Bukefalos 28 år!

Höstfällning?

T

Tingeling85

Hur är det egentligen, fäller hästarna sommarpälsen innan de sätter vinterpälsen?

MVH Tingeling :banana:
 
Tack för svaren!

Jag visste det nog egentligen, men med åldern blir man ju lite glömsk :o :D

Pållan fäller som en galning. Förr om åren har hon alltid blivit klippt vid den här tidpunkten och inte fällt märkbart, men i år är hon dräktig och går ute fortfarande. Så nu märks det VÄLDIGT väl, hår överallt :D

MVH Tingeling :banana:
 
Ja i samband med att de sätter vinterpäls fäller de sin sommarpäls. De bygger alltså inte bara på med mer päls utan sommarpälsen byts ut. Det är ganska jobbigt för dom och tar mycket energi. En del hästar blir trötta o mer känsliga under den här perioden (även vid fällning). B-vitamin är bra som tillskott.
:)
 
Ja, de fäller sommarpälsen innan de sätter vinterpäls. De håren som de fäller då brukar vara små och man har dem överallt!
 
Japp, hon fäller på hösten också men det blir inte riktigt samma mängder som på våren av förklarliga skäl. Hon byter dessutom färg så det blir ganska tydligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 467
Senast: Sirap
·
Hästvård Märklig rubrik men det är så här att min häst älskar att bli kliad. Främst i juni när han har myggbett och nu i september när han fäller...
Svar
12
· Visningar
693
Senast: screen
·
Hästvård Hej! Jag rider en appaloosa-korsning på 7 år, valack, import från Spanien. Bor på västkusten där det varit väldigt varmt ett tag och han...
Svar
7
· Visningar
1 246
Senast: Efwa
·
Utrustning Tjo, har några sadlar som just nu är upplagda på det jag hittade i källarn som jag skulle vilja få upp på väggen istället.🙈 Vilken typ...
Svar
1
· Visningar
306
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp