Hösilage analys

kullerbytta

Trådstartare
Vad skulle ni som är kunniga på analysrapporter säga om de här värdena?
TS 64,3
Omsättbar energi till häst 6.0
Smältbart råprotein 21 G/kg
Omsättbar energi till häst 9,4 MJ/kg Ts
Smältbart råprotein 32 g/kg Ts
Råprotein 67 g/kg Ts
Socker 102 g/kg Ts
NDF 623 g/kg Ts
 
Fodret är tänkt till fånghäst tillsammans med Equisana alfa omega lucern hack samt halm. Visst borde man kunna få till en bra balans med detta?
 
Vad skulle ni som är kunniga på analysrapporter säga om de här värdena?
TS 64,3
Omsättbar energi till häst 6.0
Smältbart råprotein 21 G/kg
Omsättbar energi till häst 9,4 MJ/kg Ts
Smältbart råprotein 32 g/kg Ts
Råprotein 67 g/kg Ts
Socker 102 g/kg Ts
NDF 623 g/kg Ts

Du har en kvot på 3,5. Kvoten bör ligga på 6. Om du dessutom tillsätter halm så blir kvoten ännu lägre och du kommer få ge stora mängder lucern för att få upp kvoten. Om du inte redan har köpt det så leta vidare är mitt råd för det kommer bli en onödigt dyr foderstat.
 
Jag hade ett hö under en period med liknande värden (tom lägre protein) och det kostar med kraftfoder!

Fick tillslut ihop en fungerande foderstat med lucern, krafft muskel och soja.

Finns det alternativ så leta vidare!
 
Väldigt lågt protein. Komplettera med potatisprotein? Det är var jag hade gjort. Ännu hellre leta rätt på ett grovfoder med väldigt högt proteinvärde och ge av båda.
 
Med den kvoten hade jag lagt det på gödselstacken. Det är väldigt lågt protein.
Och högt i energi, vilket gör att man täcker hästens energibehov på en låg högiva. Och det i sin tur gör att man har svårt att tillgodose både tuggtid och proteintillskott utan att hamna på ett energiöverskott - som ger en fet häst och i förlängningen också kan öka risken för fångåterfall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 423
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 557
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
904
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 697
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp