Höstens små demoner..

Singoalla

Trådstartare
Sprickor i mungipan, vafan gör man? :crazy: Svider och gör ont när jag äter. Bästa vore ju såklart att bara låta det läka men eftersom man måste äta så går det ju liksom upp igen.

TIPS?!?
 
Smörj det med en fet salva INNAN du äter, borstar tänderna osv. Jag brukar smeta på en rejäl klick med Locobase Repair :) Då springer det iaf inte på mig när jag sen gapar. Salvan finns i små tuber så det är enkelt att alltid ha en i fickan/väskan.
 
Jag tänker att smörja smörja smörja med mjukgörande (bakteriedödande?) salva kan vara en bra idé. Ett besök på Apoteket kanske är på sin plats?

Mina sympatier för övrigt, de gör förjävla ont sådana där små rackare.

Tvåa på bollen :)
 
Smörja med "salva för munsår". Finns på apoteket och är växtbaserad. Den funkar skitbra, även på andra små sår tex nagelbanden.
 
Kolla upp ditt b-12 värde. Sprickor i mungipan var mitt första symptom på b-12 brist och jag led av det i många år och fick en hel massa ytterligare symptom innan någon kom på att brister kunde vara orsaken. Jag har aldrig haft sprickor i mungipan igen sedan mina värden blev normala.
 
Sprickor i mungipan, vafan gör man? :crazy: Svider och gör ont när jag äter. Bästa vore ju såklart att bara låta det läka men eftersom man måste äta så går det ju liksom upp igen.

TIPS?!?

Här för en månad sedan skulle jag vara tärna på min bästa vänninas bröllop och två dagar innan så dyker en sprick-jävel självklart upp i mungipan :arghh:. Den gjorde ONT och läpparna torkade mer och mer ut för varje sekund, trots att jag dränkte dem i lypsyl som besatt (det la sig bara mellan sprickorna som vitt klägg istället :crazy:).

På vägen till bröllopet på fredagen (bröllopet var på lördagen...), i tax free på flyplatsen, slet jag desperat åt mig en burk 'Elizabeth Arden 8 Hour Cream Lip Protectant' och kletade på flera gånger under kvällen.

När jag vaknade dagen efter var läpparna mjuka och sprickorna hade börjat läka :love:. Man kunde inte se några spår av mina läppar sett ut som en uttorkad ökenvandrares bara några timmar tidigare! Nu kommer jag aldrig våga använda andra sorters läppvård ju, åtminstone inte på vintern :nailbiting:.

my-5-favourite-lip-balms-updated-018.jpg
 
Här för en månad sedan skulle jag vara tärna på min bästa vänninas bröllop och två dagar innan så dyker en sprick-jävel självklart upp i mungipan :arghh:. Den gjorde ONT och läpparna torkade mer och mer ut för varje sekund, trots att jag dränkte dem i lypsyl som besatt (det la sig bara mellan sprickorna som vitt klägg istället :crazy:).

På vägen till bröllopet på fredagen (bröllopet var på lördagen...), i tax free på flyplatsen, slet jag desperat åt mig en burk 'Elizabeth Arden 8 Hour Cream Lip Protectant' och kletade på flera gånger under kvällen.

När jag vaknade dagen efter var läpparna mjuka och sprickorna hade börjat läka :love:. Man kunde inte se några spår av mina läppar sett ut som en uttorkad ökenvandrares bara några timmar tidigare! Nu kommer jag aldrig våga använda andra sorters läppvård ju, åtminstone inte på vintern :nailbiting:.

my-5-favourite-lip-balms-updated-018.jpg

Bonustips:
- Smörj in rejält (!) vid sänggående (iaf om du som jag ibland sover med öppen mun ;) )

.- Smörj ett lättare lager efter sminkning på morgonen (om du sminkar dig)

- Smörj varje gång du varit utomhus! Här nere börjar det bli kyligt på natten och morgonen pga de klara och soliga dagar vi har just nu. Mina läppar jublar inte (jag själv jublar ;) ), speciellt inte om man cyklar eller liknande aktivitet med fart och andning med öppen käft :).
 
Kolla upp ditt b-12 värde. Sprickor i mungipan var mitt första symptom på b-12 brist och jag led av det i många år och fick en hel massa ytterligare symptom innan någon kom på att brister kunde vara orsaken. Jag har aldrig haft sprickor i mungipan igen sedan mina värden blev normala.
Jag får också spricker direkt vid b12 eller järnbrist. Nu äter jag "ditt val vegetarian" och då håller såg både sprickor och akne borta.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 859
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 382
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ För ett år sedan ca slutade jag äta gluten. Jag har inga uttalade problem när jag äter det förutom allmänt känslig mage och tendenser...
Svar
13
· Visningar
1 262
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 943
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp