, så det är dags att sätta igång med andra halvan som blir barnkammare/slakttupp-utrymme. Hönsgården måste utvidgas.

Så kan det bli!! Det är det som är så roligt tycker jag. Fåglar är verkligen min grej.

Jag är lite så med höns som med alla andra djur, jag kläcker renrasiga (ej genbank, så helt säker är man ju aldrig) men tar egna ägg till slaktuppfödning, dvs blandraser.

Med det sagt är alltså gruppen en salig blandning här också och värre ska det ju bli Med tanke på Liège och araucana.

Jag älskar också just blandningen av äggfärger och det är himla vackert i kartongen och folk tycker om att få det när de köper ägg eller får i present.
Mina welsumer som värper mörkbruna ägg ska så småningom bytas ut till kopparmaran, mest för att de inte gav så mörka ägg jag vill ha men också att jag inte är så förtjust i rasen, endast dömd på två individer dock.

Som jag skrev i något inlägg senast är det absolut CL som varit sämsta rasen både friskmässigt och rovdjursmässigt så den byts ut mot Araucana får vi se. Dock gillar jag rasen i sig, vacker och snäll.

Sedan blir det ju ankor här också......så eländet slutar ju inte vid de första 7 hönshus skulle ha!

Vi har i dagsläget 19 höns och 2 tuppar. Alla har givetvis namn och eget journalpapper i en pärm.
Jag kan peka ut de flesta med några är så lika att jag måste titta på benringen och kolla i papperna vilken som heter vad.
 
Så kan det bli!! Det är det som är så roligt tycker jag. Fåglar är verkligen min grej.

Jag är lite så med höns som med alla andra djur, jag kläcker renrasiga (ej genbank, så helt säker är man ju aldrig) men tar egna ägg till slaktuppfödning, dvs blandraser.

Med det sagt är alltså gruppen en salig blandning här också och värre ska det ju bli Med tanke på Liège och araucana.

Jag älskar också just blandningen av äggfärger och det är himla vackert i kartongen och folk tycker om att få det när de köper ägg eller får i present.
Mina welsumer som värper mörkbruna ägg ska så småningom bytas ut till kopparmaran, mest för att de inte gav så mörka ägg jag vill ha men också att jag inte är så förtjust i rasen, endast dömd på två individer dock.

Som jag skrev i något inlägg senast är det absolut CL som varit sämsta rasen både friskmässigt och rovdjursmässigt så den byts ut mot Araucana får vi se. Dock gillar jag rasen i sig, vacker och snäll.

Sedan blir det ju ankor här också......så eländet slutar ju inte vid de första 7 hönshus skulle ha!

Vi har i dagsläget 19 höns och 2 tuppar. Alla har givetvis namn och eget journalpapper i en pärm.
Jag kan peka ut de flesta med några är så lika att jag måste titta på benringen och kolla i papperna vilken som heter vad.

Vi hade en liten CL i flocken vi fick, men hon blev tagen av rovfågel! Saknar hennes ägg dock, så det blev CL igen. Araucana är så hiskeligt fula. :o:p
 
Håller med om att de är fula, men lägger så vackra ägg..

Jag håller faktiskt också med. De är fula.
Dessutom har även de hättor så det kan vara samma som med CL att de har svårt att se höken. Men, det fr tiden utvisa. De ska vara tåligare å andra sidan.
 
Kan inte araucanorna se väldigt olika ut?
Tycker det kommer upp väldigt olika bilder när man googlar nämligen.. Men det kanske inte är renraser då? :)

Så djupt har jag inte dykt, faktiskt! Har mest sett de rumplösa och de med extra kindtofsar, som jag har förstått är önskvärt? Kan ha fel.
 
Kan inte araucanorna se väldigt olika ut?
Tycker det kommer upp väldigt olika bilder när man googlar nämligen.. Men det kanske inte är renraser då? :)

Det finns med och utan rumpa. Men jag tycker mest huvudet ser fult ut med både skägg ut från kinderna och rufs på huvudet. Rufs på huvudet har jag inget emot, förutom rovdjursrisken då.
 
Det finns med och utan rumpa. Men jag tycker mest huvudet ser fult ut med både skägg ut från kinderna och rufs på huvudet. Rufs på huvudet har jag inget emot, förutom rovdjursrisken då.
Det är just skägget jag tycker varierar mycket när jag bildgooglat, vissa har skägg, andra tupe och en del inget av det, men de är inte rastypiska då? :)
 
Häromkvällen blev jag lite stressad när jag räknade höns.. De är 8 i gruppen
IMG_20200225_173322.jpg


:laugh:
(Det var inte särskilt kallt och där finns massa plats)

Den ljusa bredvid pärlhönsen är förresten en araucanablandis, hade jättesvårt för det rumplösa först, men jag har faktiskt vant mig och tycker hon är en av de finare, trots det lustiga skägget 🤭

(men hon är väldigt olik de andra araucablandisarna jag har, därför har jag bildgooglat och lyckats bli än mer förvirrad :laugh:)
 
Häromkvällen blev jag lite stressad när jag räknade höns.. De är 8 i gruppen
Visa bifogad fil 46165

:laugh:
(Det var inte särskilt kallt och där finns massa plats)

Den ljusa bredvid pärlhönsen är förresten en araucanablandis, hade jättesvårt för det rumplösa först, men jag har faktiskt vant mig och tycker hon är en av de finare, trots det lustiga skägget 🤭

(men hon är väldigt olik de andra araucablandisarna jag har, därför har jag bildgooglat och lyckats bli än mer förvirrad :laugh:)
Varför har man pärlshöns, är det bara för köttet eller lägger de även ägg?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp