Hösilage analys, är den bra?

wikan

Trådstartare
Hösilage analys, är den bra?
Torrsubstans 48%
Smältbart råprotein 45 g/kg foder
Omsättningsbar energi 5,5 Mj/kg foder
Kvot på 8,2
----------------------------

Är det ett bra hösilage??
I dags läget får ponnyn 6,5kg/dag, men har provat att räkna ut
och om jag räknar rätt så ska hon ha 11kg/dag?!

Hon är en maxad D-ponny och lättfödd.

Är lite kluven och behöver hjälp :confused:
 
Sv: Hösilage analys, är den bra?

Hur vida det är bra eller inte kan jag inte säga. Bättre än det vi får men det ska tydligen vara värdelösa värden på om jag förstått det rätt.

Det jag reagerade på var mängden. 6,5 kg är alldeles för lite. 11 kg låter bättre men jag hade nog tillochmed kunna givit hästen mer. Min c-ponny åt 13 kg hösilage om dagen. I ena stallets hyra ingick 7 kg hösilage och han magrade ur på en gång!

Lånar din tråd lite också istället för att skapa en ny. Vårat ser ut såhär (kan hända att det är från förra året, ska dubbelkolla med stallägaren imorgon)

Torrsubstans 56 %
Smältbart råprotein 41 g/kg foder
Energi foder 5,9 MJ/kg foder
__________________________________________
Råprotein 111 g/kg Ts
Smältbart råprotein 72 eller 73 (ser inte vad som står, kanske inte har någon jättebetydelse?) g/kg Ts
Energi 10.5 MJ/kg Ts
NDF(?) 585 g/kg Ts
Socker (NIR?) 107 g/kg Ts
 
Sv: Hösilage analys, är den bra?

6,5 kg låter alldeles för lite! Min ponny får 12 kg hösilage med en TS på 79%.

Minimum för en ponny på 450 kg ligger på 6,75 kg TS, vilket skulle motsvara minst 14 kg av det hösilaget.
 
Sv: Hösilage analys, är den bra?

6,5 kg ensilage med din torrsubstans 45% motsvarar endast 3,7 kg hö. Så du ser ju själv hur extremt lite din ponny egentligen får.

På Hippocampus kan du räkna vad ensilage i olika ts halter motsvarar i hö.
 
Sv: Hösilage analys, är den bra?

Torrsubstans, förkortning TS är ett värde på hur mycket vatten det finns i hösilaget. I ditt fall är hälften vatten, vilket innebär att mängden mat inte är så stor per kilo hösilage. 1 kg av ditt hösilage motsvarar 0,52 kg, medan av det jag ger (TS på 79%) blir det 0,81 kg. Minimum ligger på 1,5 kg torrsubstans per 100 kg häst, vilket blir runt 6,75 kg för en häst på 450 kg, oavsett om den är lättfödd eller inte. Om hästen tränas måste värdena öka, genom mer hösilage eller kraftfoder.

Absolut minimum 14 kg skulle jag ge, närmare 18 kg. Nutrina är ett väldigt bra program som jag använder mig av när jag räknar foderstater, rekommenderas!
 
Sv: Hösilage analys, är den bra?

Hösilage analys, är den bra?
Torrsubstans 48%
Smältbart råprotein 45 g/kg foder
Omsättningsbar energi 5,5 Mj/kg foder
Kvot på 8,2
----------------------------

Är det ett bra hösilage??
I dags läget får ponnyn 6,5kg/dag, men har provat att räkna ut
och om jag räknar rätt så ska hon ha 11kg/dag?!

Hon är en maxad D-ponny och lättfödd.

Är lite kluven och behöver hjälp :confused:
Det är ett skitbra ponnyhö. Näst intill perfekt :laugh:
Eftersom det har en bra kvot så slipper du tillsätta något proteintillskott, och eftersom det är låg i energi så kan du ge ordentligt av det, så din häst har att tugga på ett bra tag. Så jag hade helt klart ökat upp det, för det borde funka. Men blir din häst för rund så får du väl byta ut en del mot halm, för 6,5 kg som den får idag är alldeles för kort tuggtid.

/Camilla
 
Sv: Hösilage analys, är den bra?

Gör som Remix, istället för att skapa en ny tråd lånar jag denna lite. Såhär det denna omgången hösilage ut för oss.

Torrsubstans: 50%
Smb. råprotein: 29 g/kg foder
MJ: 5.1 /kg foder
Kalcium Ca: 1.6 g/kg foder
Fosfor P: 1.2 g/kg foder
Magnesium Mg: 0.7 g/kg foder
Kalium K: 9.9 g/kg foder
---------------------------
Råprotein: 95 g/kg TS
Smb. råprotein: 58 g/kg TS
MJ: 10.3 /kg TS
Socker (NIR): 127 g/kg TS
NDF: 530 g/kg TS
Kalcium Ca: 3.2 g/kg TS
Fosfor P: 2.4 g/kg TS
Magnesium Mh: 1.5 g/kg TS
Kalium K: 20.0 g/kg TS
 
Sv: Hösilage analys, är den bra?

Lågt i energi skulle jag definitivt inte kalla det där, blir ca 11,5 MJ/kg TS. Men visst kan det fungera att byta ut en del mot halm eftersom det även är högt i protein. En av mina är ordentligt lättfödd och jag hade inte velat fodra med detta till honom. Till den äldre damen som behöver mycket energi och protein hade det däremot varit utmärkt.
 
Sv: Hösilage analys, är den bra?

Hej, har blivit erbjuden att köpa detta hösilage, men eftersom det är en by värld för mig så vet jag inte om det är bra? (alltid haft hö, men nu är Hö ej möjligt..)
Torrsubstans 71%
* Smältbart råprotein 29 g/kg
* Energi, foder 6,5 mj/kg
Kalcium Ca 2,1
Fosfor P 1,3
Magnesium Mg 0,7
Kalium K 10,1
* Råprotein 76 g/kg ts
* Smältbart råprotein 40 g/kg ts
* Energi 9,1 mj/kg
* NDF 602
* Socker (NIR) 125
Kalcium Ca 3
Fosfor P 1,8
Magnesium Mg 0,9
Kalium K 14,2
Natrium Na <0,5
* Svavel S 1,2

Tacksam för all hjälp!
 
Sv: Hösilage analys, är den bra?

Lågt i protein, 29/6.5 = ger en kvot på 4,46. En ridhäst brukar behöva en kvot runt 6.

Fosforkvoten, 2.1/1.3 = 1.6, vilket är bra.

Har du en häst som är IR eller fångbenägen så är sockret lite högt om jag inte minns fel.
 
Sv: Hösilage analys, är den bra?

Tack!!
Vad brukar ts halten ligga på "normalt"?
Är det att föredra ett blötare eller tvärt om?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 436
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 792
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 230
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
908
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp