Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svarar alla samtidigt:)
Jo absolut, jag jobbar ju själv inom vården och vet hur det är när det kommer in spruträdda personer. De allra flesta har ju stor respekt för det och brukar vara lite varsamma med dem som har fobier. Jag vet ju också att i en akut situation så kommer jag troligen inte ha något emot att de sätter nålar där de behöver.
Jag är lättstucken på det sättet med fina kärl men får panik så fort någon närmar sig med en nål. Även om det har blivit bättre och jag senast klarade att lämna blodprov hos BM genom att andas igenom det, försökte inte springa därifrån och fick inte ens svimningskänslor (!):D. Senast en doktor ens nämnde att det kunde bli aktuellt att sätta en nål i handen på mig (för iv kontrast) så fick jag panik och bröt ihop totalt, stackars doktor fattade nog ingenting. Jag fick sedan remiss till KBT för att försöka lära mig att hantera fobin någorlunda:angel: Det var rätt många år sedan nu och jag har ju själv-behandlat mig genom att börja jobba inom vården där jag ser vitklädd personal och blodprovtagningar varje dag. Förut fick jag panikkänslor av att bara gå in på vårdcentralen, det har släppt nu :p
Att jag har "hängt upp" mig på det nu är ju för att det är en av de få sakerna jag vet kan komma att bli aktuellt och något som jag vet att jag har svårt att hantera.
 
Beroende på situation vill man ha nålen så centralt som möjligt, armvecket är alltså att föredra framför handryggen i en akut situation. Är man dock en uppegående patient inneliggande på en avdelning är det många som tycker att det blir krångligt att ha den i armvecket då eventuella dropp kan avstanna om man böjer armen. Är det livsavgörande och patienten är medvetslös och svårstucken händer det att nålen sätts i ett kärl på halsen. Väldigt OT dock :D

Jag brukar alltid fråga patienten om det är någonstans det brukar vara lättare att sticka, oftast vet många det och gör precis som du, räcker fram rätt hand/arm. I det läget är det ju bara korkat att som personal propsa på att sätta nålen någon annanstans.
Ja gud ja, har sett nålar på alla möjliga och omöjliga ställen på akutrummet:angel: Mycket bra terapi för en sån som jag, även om jag oftast är för upptagen för att verkligen reflektera över det, så hoppas jag att det är lite undermedveten terapi i alla fall:D
 
Jag är inte ett dugg spruträdd, vilket är tur eftesom jag har problem med sköldkörteln och måste lämna blodpriv regelbundet.
Är svårstucken också.
Min man är inte heller känslig men han tyckte det var obehagligt med sprutan vid ryggbedövingen som jag fick med barn 1, han är glad att jag inte behövt bedövning med de andra (själv såg jag inte ryggbedövningssprutan)
 
Jag är inte ett dugg spruträdd, vilket är tur eftesom jag har problem med sköldkörteln och måste lämna blodpriv regelbundet.
Är svårstucken också.
Min man är inte heller känslig men han tyckte det var obehagligt med sprutan vid ryggbedövingen som jag fick med barn 1, han är glad att jag inte behövt bedövning med de andra (själv såg jag inte ryggbedövningssprutan)
Skönt att slippa det:) Nä ryggbedövning slipper jag nog helst också, säger jag idag i alla fall. Om inte annat lär sambon definitivt svimma när de kommer med den nålen:p

Hade jag fått lämna prover ofta hade nog min rädsla också minskat. Jag vet ju att det är helt ofarligt att bli stucken och att det inte gör ont osv. Mitt förnuft är helt med på att jag är knäpp som tycker det är så jobbigt, men tyvärr har inte resten av hjärnan hängt med där... Svårt när det är en sån instinktiv rädsla som inte riktigt går att kontrollera.

Har i alla fall fått bekräftat idag att jag nu ser officiellt gravid ut även i oformliga arbetskläder. Flertal personer som har kommenterat idag och tydligen inte vetat om det innan :angel:
 
Inför vår första förlossning gick vi inte en enda kurs eller läste på något. Jag ville inte veta några detaljer utan ville ta allt som det kommer där och då och bara göra vad personalen säger att jag ska göra :angel:

Nu vet jag iaf att oavsett vad någon säger så vägrar jag ryggbedövning. Har sagt det till maken också att han får se till att dom inte försöker övertala mig. Får bara hoppas maken kommer vara med då vi inte har kunnat lösa barnvakt till sonen :( så kanske blir att jag får gå igenom förlossningen själv och det ser jag faktiskt inte fram emot.
 
Inför vår första förlossning gick vi inte en enda kurs eller läste på något. Jag ville inte veta några detaljer utan ville ta allt som det kommer där och då och bara göra vad personalen säger att jag ska göra :angel:

Nu vet jag iaf att oavsett vad någon säger så vägrar jag ryggbedövning. Har sagt det till maken också att han får se till att dom inte försöker övertala mig. Får bara hoppas maken kommer vara med då vi inte har kunnat lösa barnvakt till sonen :( så kanske blir att jag får gå igenom förlossningen själv och det ser jag faktiskt inte fram emot.

Hoppas det går att lösa med barnvakt, jobbigt att gå och oroa sig över att behöva föda själv.

Jag har åkt på någon form av förkylning :meh: Ont i kroppen och snorig, hade lite ont i halsen igår. Förhoppningsvis blir det inte värre än såhär, tycker det räcker med att vara gravid...
 
Hoppas det går att lösa med barnvakt, jobbigt att gå och oroa sig över att behöva föda själv.

Jag har åkt på någon form av förkylning :meh: Ont i kroppen och snorig, hade lite ont i halsen igår. Förhoppningsvis blir det inte värre än såhär, tycker det räcker med att vara gravid...

Ja skulle det gälla dagtid så går det ju, då kan han ju spendera dagen med att leka med någon. Men nattetid skulle bli svårt då han inte känner sig tillräckligt trygg med någon annan och just sovandet är en känslig bit.
Och troligen så kommen väl bebis vilja komma ut på natten, så ja.. :p

Jag är också sjuk, känner mig tillräckligt handikappad som gravid så det här är ju bara "yey" :meh:
 
Ja skulle det gälla dagtid så går det ju, då kan han ju spendera dagen med att leka med någon. Men nattetid skulle bli svårt då han inte känner sig tillräckligt trygg med någon annan och just sovandet är en känslig bit.
Och troligen så kommen väl bebis vilja komma ut på natten, så ja.. :p

Jag är också sjuk, känner mig tillräckligt handikappad som gravid så det här är ju bara "yey" :meh:

Håller tummarna för en förlossning dagtid helt enkelt ;)

Agree, har ju redan ont i kroppen, blev inte bättre nu :banghead:
 
Undra om det är höstförkylningarna som kommer brakande nu lagom till att det närmar sig. Jag och sonen är friska men maken har lyckats med att både få nackspärr och förkylning med halsont samtidigt.. Han kämpar på men vad man märker direkt att en gravid och en sjuk har det jobbigare att ta hand om en 2,5-åring :p
 
Ja skulle det gälla dagtid så går det ju, då kan han ju spendera dagen med att leka med någon. Men nattetid skulle bli svårt då han inte känner sig tillräckligt trygg med någon annan och just sovandet är en känslig bit.
Och troligen så kommen väl bebis vilja komma ut på natten, så ja.. :p

Hur gammal är sonen? Det får väl kanske bli lite konstiga vanor för sonen och barnvakten ifall bebis skulle titta ut på natten. Titta på film i soffan natten lång fungerar ju också ifall det skulle knipa :) Eller om han kanske kan somna på promenad i vagn eller i bil eller liknande?
 
Tips och råd!

Kom på att vi kanske behöver någon form av ytterplagg till knodden. Tänker t.ex.vindfleece eller liknande att ha ute i vagnen. Men vilken storlek ska man välja? 50 känns dumt men ska man ta 56 eller 62? @Blueberry och @Imogen kanske har några input eller tips på andra bra förslag? :) BF i slutet av september om det är relevant.
 
Tips och råd!

Kom på att vi kanske behöver någon form av ytterplagg till knodden. Tänker t.ex.vindfleece eller liknande att ha ute i vagnen. Men vilken storlek ska man välja? 50 känns dumt men ska man ta 56 eller 62? @Blueberry och @Imogen kanske har några input eller tips på andra bra förslag? :) BF i slutet av september om det är relevant.
Köp både 56 och 62. Även om man tänkt ha bebisen i vagn utomhus så kan det hända att man måste ta upp och trösta eller mata och då är det bra om bebisen är ordentligt påklädd.
 
Tips och råd!

Kom på att vi kanske behöver någon form av ytterplagg till knodden. Tänker t.ex.vindfleece eller liknande att ha ute i vagnen. Men vilken storlek ska man välja? 50 känns dumt men ska man ta 56 eller 62? @Blueberry och @Imogen kanske har några input eller tips på andra bra förslag? :) BF i slutet av september om det är relevant.

Ytterplagg är så dyra, och 50 och 56 växer de ur så snabbt, så enligt mig är 62 ett bättre alternativ. :)
 
Ytterplagg är så dyra, och 50 och 56 växer de ur så snabbt, så enligt mig är 62 ett bättre alternativ. :)

Tänkte försöka få tag i begagnat. Men precis som du säger är ju 50 inte aktuellt eftersom de växer så fort. Tänkte också att 62 kanske är bra, men undrar lite om hon inte kommer drunkna i den första tiden?

Hur är det med er? :)
 
Tips och råd!

Kom på att vi kanske behöver någon form av ytterplagg till knodden. Tänker t.ex.vindfleece eller liknande att ha ute i vagnen. Men vilken storlek ska man välja? 50 känns dumt men ska man ta 56 eller 62? @Blueberry och @Imogen kanske har några input eller tips på andra bra förslag? :) BF i slutet av september om det är relevant.

Jadu. Vår son var en liten miniplutt och hade 4 månader gammal fortfarande storlek 56, så jag känner mig fortfarande som en novis när det gäller kläder första tiden :p

Men nyfödda ska ju inte direkt ut och springa i overallen så det förbi ingenting om den är för stor i början.

Vi har köpt en ullfleeceoverall i storlek 60 och hoppas att den inte är alltför gigantisk i början och håller så länge som möjligt över vintern. Men beställde den i fredags så den har inte kommit än.

Vi hade vindfleece till sonen men det vill jag inte ha igen. Dels pga mikroplasterna men oavsett deg så tyckte jag att en vindfleeceoverall var så hård till en sån liten mini. Eftersom de i princip alltid är i vagn eller sele/sjal när de är ute så behövs ju inte vindskyddet så mycket ändå :)
 
Alltså det där jäkla avslaget! :arghh: Just när det verkar lugna ner sig så kommer det tillbaka igen. blä!:wtf:

I knoooow.
Så himla tråkigt.

Jag tror och hoppas att det är bättre och enklare andra gången, det verkar lite så. Det kompenseras dock med eftervärkarna from hell, de är MYCKET värre nu än sist. Jag går på smärtstillande för att palla.
 
Jadu. Vår son var en liten miniplutt och hade 4 månader gammal fortfarande storlek 56, så jag känner mig fortfarande som en novis när det gäller kläder första tiden :p

Men nyfödda ska ju inte direkt ut och springa i overallen så det förbi ingenting om den är för stor i början.

Vi har köpt en ullfleeceoverall i storlek 60 och hoppas att den inte är alltför gigantisk i början och håller så länge som möjligt över vintern. Men beställde den i fredags så den har inte kommit än.

Vi hade vindfleece till sonen men det vill jag inte ha igen. Dels pga mikroplasterna men oavsett deg så tyckte jag att en vindfleeceoverall var så hård till en sån liten mini. Eftersom de i princip alltid är i vagn eller sele/sjal när de är ute så behövs ju inte vindskyddet så mycket ändå :)

Vad svårt ni gjorde det för mig med olika svar :angel: Jag får fundera lite helt enkelt, alternativt vänta tills den är ute så får vi se vilken storlek det blir.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
552
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 788
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 181
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 229

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp