Höstbokbingo 2022

20221018_214956.png

Jag kryssar "mindre än 250 sidor" och får en bingo-rad.

Har läst Min syster seriemördaren av Oyinkan Braithwaite. Utspelar sig i Lagos där Korede för tredje gången hjälper sin syster städa upp efter att systern dödat en man. Korede börjar fundera på om det verkligen varit självförsvar varje gång som systern hävdar.

Tyckte inte den var så bra skriven. Idén är bra och kunde utvecklats mer, tillbakablickarna var lite för kortfattade och berättelsen hackig. Men bara 116 sidor gick ju ändå att läsa klart.
 
Jag har läst en hel del men varit dålig på att uppdatera, så här kommer ett långt inlägg med mina sista nio kryss (inte alls dålig på att uppdatera... :cautious: :p ). Men nu är jag i alla fall klar med mitt höstbokbingo :D

Med orange på omslaget - People We Meet on Vacation av Emily Henry. En contemporary romance/feelgood bok om två vänner som brukade vara ute och resa på semester med varandra men som efter en incident tappat kontakten de senaste åren. Okej, lättsam läsning men utifrån böckerna jag läst hittills är nog författaren inte en av mina favoriter utan mer en med okej böcker snarare än superböcker.

"Read on location" - Höst vid Sommen av Camilla Dahlson. En feelgood bok om en medelålders journalist i Skåne som blivit "erbjuden" att lämna sin tjänst, eller så får hon sparken. Hon bestämmer sig för att ta semester i ett litet bed and breakfast i Östergötland för att tänka igenom allt. Okej trevlig bok, men samma sak där - hittills verkar jag tycka att författarens böcker är okej snarare än super.

Mindre än 250 sidor - Flowers in the Snow av Danielle Stewart. Troligtvis en prequel till några andra böcker som jag inte läst, men det är en kort historisk fiction som utspelar sig i USA på 60-talet och handlar om en flicka som blir vän med en mörkhyad familj samtidigt som KKK var starka i området, och även en pojke från en familj där hela resten av familjen tillhör KKK.

Halloween nämns - Särling av E-L Neander. En svensk urban fantasybok som handlar om ett varlodjur (vilket dock inte är allmän kunskap i området, även om många andra övernaturliga väsen är publika) som äger en bokhandel - och en dag hänger det plötsligt en påse med ett avhugget huvud från en älva utanför bokhandelns dörr. Jag tyckte mycket om boken, och ser fram emot när det kommer fler böcker i serien (detta är bok ett, men det är tänkt att vara en serie)

En bok med fult omslag - The Governess Game av Tessa Dare. Klassisk historisk romantik i England runt 1800-talets början. Huvudpersonen arbetade egentligen som någon som ser till så att alla klockor går rätt, men får istället anställning som guvernant för två vilda flickor som bor hos en ung arvinge till en hertig. Trevlig bok som passade bra när jag under någon vecka var mitt i en fas av att vilja läsa historisk romantik.

En familjerelation spelar stor roll - The Two Princesses of Bamarre av Gail Carson Levine. Boken handlar om en prinsessa, som är rädd för allt, och hennes syster, som är modig och vågar allt. Den modiga systern blir dock sjuk och för att rädda henne måste den rädda prinsessan bege sig ut på ett äventyr för att hitta botemedlet.

En titel som börjar på H - Hook, Line and Sinker av Tessa Bailey. En romantisk bok i nutid i USA. Huvudpersonerna lärde känna varandra några månader tidigare när kvinnans syster blev kär i mannens bästa vän. De höll kontakten via telefon, och kvinnan, som normalt sett jobbar i LA med filmindustrin, tar chansen och lyckas få filmen de håller på att spelas in att filmas i den lilla fiskeorten där mannen (och nu även kvinnans syster) bor.

Något italienskt nämns - Dreaming of Rome av T.A. Williams. En romantisk bok där huvudpersonen åker till Italien för jobb och för att träffa sin syster, och där träffar systerns blivande mans bror - som dock inte tror att kärlek existerar. Okej, men inte någon författare som jag troligtvis kommer läsa mer av. Passar säkert för någon som gillar detaljerade beskrivningar, eller som vill ut och resa.

En bok som utspelar sig på en regning plats - Skörda regnvatten av Eva Mathiasson och Susanna Widlundh. En faktabok om hur man kan samla upp vatten från regnet under de perioder det kommer mer regn, så att vi kan använda det sen under den mer torra sommaren. Jag trodde tyvärr att den skulle vara mer intressant att den var.


1668792102450.png
 
Andreas Karlsson, Kampen om Afrika. Den europeiska koloniseringen, något italienskt nämns
En mycket bra och pedagogiskt upplagd översikt av de europeiska staternas agerande i Afrika från kolonialismens inledning till dess avslutning. Ger förståelse för varför problem i nutiden ser ut som de gör. Rekommenderas som en lagom översikt för den som vill få lite bättre koll. En del italienska trupper och ledare i norra Afrika omtalas även om de aldrig lyckades bli någon framgångsrik kolonialstat.

Ulf Bjereld & Marie Demker, Det är identitetspolitikens fel!, en politisk bok
Två statsvetare ringar in vad identitetspolitk är och varför den finns, samt förklarar varför den är både nödvändig och skadlig samtidigt. Även om kombinationen av läroboksaktigt skrivsätt och talsyntes gör att jag får svårt att hålla fokus plockade jag upp några principiella poänger. En kort bok som ger inblick i varför det tenderar att bli så tjafsigt i vissa sorters politiska diskussioner.
 
Nytt och troligtvis sista krysset blir En titel på H med Hemligheten på Seaview Cottage av Emily Gunnis. Helt ok men inte mer, en oväntad twist på slutet som inte kändes helt relevant egentligen. Hade som mål att försöka ta alla men nu drar jag för mycket mot böcker som inte passar in i bingot, är nöjd ändå och läste definitivt böcker jag stått över annars.
Höstbokbingo 2022.png
 
Jag kryssar "halloween nämns" med Där sista lampan lyser av Mari Jungstedt. Senaste boken om detektiv Knutas på Gotland. Två pojkar försvinner på höstlovet. Halloween nämns i förbifarten av en journalist som tycker det är lite obehagligt med dekorationer i form av skelett m m med tanke på vad som hänt.
Lättläst och bra bok.
20221018_214956.png
 
Nu är det inte så många dagar kvar på "hösten", hur ser det ut med ett vinterbokbingo? Någon som känner sig manad och vill fixa?
 
Paul Cleave, Djupet, utomeuropeisk författare
Nyazeeländsk deckare med en polis som fått sparken och nu agerar som privatutredare. Bakgrunden till det rullas upp i takt med övriga historien. En ganska ruff person som det av många skäl är svårt att sympatisera med, men samtidigt framskymtar ändå förklarliga orsaker till det. Mycket dialog, många konfrontativa situationer och skriven i jagform gör att den känns lite ovan. Känns som repliken "Jag dödade inte honom/din son!" är med 200 gånger. En väl vävd historia som faller på plats i slutet.
 
Jag har läst Lektioner i keml av Bonnie Garmus. Hon debuterar som romanförfattare, och som hon gör det! Boken utspelar sig i Kalifornien i början på 60-talet. Elizabeth Zott är kemist och forskare, men det är minst sagt svårt bara att arbeta som kvinna i den tiden och på den platsen. Att göra karriär är en omöjlighet. En serie händelser leder till att hon får sparken och för att försörja sig tar hon jobb som tv-kock. Det är kluvet eftersom det går emot alla hennes principer att förstärka bilden av att kvinnans plats är i köket, samtidigt som hon menar på att matlagning är kemi och behöver tas på allvar. Liksom kvinnor.

Jag gillade det här, språket är bra och karaktärerna är intressanta och utvecklas. Beskrivningen av tidsandan och kvinnors förutsättningar inte alltför långt tillbaka är en minst sagt nyttig påminnelse om att jämställdhet är något skört och långt ifrån ”färdigt”. Själva berättelsen är lite spretig ibland, men jag tycker inte det gör så mycket.

Jag kryssar Utspelar sig i USA.

Visa bifogad fil 105449

Dem är på min att-läsa-lista. Kul att den var bra!
Älskade den! Trodde att jag hade kryssat den i detta bingot, men det måste ha varit i sommarbingot :)
 
Jag läste ut The Death of Remembrance av Denzil Meyrick i förmiddags och kryssar den som "Read on location". Jag befann mig förvisso inte i Glasgow under hela tiden jag läste den, men nästan!

Jag har inte läst något av denne författare förut och boken har gått i arv från svärmors vän via svärmor och min man innan den till slut landade hos mig. Samtliga rekommenderade den varmt och jag håller med om att den var bra! Ganska invecklad historia och det tog nog upp emot 150 sidor innan jag fattade vad/vem som hängde ihop hur, men den innehöll även en hel del humor och de sista 200 sidorna gick i en väldig fart. Kan absolut tänka mig att läsa fler av hans böcker! :)
 
Jag kan gärna göra det om ingen annan står på tur. :up:
Är det på gång?
(Nej, jag har inte alltid världens bästa tålamod :o :angel: Framförallt som jag just nu är i läget att jag behöver låna hem fler böcker att läsa, då jag börjar bli klar med de jag just nu har hemma :p)
 
Jag hinner inte läsa någon skönlitteratur alls just nu men min bok till uppsatsen kanske kan platsa i politisk bok iallafall. Så jag kryssar Jurgen Habermas "Borgerlig offentlighet" som politisk bok, är en bok om den borgerliga offentlighetens framväxt på 1700- och 1800-talet. Om jag skulle rekommendera den? Njae O_o kanske om man vill ha något svårläst och svårbegripligt, jag läser om den nu för andra gången och börjar långsamt förstå lite grann ialllafall den är faktiskt inte helt ointressant nu när jag börjar begripa vissa saker men det har krävts mycket möda och tankekraft och många anteckningar för att fatta iallafall litegrann av hans teorier.

Fick iallafall vara med på ett hörn här då :D
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 975
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 588
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 794

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp