Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@ameo Min uppfattning är att om de kan så sitter de helst på samma pinne, så har du plats gör den tillräckligt lång. Tunga raser kan behöva en mellanpinne att landa på för att komma upp tillräckligt högt.
 
Jag har fler reden än höns då jag köpte IKEAs Kallax som jag satt plastlådor i så de är lätta att ta ut och rengöra vid behov. Värmelampan har jag vid vattnet så det håller sig frostfritt.
Jag har en ikeas Trofast med plastlådor som jag tänkt använda till det, på liknande sätt. Det kommer bli 6 platser och det räcker ju absolut till de små sötnosar jag har just nu. Men frågan är hur många det räcker till?
 
@ameo Min uppfattning är att om de kan så sitter de helst på samma pinne, så har du plats gör den tillräckligt lång. Tunga raser kan behöva en mellanpinne att landa på för att komma upp tillräckligt högt.
Öländska dvärgar är dock inte särskilt tunga... :D de är pyttesmå...
Men jag har ändå tänkt ge dem en bräda med stegpinnar att gå upp på.
 
Nu är det fanimej lerigt!!

Trots stora mängder halm i hönsgården med ca 7 cm djup på sina ställen så är det direkt skwichigt och leran sipprar genom. Detta trots att gården är relativt stor och de går 80% av tiden i sin stora, stora hage på ca 100 x 200 meter.

Nu får vi se när jag halmar på nästa gång. Vill gärna att det torkar upp lite i alla fall men ärligt talat verkar det inte finnas på världskartan just nu. Kanske får jag halma ändå.
 
Jag måste säga att mina blommehöns är SÅ duktiga. Håller sig nära buskar, sprintar över öppna ytor för att kunna hålla sig under träd. Jag som var orolig för gladan som brukar speja.
Det är verkligen skillnad på hönsraser.

Det är min erfarenhet också. Mina hedemora är bäst på detta medan de andra raserna är lite si sådär men det är framförallt CL och wyandotte som råkat illa ut här.
 
Nu är det fanimej lerigt!!

Trots stora mängder halm i hönsgården med ca 7 cm djup på sina ställen så är det direkt skwichigt och leran sipprar genom. Detta trots att gården är relativt stor och de går 80% av tiden i sin stora, stora hage på ca 100 x 200 meter.

Nu får vi se när jag halmar på nästa gång. Vill gärna att det torkar upp lite i alla fall men ärligt talat verkar det inte finnas på världskartan just nu. Kanske får jag halma ändå.
100 x 200 meter?! Har du 2 ha hage till hönsen? :eek:
 
Jag blir inte klok på mina småttingar. Det kläcktes fyra stycken inom ett dygn, en av dem dog dag tre. Idag borde de ju vara rätt lika stora men en av dem är dubbelt så stor och jag är 100%säker på att det är samma ras och även att inga ägg var extremer åt något håll. Kan inte avgöra om den som är stor är stor eller om de andra två är små. De är nu runt 1 vecka.
Bilden är rätt svår att se på men alla tre är med på den. Försökt fota dem länge nu och det här är det bästa jag fått till.
_20201103_160220.JPG
 
100 x 200 meter?! Har du 2 ha hage till hönsen? :eek:

Neeej, men jag har ju överdrivit som tusan! Det var inte meningen.
Jag har stora problem med längre längder än typ tio meter så........
Jag har för mig att min man sa så men nu när jag gick ut och tittade är den mig mer som 30 x 30 meter. Möööjligt att den är något större men den kan vara mindre också.
 
Mina Araucana förstår inte alls vad de sysslar med. :confused:

Jag har ju två tuppar. CL-tuppen är en jäkla fegis och varnar hela tiden för allt på marken (markvarning) medan min engelska Araucana varnar för typ allt i luften.
Jag tror dock hönorna är ganska trötta på detta varnande hela tiden och tycker att de ropar ”vargen kommer” liiiite för mycket och bryr sig knappt.

Det kanske inte är så himla bra. Annars tycker jag att araucanorna verkar vara ganska duktiga på att ha koll och hålla sig undan men det lär väl tiden utvisa.
 
Hade det inte varit för de vackra äggen hade jag inte haft CL. Tycker de är smått hopplösa. Nervösa, flaxiga, ljudliga. :cautious: Dessutom är tupparna de som är mest otrevliga i flocken. Har tre kvar nu och lär nog slakta allihop.
 
Jag har en ikeas Trofast med plastlådor som jag tänkt använda till det, på liknande sätt. Det kommer bli 6 platser och det räcker ju absolut till de små sötnosar jag har just nu. Men frågan är hur många det räcker till?

Jag har 20 hönor och 9 reden.

De använder 2. :meh:
 
Hade det inte varit för de vackra äggen hade jag inte haft CL. Tycker de är smått hopplösa. Nervösa, flaxiga, ljudliga. :cautious: Dessutom är tupparna de som är mest otrevliga i flocken. Har tre kvar nu och lär nog slakta allihop.
Och vi är så nöjda med vår CL-tupp, som går undan för oss och även för sonen på 2,5 år. Och visar hönorna mat osv. Orp-damerna är inte alltid helt imponerade av honom dock, men CL-hönan är kär (och han med :D).
Till skillnad från vår orpington som blev aggressiv så vi fick ha en kvast med oss när vi gick ut i trädgården...
 
Och vi är så nöjda med vår CL-tupp, som går undan för oss och även för sonen på 2,5 år. Och visar hönorna mat osv. Orp-damerna är inte alltid helt imponerade av honom dock, men CL-hönan är kär (och han med :D).
Till skillnad från vår orpington som blev aggressiv så vi fick ha en kvast med oss när vi gick ut i trädgården...

Ingen av mina tuppar oavsett ras uppvisar någon aggressivitet mot oss, har runt tio stycken nu tror jag, varav fem-sex ska slaktas för mat. De visar hönsen mat och så också. Men sett till mina andra raser så är de utan tvekan ändå de otrevligaste så sätt att hantera annars, med flaxigheten och nervositeten osv.
 
Använder eller slåss om?

Mina använder under protest mer än 2 av de 6 redena. Först ska de köra ut varandra ur de där 2 med äggröra som följd O_o

Ja, en del tjafs blir det ju emellanåt när favoritredet är upptaget!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp