Hösilage analys - Är den bra?

wikan

Trådstartare
Kan någon hjälpa mig? Undrar om dessa värden är bra.

Torrsubstans 67%
Smältbart råprotein 63 g/kg foder
Energi 7,3 Mj/kg foder
----------------------------
Råprotein 133g/kg TS
Smältbart råprotein 94 g/kg TS
Energi 10,9 Mj/kg TS
NDF 466 g/kg TS
Socker 183 g/kg TS ca 15%

Våran ponny har hudproblem och vet.var stensäker på att det
var proteinknölar och enl.honom så var idealet protein 30-40 och var det
50-60 alldeles för högt och tittar man på denna analys så är det 63 eller är det 133? vet ej vilken av dom man ska titta på men misstänker den första (63) och då undrar jag om det är förmycket - ni som har erfarenhet :bump:

Nästa fråga:
Vi har haft svårt att få ner ponnyn till idealvikt efter sommaren och kan det bero på sockerhalten? Om den är hög? tycker det låter mycket.

Hon är en blandras maxad D med lite kallblod i sig och äter 8kg silage/dag
funderar på om man kanske ska dra ner till 6kg och ge 2kg halm?
Om halm är bra att ge? Tänkte på tuggbehovet och lite att pilla med i boxen.
 
Sv: Hösilage analys - Är den bra?

Det är väldigt kraftigt hösilage och väldigt hög sockerhalt. Se upp om hästen är fångkänslig!!

Prova att mata in siffrorna i foderstatprogram på nätet men jag hade blandat med halm, då får du ner energin lite och även sockerhalten per måltid.

smrp 94g och energi 10,9 ger en kvot på 8,6.
 
Sv: Hösilage analys - Är den bra?

Jag vet, jag kollar alltid per kg ts för det är enda sättet att jämföra olika foder, att man bortser från vattenhalten.
Givetvis får man använda det som krävs i foderprogrammet man använder.
 
Sv: Hösilage analys - Är den bra?

Balansen i det hösilaget är mer protein än energi än normalt så det är nog lite tankefel att säga att det är högt sockerinnehåll snarare tvärtom.

Däremot är det höga värden som passar bättre för unghästar, digivande ston eller högpresterande/svårfödda hästar.

Utan att veta hur din ponny ser ut skulle jag gissa att du inte kan ge mer än 4-5 kg av det hösilaget och inget kraftfoder. Du kan inte köpa annat hö/hösi?
 
Sv: Hösilage analys - Är den bra?

Blanda nu inte ihop energi och socker.
Sockerhalten är hög. 183g är 18,3% socker.
 
Sv: Hösilage analys - Är den bra?

Så rätt så - jag såg inte socker halten och har ärligt ingen aning om vad den brukar ligga på (har aldrig funnits med på mina analyser).

Fortfarande är dock balansen mellan protein och energi så att detta hösilage har hög proteinkvot.
 
Sv: Hösilage analys - Är den bra?

Du skrev sockerhalten..., men då menade du energin i förhållande till proteinet, kvoten. För energin är ändå också hög per kg ts.

Håller helt med om att kvoten är hög. Vilket då gör att det går att blanda med halm så får man även ner den totala sockerhalten per måltid. eftersom halm har mindre socker än gräs, särskillt detta hösilage.

Sockerhalt på en fångkänslig häst ska ligga kring 10-12%. En som är känslig men aldrig haft fång (IR-häst) kan klara 12-15% om den tränas. Kring 18-20% är fångrisken större.

Min känsliga häst fick fång på en hösilage som hade drygt 22% +220g.
 
Sv: Hösilage analys - Är den bra?

Jag vet inte hur energi och socker brukar stå i relation till varandra. Är det "fetare" hö/hösi annars om energin är hög och sockret lågt? Eller var skulle energin komma från då?

Som jag nämner är TS hösi inget jag skulle ge till en ponny men absolut något att ge digivande ston, unghästar eller ett svårgött fullblod.

Det är ett kraftigt hö med högre kvot protein än energi. Om du ska ner på ett hö med lägre värde kommer proteinet troligen försvinna först och du löper risken att få ett hö med högt energi och lågt protein innehåll.

Sen har TS inte nämnt att hon är ute efter foderstat för en fånghäst utan att hästen ska komma ner i vikt och att den har "protein"-knölar. Med tanke på det misstänker jag att det är det höga proteininnehållet som är hennes bekymmer snarare än sockerinnehållet efterom energivärdet inte är markant högt (snarare lågt för i år då energivärden under 8.5 är ovanliga på bra hö).

För en d-ponny att komma ner på lämplig nivå av protein med de värdena kan hon inte ge mer än 4-5 kg och då blir det för lite stråfoder så hon har helt klart ett dilemma.
 
Sv: Hösilage analys - Är den bra?

Det hösilager hade jag velat ha till mina shettisar som går på lösdrift o fri tillgång
 
Sv: Hösilage analys - Är den bra?

Jag har inte gett någon foderstat till fångponny, men en fet ponny är väl i riskzonen om någon.
Inte bara socker är energi men det få du läsa på om själv.

Energivärden läser man per kg ts om man ska jämföra olika partier, och då är det inte lågt. Hade det varit blötare hade det ju sett lägre ut utan att vara det.
Men jag tänker som jag gör och du som du gör. ;-)

Jag rekommendera ts att läsa på och ta ställning själv.
:-)
 
Sv: Hösilage analys - Är den bra?

Nej, energi kan komma av fett, stärkelse, socker etc. Jag vet inget om fördelningen mellan de olika energikällorna i hö men eftersom du verkar insatt i frågan får du gärna upplysa. Jag inte har haft anledning att engagera mig i den frågan men är alltid intresserad av att lära något nytt.

Inte vet jag vad du har för hö eller hösilage men jag ser energivärdet som högst normalt men proteinnivån som hög (Att överhuvudtaget diskutera om att läsa per kg TS eller foder känns som en ickefråga eftersom jag använder båda vid bedömning av foderstat och det lär du också göra). Men det kanske skilljer sig mycket i olika delar av landet.
 
Sv: Hösilage analys - Är den bra?

Det hösilager hade jag velat ha till mina shettisar som går på lösdrift o fri tillgång

Och jag kunde också tänka mej¨det till mina islänningar, dock inte på fri tillgång till den ene som är ett födogeni men jag tycker inte alls det är så kraftigt. Har en kvot på nio till mina och det är de fina på. Däremot var sockerhalten allt för hög.
Har märkt genom åren att minimalt med protein gör mer skada än nytta vid bantning tvärtom går det åt energi att förbränna överskottet av protein och hästen tappar inte muskler som den gör annars.
 
Sv: Hösilage analys - Är den bra?

Balansen i det hösilaget är mer protein än energi än normalt så det är nog lite tankefel att säga att det är högt sockerinnehåll snarare tvärtom.

Däremot är det höga värden som passar bättre för unghästar, digivande ston eller högpresterande/svårfödda hästar.

Utan att veta hur din ponny ser ut skulle jag gissa att du inte kan ge mer än 4-5 kg av det hösilaget och inget kraftfoder. Du kan inte köpa annat hö/hösi?

252 g smb råprotein och 29,2 MJ skulle inte ens täcka underhållet till mina islänningar:angel: och detta var väl en maxad D-ponny? Och inget kraftfoder behöver hästen med ett så bra hösilage.

Men hästen kommer att gå ner om hon byter ut två kilo hösilage mot halm så det skulle jag gjort annars tycker jag inte det blir några höga värden på de 8 kg hon ger nu, inte för en maxad d-ponny. Ts har ju idealvärden för bantning :d
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 430
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 603
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp