Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tog bort unghönan idag.
När jag öppnade i morse så var hon först fram och ut ur huset och jag blev väldigt lättad. Plockade upp henne för att titta igenom henne (har gjort det nu några dagar, tittar på gripreflexer o.s.v.) av hennes upprördhet kom en tupp till undsättning.
Det kändes bra att de verkade ta hand om henne, senare ute på dagen så ser jag genom fönstret hur hon på gårdsplanen vinglar när hon går, släpar sina bena och får anstränga sig för att lyfta dem ordentligt.
Precis när jag går ut för att ta henne så kommer det en okänd hund och ska jaga hönsen, var bara en ungtik så hon blev spak när jag röt ifrån, men känns ju inte okej alls. Långt borta gick en man, efter lite om och men fick jag henne bortschasad. :rage:
Så just nu har jag lika många tuppar som hönor, fyra av varje, lite snöpligt med tanke på att de var tolv från början. Har aldrig haft ett sådant bortfall tidigare.
 
Jag fick ju som sagt en kläckare i present och stoppade ju genast ägg i den för att prova. Köpte 6 ägg för lite andra färger från en fin grupp. Stoppade också i 3 egna. Allt gick supersmidigt. Inga konstigheter alls och maskinen fungerade bra och problemfritt. 7 av 9 ägg blev fina kycklingar. Vid lysning efter 1 vecka såg 1 ägg ut att vara obefruktat och 1 såg ut att ha avstannat tidigt. Det är ju inte maskinens fel utan den gav helt enkelt nästan full pott :)

Hönan som fick kycklingar tidigare och precis sedan ett par veckor sedan stött bort sina kycklingar hade börjat ruva igen i ca 9 dgr. Så vi chansade och gav henne kycklingarna. Kändes enklare och bäst för kycklingarna att ha en skyddande mamma. Hon var inte helt övertygad i början om att de var hennes. Inte elak men inte jätte omhändertagande, så extra passning fram och tillbaka i ett dygn för att se så att alla var kvar och varma. Sen släppte det och hon tar arbetet som adoptivmamma på största allvar. Så härligt att se. Hon är superlycklig igen :love:

thumbnail_received_603150857230368.jpg
 
Som av en slump la en bekant upp en bild på typ likadan avföring - mård :nailbiting:.

Usch, dåliga mårderfarenheter här - även om det är många år sedan så minns jag allt för väl sviterna när den kommit in i hönshuset. Alla strök inte med men jag hade ändå uppehåll i hönsägandet några år när de överlevande senare också hade gått ur tiden, delvis för att det var så jobbigt med mårdens härjningar. :( Stäng ordentligt på kvällarna, alltså! Den är väl mest aktiv på nätterna.

Häromkring har vi folk som lagt ner hönseriet just pga mård. De tar verkligen död på allt som de hinner få tag på, de jävlarna.
 
Mård brukar gå bra att ta i fälla, om man är drabbad och har någon jägare i närheten :)

Vi hade en mård som sprang över gårdsplanen i somras, mitt på ljusa dagen! Den måste fått solsting eller något.. än så länge har hönorna fått vara ifred men...
 
Mård brukar gå bra att ta i fälla, om man är drabbad och har någon jägare i närheten :)

Vi hade en mård som sprang över gårdsplanen i somras, mitt på ljusa dagen! Den måste fått solsting eller något.. än så länge har hönorna fått vara ifred men...
Får man döda mård året runt? Tas ingen hänsyn till om de kan ha ungar? :confused:
 
Jag har räv som tagit flera höns men aldrig att jag skulle låta någon skjuta dem, det är min sak att se till att säkra mina hönor mot rovdjur.
 
Och jag skulle absolut skjuta en räv som återkommande försökte ta mina höns, även om jag verkligen skulle försöka undvika det när de har små valpar. Alla är vi olika och tur är väl det :)
Jag förstår inte varför, jag ser till att skydda hönsen genom att täppa till alla vägar in på tomten som en räv kan ta sig in, så att skjuta en räv pga att jag missat känns helt fel. Det är mina djur och mitt ansvar att ta hand om dem, inte att döda andra djur för att jag är försumlig.
 
Jag förstår inte varför, jag ser till att skydda hönsen genom att täppa till alla vägar in på tomten som en räv kan ta sig in, så att skjuta en räv pga att jag missat känns helt fel. Det är mina djur och mitt ansvar att ta hand om dem, inte att döda andra djur för att jag är försumlig.

Jag ser inte riktigt hur det behöver vara motsatser till varandra?
Jag vill kunna ha mina höns ute så mycket som möjligt, vilket jag löst genom en rovdjurs”säker” hönsgård och en utegård tillhörande den, med elnät. Det är bara 150kvm totalt och ibland vill jag låta dem vara ute helt fritt, och då har jag dem under uppsikt. Om en räv trots det tar sig in upprepade gånger, så tycker jag nog snarare att nästa steg för att freda dem är att skjuta räven, snarare än att rycka på axlarna och fortsätta se mina djur bli dödade eller svårt chockade. Rävar är smarta, har de lärt sig att det finns enkel mat på en plats så kommer de lära sig nya sätt att ta sig in. Det vet du ju redan, eftersom du har fått flera höns tagna av räv.
 
Jag ser inte riktigt hur det behöver vara motsatser till varandra?
Jag vill kunna ha mina höns ute så mycket som möjligt, vilket jag löst genom en rovdjurs”säker” hönsgård och en utegård tillhörande den, med elnät. Det är bara 150kvm totalt och ibland vill jag låta dem vara ute helt fritt, och då har jag dem under uppsikt. Om en räv trots det tar sig in upprepade gånger, så tycker jag nog snarare att nästa steg för att freda dem är att skjuta räven, snarare än att rycka på axlarna och fortsätta se mina djur bli dödade eller svårt chockade. Rävar är smarta, har de lärt sig att det finns enkel mat på en plats så kommer de lära sig nya sätt att ta sig in. Det vet du ju redan, eftersom du har fått flera höns tagna av räv.
Nu är det många år sedan någon räv tog någon höna och då berodde det på rent sabotage. Någon hade i hörnet längst bort på tomten, bakom en stor nyponrosbuske, öppnat och böjt bort nätet jag satt upp så räven tog sig in när jag inte var hemma. Jag har drygt 3000 kvm inhägnad tomt som hönsen roar sig på.

Jag hade gärna satt ett saltskott i rumpan på sabotören däremot. :devil:
 
För mig beror det på mängden rovdjur. Allt är en pest om det är för mycket, från råttor till älg.

Jag skyddar så långt det går och ser även rovdjuren som en del av mitt liv med höns/fåglar men när råttorna blir så många att de tar sig genom vad som helst och går på hönsen (har tack och lov inte hänt här än) eller rävarna blir så många att hararna tar slut, då är jag en av dem som kan tänka mig skyddsjakt om jag känner att jag gjort allt före dess.
 
Jag måste fråga och få hjälp att tänka; vad är risken med att ge fåglar för mycket kalk?

Det finns ett ekologiskt foder (typ värpkoncentrat) som inte har tillagt kalk. Det fodret kan man med den kunskapen och med tillverkarens schema kombinera med olika spannmål/spannmålsblandningar i olika procent till ALLA fågelslag i ALLA åldrar.

Detta har ju underlättat för oss något enormt under sommaren då vi haft ankor, höns, kalkoner och gäss i olika åldrar. Det har varit fantastiskt lätt förutom att komma ihåg vilken hink som är vilken när man går från blandstället till de olika utfodringsställena. :o

Detta foder är också fantastiskt dyrt för att det är kravmärkt men vi fick det för samma pris som vanliga värpkoncentratet för att det gått ut i datum.

Jag vill ju hellre ha det vanliga värpkoncentratet i det märke jag alltid har och det ser helt identiskt ut förutom just kalket. På det kravmärkta är det inte tillagt något och ligger på 35 g/kg medan värpkoncentratet har 100 g/kg.

Hur påverkar det? Framförallt om jag söker verkar det vara kycklingar som är känsliga men först vid 1-2 års ålder syns det. Är mängden i koncentratet (utblandat med t.ex vete) för mycket då?

Deras vanliga värpfoder har mindre av allt i sig så då är schemat inte lika lätt att följa medan kalkon göd skulle kunna ersätta, nästan, men är lite mindre protein i.
 
Idag har de ”fruktansvärda” tonåringarna flyttat utomhus till sin bostad.

Det är fyra kalkoner och tre tuppar. De har haft fri tillgång till stallet och det har sett ut som ett tonårsrum därute. De har rivit ut sopor, dammat ner och skitit en massa såklart. Jag och dottern jämförde det med riktigt busiga tonåringar som lämnat ölburkar och sopor överallt på en festplats. Förutom bajset såklart.

Men, det är skönt att de är ute nu och vi kunde städa. De är fantastiskt roliga och fina.
 
Och jag skulle absolut skjuta en räv som återkommande försökte ta mina höns, även om jag verkligen skulle försöka undvika det när de har små valpar. Alla är vi olika och tur är väl det :)

men det kan väl inte klassas "som tur att vi alla är olika " när det gäller skjuta räv eller inte. Jag blev av med 50 st i våras trots väldigt bra staket men inte skulle jag skjuta räven.
 
Det är bara 150kvm totalt och ibland vill jag låta dem vara ute helt fritt, och då har jag dem under uppsikt. Om en räv trots det tar sig in upprepade gånger, så tycker jag nog snarare att nästa steg för att freda dem är att skjuta räven, snarare än att rycka på axlarna och fortsätta se mina djur bli dödade eller svårt chockade.

Du får göra en större hönshage, att släppa ut sina höns och locka till sig räv iom det, det är samma som att åtla fram den för att skjuta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp