hösilage, hur gör ni vår/höst?Akut hjälp!

A

Anna Hoglund

Vi funderar på att till hösten introducera slowfeeading näten till hästarna samt att gå över till hösilage. Pga förvaring men även för att det verkar vara det enda grovfodret som är värt sina pengar (dvs bra värden)

Minsta balarna vi får tag på är 150 kg.
Vi har 3 hästar. Dvs det blir lite på håret att hinna förbruka allt innan de börjar bli dåliga....

Hur gör ni med få hästar och hösilage på våren/hösten när det annars går mindre grovfoder?
Så fort det börjar komma lite grönt ute så brukar våra hästar minska markant sin förbrukning, imellan åt välja helt bort grovfodret utomhus.

Problemet är alltså att jag misstänker att på våren/hösten så kommer jag ha väldigt stort svinn på grovfodret vid hösilage. Hur löser man det för att inte förlora så mycket pengar?

Om man skulle ta torr hö, småbalar under vissa perioder...hur länge rekomenderar man invänjning på silage sen? Oberoende hur jag gör så känns det som om det kommer bli svinn?

Vad skulle ni göra?? Hjälp emottages med stor tacksamhet asap.
Behöver snart börja boka in mitt grovfoder:crazy:...
 
Sv: hösilage, hur gör ni vår/höst?Akut hjälp!

Jag är i samma sits för närvarande. Har en häst och 100 kgs balar. Har bestämt mig för att köpa småbalstorrhö nu och ge i stället.

Hösilaget jag har kvar delar jag med mig av till de andra i stallet så det blir uppätet innan det blir förstört.

Höet jag hittat har alldeles för högt energi men med liten giva, ordentligt med lusern så ska det nog funka och inbillar mig att jag får lite proteinkompensation så snart gräset börjar spira och det är nog snart.

Min häst har hyfsat stabil mage och tillsammans med bakjäst så brukar jag kunna vänja över honom på hösilage på några dagar utan några större problem. Får väl göra samma sak i höst att stallets alla hästar får dela på de första ensilagebalarna.

Har du tre stora hästar så borde hösilaget hinna gå åt.
 
Sv: hösilage, hur gör ni vår/höst?Akut hjälp!

hästarna kommer gå på fri tillgång med slowfeed nätet är tanken...haraldrig haft dem på det, så jag vet ej om det kommer fungera i praktiken och jag vet inte heller den egentliga åtgången....

Men när man läser runt så ska ju en bal förbrukas asap, helst inom några dagar...känns som om det ev kan bli svårt med 150 kg bal på tre hästar?
 
Sv: hösilage, hur gör ni vår/höst?Akut hjälp!

Beror helt på ts och övriga förhållanden. Vi fodrade upp 170 kg på 1,5 häst (fullblod och shettis) innan det blev dåligt.
 
Sv: hösilage, hur gör ni vår/höst?Akut hjälp!

Vi har ca 10 hästar, fordrar med ganska torrt ensilage, det går åt en bal på 3 dagar. När våren kommer så att ensilaget tar värme övergår vi till hö.
Vi har inte märkt någon skillnad (att tala om) på tävlingshästarna.
Noteras dock att allt grovfoder kommer från samma gård.
 
Sv: hösilage, hur gör ni vår/höst?Akut hjälp!

Om man säger att hästarna äter 15 kg/dygn/häst => 45 kg/dygn => 3.3 dagar. Det är inte orimligt om det är stora hästar, funkar kanske ej för shettisar.
 
Sv: hösilage, hur gör ni vår/höst?Akut hjälp!

Vill bara tipsa om att det finns mindre balar hösilage, 35-70 kg att välja på.skulle kunna funka att köpa några pallar för att använda vår höst.
 
Sv: hösilage, hur gör ni vår/höst?Akut hjälp!

Mina balar på ca 120-150 kg räcker ungefär tre dagar till mina tre hästar, det håller sig fint under större delen av vår och höst. Men när gräset kommer blir ju åtgången mindre som du säger, samtidigt som det blir varmare och hållbarheten blir sämre. Jag löste det förra året genom småbalar på 40 kg. I år kommer jag förmodligen att köpa torrhö istället, beror lite på vad jag får tag på.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 287
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 335
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 648
Foder & Strö Min häst vägrar äta torrhö. Tänder är kollade och åtgärdade. Hästen äter Hösilage, men inte torrhö. Vintertid är det inga problem, då...
Svar
8
· Visningar
1 275
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp