Bukefalos 28 år!

hösilage!!!!

S

spindel_17

hej jag är nyfiken på hur ni gör!
har ni vaccinerat era???
hur mycket ger ni per dag???
blandar ni med hö????
vad ger det för effekt tycker ni????
tycker ni det passar till era svårfödda hästar????:)
mvh spindel
 
Sv: hösilage!!!!

hej jag är nyfiken på hur ni gör!

har ni vaccinerat era??? nej inte mot botulism. hösilaget var torrt iår
hur mycket ger ni per dag??? ca 13-15 kg för de stora hästarna och 8 till islandshästen
blandar ni med hö???? nej
vad ger det för effekt tycker ni????
tycker ni det passar till era svårfödda hästar????:) nja, det tycker jag väl inte... jag stödfodrar med lusern
 
Sv: hösilage!!!!

hur mycket bör jag ge om jag blandar med hö????
 
Sv: hösilage!!!!

hur mycket bör jag ge om jag blandar med hö????

det beror ju helt på torrsubstans halten, dvs hur torrt silaget är. Om det ligger runt 71-75% vilket många hösilage ämnat för hästar gör nuförtiden brukar jag räkna ett par kg extra mot vad jag skulle räkna på ett hö, som ligger ca på 84% torrsubstans.

ang vaccinering så Ja - min häst är botulism vaccinerad.
jag ger bara silage, hö får han i övergångsperioderna höst och vår, när vädret är så varmt att det är svårt att hålla en öppnad silage bal fräsch.

effekt? ja.... hur menar du? hur det påverkar hästens hull har att göra med näringsinnehållet, samma som med höet. dock blir ju silaget i mer koncentrerad mängd, så på en riktigt svårfödd kan det vara bättre med hö, då detta är drygare och förlängd ät (och förbrännings) tid.
Fördelen med ett bra silage tycker jag är att det inte dammar.
 
Senast ändrad:
Sv: hösilage!!!!

har ni vaccinerat era? Mot botulism, javisst.
hur mycket ger ni per dag? Fri tillgång, runt 20 kg. Torrsubstans c:a 50%.
blandar ni med hö? Nej.
vad ger det för effekt tycker ni? Varför blanda?
tycker ni det passar till era svårfödda hästar? Utmärkt till dom alla. Ingen är direkt svårfödd.

LIA
 
Sv: hösilage!!!!

*har ni vaccinerat era??? Jepp.
*hur mycket ger ni per dag??? Min får 8 kg/dag (ca 155 hög/ca 400 kg tung, extremt lättfödd)
*blandar ni med hö???? Jepp, han får 2 kg hö ute till lunch
*vad ger det för effekt tycker ni???? Ingen, hö och hösilage ger samma effekt.
*tycker ni det passar till era svårfödda hästar???? Beror på. Alltså, grejen är att vissa hästar gillar hösilage bättre än hö, då hjälper det ju.

Du ska fodra mer med hösilage än hö, ca 1,5 kg/100 kg kroppsvikt underhållsgiva mot hö ca 1,2 kg/100 kg kroppsvikt underhållsgiva. Ca 2-2,5 kg hösilage/ca 1,7-2 kg hö om hästen utför arbete, dvs rids, körs eller om den går ute dygnet runt/lösdrift. Det är enda skillnaden du behöver tänka på. Såklart ska du analysera hö och hösilage om det inte medföljer analys vid leverans så du vet hur mycket kraftfoder du behöver komplettera med. Jag föredrar hösilage, då det dammar och skräpar mindre. Min häst har lätt för att få foderstrupsförstoppning, så han får det därför också.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
788
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
640
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
910
Senast: Amk
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp