Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
men det kan väl inte klassas "som tur att vi alla är olika " när det gäller skjuta räv eller inte. Jag blev av med 50 st i våras trots väldigt bra staket men inte skulle jag skjuta räven.
Du får göra en större hönshage, att släppa ut sina höns och locka till sig räv iom det, det är samma som att åtla fram den för att skjuta.

Nej, alltså, man får ju så klart välja hur man vill göra, därav tur att vi alla är olika. Jag kan ju tycka att det är bättre att offra en räv som satt i system att äta mina hönor. Att du hellre offrar hönsen än räven ju helt upp till dig att bestämma.

Oj, nej, jag släpper verkligen inte ut hönsen för att locka till mig någon räv. Snacka om att läsa in det man vill se :laugh:
Jag skjuter inte räv för att det är kul, utan när jag anser att det behövs. Vi har inte haft några rävbesök ännu, men får vi det har jag som sagt inga problem med att skjuta räven.
 
IMG_20200908_154137.jpg

Välkomna till världen :love: de är 3 eller 4 stycken, hel underbara! Jag får fler på fredag-lördag. Lite sena kullar, men behöver verkligen några fler hönor, så vi får hoppas att könsfördelningen blir bra!
 
Visa bifogad fil 56920
Välkomna till världen :love: de är 3 eller 4 stycken, hel underbara! Jag får fler på fredag-lördag. Lite sena kullar, men behöver verkligen några fler hönor, så vi får hoppas att könsfördelningen blir bra!

Men alltså. Så fina! :love:


Vår senaste kull var ju också lite sen. Förra kullen såg vi ganska tidigt vad som var hönor och tuppar på vingar och rumpa. Redan vid 1-2 veckors ålder. Om jag skulle gå på det denna gång så är utfallet hemskt dåligt. Däremot har vi ju köpt ägg så det kanske inte finns samma tidiga kännetecken som avkommor från vår tupp. Jag håller fast vid det hoppet i alla fall. Det sägs ju att Hedemora ibland är svåra att könsbestämma tidigt… om det är som förra gången har vi bara 1 höna denna gång (från våra ägg) och 5 tuppar. Då får jag ingen höna från de inköpta vilket känns otroligt tråkigt såklart. Men inte så mycket att göra åt. Jag hoppas det senare visar sig vara någon mer höna i alla fall! Hoppet är det sista som överger hönsmamman! Söta är dom ju i alla fall :D
 
Men alltså. Så fina! :love:


Vår senaste kull var ju också lite sen. Förra kullen såg vi ganska tidigt vad som var hönor och tuppar på vingar och rumpa. Redan vid 1-2 veckors ålder. Om jag skulle gå på det denna gång så är utfallet hemskt dåligt. Däremot har vi ju köpt ägg så det kanske inte finns samma tidiga kännetecken som avkommor från vår tupp. Jag håller fast vid det hoppet i alla fall. Det sägs ju att Hedemora ibland är svåra att könsbestämma tidigt… om det är som förra gången har vi bara 1 höna denna gång (från våra ägg) och 5 tuppar. Då får jag ingen höna från de inköpta vilket känns otroligt tråkigt såklart. Men inte så mycket att göra åt. Jag hoppas det senare visar sig vara någon mer höna i alla fall! Hoppet är det sista som överger hönsmamman! Söta är dom ju i alla fall :D
Jag försöker inte ens gissa innan 4-6 veckor, jag blir bara besviken om det är mest tuppar! Ur förra kullen fick jag två hönor och 6 tuppar. Det håller flocken precis där jag vill ha den, men det är bra med lite marginal! Om det skulle bli mycket hönor ur denna flock kan jag sälja lite till våren.
 
13 obefruktade ägg utbytta mot 5 sannolikt befruktade...
Återstår att se vad det blir av det i slutänden. Hon jag köpte äggen av lovade iaf "garanti", så jag får komma tillbaka om det inte blir nåt eller om det bara blir tuppar... :heart
Nästa projekt blir att försöka flytta äggen (som ligger på en rätt olämplig plats, utvald av hönan) till en halmfylld balja, så att jag kan få dem till ett bättre ställe. Men jag tänker att jag nog får börja med att släppa baljan med äggen i där de ligger just nu, så kan jag flytta dem senare...
Och 3 veckor senare har vi nu 5 små dunbollar här ute... :love: 🥰
1599754018512.png
 
En liten fråga. har förvisso haft höns i 8 år, men bara en kull kycklingar och jag minns knappt hur jag gjorde då...
Hur gör ni med mat till kycklingarna? Jag har lite kycklingfoder, som jag fick med när jag hämtade avelsäggen. Ska hönan också äta av det, eller ska hon ha sin vanliga mat i en egen foderautomat?
Jag brukar ju ha hönans mat upphängd, men dit når ju inte kycklingarna.

Och vidare - värmelampa... Behövs det nu?
Jag har en gammal grislampa (från gårdens förra ägare) som fortfarande fungerar. Hänger gärna upp den till dem. Men på vilken höjd ska man ha den? Eller rättare sagt, vilken temperatur vill man ha? Jag får väl plocka fram en termometer...
 
En liten fråga. har förvisso haft höns i 8 år, men bara en kull kycklingar och jag minns knappt hur jag gjorde då...
Hur gör ni med mat till kycklingarna? Jag har lite kycklingfoder, som jag fick med när jag hämtade avelsäggen. Ska hönan också äta av det, eller ska hon ha sin vanliga mat i en egen foderautomat?
Jag brukar ju ha hönans mat upphängd, men dit når ju inte kycklingarna.

Och vidare - värmelampa... Behövs det nu?
Jag har en gammal grislampa (från gårdens förra ägare) som fortfarande fungerar. Hänger gärna upp den till dem. Men på vilken höjd ska man ha den? Eller rättare sagt, vilken temperatur vill man ha? Jag får väl plocka fram en termometer...

Jag ger kycklingstart till både höna och kycklingar men vet inte hur andra gör.
Hönan behöver ju inte lägga ägg och lär inte heller svälta på något sätt, så......

Med höna ska du inte behöva värmelampa ens i hösttider, hon är varm nog och med endast fem stycken skulle jag inte vara orolig att de inte skulle få plats.
Ordentligt underlag så det isolerar där hon ligger bara.
 
Jag ger kycklingstart till både höna och kycklingar men vet inte hur andra gör.
Hönan behöver ju inte lägga ägg och lär inte heller svälta på något sätt, så......

Med höna ska du inte behöva värmelampa ens i hösttider, hon är varm nog och med endast fem stycken skulle jag inte vara orolig att de inte skulle få plats.
Ordentligt underlag så det isolerar där hon ligger bara.
Hur länge ger man kycklingmat? (för lat för att googla just nu 🤪 )
 
En liten fråga. har förvisso haft höns i 8 år, men bara en kull kycklingar och jag minns knappt hur jag gjorde då...
Hur gör ni med mat till kycklingarna? Jag har lite kycklingfoder, som jag fick med när jag hämtade avelsäggen. Ska hönan också äta av det, eller ska hon ha sin vanliga mat i en egen foderautomat?
Jag brukar ju ha hönans mat upphängd, men dit når ju inte kycklingarna.

Och vidare - värmelampa... Behövs det nu?
Jag har en gammal grislampa (från gårdens förra ägare) som fortfarande fungerar. Hänger gärna upp den till dem. Men på vilken höjd ska man ha den? Eller rättare sagt, vilken temperatur vill man ha? Jag får väl plocka fram en termometer...
Dom första dagarna får mina mosat ägg, blandat med krossade gryner (typ någon mix som finns i hyllan på Coop) och undulatfrön. Hönan älskar det, så det går åt en del. Sen har jag hönan tillsammans med flocken, dom får vara ifred i 1-2 dagar tills hon tar ut kycklingarna från redet bara. Så hönan har även tillgång till korn/havre/vete, men hon är inte så intresserad av det i början. När kycklingarna blir lite större får de mer gryner/undulatfrö och så brukar jag mosa majs/ärtor och riva morötter. De får mat efter hur stora de är, jag har inga exakta "tidpunkter". Skulle gissa att de får ägg i cirka en vecka.
 
Jag ger så länge som det står på förpackningen. Kommer inte heller ihåg och det är säkert olika på olika tillverkare.
haha, jag fick ett par skopor i en plastpåse av kvinnan jag köpte avelsäggen av, det står inte så mycket på den påsen... 🤪
 
Jag brukar ge kokt ägg den första dagen och sen tillgång till havregryn ett par dagar, i övrigt sköter de sig själva och har bara tillgång till de vuxnas mat. Våra höns är frigående på dagtid så hönan letar upp mat till dem, har även sett att hönan hackar sönder större höns-mat-bitar till de små om det skulle behövas.
Har en kull på sju kycklingar nu! Blir tredje kullen för i år (inte på samma höna såklart).

IMG_4478.jpg
 
En av våra hönor har börjat lägga alldeles buckliga ägg. De är liksom vågiga i skalet, mest i den spetsiga toppen, men ibland över hela ägget. Inte heller varje dag, men kanske varannat ägg hon lägger. Ingen av de andra hönorna lägger sådana ägg, deras är släta och fina som vanligt. Misstänker också att det är hon som relativt ofta (typ en gång i veckan/varannan vecka) lägger ägg från sittpinnen istället för i redet. Vad kan det bero på? Är hon sjuk på något vis? För mycket kalk? För lite? Trivs dåligt? De äter värpfoder från granngården samt snäckskal. Går fritt när vi är hemma, annars i hönsgård. Gruppen fungerar fint vad jag kan se. De är fyra hönor och en tupp som vi köpte som grupp. Hon verkar frisk för övrigt. Lohman drygt två år gammal.
 
Här är det stiltje i äggläggningen nu. Desto mer fjädrar lossar, vissa av hönorna ser riktigt malätna ut.
Hoppar nästan till ibland när jag kommer ner i hönsgården och tror där varit massaker med tanke på alla fjädrar, men bara ruggning som pågår :p.
 
Jag har tre små svarta dunbollar och två stolta mammor som vakar som hökar över dem. Alla andra fåglar sitter upp på pinnarna, ingen vågar sig ner. Nu fick de söta små mosad äggula och det var så gottigottigt. Mammorna plockade och visade och de små lydde och tog efter med näbbarna fulla av gull.

Kan inte låta bli att fundera om den vita var en hönskyckling råttorna tog :cry: men jag hoppas det är hönor mina små svarta dun. :love:
 
Alltså min mammahöna verkar bry sig mindre om sina kycklingar nu, är det vanligt att de gör det så tidigt? De är tre veckor gamla. Hon har börjat hoppa upp i redet högst upp för att sova, men dit kan ju inte de små hoppa så de sover i redet under. Bara tur att jag upptäckte det häromdagen, så jag kunde lyfta upp dem till henne 😬
 
Alltså min mammahöna verkar bry sig mindre om sina kycklingar nu, är det vanligt att de gör det så tidigt? De är tre veckor gamla. Hon har börjat hoppa upp i redet högst upp för att sova, men dit kan ju inte de små hoppa så de sover i redet under. Bara tur att jag upptäckte det häromdagen, så jag kunde lyfta upp dem till henne 😬

Jag har bara haft två kullar där den ena var klar vid 5 veckor och den andra höll sina nära i närmare 10.
 
Släppte ut hönsrackarna då det verkade vara fint väder, åkte en sväng och när jag kom hem hade det börjat dugga så jag gick ner för att se om jag kunde stänga åt dem. Ute sitter då en av mammorna med kycklingarna under sig i tryggt förvar, jag som trodde de hade vett att stanna inne med småttingarna. 🙄

Nu fick jag snabbt fixa en liten landgång åt dem så de kunde ta sig in, kanten var för hög för småttingarna men de tog sig snabbt in alla tre tillsammans med de andra och när jag stängde stod de glatt mitt uppe i maten och stoppade i sig för fullt. :d
 
Min ena kalkon ser lite hängig ut. :(
Den är lite långsammare än de andra och äter inte med energi. Vi får se hur det går med den.
Det verkar vara den enda hannen och är dessutom den enda bruna.......Jag gillar honom som tusan också.

De säger att man inte bör ha kalkoner när man har höns för saker som inte påverkar hönsen kan påverka kalkonerna men jag vet ju många som har så. Vi får se helt enkelt vad det är som pågår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp