Höst-och vintertråden

Sv: Höst-och vintertråden

*KL*

Long time, no see... Efter 7-8 månader av envisa skador på både mig och hästen, är nu Fnorkfröken såpass frisk att man kan rida henne som vanligt. Det är verkligen eländigt med skador på hästen, när man bara har en att välja på. Å andra sidan har jag promenerat väldigt mkt med Fnorkfröken och det är ju bra för min kondition... :D

Under tiden jag själv var skadad och Fnorkan var nästan-bra, så hölls hon igång av en kompis och hon fick även äran att hoppträna henne de första gångerna. Kunde räkna ut med lilltån att kombinationen hoppglad häst/3,5 månads hoppuppehåll för Fröken/min första hoppning efter skadan kanske inte var så lyckad. Jag plockade därför bort den sista parametern och ersatte den med "ung, begåvad tjej utan självbevarelsedrift" istället... :p Hon var naturligtvis förvarnad både vad gällde Fnorkfrökens knasiga ovana vad gäller travbommar (trava över två och hoppa sen rakt upp mot belysningen i taket) och att det kunde gå fort i alla möjliga riktningar. :crazy:

Efter att den begåvade tjejen utan självbevarelsedrift hoppat Fnorkan ett par ggr och hon ändå lyckats hålla sig hyfsat i skinnet (enstaka glädjepip, småskutt och bakutsparkar över hindret räknas inte, det är normalt beteende för en Fnorkfröken. :D ) tänkte jag att jag skulle prova själv igår. Min hand klarade sig bra, hästen uppförde sig över all förväntan och jag var mkt nöjd! Så nöjd att jag tänkte vara med på en terrängträning i helgen! En tränare som inte känner varken mig el Fröken, så vi får väl se om vi blir klassade som hopplösa el om det faktiskt kan finnas en chans att vi faktiskt kommer ut på tävlingsbanorna i år. Vårt största problem är vatten. Fnorkfröken anser nämligen att, även om hon har konstaterat att megapölen på vår parkering är krokodilfri, så vet man aldrig vad för sorts hemskheter som kan lura i andras vatten... Hittills har hon vägrat vatten överallt annars, vi får väl se om jag kan övertyga henne om att det inte är farligare att bli blöt om benen på bortaplan än på hemmaplan...

Om någon är nyfiken på Fnorkfrökens hoppning med extramatten så kan nog ladda upp film i film- och bildtråden.
 
Sv: Höst-och vintertråden

Jahopp, nu drar terrängträningarna igång i Revinge i helgen! ;)

Betydligt längre säsong i skåne...
 
Sv: Höst-och vintertråden

Framförallt har dom torrare underlag.. hade det inte varit så blött här kunde vi oxå hoppat terräng :D

Allvädersbana med terränghinder säger jag bara!!! Fast jag har så mkt skog att rida i som är torr då det är granskog och där ligger massvis med stockar och sådant och bäckar och diken så ...
 
Sv: Höst-och vintertråden

Haha nä men jag talar om dom platser som tänker ha terrängträning nu!
 
Sv: Höst-och vintertråden

Mest störigt är väl att Revinge inte är så värst många mil bort men marken är helt annorlunda där. Klart orättvist! :mad: :p (Sen har jag ingen häst som är igång tillräckligt för terrängträning nu vilket gör det ännu mer orättvist!)
 
Sv: Höst-och vintertråden

Vi har sex km fågelvägen och HELA jävla tomten står under vatten hur länge som helst så fort det regnar. Fastän vi bor högst upp ovanför ån emellan. Orättvist! Dränering är ju kul att lägga tid o pengar på liksom!
 
Sv: Höst-och vintertråden

Revinge är ett unikum, resten av Skåne är dränkt 10 månader om året... är lagom avundsjuk på underlaget där.
 
Sv: Höst-och vintertråden

Struntprat! Du har gärds, tågarp, dagstorp borde även vara ganska ridbart på delar av banan iallafall.
 
Sv: Höst-och vintertråden

Ja där är ju också en del sandmark, :p. Men revingefältet är otroligt väldrännerat, trots att det ligger i en dal mer eller mindre och har många vattendrag.
 
Sv: Höst-och vintertråden

Var på dagstorp idag, var helt ok underlag ute på fältet/parkeringen, men såg blötare ut längre bort.
 
Sv: Höst-och vintertråden

Hmm, kontroll av påskjuts bromsen, är inte det bara att dra bromsen och försöka köra iväg :p? Och se så att alla vajrar sitter där de ska?

Haha ;) Nej, du ska köra iväg, bromsa hårt och sedan mäta hur mycket som finns kvar av bromserserven. Kommer inte ihåg i huvudet hur mkt det ska vara, har för mig att det ska vara minst en tredjedel.

Hursom, tips, se till att kunna alla B-kortsfrågor på teoring. 2/3 av teoriprovet är faktiskt B-frågor.
Vad gäller BE-frågorna så plugga in säkerhetskontrollen så du kan den i sömnen och sen ska du kunna beskriva funktionerna på släpet, lite om olika typer av lastsäkringar osv.

När du kör upp, kör inte som om du hade en häst i släpet, kör lite "tuffare" och på högre växel än om du hade häst i släpet, men se hela tiden till att du kollar i backspeglarna var du har släpet när du svänger, i rondeller osv osv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 818
Senast: Nahar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 745
Senast: Imna
·
Hästhantering Det är väl bara att inse att hösten och med den det förhatliga mörkret är på ingående. Jag har en sjuårig ponny som jag haft sen hon var...
2
Svar
37
· Visningar
3 346
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 357
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp