Hösilage i transport

B

Bellaan

Hittar bara trådar om hö i transport och nu undrar jag om nu tycker lika om hösilage?

Ger du dina hästar hösilage vid längre transport resa? Varför/Varför inte?

För- & Nackdelar?

Vad är bäst hönät eller hösegel?

//Bella
 
Sv: Hösilage i transport

Kan bara svara för mig. Störfoder som ströfoder. Ger aldrig mina pållar något så länge transporten rullar. Oavsett om det är hö eller ensilage/hösilage. Har hört lite för många historier ang förstoppning. Och så anser jag att man ändå inte skall köra hästen så lång sträcka att den inte klarar sig utan mat. Kör man längre så är det bättre att stanna en timme och låta den äta. Du kan ju tex inte ha vatten och hö framme samtidigt (Iaf inte i de transporter jag sett) OM du inte kör lastbil, där vissa har hink/vattenkopp.

Så mitt svar: Inget grovfoder under transport resa alls.
 
Sv: Hösilage i transport

Ger varken hö eller silage under transport.

OM man absolut måste ge grovfoder så är hösegel helt klart att föredra framför hönät (pga mindre skaderisk, tänk bara vilka skador det kan bli ifall hästen trasslar in sig i ett hönät t.ex...))
 
Sv: Hösilage i transport

Min häst äter inte så länge transporten rullar men gärna när den står still så han får höpåse när man står på tex tävlingsplats. Min ponny var jag tvungen att ha en höpåse under resa till då han var tvungen att distraheras med mat för att vara lugn, fick för sig att lägga sig annars(vi körde ytterst försiktigt med honom).

Så det beror på situation men helt ingen mat under resa.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 477
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Min ponnyplutt ska byta bostadsadress för tredje gången i sitt liv nu helgen som kommer. Första gången han flyttade var från sin ömma...
Svar
8
· Visningar
1 570
Senast: Blandrastik
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp