Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft några enstaka tuppar som visat aggressivitet. En fick jag ordning på genom att vända upp och ner på honom. Tror mest det var hormoner som spökade där. En annan klådde ner allt som rörde sig och blev förstetupp före 6månaders ålder, han hamnade i grytan. Har en nu som kan hacka på mig med det är i ren rädsla. Han backar undan när jag kommer men har en förkärlek för att dela redena med hönorna så när jag plockar ägg så känner han sig trängd och hackar i självförsvar.
Den tupp du beskriver @MissFideli låter inte som något att spara. Att han är vacker är inte ett gångbart argument. Vackra tuppar föds det ca 13 av på dussinet. Jag hoppas dina grannar tar sitt förnuft till fånga innan någon blir skadad. En aggressiv tupp och ett litet barn kan ju sluta med utstuckna ögon och annat mindre roligt om man har otur.
 
Jag har haft några enstaka tuppar som visat aggressivitet. En fick jag ordning på genom att vända upp och ner på honom. Tror mest det var hormoner som spökade där. En annan klådde ner allt som rörde sig och blev förstetupp före 6månaders ålder, han hamnade i grytan. Har en nu som kan hacka på mig med det är i ren rädsla. Han backar undan när jag kommer men har en förkärlek för att dela redena med hönorna så när jag plockar ägg så känner han sig trängd och hackar i självförsvar.
Den tupp du beskriver @MissFideli låter inte som något att spara. Att han är vacker är inte ett gångbart argument. Vackra tuppar föds det ca 13 av på dussinet. Jag hoppas dina grannar tar sitt förnuft till fånga innan någon blir skadad. En aggressiv tupp och ett litet barn kan ju sluta med utstuckna ögon och annat mindre roligt om man har otur.

Jag tror inte han sparas för att han är vacker, det är jag som tycker han är vacker. Nu senaste 2 dagarna jag kommit hem, har han inte kommit och mött. Så kanske blir det bättre.
 
Jag tror inte han sparas för att han är vacker, det är jag som tycker han är vacker. Nu senaste 2 dagarna jag kommit hem, har han inte kommit och mött. Så kanske blir det bättre.

Idag kom han springande fram till bilen. Men en av ägarna såg och kom fram. Han gick aldrig på mig idag, men jag är säker på att han gjort det om jag varit själv. Nu har det dock hänt lite annat, så det är nog kört för hans del.
Och jag sitter här och tycker synd om honom 🙈😢
 
Idag kom han springande fram till bilen. Men en av ägarna såg och kom fram. Han gick aldrig på mig idag, men jag är säker på att han gjort det om jag varit själv. Nu har det dock hänt lite annat, så det är nog kört för hans del.
Och jag sitter här och tycker synd om honom 🙈😢
Vad har hänt? Jag är världens sjåpigaste så grannen får nacka mina tuppar då jag inte klarar det själv, men jag lider alla helvetets kval varje gång nån ska bort så just nu har jag tre tuppar. Jag hoppas verkligen kycklingarna är höns! 😅
 
Jag älskar inte tuppar men höns.
Mer personliga djur alltså.
Trots att vi inte hanterade dem så mycket så var de tama.
En skulle sitta på min fot när jag städade och plockade ägg, en annan lyckades alltid hamna med sin fot under min sko. Hon blev halta Lotta. Men hon sa aldrig nåt utan stöd bara och tittade upp på mig.
Vi döpte såklart inte dem mer än så.
De blev aldrig mat då mamma och pappa inte åt höns eller kyckling.
Men de fick leva bra liv med mycket utevistelse, de ville ju ut även om det var minusgrader.
De hade lite tak över hönsgården så de var ute även i snö. Knasbollarna.
Men några kycklingar blev det aldrig trots olika tuppar.
 
Vad har hänt? Jag är världens sjåpigaste så grannen får nacka mina tuppar då jag inte klarar det själv, men jag lider alla helvetets kval varje gång nån ska bort så just nu har jag tre tuppar. Jag hoppas verkligen kycklingarna är höns! 😅

Han har jagat flera, gick på en nu när vi stod och pratade och kom springande emot det 3-åriga barnet som bor på gården igår. Han gjorde aldrig barnet nått, men mamman kom samtidigt så det kan ju ha stoppat honom. Barnet blev rädd i alla fall.

Här tog en hund flera hönor och den andra tuppen för några veckor sen och jag grinade hela dagen. Inte ens mina höns ju?

Så nä, det blir nog köpa vuxna höns om jag ska ha några nån gång :angel: Så slipper jag ta bort tuppar.
 
Jag älskar inte tuppar men höns.
Mer personliga djur alltså.
Trots att vi inte hanterade dem så mycket så var de tama.
En skulle sitta på min fot när jag städade och plockade ägg, en annan lyckades alltid hamna med sin fot under min sko. Hon blev halta Lotta. Men hon sa aldrig nåt utan stöd bara och tittade upp på mig.
Vi döpte såklart inte dem mer än så.
De blev aldrig mat då mamma och pappa inte åt höns eller kyckling.
Men de fick leva bra liv med mycket utevistelse, de ville ju ut även om det var minusgrader.
De hade lite tak över hönsgården så de var ute även i snö. Knasbollarna.
Men några kycklingar blev det aldrig trots olika tuppar.
Vintertupp.JPG
 
Han har jagat flera, gick på en nu när vi stod och pratade och kom springande emot det 3-åriga barnet som bor på gården igår. Han gjorde aldrig barnet nått, men mamman kom samtidigt så det kan ju ha stoppat honom. Barnet blev rädd i alla fall.

Här tog en hund flera hönor och den andra tuppen för några veckor sen och jag grinade hela dagen. Inte ens mina höns ju?

Så nä, det blir nog köpa vuxna höns om jag ska ha några nån gång :angel: Så slipper jag ta bort tuppar.
En del sorter kan man könsbestämma redan som små kycklingar, men det gulligaste som finns, näst efter kattungar, är ändå en höna med kycklingar. 🥰
 
Vad gäller tuppar och aggressivitet så har svärmor haft riktig otur. Gammeltuppen blev sjuk och fick tas bort. Ny tupp införskaffades och visade sig vara elak. Han hann få kycklingar och en tupp sparades som också visade sig vara elak. Fyra av den tuppens söner blev också elaka... svärmor skaffade då en ny tupp som redan var könsmogen och bevisat snäll. Han är dessutom jättefin (någon form av silkesras tror jag, väldigt fluffig :D).

Jag och särbon är glada för att det blivit lite tupp i vin iaf :angel:
 
Jag har ett nytt problem. Jag har kycklingar som idag är 9 dagar gamla och jag upptäckte igår att en av dom inte "kan" dricka. Den hänger med dom andra, doppar näbben, men har inte förstått att hen ska lyfta huvudet i nästa steg. Den ruskar på huvudet och ser ganska frustrerad ut. Den ser ut som att den provar "picka" i sig vattnet. Jag ska köpa en "vattenautomat"" som man har till smådjur idag, typ marsvin/kaniner. Om den lär sig hur den fungerar så är huvudet redan i höjt läge och den borde förstå att vattnet då "rinner rätt". Jag ska även köpa en liten spruta och i värsta fall hålla i den och droppa ovanifrån. Håll tummarna för att den lär sig! Den är i övrigt pigg och aktiv.
 
Vad gäller tuppar och aggressivitet så har svärmor haft riktig otur. Gammeltuppen blev sjuk och fick tas bort. Ny tupp införskaffades och visade sig vara elak. Han hann få kycklingar och en tupp sparades som också visade sig vara elak. Fyra av den tuppens söner blev också elaka... svärmor skaffade då en ny tupp som redan var könsmogen och bevisat snäll. Han är dessutom jättefin (någon form av silkesras tror jag, väldigt fluffig :D).

Jag och särbon är glada för att det blivit lite tupp i vin iaf :angel:

Jag har faktiskt varit med om en helt annan vändning, vilket också kan hända men man försöker ju genom gener ta bort aggressivitet.

Kompisen hade en fantastisk tupp. Snäll med hönorna, kycklingarna, barnen och främmande. Jag skulle säga en idealisk tupp som få får uppleva.

Alla hans tre tuppavkommor blev fruktansvärt aggressiva redan som 2-månaderstuppar. Det var tämligen oväntat. Hon hade ju hoppats på att spara en då räven tog den andra och två hönor medan dessa växte upp.
 
Igår nackade jag min första höna :( En av wyandotterna har varit halt några dagar, men igår när jag kom hem från jobbet kunde hon inte resa sig utan bara välte när jag försökte hjälpa henne upp. Sambon var inte hemma och jag stod inte ut med att se henne sådan, så jag tog bort henne själv. Det kändes ändå ok, och på ett sett skönt att jag vet att jag kan lösa det själv om jag behöver.

Nu är det bara två wyandotter kvar, en tupp och en höna..
 
Igår nackade jag min första höna :( En av wyandotterna har varit halt några dagar, men igår när jag kom hem från jobbet kunde hon inte resa sig utan bara välte när jag försökte hjälpa henne upp. Sambon var inte hemma och jag stod inte ut med att se henne sådan, så jag tog bort henne själv. Det kändes ändå ok, och på ett sett skönt att jag vet att jag kan lösa det själv om jag behöver.

Nu är det bara två wyandotter kvar, en tupp och en höna..
Inte tumme upp för att höna blev dålig utan för att du fixade det själv :heart
 
Är så förtjust i denna! Det är den med minst kam för tillfället. En ren korsningshöna, vet egentligen inte vad det är för raser i :p har trott att det är orpington i alla fall? Kan de ha mörka ben? Denna verkar få mörka ben och mörk näbb, den har en annan färg på benen än sina syskon.
CCC49B51-17D9-44B2-AD3C-6B7F9D2722F0.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp