Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur fungerar kolsyrefällor? Grannen tyckte jag skulle lägga ut något som jag antar är ett numera förbjudet gift men jag avskyr gift. Så rädd att det ska drabba många fler djur än råttorna och rädd att de lider när de dör.

Jag hatar gift och det är verkligen sista utvägen även enligt Anticimex. Kolsyrefällorna har ett doftbete på en platta som när djuret nuddar med nosen slår av en bult och helt enkelt bultar djuret som dör direkt. Det känns som det mest humana sättet för oss om man nu behöver ha ihjäl ett djur. Vi har "kattskydd" på våra så andra djur inte kommer åt (även om det känns orimligt även utan kattskydd). Ska fungera bra om vet vart man bör placera dom. För vår del känns det lite tidigt att utvärdera än :) kolsyrepatronerna tar ett gäng (tror det är 40 st men inte säker) sedan behöver de bytas, tror patronen kostade runt 30-50 kr. :)
 
Vi har hemma haft en lite tung vecka med vår lilla grupp. I torsdags fick även vi erfara att bli av med en kyckling tack vara en nedrans råtta som gnagt sig in. Vi säkrar upp ytterligare men har redan börjat titta på att bygga nytt hönshus efter årsskiftet. Ska framförallt mura det och flytta det bort från lador och andra bra boendeplatser för rått-jäklarna. :down:

Sen blev en utav tupparna som föddes i somras halt. Kunde inte hitta någonting på honom. Inte varm, svullen eller tillstymmelse till sår eller ömhet när man tog i ben eller fot... vi skulle bort till helgen och för att skona mamma från att behöva ta ett beslut så valde vi att ta bort honom när han inte blivit minsta lilla bättre på två dagar. De andra var ruggigt elaka mot honom också och det kändes plågsamt att se honom försöka parera och hålla balansen. Så det var rätt beslut men kändes ändå tufft. :(

När vi var borta och mina stackars föräldrar var gårdsvakt så fick vi tyvärr besök från rovfågel. Min ena favorit strök med. En stund trodde vi det var tre som var borta men två hade bara gömt sig och hittades av familjens hund i en rishög senare och som kom fram efter gediget lockande några timmar senare. Det var skönt att det bara var en men det kändes tungt.

Så tre höns mindre på en vecka. Blä. :cry: Hoppas det var höstens missöden som kom i ett svep...
 
Vi har hemma haft en lite tung vecka med vår lilla grupp. I torsdags fick även vi erfara att bli av med en kyckling tack vara en nedrans råtta som gnagt sig in. Vi säkrar upp ytterligare men har redan börjat titta på att bygga nytt hönshus efter årsskiftet. Ska framförallt mura det och flytta det bort från lador och andra bra boendeplatser för rått-jäklarna. :down:

Sen blev en utav tupparna som föddes i somras halt. Kunde inte hitta någonting på honom. Inte varm, svullen eller tillstymmelse till sår eller ömhet när man tog i ben eller fot... vi skulle bort till helgen och för att skona mamma från att behöva ta ett beslut så valde vi att ta bort honom när han inte blivit minsta lilla bättre på två dagar. De andra var ruggigt elaka mot honom också och det kändes plågsamt att se honom försöka parera och hålla balansen. Så det var rätt beslut men kändes ändå tufft. :(

När vi var borta och mina stackars föräldrar var gårdsvakt så fick vi tyvärr besök från rovfågel. Min ena favorit strök med. En stund trodde vi det var tre som var borta men två hade bara gömt sig och hittades av familjens hund i en rishög senare och som kom fram efter gediget lockande några timmar senare. Det var skönt att det bara var en men det kändes tungt.

Så tre höns mindre på en vecka. Blä. :cry: Hoppas det var höstens missöden som kom i ett svep...

Vad tråkigt att höra. Det är ju sällan olyckor kommer ensamma och vissa perioder är verkligen inte roliga.

Hoppas ni slipper elände ett tag nu.
 
Körde ner mamma till Göteborg i söndags efter jobb och sen hem igår, var helt slut och orkade inte göra något åt råttorna. När jag gick ner för att stänga hörde jag men kunde inte se några kycklingar förrän jag tittade efter lite mer. De satt under vingarna på ena önan, upp på pinnarna! :laugh:
 
Några bilder på hönan och kycklingar
20201010_133300.jpg
 
Huliganhönan har påbörjat sin uppvigling av nästa generation. Jag hann bli rejält orolig vid kvällens inräkning i hönshuset - bara tre ungdomar, ingen höna och inget spår av övriga sju.

Men, stallet hade haft dörren öppen under dagen. Och två och en halv meter upp, inkilade kloss intill taket: (resten satt på ett boxgaller och en annan bjälke i närheten). Ser hyggligt rovdjurssäkert ut om man ska se det positivt.

1A2DB5D3-DE7F-48B5-AECF-22ACFB1229BC.JPG
 
En av mina småkycklingar är inte riktigt pigg. Såg att den stod och andades väldigt tungt och pep lite i andningen. Stängde in hönsmammorna med dom små i hönshuset och håller tummarna..

Någon erfarenhet av vad det skulle kunna vara? Förkylning eller liknande känns inte orimligt, det har regnat i typ 10 dagar och är runt 8-10 grader. De är ute nästan hela dagarna oavsett väder.
 
En av mina småkycklingar är inte riktigt pigg. Såg att den stod och andades väldigt tungt och pep lite i andningen. Stängde in hönsmammorna med dom små i hönshuset och håller tummarna..

Någon erfarenhet av vad det skulle kunna vara? Förkylning eller liknande känns inte orimligt, det har regnat i typ 10 dagar och är runt 8-10 grader. De är ute nästan hela dagarna oavsett väder.
En jag kände rekommenderade en halv treo till en stor vattenbehållare + en vanlig multivitamin brustablett.
 
En jag kände rekommenderade en halv treo till en stor vattenbehållare + en vanlig multivitamin brustablett.
Okej! Den verkar dock ha piggnat till efter att varit instängd i hönshuset några timmar. Jag hoppas att det är tillräckligt! De får så mycket frukt och grönt att jag har svårt att tro att det skulle vara någon form av vitaminbrist. Och får man verkligen ge Treo till höns?
 
Okej! Den verkar dock ha piggnat till efter att varit instängd i hönshuset några timmar. Jag hoppas att det är tillräckligt! De får så mycket frukt och grönt att jag har svårt att tro att det skulle vara någon form av vitaminbrist. Och får man verkligen ge Treo till höns?
Jag har ingen aning, det var hans tips och jag har testat med en halv treo på 8 liter vatten och de blivit piggare men det är många år sedan nu.
 
Fråga om äggfärg.

Jag har två tuppar, engelsk Aracuana och Creme Legbar, båda blåläggare.
Jag har också fyra hönor EA och en CL.

Kommer avkommorna av dessa eventuella blandningar ge blå ägg?

Alltså, jag vet ju inte om jag samlar blå ägg om det är renrasiga eller blandningar. Jag kan ju gissa när de är födda men man kan ju aldrig vara säker. De kan ju se 100% ut som en ras men ändå vara en blandning.

Det jag vill veta, om jag vill sälja avkommorna eller äggen, är om de ger blå ägg. Att de Kanske är blandraser kommer jag givetvis vara ärlig med.
 
Mycket påhittiga unghöns det här. I kväll hade jag stängt till stallet men när det mörknat och jag skulle stänga så hittade jag i stället fyra utanför ett uthus, uppflugna på ryggstöden till ett par trädgårdsstolar. Hönsmamma själv återfanns efter en stunds letande inne i ett annat utrymme, där hon satt helt ensam i fönsterkarmen. Mycket högljudda protester när jag bar in henne till hönshuset i mörkret.

Jag har bara köpt vuxna hönor förut men de flesta var nöjda med att gå fritt på dagen och sedan själva gå in i hönshuset igen. Brukar ungdomarna hålla på så här, eller är det några hopplösa fall jag har kommit över? Läge att skaffa höns-gps om det här fortsätter.... det tar en stund att söka igenom gården.
 
Mycket påhittiga unghöns det här. I kväll hade jag stängt till stallet men när det mörknat och jag skulle stänga så hittade jag i stället fyra utanför ett uthus, uppflugna på ryggstöden till ett par trädgårdsstolar. Hönsmamma själv återfanns efter en stunds letande inne i ett annat utrymme, där hon satt helt ensam i fönsterkarmen. Mycket högljudda protester när jag bar in henne till hönshuset i mörkret.

Jag har bara köpt vuxna hönor förut men de flesta var nöjda med att gå fritt på dagen och sedan själva gå in i hönshuset igen. Brukar ungdomarna hålla på så här, eller är det några hopplösa fall jag har kommit över? Läge att skaffa höns-gps om det här fortsätter.... det tar en stund att söka igenom gården.
Mina har alltid, nästan, gått snällt in på kvällarna. Det har tidigare varit höns som tyckt att ungtupparna varit för på så de har hellre satt sig i björken utanför så jag har fått schasa ner dem för att kunna stänga.
 
Mycket påhittiga unghöns det här. I kväll hade jag stängt till stallet men när det mörknat och jag skulle stänga så hittade jag i stället fyra utanför ett uthus, uppflugna på ryggstöden till ett par trädgårdsstolar. Hönsmamma själv återfanns efter en stunds letande inne i ett annat utrymme, där hon satt helt ensam i fönsterkarmen. Mycket högljudda protester när jag bar in henne till hönshuset i mörkret.

Jag har bara köpt vuxna hönor förut men de flesta var nöjda med att gå fritt på dagen och sedan själva gå in i hönshuset igen. Brukar ungdomarna hålla på så här, eller är det några hopplösa fall jag har kommit över? Läge att skaffa höns-gps om det här fortsätter.... det tar en stund att söka igenom gården.
Inget ovanligt att leta unghöns.
 
Mycket påhittiga unghöns det här. I kväll hade jag stängt till stallet men när det mörknat och jag skulle stänga så hittade jag i stället fyra utanför ett uthus, uppflugna på ryggstöden till ett par trädgårdsstolar. Hönsmamma själv återfanns efter en stunds letande inne i ett annat utrymme, där hon satt helt ensam i fönsterkarmen. Mycket högljudda protester när jag bar in henne till hönshuset i mörkret.

Jag har bara köpt vuxna hönor förut men de flesta var nöjda med att gå fritt på dagen och sedan själva gå in i hönshuset igen. Brukar ungdomarna hålla på så här, eller är det några hopplösa fall jag har kommit över? Läge att skaffa höns-gps om det här fortsätter.... det tar en stund att söka igenom gården.

Mina går ju inte helt fritt men i hönsgård och stoooor hage. Våra maskinkläckta unghöns vänjs in med egen bur i hönsgården som sedan öppnas. Detta under sommaren så att de inte mår dåligt om de blir kvar ute.

Till sensommaren brukar vissa grupper flytta in själva i hönshuset men i år t.ex har vi fått bära in dem på kvällen i ca tre veckor då det var kallt en period.
Ett år fick vi leta unghöns varje kväll då de försökte hitta ställe i hönsgården jag inte ens visste fanns (typ).

Inte ovanligt alltså.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp