Höstbokbingo 2022

Det beror mycket på uppläsare, Regnmannen var 5h 57 min lång på storytel. Den jag lyssnar på nu är 255 och är 5 h 26 min. Så under 6 h skulle jag säga men det är ingen garanti!
Tack, då har jag ett hum i alla fall :) Lyssnar alltid på 1.5x hastighet, men då tänker jag se efter "normal" uppspelning :)
 
Höstbokbingo 2022.png

En bok jag inte skulle rekommendera: Jägare - Bakom fiendens linje av Thomas Rathsack
En bok skriven av en fd. jägarsoldat från Danmark. Känner att jag hade otroligt svårt att hänga med i berättelserna då de var alldeles för tekniska. Kanske hade det varit en annan upplevelse om jag läst den och kunnat gå tillbaka till den ordlista boken inleddes med, men är osäker på om det hjälpt helt.. Hade överlag svårt att hänga med i historien och hitta en röd tråd, och vissa av historierna bytte riktning mitt i och inte återkommer.
Citat ungefär: "jag kände hur något varmt strilade ned under hjälpen och över ansiktet, hade inte tid att känna efter om jag brutit näsan... Historien fortsätter och INGET mer nämns om skadan.
När specifika detaljer nämns men sen aldrig tas upp igen stör mig något så otroligt!
 
Nytt kryss, författare från icke europeiskt land, Katten som räddade böcker av Sosuke Natsukawa. Den var inte alls för mig, trots att handlingen är lovande i sig. Uppläsaren var inte i min smak och jag anar att den tappat en del i översättningen. Jag hade svårt att hålla intresset uppe trots att den inte är särskilt lång.
 
Jag har läst Jordoffer av Helene Wigh och kryssar rutan Där något italienskt nämns då Italien är en viktig del av historien som. Kate flyr livet i storstaden och kanske framförallt flyr hon från sin kille Sebastian som misshandlar henne. Hin får nyckeln till familjens sommarstuga där hon bosätter sig tillfälligt. Parallellt med historien i nutid så får man även följa en familjs öden som utspelar sig i samma hus som Kate bor i. En grav hittas i Kates trädgård med två personer i. Det visar sig att de legat där länge . Sakta rullas historien i dåtid upp samtidigt som man får följa Kate i nutid.

Jag tycker det här var en riktigt bra bok och vad författaren verkligen lyckats beskriva är den ständiga rädsla som Kate bär på för sin f.d. kille. Sen är även den parallella historien i dåtid också väldigt spännande och jag tycker de två historierna knyts ihop fint på slutet.

Så sammantaget är det en bok jag verkligen rekommenderar!
 
Hinner läsa mycket när man är sjuk. Kryssar bok med fult omslag Veranda med sjöutsikt av Hanna Blixt. En dussinbok där det känns som att historien i den här boken kan man hitta i väldigt många böcker. Tjej lämnar elak kille i storstaden, flyttar till mindre stad och träffar ny kille som hon faller pladask för. Naturligtvis är känslorna ömsesidiga. Suck har man läst hundra gånger tidigare känns det som. Iallafall lättsmält underhållning som fick dagen att gå.
 
Lina Arelkew, I mörkret, En familjerelation spelar roll
En fyraårig flicka försvinner från ett hus mitt i natten, mitt i vintern. Andra boken om Sofia Hjortén som utreder samtidigt som hon försöker förneka att hon påverkas av att vara höggravid och oväntat behöver ställa upp för en vän i kris. Flera familjerelationer som är av betydelse i handlingen, man jag kan inte nämna dem utan att spoila.

Izabella Rosengren. Hetta. Om människan i en varmare värld, fult omslag
Vetenskapsjournalist skriver om hur människan påverkas av värme, psykiskt och fysiskt, samt hur samhället hanterar värme tekniskt, socialt, politiskt, ekonomiskt.
hetta-om-manniskan-i-en-varmare-varld.jpg
 
Malcolm Gladwell, Den tändande gnistan. Hur små faktorer kan förändra världen, utomeuropeisk författare

Mycket intressant bok som beskriver hur sociala fenomen sprids som epidemier. Undersöker vilka faktorer som gör att vissa idéer, produkter osv. står igenom brett vid en viss tidpunkt medan andra stendör. Identifierar nyckelindivider som fungerar som förenare, vetgiriga och säljare, resonerar om idéers klibbighetsfaktor, intern dynamik inom sociala grupper av olika typer och storlekar. Fångar mönster ur varierande exempel från modehypade sportsskor till brottsvågors genombrott och bekämpning. Journalist som skriver välgenomtänkt och baserat på forskning, rekommenderas.
 
3BFB386B-9FFC-48EA-B56E-E1258B7F3BC0.jpeg
Har läst Svårmodets döttrar, av Anna Laestadius Larsson. Den handlar som tre generationer kvinnor som alla kämpar för sina rättigheter i samhället och familjen. Den var bra, blir så förbannad hur kvinnor behandlats… kryssar den på fult omslag.
 
Eftersom ingen protesterar, så kryssar jag rutan 250 sidor med boken A botanist guide to parties and poison, av Kate Khavari. Utspelar sig i 1920-talets London, där en ung kvinna försöker ta sig fram i universitetsvärlden. En charmig bok, där författaren inte riktigt lyckas med att få det där djupet i karaktärerna som hon försöker. Men ingen dålig bok!

Kryssar orange omslag med Den barmhärtige samariten, av Cilla och Rolf Björlind. Hittade den i en boklåda på jobbet, annars brukar jag inte börja läsa en bok mitt i en serie. Absolut välskriven men alltså, varför kan inte författare faktakolla enkla saker? Till exempel att tullen definitivt inte ringer polisen när de upptäcker smuggling 🙄

Nåja, två kryss ger 2 bingo!
Höstbokbingo 2022~8.png
 
Med fult omslag: Kriget mot kroppen av Stina Wollter och Erik Hemmingson. Mycket intressant med många tänkvärda infallsvinklar, anekdoter och forskningsdiskussioner. Möjligen var den aningen för lång, jag kände att jag inte riktigt kunde ta den till mig emellanåt.

Med mörkt omslag: Ett litet snedsprång av Denise Rudberg. Det är första gången jag läser något av henne och jag blev väl lite sådär lagom imponerad. Det var inte dåligt, men inget fantastiskt heller. Lite skrivfel här och där vilket störde mig. Hyfsat intressant story och en hel del charmiga karaktärer i alla fall, alltid något!

Där en familjerelation spelar stor roll: Räkna hjärtslag av Katarina Widholm. Den innehåller en väldig massa viktiga familjerelationer! Jag läste den som ljudbok och tror banne mig att jag lyckats hitta en uppläsare på svenska som jag inte störde ihjäl mig på! Handlingen var väldigt trevlig också och det var mysigt att åka tillbaka till 1930-talets Stockholm en stund. Ser fram emot att fortsätta med del 2! :)

Höstbokbingo 091122.png
 
Där en familjerelation spelar stor roll: Räkna hjärtslag av Katarina Widholm. Den innehåller en väldig massa viktiga familjerelationer! Jag läste den som ljudbok och tror banne mig att jag lyckats hitta en uppläsare på svenska som jag inte störde ihjäl mig på! Handlingen var väldigt trevlig också och det var mysigt att åka tillbaka till 1930-talets Stockholm en stund. Ser fram emot att fortsätta med del 2! :)

De var så bra! Hoppas du uppskattar andra boken lika mycket som jag 🤞
 
Kryssar read on location med Vit syren av Cecilia Sahlström. Utspelar sig i och kring Lund. En spännande bok, det märks att författaren har varit både polis och jobbat inom socialtjänsten för hon kan sina grejer. Jag gillar den!



Låter som en intressant bok, gillar när författaren har researchat väl eller jobbar inom det dem skriver om, det märks så tydligt.
 
Jag har läst Lektioner i keml av Bonnie Garmus. Hon debuterar som romanförfattare, och som hon gör det! Boken utspelar sig i Kalifornien i början på 60-talet. Elizabeth Zott är kemist och forskare, men det är minst sagt svårt bara att arbeta som kvinna i den tiden och på den platsen. Att göra karriär är en omöjlighet. En serie händelser leder till att hon får sparken och för att försörja sig tar hon jobb som tv-kock. Det är kluvet eftersom det går emot alla hennes principer att förstärka bilden av att kvinnans plats är i köket, samtidigt som hon menar på att matlagning är kemi och behöver tas på allvar. Liksom kvinnor.

Jag gillade det här, språket är bra och karaktärerna är intressanta och utvecklas. Beskrivningen av tidsandan och kvinnors förutsättningar inte alltför långt tillbaka är en minst sagt nyttig påminnelse om att jämställdhet är något skört och långt ifrån ”färdigt”. Själva berättelsen är lite spretig ibland, men jag tycker inte det gör så mycket.

Jag kryssar Utspelar sig i USA.

4C4A3675-255D-4FBC-944A-044C15E55DBA.jpeg
 
Jag har läst Lektioner i keml av Bonnie Garmus. Hon debuterar som romanförfattare, och som hon gör det! Boken utspelar sig i Kalifornien i början på 60-talet. Elizabeth Zott är kemist och forskare, men det är minst sagt svårt bara att arbeta som kvinna i den tiden och på den platsen. Att göra karriär är en omöjlighet. En serie händelser leder till att hon får sparken och för att försörja sig tar hon jobb som tv-kock. Det är kluvet eftersom det går emot alla hennes principer att förstärka bilden av att kvinnans plats är i köket, samtidigt som hon menar på att matlagning är kemi och behöver tas på allvar. Liksom kvinnor.

Jag gillade det här, språket är bra och karaktärerna är intressanta och utvecklas. Beskrivningen av tidsandan och kvinnors förutsättningar inte alltför långt tillbaka är en minst sagt nyttig påminnelse om att jämställdhet är något skört och långt ifrån ”färdigt”. Själva berättelsen är lite spretig ibland, men jag tycker inte det gör så mycket.

Jag kryssar Utspelar sig i USA.

Visa bifogad fil 105449
Dem är på min att-läsa-lista. Kul att den var bra!
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 974
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp