Höpris i Norrland?

mimmipigg

Trådstartare
Vårt hö håller på att ta slut och vi måste köpa till, vad betalar man för hö?
Jag har aldrig köpt hö förr utan vi brukar klara oss året igenom på det vi slår själva.
 
Hej

jag har tagit hö fån Pajala, jättefint hö, med hyfsade värden

´för detta fick jag betla 1.40 / kg

Nu är det höet slut och jag skall köra till Piteå, där kostar det 2 kr/kg

Var bor du?

Om du vill ha löshö så vet jag en som säljer för 1 kr/kg

Själv är jag för bekväm för det

mvh/ Anita
 
Är du intresserad av fyrkantsbalar. Torra (ej silage) och bra kvalite. Tar inte stor plats och väger ca 350 kg.


Vet ej exakt höpris men lite över 2:- kilot. Finns i Luleå. PMá om du är intresserad!


Man rymmer mer balar på en släpvagn än om man köper småbalat och de är inplastade och väldigt behändiga att hantera!
 
Ni fick väl lika taskig med hö som vi fick gissar jag. Attans torrsommar!!

Jag har köpt hö i bra många år och dom kan detta med att ta betalt här i inlandet/fjällen. Det dyraste jag köpt är för 2 kr kilot + moms!! Detta var torrhö i ca 15 kgs balar, som tur var ett kanonhö.
Rundbal har jag hittat från 200 kr och uppåt, nedåt kusten kan man hitta för 150 kg. Köpte från Umetrakten i år och fick jättefina hösilagebalar, han kan ha kvar. Dom kostade 150kr/st och väger väl 250 kg kanske. Men det är ju frakten som blir dyr för oss fjällbor...
Ibland har jag kollat med Lantmännen, förlåt Granngården. Visst är deras hö dyrt men då ingår ju frakt!

Må så gott i Klimpen!
 
Tackar och :bow: till alla som svarat nu vet jag ungefär vad som väntar min plånbok. Som allt annat är ju troligen även höet dyrare i inlandet annars får man ju betala frakt som någon sa, så det går nog jämnt ut.
Mindre hö fick vi nog i år men alla köldknäppar har ju gjort att det gått mer hö också.
Men, nästa sommar är säkert allt som vanligt, man hinner slå lägdan sen regnar det i flera dagar och precis när man lyckats få det så torrt att det går få upp höet i hässjor då regnar det igen tills man får slänga halva höskörden för att den ruttnat på hässjan.
Aldrig blir man riktigt nöjd :D

Tack igen från
mimmipigg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 454
Senast: Skye
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 471
Senast: Angel
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 451
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp