Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade det inte varit för de vackra äggen hade jag inte haft CL. Tycker de är smått hopplösa. Nervösa, flaxiga, ljudliga. :cautious: Dessutom är tupparna de som är mest otrevliga i flocken. Har tre kvar nu och lär nog slakta allihop.
Gillar heller inte CL, av samma anledningar som du nämnde. Har bara en höna kvar och hon är riktigt dryg :laugh: Extremt högljudd, har det lagts ett ägg ska det skrikas och hålla på under lång tid efteråt 🤪 Äggen är fina, men små. Så här blir det inga fler CL när hon försvinner.
 
Hade det inte varit för de vackra äggen hade jag inte haft CL. Tycker de är smått hopplösa. Nervösa, flaxiga, ljudliga. :cautious: Dessutom är tupparna de som är mest otrevliga i flocken. Har tre kvar nu och lär nog slakta allihop.

Våra har varit riktigt trevliga. Tuppen är snäll och inget aggressiv alls. Däremot en fegis och känns lite larvig. Han är inte heller så givmild mot hönorna trots ett år gammal.
Engelska araucacana-tuppen är mer kavat, ger gärna hönorna mat men bara 5-6 månader gammal.

Vi upplever inte CL som högljudd eller flaxig men de är duktiga på att flyga om de måste.
 
Våra har varit riktigt trevliga. Tuppen är snäll och inget aggressiv alls. Däremot en fegis och känns lite larvig. Han är inte heller så givmild mot hönorna trots ett år gammal.
Engelska araucacana-tuppen är mer kavat, ger gärna hönorna mat men bara 5-6 månader gammal.

Vi upplever inte CL som högljudd eller flaxig men de är duktiga på att flyga om de måste.

De är alltså inte aggressiva mot oss. Men de är utan tvekan de som "jagar runt" mest på hönorna och låter definitivt som allra mest, och då har jag ändå en ganska harmonisk flock. Jag kan komma mina andra mycket närmare än mina CL, så nått med dom är det ju.
 
Idag var höken/vråken här. Dottern sprang ner, hittade alla utom två. Det var en eng. Araucana-höna och CL-höna borta, de som har hätta.

Vi ropade och efter tre minuter kommer CL (Barbie) farande och efter ca 2 minuter till kommer araucanan (Mary poppins) farande från sitt ställe.

De hade verkligen gömt sig bra och tyst för vi såg Eller hörde dem inte förrän de kom farande Tillbaka.
 
De är alltså inte aggressiva mot oss. Men de är utan tvekan de som "jagar runt" mest på hönorna och låter definitivt som allra mest, och då har jag ändå en ganska harmonisk flock. Jag kan komma mina andra mycket närmare än mina CL, så nått med dom är det ju.

Där hade vi mer problem med hedemoratuppen. CL-tuppen är väldigt lugn och behöver inte ”jaga runt” hönorna, de lägger sig frivilligt för honom.

För oss var det Welsumer som aldrig riktigt gick att närma sig, dock hade vi ingen tupp av den sorten.
De högljuddaste när det gäller hönor verkar vara silveruddarna vid äggläggning.
 
Där hade vi mer problem med hedemoratuppen. CL-tuppen är väldigt lugn och behöver inte ”jaga runt” hönorna, de lägger sig frivilligt för honom.

För oss var det Welsumer som aldrig riktigt gick att närma sig, dock hade vi ingen tupp av den sorten.
De högljuddaste när det gäller hönor verkar vara silveruddarna vid äggläggning.

Vi fick tyvärr bara en silveruddshöna, men jösses vilken speciell individ! Hon heter Gertrud, med hårt G. :D Kuttrar oavbrutet, går att klappa och ta upp utan några som helst problem. Hennes bröder är helt okej också! De kommer på andra plats över ljudligheten, men det tror jag lägger sig när tupparna blir färre.
 
Jag blir inte klok på mina småttingar. Det kläcktes fyra stycken inom ett dygn, en av dem dog dag tre. Idag borde de ju vara rätt lika stora men en av dem är dubbelt så stor och jag är 100%säker på att det är samma ras och även att inga ägg var extremer åt något håll. Kan inte avgöra om den som är stor är stor eller om de andra två är små. De är nu runt 1 vecka.
Bilden är rätt svår att se på men alla tre är med på den. Försökt fota dem länge nu och det här är det bästa jag fått till.
Visa bifogad fil 59582

Vårt senaste kläck som vi kläckte i kläckare varierar också i storlek och har gjort sedan start/bara några dagars ålder.

Så också otroligt nyfiken på vad det kan bero på. Alla våra är Hedemora och alla föddes samma dag med 6 timmar mellan första och sista. Två har hela tiden varit betydligt större än de övriga tre. Vi hade inte alls samma problem med kullen innan dess? O_o
 
Vårt senaste kläck som vi kläckte i kläckare varierar också i storlek och har gjort sedan start/bara några dagars ålder.

Så också otroligt nyfiken på vad det kan bero på. Alla våra är Hedemora och alla föddes samma dag med 6 timmar mellan första och sista. Två har hela tiden varit betydligt större än de övriga tre. Vi hade inte alls samma problem med kullen innan dess? O_o
Jag har fått "små" kycklingar i vissa killar, lite sena i utvecklingen. Det har som tur varit tuppar, vilket har gjort att de är lätta att sortera bort. Bara de "bra" individerna ska bo kvar för att jag ska få en grupp med bra gener.
 
Jag har fått "små" kycklingar i vissa killar, lite sena i utvecklingen. Det har som tur varit tuppar, vilket har gjort att de är lätta att sortera bort. Bara de "bra" individerna ska bo kvar för att jag ska få en grupp med bra gener.

Då är det kanske så enkelt som så att de är lite sena i utvecklingen. Förra kullen kunde vi tidigt könsbestämma, i alla fall till stor del. Den här däremot blir jag inte riktigt klok på. De är nu 9 veckor. De två större trodde jag förut på en höna och en tupp, nu däremot tror jag två tuppar tyvärr. De tre små har ingen kam att tala om. Nästan oexisterande. Men de är ju så mycket mindre så det går ju inte riktigt att jämföra med de andra. Å andra sidan är det väl inte så bråttom heller 🙈
 
Upplever ni också att kycklingar som föds senare på året utvecklas betydligt långsammare?

Av vår lilla erfarenhet så ja! Sen om det är tillfälligheter eller inte vet jag inte. Vi har som sagt ganska ringa erfarenhet. Men denna kull är betydligt mindre än tidigare kullar som kom tidigt och i somras. Om jag jämför hur de 9 veckors såg ut i somras så är det markant storleksskillnad även på de som är de större i denna grupp.
 
Upplever ni också att kycklingar som föds senare på året utvecklas betydligt långsammare?
Ja! Tycker att det är stor skillnad. Även de som är födda 5 dagar senare nu på sensommaren är mycket mindre än de som är fem dagar äldre. I fortsättningen ska jag försöka avbryta sena kullar. Mina är ute så mycket, oavsett väder att kycklingarna har blivit förkylda, jag är orolig att de fryser på nätterna då hönan har börjat sova med dom på pinnen osv.
 
Ja! Tycker att det är stor skillnad. Även de som är födda 5 dagar senare nu på sensommaren är mycket mindre än de som är fem dagar äldre. I fortsättningen ska jag försöka avbryta sena kullar. Mina är ute så mycket, oavsett väder att kycklingarna har blivit förkylda, jag är orolig att de fryser på nätterna då hönan har börjat sova med dom på pinnen osv.
Frågan är om de blir mindre i slutänden eller om de bara växer långsammare?
 
Ja! Tycker att det är stor skillnad. Även de som är födda 5 dagar senare nu på sensommaren är mycket mindre än de som är fem dagar äldre. I fortsättningen ska jag försöka avbryta sena kullar. Mina är ute så mycket, oavsett väder att kycklingarna har blivit förkylda, jag är orolig att de fryser på nätterna då hönan har börjat sova med dom på pinnen osv.
Här väljer dom att gå ut varje dag men om det är för kallt så blir det lådan/ terrariumet med värmelampan i för dom små så på den punkten inga problem.
 
Vi håller på att bygga ett nytt utrymme till hönsen i vår ladugård. Våra höns har fram till nu bott på mellanväggarna i stallet - en provisorisk lösning som fungerade för bra för att åtgärdas akut... :p (vi fick en hönsflock innan vi hade ordnat det praktiskt)
Nu klurar jag lite på praktiska lösningar,
  • Om jag tänker göra nån form av "stege" med sittpinnar, hur långt avstånd bör det då vara mellan pinnarna? Lutning på stegen?
    Hur tjocka pinnar bör man ha? (dvärghöns) Använda rundstav eller fyrkantiga pinnar?
    Hur "bred" bör stegen vara? Alltså, hur många hönor ska få plats bredvid varandra?
  • Jag har en värmelampa, som kan användas vid behov. Ska den då sitta ovanför sittpinnarna, eller helt enkelt användas som allmänt värmetillskott i utrymmet, upphängd i taket?
  • Hur många värpreden behöver man ha, i förhållande till antalet hönor?
  • Jag planerar att skaffa en värmeplatta till vattnet inför vintern. Tips om hur man placerar en sådan på lämpligaste sätt?
Fler inredningsfunderingar.
Här har hönsen gått ute helt fritt året runt, men jag har nog tänkt att de ska kunna vara instängda under vintern när utrymmet är klart, kanske främst för att de kommer ha förhållandevis gott om plats. Utan att mäta, så skulle jag gissa att de får åtminstone 15 kvm att röra sig på.

Jag funderar lite på hur man kan "sysselsätta" hönsen med hjälp av kreativ inredning. De kommer ju ha lite strö på golvet att sprätta runt i och jag inser att jag nog borde ha en balja med sand i där de kan bada. Men det känns lite futtigt med bara golvyta med strö, när de är vana vid att sprätta runt utomhus.

Förslag och idéer? Visa gärna bilder på egna lösningar!
 
Fler inredningsfunderingar.
Här har hönsen gått ute helt fritt året runt, men jag har nog tänkt att de ska kunna vara instängda under vintern när utrymmet är klart, kanske främst för att de kommer ha förhållandevis gott om plats. Utan att mäta, så skulle jag gissa att de får åtminstone 15 kvm att röra sig på.

Jag funderar lite på hur man kan "sysselsätta" hönsen med hjälp av kreativ inredning. De kommer ju ha lite strö på golvet att sprätta runt i och jag inser att jag nog borde ha en balja med sand i där de kan bada. Men det känns lite futtigt med bara golvyta med strö, när de är vana vid att sprätta runt utomhus.

Förslag och idéer? Visa gärna bilder på egna lösningar!
Jag brukar lägga in ett vitkålshuvud. Och har lite pallar inställda, de brukar uppskatta att hoppa upp på olika grejer. De gillar att sprätta i halm (har spån som grundströ). Slänger man in lite solrosfrön i halmen har de något att pyssla med en stund!
 
Fler inredningsfunderingar.
Här har hönsen gått ute helt fritt året runt, men jag har nog tänkt att de ska kunna vara instängda under vintern när utrymmet är klart, kanske främst för att de kommer ha förhållandevis gott om plats. Utan att mäta, så skulle jag gissa att de får åtminstone 15 kvm att röra sig på.

Jag funderar lite på hur man kan "sysselsätta" hönsen med hjälp av kreativ inredning. De kommer ju ha lite strö på golvet att sprätta runt i och jag inser att jag nog borde ha en balja med sand i där de kan bada. Men det känns lite futtigt med bara golvyta med strö, när de är vana vid att sprätta runt utomhus.

Förslag och idéer? Visa gärna bilder på egna lösningar!
Har trätt grönsaker på en pinne och hängt upp på olika höjder så de får pyssla lite för att få mat.
 
Fler inredningsfunderingar.
Här har hönsen gått ute helt fritt året runt, men jag har nog tänkt att de ska kunna vara instängda under vintern när utrymmet är klart, kanske främst för att de kommer ha förhållandevis gott om plats. Utan att mäta, så skulle jag gissa att de får åtminstone 15 kvm att röra sig på.

Jag funderar lite på hur man kan "sysselsätta" hönsen med hjälp av kreativ inredning. De kommer ju ha lite strö på golvet att sprätta runt i och jag inser att jag nog borde ha en balja med sand i där de kan bada. Men det känns lite futtigt med bara golvyta med strö, när de är vana vid att sprätta runt utomhus.

Förslag och idéer? Visa gärna bilder på egna lösningar!

Tänker halmbädd också. Även om den blir blöt ute så finns det mycket mat att hämta under.
På kvällarna när hönsen gått in och jag ska stänga luckan så hör jag daggmaskarna jobba. Lyfter man halmbädden, som nu är ca 7 cm på sina håll så är det stora mängder av dem under. Antar att det även är en massa andra insekter som ger både sysselsättning och mat/protein. Mina höns är till exempel inte alls så himla hungriga nu på hösten som de är under våren och sommaren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp