Höst-och vintertråden

Hippocampus

Trådstartare
Även om jag vill ha kvar sommaren så får väl även jag inse att det är höst....

Hästen är installad för säsongen, hon förstår inte riktigt poängen med det och blir helt annorlunda att hantera (det är som hon står på recharge på natten i boxen).
Hon är fortfarande fet som en julgris men det försvinner väl... Just nu tömkörs hon av ett proffs, denna veckan är 3e gången i hästens liv hon tömkörs. Hon fick testa förra gången att flytta sig sidvärts och efter lite hjärngympa fattade hon lite iaf.

Vi arbetar på att hon ska ta mer stöd, därför är det ingen uppsittning ännu. O så måste vi skaffa ny sadel också :meh:
 
Sv: Höst-och vintertråden

Jag som fortfarande har ponnyerna ute kan alltså fortsätta hävda sommar? :D
Ska dock plocka in 3-årshingsten idag. Det tar emot lite för han hade gärna fått gå på hingstbetet en månad till men på lördag är det Riksfinal i hoppning och då måste han plockas in nu. Bah!
 
Sv: Höst-och vintertråden

Nu bor ju jag snäppet längre norrut än alla skånebor som hänger här. Min stora tjej fick dock komma in redan för typ 3 veckor sedan. Hon har gått på lösdriften hela sommaren, men för ett par veckor sedan talade hon tydligt om att det började bli kallt på nätterna och det var dags att komma in. Hon var jättetrött vid ridning, snubblig och kändes nästan halt... Det är sån hon blir när hon inte fått sin "skönhetssömn". Två nätter inne och jag fick tillbaka min vanliga häst igen :).

Då vi kom igång med fälttävlan lite sent den här säsongen blev det bara två starter för oss. Så nu satsar vi på lite hoppning i höst och vinter istället. Igår blev vi fjärdeplacerade i 1m av nästan 70 starter. Stora tjejen på nästan 180 cm klarar numera av att slåss i omhoppningarna mot alla "ponnyer". Det var tyvärr sista ute så vi får se hur vi får plats inomhus :). 2 starter i 1.10 har vi hunnit med, och målet är att våga starta det även inne nu under säsongen.

Vad har ni för mål under vintersäsongen?
 
Sv: Höst-och vintertråden

Jag börjar med en hösthästbild!

DSC01934_redigerad-1.jpg


Måste säga att det på sätt och vis känns skönt att det snart är vintersäsong. Inte för att jag speciellt gillar vintern (kallt och jävligt, urr) men för att jag tror att det min lilla häst behöver är lite tid att smälta årets nya erfarenheter och mogna ett stycke till.
Förhoppningsvis ska vi komma ut till våren med insikten om att det finns en botten i alla vattenhinder så man kan hoppa i utan att gå ned i vattnet och kolla först :idea:

I övrigt är det inte så spännande saker vi ska träna på. Grund grund grund, styrka, lösgjordhet, smidighet, kvickhet.
Lilla häst behöver komma ihop en bit till och bära sig bättre så vi slipper ha dragkamp om bettet.
Och vi behöver arbeta på att ha mer energi, särskilt i galoppen, vilket i sin tur kräver styrka och lösgjordhet.

Tänkte försöka starta banhoppning om det finns nån i närheten, typ 100-110.
Har en LA4 inplanerad under hösten också. Annars ska vi ligga lågt med tävlandet och träna desto flitigare :D
 
Sv: Höst-och vintertråden

Vad menar du? Det kan väl inte vara vare sig höst eller vinter med flera tävliningar kvar i kalendern O_o

Iallafall.. jag kan hoppa igen efter mina fot-problem så därför skippade jag helgens dressyrtävling :D

Kände det var meningslöst att rida sista tävlingen i tranemo så jag har anmält till en jaktridning istället, ska bli kul !
 
Sv: Höst-och vintertråden

ja! höst! :D dvs jakt ridning :D ska nog vara med på någon jakt i år ^_^, nu när vi lärt oss hur man kommer över hinderna :p.
 
Sv: Höst-och vintertråden

Min är ju bara 3.5 år snart, vi ska jobba på att slappna av och sen strax innan vintervilan tänkte jag att den engelska tränaren jag ridit för (om han kommer t Sverige) ska få hoppa in min häst några språng. Annars får jag fixa det själv, lär inte bli problem. Sen ska ju Fio rida den nästa år :p
 
Sv: Höst-och vintertråden

Sällar mig till skaran som säger att det är höst nu! 6 grader ute klockan 9 imorse :eek:

Vi firade in hösten med en lång runda runt närliggande sjö igår. Skritt och trav på grus och asfaltsvägar i frisk och krispig luft! även om solen inte behagade närvara :cautious:
Över en timme i hoppsadeln i kylan var dock ingen bra idé för mitt rehabiliterande knä :(
 
Sv: Höst-och vintertråden

japp det hålls av övers jakt och fälltrittklubb ^_^ är en 5 förjakter också = många tillfällen att rida :D
 
Sv: Höst-och vintertråden

enda jag vet är att det är gratis för medlemmar som hjälper till 2ggr, men är ju inte fel att bli medlem här heller ^_^ bara trevligt folk i klubben.(nej jag gör inte alls reklam :p)
 
Sv: Höst-och vintertråden

Förutsatt att min 5-åring är fräsch, så blir det mycket fokus på grundridningen och dressyren under hösten/vintern. Har börjat träna för en person som jag tränade för för många år sedan på min gamla häst, som har väldigt mycket fokus på ryttaren (behövs verkligen) och är inspirerad av Sally Swift. Jag tror att det är precis vad vi behöver nu.

Dessutom kommer jag träna mycket banhoppning, men jag har inte planerat in några tävlingar. Får se om det blir några i höst, beror på hur hon känns, annars får det bli efter årsskiftet.

Dessutom ska hon ha några veckor-en månad vila, utan träning med bara lättare skogsturer, förmodligen i november.
 
Sv: Höst-och vintertråden

*kl*

Nu har vi varit ute och konditionstränat!
Tänkte bara höra med er mer erfarna ft ryttare här om just det här med konditionsträning, det är många som skriver att ni ska pyssla med det nu under hösten, men exakt hur?
Vilken typ av träning?
Cantrar ni långa runder och i sf hur långa (min i cantring)?
Eller korta snabba intervaller? Och isf hur många och hur långa?
Och på vad för typ av häst? Vilken nivå tävlar den på?

Jag har nu varit ute med 4 åringen och cantrat på ett STOOORT fält som går både upp och ned i backar.

Började passet med 25 min skritt, ut på fältet och cantrade i 6 min i ca tempo 3-400 m beroende på om det gick uppför eller nedför.
Sen skritt i ca 6-7 min led för den längsta backen och sen tillbaka igen med cantring i 7 min 3-400m tempo och en lång " mördarbacke" och sen skritt hem på 25 min.

Hästen klarade det bra, dock trött på slutet av sista rundan. Men snabb återhämtning i andningen och skrittade på med raska steg på hemvägen.

Hur bedömer ni en sådan runda?
Ska man börja lättare? Eller är det en normal eller bra eller dålig grundkondition som vilken häst som hellst bör klara?

Tacksam för flera upplägg!
Det här med synen på sin hästs kondition verkar vara väldigt varierande beroende på vilken bakgrund man har ;)
 
Sv: Höst-och vintertråden

Kondistränar inte alls mina 4-5 åringar på det viset. Rider ut helt vanliga rundor på ca 1,5 tim men vi måste klättra upp o ned för ett berg för att komma till ridvägarna så det ger ju lite extra. Men visst, mitt galopp tempo är ju konstant högre än någon dressyr ryttare skulle fräsa på i skogen o jag galopperar ju på stigar oavsett om det går upp eller ned sålänge det inte är halt.

För att genomföra debutant klass behövs ju inte så mycket mer kondis än normal, möjligtvis några galopp jobb på vårkanten för att klara 100 klass. Skillnaden mellan en FT-ryttare o en "vanlig" är väl att vi rider ute o tränar kondisen oavsett väder och sån är ju du med så du behöver nog inte lägga så mycket extra tid eller tankeverksamhet på detta, dina hästar fixar nog fälttävlan utan bekymmer!:D
 
Sv: Höst-och vintertråden

Hehe, jo, mina hästar är också ute i alla sorts väder och underlag ;)

Har ju varken ridhus eller utebana på ridavstånd och jag är världens lataste på att köra dit med dom :)

Våra runder brukar variera från 45 min på en "snabb runda" upp till nästan 2 timmar beroende på hur gammal hästen är och hur starka dom är i ryggen.

Men det hade ändå varit intressant att veta ungefär hur andra gör och vilken nivå hästarna tävlar på :)
 
Sv: Höst-och vintertråden

Jo och det är ju det jag "vet" om dig, dvs du rider som "vi"!:D Fortsätt med det och börja fundera mer över kondis när hästen ska fylla 6 och du kanske sätter upp som mål att den ska gå *-igt den säsongen. Fram till dess rider du som du brukar fast kanske med lite längre galoppsträckor ibland och ibland lite intervallträning för en 5-åring t ex. Just att galoppera mer och ibland lite fortare brukar ju vara det som de flesta behöver träna på. Att trava långa sträckor gör ju många i dagsläget men att galoppera istället för att trava ibland är ingen som direkt tänker på.

Vissa dagar har jag bestämt mig för är galoppdagar, dvs jag galopperar på de flesta sträckor där jag brukar trava. Då blir det ju rätt omväxlande eftersom man på vissa stigar måste hålla galoppen rätt kort medan på andra kan fräsa på rätt bra. Bra för balansen både hos häst o ryttare. Sen är det ju underlaget som styr vad man kan o inte kan göra.
 
Sv: Höst-och vintertråden

Skit i det..den är till helgen..minns när bt i fälltävlan oxå gick denna helg..


Tror inte jag ska rida någon jakt ...jisses red ut med ett par andra häromdagen och mörkgrå blev helt vild..vi brukar ju alltid rida ut själva i stillhet..
..
 
Sv: Höst-och vintertråden

då är det ju jätte bra träning ^_^ att rida ut i lugn och ro med 20 andra helgalna hästar :).
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 818
Senast: Nahar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 745
Senast: Imna
·
Hästhantering Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var...
2
Svar
37
· Visningar
3 346
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 357
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp