Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gick ut igår på kvällen och kollade till mina höns, som man gör.

En av ungfåglarna var pigg och matglad men tippade hela tiden över huvudet, obalanserad och fick använda vingarna till hjälp. FASEN!!
Jag hade ju problem förra året med ungdjuren på ganska exakt samma sätt, fast bakåt. Då hjälpte det med multivitamin i vattnet så det fick de direkt.

Idag är ungefär halva besättningen, vuxna och unga pigga och matglada men sätter ut vingarna (inte för värmen) och rör sig lite långsamt och inte helt nyktert.
Fan, rent ut sagt!!

Är det förgiftning? Botulism? Vem vet? De närmaste dagarna kommer att vara avgörande, helt klart. Är det botulism så är det ju troligen kört för alla.
Varför botulism? Jag ger fermenterad mat och det jag funderar på är om någon insekt kommit med. Jag har ju stängda lock men man vet ju inte om det fanns i maten man slänger ner.
 
Usch :( blev alla sjuka samtidigt eller successivt? De andra verkar pigga än så länge...
Det kanske man borde?
Jag tror att jag tog bort dom med någon dags mellanrum. När jag såg att de sista 4-5 visade symptom så tog jag bort dom samtidigt. Jag skulle tro att det tog 10-14 dagar från att jag tog bort den första till den sista. Alla vuxna klarade sig.
 
Jag tror att jag tog bort dom med någon dags mellanrum. När jag såg att de sista 4-5 visade symptom så tog jag bort dom samtidigt. Jag skulle tro att det tog 10-14 dagar från att jag tog bort den första till den sista. Alla vuxna klarade sig.

Wäh, så tråkigt! :(
Då är det väl bara att vänta och se...
 
Jag har varit borta ca en vecka och våra dunbollar har nu blivit ungdomar.
Imorgon ska de få prova uteburen en stund tänkte jag, om det blir varmt.

Hoppas så vår orpington är en höna, men vet de kan vara sena att visa.
 

Bifogade filer

  • IMG_20200717_200521.jpg
    IMG_20200717_200521.jpg
    241,8 KB · Visningar: 11
Jag gick ut igår på kvällen och kollade till mina höns, som man gör.

En av ungfåglarna var pigg och matglad men tippade hela tiden över huvudet, obalanserad och fick använda vingarna till hjälp. FASEN!!
Jag hade ju problem förra året med ungdjuren på ganska exakt samma sätt, fast bakåt. Då hjälpte det med multivitamin i vattnet så det fick de direkt.

Idag är ungefär halva besättningen, vuxna och unga pigga och matglada men sätter ut vingarna (inte för värmen) och rör sig lite långsamt och inte helt nyktert.
Fan, rent ut sagt!!

Är det förgiftning? Botulism? Vem vet? De närmaste dagarna kommer att vara avgörande, helt klart. Är det botulism så är det ju troligen kört för alla.
Varför botulism? Jag ger fermenterad mat och det jag funderar på är om någon insekt kommit med. Jag har ju stängda lock men man vet ju inte om det fanns i maten man slänger ner.

Åh nej :(
Jag visste inte ens att höns kan få botulism, men det är klart att de kan det.
Det kan inte vara marek?

Jag fick inte tag i multivitamin hos lantmännen idag, de hade ingen. Kan man ge vilken multivitamin som helst? Ger du direkt i näbben eller i vattnet?
 
Åh nej :(
Jag visste inte ens att höns kan få botulism, men det är klart att de kan det.
Det kan inte vara marek?

Jag fick inte tag i multivitamin hos lantmännen idag, de hade ingen. Kan man ge vilken multivitamin som helst? Ger du direkt i näbben eller i vattnet?

Det kan vara Marek men inte så troligt då jag tar alla som ägg. Jag har bara köpt in unghöns en enda gång och det av en större uppfödare och de har aldrig haft marek.
Det kan fortfarande uppstå om det ”ligger i markerna” har jag hört men tror inte det varit höns på gården de senaste 50-60 åren, om inte ännu lägre sedan. Men, vem vet?

De vitaminer jag blev rekomenderad (inte så konstigt kanske) var lantmännens (granngårdens) egna märke och ligger vid ko- och hästgrejerna. Det går dock på höns också och står dosering för höns på flaskan. Jag häller direkt i vattnet ganska godtyckligt utan något mått Mest för att man skulle tänka både på liter vatten och per ett visst antal höns.
 
Det kan vara Marek men inte så troligt då jag tar alla som ägg. Jag har bara köpt in unghöns en enda gång och det av en större uppfödare och de har aldrig haft marek.
Det kan fortfarande uppstå om det ”ligger i markerna” har jag hört men tror inte det varit höns på gården de senaste 50-60 åren, om inte ännu lägre sedan. Men, vem vet?

De vitaminer jag blev rekomenderad (inte så konstigt kanske) var lantmännens (granngårdens) egna märke och ligger vid ko- och hästgrejerna. Det går dock på höns också och står dosering för höns på flaskan. Jag häller direkt i vattnet ganska godtyckligt utan något mått Mest för att man skulle tänka både på liter vatten och per ett visst antal höns.

Marek kan väl smitta med vilda fåglar också? Tror att det kan smitta via kläder och skor också..
Har försökt läsa på lite sedan jag misstänkte det hemma nu, och det verkar som att det kan drabba äldre höns om de inte varit utsatta för smittan tidigare och därmed utvecklat resistens. Men hoppas verkligen att det inte är varken det eller botulism!

Tack, då ska jag åka till Granngården i morgon, idag var jag på ett fristående Lantmännen :)
 
Hur har det gått med hönsen @Efwa ?

Här verkar de som är kvar, peppar peppar, fortfarande pigga.

Jag vet inte riktigt. Iallafall inte någon försämring som det verkar just nu men heller ingen förbättring.
Det ”intressanta” är att mamma fågel och hennes tre kycklingar får samma mat, samma vatten och bor i samma hönshus men är dock inte ute i gården just nu. De mår prima.

Lilla Skrud, en av Nazgul, däremot mår så dåligt att jag inte tror hon klarar natten. Om det är samma vet jag inte men hon var så mager när jag tog upp henne att hon var bara ben. Det syns ju inte när de går runt men om det är sjukdomen eller det faktum att hon inte vill äta ”vuxenmaten” vet jag inte. Jag testade med kyckling start och då åt hon mycket och länge. Har hon svultit sig själv, kan man undra?

Natten nu är nog avgörande. Har maten gått genom henne och gett henne energi så klarar hon sig kanske men om det var försent jag märkte det så är det ju slut. Dock också onykter.

Förra året var det tuppar som blev drabbade, i år verkar det mest vara hönor.
Inga klassiska Marek-symptom dock.

En olycka kommer sällan ensam.....två vaktlar på två nätter har gått åt till hermelinen, troligen. Vi täppte till ett hål och den gjorde ett nytt. Nu bor de i stallet.
 
Jag gick ut igår på kvällen och kollade till mina höns, som man gör.

En av ungfåglarna var pigg och matglad men tippade hela tiden över huvudet, obalanserad och fick använda vingarna till hjälp. FASEN!!
Jag hade ju problem förra året med ungdjuren på ganska exakt samma sätt, fast bakåt. Då hjälpte det med multivitamin i vattnet så det fick de direkt.

Idag är ungefär halva besättningen, vuxna och unga pigga och matglada men sätter ut vingarna (inte för värmen) och rör sig lite långsamt och inte helt nyktert.
Fan, rent ut sagt!!

Är det förgiftning? Botulism? Vem vet? De närmaste dagarna kommer att vara avgörande, helt klart. Är det botulism så är det ju troligen kört för alla.
Varför botulism? Jag ger fermenterad mat och det jag funderar på är om någon insekt kommit med. Jag har ju stängda lock men man vet ju inte om det fanns i maten man slänger ner.
Det låter ju som något liknande min ena fick. Däremot är det inget som verkar ha drabbat de andra, skulle det hända igen ska jag testa tipset om multivit. Hon var väldigt glad för hjälpen att dricka till en början.
 
Mina pärlhöns är borta :cry::cry::cry:
Usch, hur kunde jag vara så dum :banghead:
Hönan har samlat ägg i en evighet.. Jag har låtit henne, med tanken att jag flyttar henne när hon lagt sig.. Så igår la hon sig på dem och på kvällen när hönsgården skulle stängas för dagen, så var tuppen jättestressad innanför iom hönan låg en bit utanför.
Men jag fick typ hjärnsläpp eller nåt och tänkte att dom ju ofta sover ute och att hon kanske skulle få en dag att riktigt komma in i ruvandet liksom, så han fick gå ut igen.. Men även om det var dolt, så låg hon ju på backen nu.. Och nu är båda två som sagt borta och äggen är kalla :cry:
Hur sjutton kan nåt (räv skulle jag väl tro) hitta hit första natten?
 
Mina pärlhöns är borta :cry::cry::cry:
Usch, hur kunde jag vara så dum :banghead:
Hönan har samlat ägg i en evighet.. Jag har låtit henne, med tanken att jag flyttar henne när hon lagt sig.. Så igår la hon sig på dem och på kvällen när hönsgården skulle stängas för dagen, så var tuppen jättestressad innanför iom hönan låg en bit utanför.
Men jag fick typ hjärnsläpp eller nåt och tänkte att dom ju ofta sover ute och att hon kanske skulle få en dag att riktigt komma in i ruvandet liksom, så han fick gå ut igen.. Men även om det var dolt, så låg hon ju på backen nu.. Och nu är båda två som sagt borta och äggen är kalla :cry:
Hur sjutton kan nåt (räv skulle jag väl tro) hitta hit första natten?

Neeeej!! Vad jobbigt!
Man får sådana där hjärnsläpp ibland och efteråt fattar man inte riktigt hur man tänkte. Jag hoppas de hunnit upp i ett träd iallafall men att det tar lite tid att hitta dem. Hoppas!

Är det för övrigt jobbigt att ha pärlhöns? Många slutar med dem för att de låter något grönjävligt men vi har så mycket fästingar att det vore bra att ha.
 
Skrud har klarat natten!! Jag är något hoppfull. Krävan full idag.

De andra verkar vara på bättringsvägen om än inte helt bra.

Så himla skönt!! Det kanske räckte med lite vitaminer 😃

Mina fick vitaminer igår och de verkar inte ha blivit sämre av det i alla fall.
Är dina ”Nazgul” araucanor?
 
Så himla skönt!! Det kanske räckte med lite vitaminer 😃

Mina fick vitaminer igår och de verkar inte ha blivit sämre av det i alla fall.
Är dina ”Nazgul” araucanor?

Jag gav de vitaminer men samtidigt så tog jag bort en tunna vi hade vatten i. Kanske gav den av något som inte var bra? Det är en fodertunna så det ska ju inte vara några problem, men vet ju inte. Värme och sol.
Grannens får vägrar att dricka ur sådana, så det var det som väckte tanken.

De inne i hönshuset, som äter samma mat och dricker samma vatten verkar ju inte påverkade. De dricker ju inte ur samma tunna. Kan det vara det liksom?
De stora hönsen har aldrig haft problem med ”fylla” av vitaminbrist. Bara mina unga förra året.

Jag hoppas det går vägen för dig och dina små nu.

Ja, engelska araucanor. En riktig favorit faktiskt. Det trodde jag aldrig när jag valde dem. Vi ville bara ha blåläggare som inte var CL.
 
Jag gav de vitaminer men samtidigt så tog jag bort en tunna vi hade vatten i. Kanske gav den av något som inte var bra? Det är en fodertunna så det ska ju inte vara några problem, men vet ju inte. Värme och sol.
Grannens får vägrar att dricka ur sådana, så det var det som väckte tanken.

De inne i hönshuset, som äter samma mat och dricker samma vatten verkar ju inte påverkade. De dricker ju inte ur samma tunna. Kan det vara det liksom?
De stora hönsen har aldrig haft problem med ”fylla” av vitaminbrist. Bara mina unga förra året.

Jag hoppas det går vägen för dig och dina små nu.

Ja, engelska araucanor. En riktig favorit faktiskt. Det trodde jag aldrig när jag valde dem. Vi ville bara ha blåläggare som inte var CL.

Ja, men kanske? Det har ju varit varmare några dagar, i alla fall här. Kanske det blivit någon algbeläggning i eller så?


Tack! Vi får tro att de håller sig pigga nu 😊

Vad kul! Det är sådana vi har hämtat också, två stycken. De ser ganska elaka ut, men har blivit favoriter här också, de är väldigt sällskapliga! Var lite orolig för att de skulle vara vassa mot Wyandotterna, men det har gått bra. Min ena orpingtonkorsning är en riktig kärring 🙈 så hon har satt dem ordentligt på plats. Annars har man ju hört att de ska vara rätt vassa och kan vara problem att ha med andra raser.
 
Ja, men kanske? Det har ju varit varmare några dagar, i alla fall här. Kanske det blivit någon algbeläggning i eller så?


Tack! Vi får tro att de håller sig pigga nu 😊

Vad kul! Det är sådana vi har hämtat också, två stycken. De ser ganska elaka ut, men har blivit favoriter här också, de är väldigt sällskapliga! Var lite orolig för att de skulle vara vassa mot Wyandotterna, men det har gått bra. Min ena orpingtonkorsning är en riktig kärring 🙈 så hon har satt dem ordentligt på plats. Annars har man ju hört att de ska vara rätt vassa och kan vara problem att ha med andra raser.

Intressant med araucanornas rykte. Jag tycker de är som de flesta andra, inte så kaxiga alltså men de är ju än så länge väldigt unga. Här är det hedemora som säger åt dem att de inte har så mycket att säga Om saker och ting.
Däremot är de numer helt integrerade i flocken och hänger med i gänget när de trampar ner varandra vid grinden när vi kommer. O_o
De är extremt tama och går lätt att plocka upp vilket våra andra aldrig varit trots samma uppväxt Och plock från vår sida. Inte för att de andra är otama men vill inte gärna plockas upp.
 
Neeeej!! Vad jobbigt!
Man får sådana där hjärnsläpp ibland och efteråt fattar man inte riktigt hur man tänkte. Jag hoppas de hunnit upp i ett träd iallafall men att det tar lite tid att hitta dem. Hoppas!

Är det för övrigt jobbigt att ha pärlhöns? Många slutar med dem för att de låter något grönjävligt men vi har så mycket fästingar att det vore bra att ha.
De dök upp igen! :love:  :bow::banana:
Från ingenstans satt tuppen uppe på hönsgårdsstaketet, och skrek för full hals. Jahopp tänkte jag, han lockar väl på frugan - som är uppäten- så jag tänkte nästa inte ens gå för att kolla 🙄 Men gapandet lät precis som varningssriket, så jag gick iaf.. Och mycket riktigt, där låg hon på alla sina ägg igen🥰

Nu blir nästa projekt att försöka flytta henne och hoppas på att hon köper det :nailbiting:
Och att äggen är ok, trots att de var kalla I morse

Apropå att ha pärlhöns, så är jag fortfarande väldigt nybörjare och så har jag bara två. Jag vet inte om det är skillnad på att ha dem i flock, men jag tycker inte att det skräniga stör.. Och då kan jag ändå vara hyfsat ljudkänslig.
Vi har faktiskt inte blivit av med en enda höna sen vi skaffade dem och jag upplever att hundarna har mycket mindre fästingar än innan om vi hållit oss hemmavid :)
Men de är speciella djur alltså:p Inte alls så tama och sociala som hönsen.. I början blev det kaos om jag kom för nära, men nu verkar de ha accepterat nån form av samarbete och hänger med hönsen fram om jag går mot stallet (=kan, eller nej, jag är alldeles för vek för att kunna säga kanske.. =MAT), men de är alltid längst bort från mig..
Mina verkar faktiskt vilja in och sova i hönshuset, men de har nu i sommartid varit lite osynkade med hönsen, de vill in lite senare, vilket i sin tur krockar med läggdags för barn.. Så då sover de inne i stallet eller på hönshustaket ibland ändå
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp