Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gården jag bor på har en ung tupp. Han har haft en jobbig tid med att en hund bet ihjäl hans tuppkompis och några hönor. Hönona är äldre och har haft en ledarhöna hittills, som tyvärr var en av dom som dog. Och detta under en period när han troligen blev könsmogen samt att de var här och grävde för fiber när han håller på att lära sig hålla ihop sin flock. De går alltså fria på gården dagtid. Men nu (idag första gången) har han börjat visa vad jag antar är agressivitet mot bland annat mig. Han kommer springande, går väldigt nära och gör sen utfall mot mina ben. Jag kan inte detta alls ska erkännas. Men han backar undan om jag föser undan honom med foten (föser, inte sparkar) och idag fick jag fösa undan honom 3 gånger innan han gick iväg. Han börjar med att gå nära, picka i gräset osv. Vänder jag mig mot honom, viker han oftast undan. Men nu gjorde han lite mer än så trots att jag inte gjorde mer än stod still.
När hans kompis fortfarande fanns, så visade han inget, detta har kommit sista veckan.

Ägarna är medvetna och tar såklart ansvar. Men finns det nått jag kan göra för att få honom att sluta? Än så länge gör han inte illa nån, men det är ju inte långt kvar antar jag. Går det att muta en tupp :p
 
Gården jag bor på har en ung tupp. Han har haft en jobbig tid med att en hund bet ihjäl hans tuppkompis och några hönor. Hönona är äldre och har haft en ledarhöna hittills, som tyvärr var en av dom som dog. Och detta under en period när han troligen blev könsmogen samt att de var här och grävde för fiber när han håller på att lära sig hålla ihop sin flock. De går alltså fria på gården dagtid. Men nu (idag första gången) har han börjat visa vad jag antar är agressivitet mot bland annat mig. Han kommer springande, går väldigt nära och gör sen utfall mot mina ben. Jag kan inte detta alls ska erkännas. Men han backar undan om jag föser undan honom med foten (föser, inte sparkar) och idag fick jag fösa undan honom 3 gånger innan han gick iväg. Han börjar med att gå nära, picka i gräset osv. Vänder jag mig mot honom, viker han oftast undan. Men nu gjorde han lite mer än så trots att jag inte gjorde mer än stod still.
När hans kompis fortfarande fanns, så visade han inget, detta har kommit sista veckan.

Ägarna är medvetna och tar såklart ansvar. Men finns det nått jag kan göra för att få honom att sluta? Än så länge gör han inte illa nån, men det är ju inte långt kvar antar jag. Går det att muta en tupp :p
Jag har ingen erfarenhet av "arga" tuppar, men jag har hört att det brukar vara det bästa att avliva direkt.
 
Jag har inte heller det. Och han kommer ju få vandra vidare om det inte blir bättre. Tänkte om jag kunde göra nått. Jag är ärligt talat lite rädd att han ska göra illa mig 😳
Jag hade en fuling som brukade anfalla om man vände ryggen till, han gick långa omvägar för att sedan attackera benen på mig och andra. Kom efter könsmognad och det gick inte att få honom att sluta utan bara tillfälligt ge sig om jag hotade honom så grannen fick till slut nacka honom. Jag ville inte få några kycklingar efter en sån tupp.
 
Jag hade en fuling som brukade anfalla om man vände ryggen till, han gick långa omvägar för att sedan attackera benen på mig och andra. Kom efter könsmognad och det gick inte att få honom att sluta utan bara tillfälligt ge sig om jag hotade honom så grannen fick till slut nacka honom. Jag ville inte få några kycklingar efter en sån tupp.

Låter precis som denna herre.
Jag är lite rädd att han ska göra mig illa, så kan jag åtminstone få honom att sluta just där och då så blir jag glad. Han kommer nog inte få leva så länge till för ägarna har små barn och han kan ju inte hoppa på dom.
 
Jag har inte heller det. Och han kommer ju få vandra vidare om det inte blir bättre. Tänkte om jag kunde göra nått. Jag är ärligt talat lite rädd att han ska göra illa mig 😳

Man rekommenderar alltid att man tar bort sådana tuppar. Det finns några tips från bönder och YT där man kan få sin tupp att sluta men faktum kvarstår ju; att de i grunden har det beteendet. Dessutom kan beteendet vara ärftligt, så varför fortsätta?

Det föds ju 50% tuppar, så att hitta en som är snäll är ju inte helt jobbigt. Man brukar få gratis och då kan man prova sig fram.

Man kan se relativt tidigt om de har tendenser; de slutar äta när man kommer men viker sällan undan utan bara står. Kanske är de inte allt hotfulla då men det brukar utvecklas.
Det är alltså helt ok att sluta äta, flytta sig och fortsätta äta eller stå nära och äta och inte bry sig. Hittills har det visat sig vara en relativt säker metod att se på dem.

Ska se om jag hittar YT-filmen som illustrerar detta. Tyvärr är det från typ USA och det är tjudrade tuppar som eventuellt är kamptuppar, men principen är densamma.
 

Intressant, tack!
Skillnaden är dock att jag inte hanterar hönsen alls. Idag kom han utspringande från stallet när jag parkerade bilen, så han sökte upp mig. Jag går förbi hönsen om de är mellan bilen och mitt hus, är de inte där, träffar jag inte på dom. Det är inga höns som "vill ha" kontakt med mig heller, de är inte så tama. Åtminstone inte med mig.
 
Är tuppar svårare så än andra lantbruksdjur av hankön?
Jag har haft massor med tuppar men bara en elak, eller elak är kanske inte rätt ord. Jag tror ju egentligen att det är en instinkt och ett revirhävdande, men jag vill inte har ilskna tuppar som rätt vad det är försöker sätta sporrarna i mig.

Elvis som är nestorn är väldigt social, kommer om vi sitter ute och fikar och tigger och jag förstår vad han vill när han springer och skvallrar att det är slut på mat eller vatten. Han är även den förste att springa efter mig om han tror att det vankas något gott när jag släpper ut dem.
 
Jag har haft massor med tuppar men bara en elak, eller elak är kanske inte rätt ord. Jag tror ju egentligen att det är en instinkt och ett revirhävdande, men jag vill inte har ilskna tuppar som rätt vad det är försöker sätta sporrarna i mig.

Elvis som är nestorn är väldigt social, kommer om vi sitter ute och fikar och tigger och jag förstår vad han vill när han springer och skvallrar att det är slut på mat eller vatten. Han är även den förste att springa efter mig om han tror att det vankas något gott när jag släpper ut dem.

Så vill man ju att det ska vara ❤
 
Jag hade en som pickade mig i huvudet för att jag inte bjöd på något gott när jag vilade middag på gräsmattan. Vanligt var också att de ställde sig och gol rakt i örat på mig vilket inte alls var trevligt. Men annars var de snälla, gick att handmata dem om man vågade för de pickade ganska hårt som vuxna. Tyvärr tog räven dem. De jag har nu är försiktigare.
 
Han kom springande direkt nu när jag gick ut. Stannar när jag vänder mig om och tittar på honom. Varför gör han så? Så fort jag vänder ryggen till så kommer kommer han emot mig.
Tror jag kommer parkera utanför dörren från nu 🙈
 
Han kom springande direkt nu när jag gick ut. Stannar när jag vänder mig om och tittar på honom. Varför gör han så? Så fort jag vänder ryggen till så kommer kommer han emot mig.
Tror jag kommer parkera utanför dörren från nu 🙈

Han är för feg för att anfalla framifrån. Det kan dock komma igång om han blir modig nog.

Har jag förstått att det är gårdens ägare som äger tuppen och du bor på gården?
Jag hade nog tagit upp det med tuppägaren och velat ha den instängd. Man kan ju inte kräva men förklara att man är rädd och det kan faktiskt uppstå blodvite om den blir extremt aggressiv.

Om det är ok för dem kan du ju leta gratis, snäll tupp. Det finns en hel del.
 
Han är för feg för att anfalla framifrån. Det kan dock komma igång om han blir modig nog.

Har jag förstått att det är gårdens ägare som äger tuppen och du bor på gården?
Jag hade nog tagit upp det med tuppägaren och velat ha den instängd. Man kan ju inte kräva men förklara att man är rädd och det kan faktiskt uppstå blodvite om den blir extremt aggressiv.

Om det är ok för dem kan du ju leta gratis, snäll tupp. Det finns en hel del.

Vi har bra kontakt, så de vet. Han har fått till helgen på sig, så jag räknar med att han är borta senast måndag. Tyvärr, det är en otroligt vacker tupp.
De får kycklingar från en närstående, så det är inga problem.
Än verkar han inte använda sporrarna direkt, vilket ju alltid är nått.
 
Min kalkon är frisk och fin igen så jag vet inte vad det var. Tack och lov!

Jag skulle vilja ha dem i samma hus som ankorna. Det är väl inga problem? De ska ju helst inte gå med höns, vad jag vet.

Ankorna och kalkonerna kommer att gå fritt så de kommer inte att gå trångt. De ska sova i samma hus bara.
 
När jag tänker efter har jag faktiskt haft ett par tuppar som visade tecken på aggressivitet och försökte anfalla. Det jag gjorde var att jaga dem ett par gånger, tjugo, trettio meter eller så, så de lärde sig vem som stod högst och sen var det inga problem efter det. Precis som de som de själva gör när de gör upp rang.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp