Vinterföräldrar 21/22 del 2

L är en riktig snackis, munnen går i ett. 😁

Mycket "hmmmgnnggsshhkeee" som inte går att tyda men en del ord också. De hon säger oftast och tydligast är mamma, pappa, hejdå, där, blomma, brum brum (säger hon om alla sorts fordon, och även tvättmaskin, diskmaskin, robotgräsklipparen).

Sen kan hon bla lampa, klocka (dåttah! och pekar på klockan), skor (doooor), duscha (dudda! Varje gång hon är i badrummet, katti (katten). Vissa ord är ju svårtydda när de inte har så många bokstäver att välja på, tex låter "dator" och "katthår" exakt likadant ur hennes mun haha. Sen härmar hon ALLT man säger så vi får verkligen tänka oss för nu.

En av de gulligaste grejerna är när hon ska ner från soffan. Då måste jag påminna varje gång att hon ska backa ner. Så jag säger "backa ner!" Då säger hon: "battiiii" asglatt och vänder sig. 😍😂

Sen har hon några hittepå-ord som återkommer som jag inte vet vad de betyder, men ibland om jag säger de så skrattar hon..tex "nonino", "botiba", "bopedeee" - kan betyda motorcykel. 😆

Inte skrivit ner nåt av detta så fick bli lite utförligt här så jag själv har det på pränt.
 
H är nu 1,5 år och förra veckan var vi på kontroll på bvc. Han var på strålande humör och lekte med allt som kom fram. Jag kände mig inte som parent of the year när sköterskan plockade fram papper och kritor och frågade om H gillade att rita och jag fick erkänna att han aldrig testat. Vi är mest bara utomhus och samlar kottar :p

Annars måste väl 1,5-åringar vara det gulligaste som finns? :love: Så mycket H förstår och uttrycker, fast han inte pratar än. Lite mindre gulligt att han gillar att bitas och klösas, men jag hoppas att han slutar med det innan han ska börja förskola i höst. Och sen är en utmaning att han fortfarande är så oerhört pappig och vrålar så fort pappan sätter ner honom. Lämnar pappan rummet uppstår misär. I och för sig praktiskt att det inte är mammig han är när det nu ska komma en lillebror i höst som lär klänga en del på mig.
 
H är nu 1,5 år och förra veckan var vi på kontroll på bvc. Han var på strålande humör och lekte med allt som kom fram. Jag kände mig inte som parent of the year när sköterskan plockade fram papper och kritor och frågade om H gillade att rita och jag fick erkänna att han aldrig testat. Vi är mest bara utomhus och samlar kottar :p

Annars måste väl 1,5-åringar vara det gulligaste som finns? :love: Så mycket H förstår och uttrycker, fast han inte pratar än. Lite mindre gulligt att han gillar att bitas och klösas, men jag hoppas att han slutar med det innan han ska börja förskola i höst. Och sen är en utmaning att han fortfarande är så oerhört pappig och vrålar så fort pappan sätter ner honom. Lämnar pappan rummet uppstår misär. I och för sig praktiskt att det inte är mammig han är när det nu ska komma en lillebror i höst som lär klänga en del på mig.

Håller med om att 1,5 åringar är oerhört söta! Ebba har lärt sig en del nya ord. Hoppa, sitta, bada, ”bubbar” (jordgubbar), nästan alla Babblarnas namn och hunden får heta ”Bua”. Hon säger inte ja eller nej, men ett entusiastiskt MMM! betyder ja.

Nästan inget hår alls uppe på huvudet, men rätt mycket på sidor och nacke så det ser inte riktigt klokt ut 😄 Orättvist att brorsan kom ut med värsta frillan direkt.

I augusti börjar hon förskolan och jag tror att hon kommer att tycka att det är superkul! Hon kommer gå i samma grupp som sin jämnåriga kusin vilket känns roligt och tryggt. Nu är de 4 kusiner som alla är ganska jämnåriga. 2020, 2022, 2022 och 2023 som går på samma förskola (nåväl, minstingen börjar först om dryga året) och bor på promenadavstånd. Känns supermysigt!
 
Vår L lärde sig säga "nej" för ett tag sen, innan dess svarade hon ja/hmm! på allt. Nu används "näääeeej!" flitigt, även när det är saker vi vet att hon älskar/vill ha 😂 Men annars, håller med att det är så häftigt nu när de plötsligt förstår så mycket!

Bästa hon vet just nu är att busa i sängen (tumla runt bland täcken och kuddar i vår stora säng och bli kittlad), så fort man går i riktning mot sovrummet skriker hon av förtjusning och springer allt hon kan in i sängkanten och vill bli upplyft. 😆😍

Jag har nu haft 4 veckor semester, vi har hunnit med massor - Öland, Båstad, båtturer och andra utflykter. Imorron börjar jag jobba (4 veckor) och har sen föräldraledigt 2 veckor - inskolning under den andra veckan. Det blir nog jättebra, men känns så sjukt att vår tid hemma snart är över med vår lilla juvel! 😭:heart
 
Det var ju några till här som hade hund så jag passar på att beklaga mig här.

Vi har en hund som är tre år gammal, väger typ 12 kg och är nätt byggd. Han har mycket integritet och känslor, älskar sin husse och matte intensivt och är likgiltig inför resten av världens befolkning. H älskar hunden. Hunden tolererar H.

Problemet ligger i att H bara inte kan låta hunden vara. H vet vad "klappa snällt" betyder och kan göra det när man ber honom, men bara i typ fyra sekunder. Sen börjar han slå hunden. Hunden ser i det här skedet mest irriterad ut och går undan. H jagar efter, drar i svansen och slår honom. Allra värst är att H tycker det är jättekul att slå hunden med sina leksaker, och det gör ju ont på vår stackars hund som morrar och försöker freda sig genom att springa iväg. Jättekul tycker H, och jagar efter.

Och ja, självklart lägger jag mig i och bryter situationen i 9 av 10 fall så fort H överhuvudtaget börjat slå/stöka. Men ibland hinner jag inte, eller råkar stå med något som inte kan släppas i samma sekund.

Målet är att ha regeln att när hunden ligger i sin bädd eller i vår säng/soffa så får man inte störa honom, men just nu går det verkligen inte att lära ungen något sådant. Han fattar ju inte, och det tar väl några år till innan någon empatisk förmåga är etablerad. Det enda stället hunden är fredad är i vår säng, för den är för hög för att H ska kunna klättra upp i den. Bävar för den dagen H kommer upp där också...
 
Det var ju några till här som hade hund så jag passar på att beklaga mig här.

Vi har en hund som är tre år gammal, väger typ 12 kg och är nätt byggd. Han har mycket integritet och känslor, älskar sin husse och matte intensivt och är likgiltig inför resten av världens befolkning. H älskar hunden. Hunden tolererar H.

Problemet ligger i att H bara inte kan låta hunden vara. H vet vad "klappa snällt" betyder och kan göra det när man ber honom, men bara i typ fyra sekunder. Sen börjar han slå hunden. Hunden ser i det här skedet mest irriterad ut och går undan. H jagar efter, drar i svansen och slår honom. Allra värst är att H tycker det är jättekul att slå hunden med sina leksaker, och det gör ju ont på vår stackars hund som morrar och försöker freda sig genom att springa iväg. Jättekul tycker H, och jagar efter.

Och ja, självklart lägger jag mig i och bryter situationen i 9 av 10 fall så fort H överhuvudtaget börjat slå/stöka. Men ibland hinner jag inte, eller råkar stå med något som inte kan släppas i samma sekund.

Målet är att ha regeln att när hunden ligger i sin bädd eller i vår säng/soffa så får man inte störa honom, men just nu går det verkligen inte att lära ungen något sådant. Han fattar ju inte, och det tar väl några år till innan någon empatisk förmåga är etablerad. Det enda stället hunden är fredad är i vår säng, för den är för hög för att H ska kunna klättra upp i den. Bävar för den dagen H kommer upp där också...
Usch va jobbigt.. Har varit orolig för det med L och vår katt men hon är hittills väldigt försiktig med honom. Han är en ganska golvbunden katt, men KAN ju hoppa upp på tex ett bord om han måste, jämfört med hund..

Vet ju inte hur ni bor, men finns det möjlighet att dela av nånstans med galler så de kan vara på varsin sida? Funkar ju inte jämt förstås, men kanske skönt som alternativ så man slipper passa hela tiden? :heart
 
Det var ju några till här som hade hund så jag passar på att beklaga mig här.

Vi har en hund som är tre år gammal, väger typ 12 kg och är nätt byggd. Han har mycket integritet och känslor, älskar sin husse och matte intensivt och är likgiltig inför resten av världens befolkning. H älskar hunden. Hunden tolererar H.

Problemet ligger i att H bara inte kan låta hunden vara. H vet vad "klappa snällt" betyder och kan göra det när man ber honom, men bara i typ fyra sekunder. Sen börjar han slå hunden. Hunden ser i det här skedet mest irriterad ut och går undan. H jagar efter, drar i svansen och slår honom. Allra värst är att H tycker det är jättekul att slå hunden med sina leksaker, och det gör ju ont på vår stackars hund som morrar och försöker freda sig genom att springa iväg. Jättekul tycker H, och jagar efter.

Och ja, självklart lägger jag mig i och bryter situationen i 9 av 10 fall så fort H överhuvudtaget börjat slå/stöka. Men ibland hinner jag inte, eller råkar stå med något som inte kan släppas i samma sekund.

Målet är att ha regeln att när hunden ligger i sin bädd eller i vår säng/soffa så får man inte störa honom, men just nu går det verkligen inte att lära ungen något sådant. Han fattar ju inte, och det tar väl några år till innan någon empatisk förmåga är etablerad. Det enda stället hunden är fredad är i vår säng, för den är för hög för att H ska kunna klättra upp i den. Bävar för den dagen H kommer upp där också...

Det är lite samma här hemma. Nu har ju vi en liten hund så jag lägger hans bädd uppe på matsalsbordet så når hon inte. Det börjar bli lite bättre för oss nu, hon klappar snällt men lite hårt och ”viftigt” ibland så han blir irriterad. I soffan lägger han sig oftast nära oss och då kan man också avstyra lite. Mitt bästa tips är att avskärma lite ställen där hunden får vara ifred och har möjlighet att gå undan, och sen hoppas att det ger med sig innan det blir för jobbigt för alla inblandade..
 
Det var ju några till här som hade hund så jag passar på att beklaga mig här.

Vi har en hund som är tre år gammal, väger typ 12 kg och är nätt byggd. Han har mycket integritet och känslor, älskar sin husse och matte intensivt och är likgiltig inför resten av världens befolkning. H älskar hunden. Hunden tolererar H.

Problemet ligger i att H bara inte kan låta hunden vara. H vet vad "klappa snällt" betyder och kan göra det när man ber honom, men bara i typ fyra sekunder. Sen börjar han slå hunden. Hunden ser i det här skedet mest irriterad ut och går undan. H jagar efter, drar i svansen och slår honom. Allra värst är att H tycker det är jättekul att slå hunden med sina leksaker, och det gör ju ont på vår stackars hund som morrar och försöker freda sig genom att springa iväg. Jättekul tycker H, och jagar efter.

Och ja, självklart lägger jag mig i och bryter situationen i 9 av 10 fall så fort H överhuvudtaget börjat slå/stöka. Men ibland hinner jag inte, eller råkar stå med något som inte kan släppas i samma sekund.

Målet är att ha regeln att när hunden ligger i sin bädd eller i vår säng/soffa så får man inte störa honom, men just nu går det verkligen inte att lära ungen något sådant. Han fattar ju inte, och det tar väl några år till innan någon empatisk förmåga är etablerad. Det enda stället hunden är fredad är i vår säng, för den är för hög för att H ska kunna klättra upp i den. Bävar för den dagen H kommer upp där också...
Jobbigt när det blir så. Säger som de andra, går det att skärma av så hunden får vara fredad ibland?
Här fick ena hunden flytta för att han inte alls trivdes med barnet från det att han började krypa, men då var det ju mer än bara integrationen dem emellan som hunden inte mådde bra av.
 
Blir helt förundrad över hur snabbt utvecklingen går här. Vi har haft dåliga framgångar med (väldigt lätt/sparsam) potträning då sonen inte alls uppskattar att sitta på den, men idag har han två gånger bett om blöja när han varit bajsnödig! 🥳 Så nåt har vi uppenbarligen lyckats med i alla fall och det känns som ett stort steg mot rumsrenheten. :D
 
Tack alla för tips om hunden! Det går lite bättre just nu, och så peppar jag hunden med att ungen snart börjar på förskola :p

På tal om förskola, några av er har väl barn som börjat nu. När fick ni någon information från förskolan inför starten? H börjar om tre veckor och föräldrarna som gillar att planera hade gärna fått lite info nu, typ upplägg, vad som ska tas med etc. Men det kanske är vanligt med kortare framförhållning?
 
Blir helt förundrad över hur snabbt utvecklingen går här. Vi har haft dåliga framgångar med (väldigt lätt/sparsam) potträning då sonen inte alls uppskattar att sitta på den, men idag har han två gånger bett om blöja när han varit bajsnödig! 🥳 Så nåt har vi uppenbarligen lyckats med i alla fall och det känns som ett stort steg mot rumsrenheten. :D
Alltså vilken dröm! Jag kan inte ens föreställa mig att H skulle kommunicera att han behöver bajsa, det verkar komma som en total överraskning varje gång :D
Men bra jobbat med rumsrenheten!
 
Tack alla för tips om hunden! Det går lite bättre just nu, och så peppar jag hunden med att ungen snart börjar på förskola :p

På tal om förskola, några av er har väl barn som börjat nu. När fick ni någon information från förskolan inför starten? H börjar om tre veckor och föräldrarna som gillar att planera hade gärna fått lite info nu, typ upplägg, vad som ska tas med etc. Men det kanske är vanligt med kortare framförhållning?
Torsdagen veckan innan (började på måndagen…) och det var för att jag ringde dem, de hade tänkt att ringa oss på fredagen. 🙈
Första dagen var vi där en timme, och vi var kvar. Så inget som behövde tas med förutom kläder att vara ute i (vi skolade in i tokfint väder i våras så var främst solhatt för vår del, nu är det väl kanske mer regnkläder och stövlar 😅). Dag två tror jag vi var där typ 1,5 h och satt i personalrummet och dag 3 lämnade vi honom i fem timmar. Och då gick hans inskolning extremt snabbt och enkelt, i normalfallet tror jag man är med några fler dagar.

Sen, det vi har på förskolan är regnställ, gummistövlar, extrakläder (byxor, t-shirt, tröja, strumpor), fleecetröja, solhatt, solkräm, blöjor och extra skor.
 
Alltså vilken dröm! Jag kan inte ens föreställa mig att H skulle kommunicera att han behöver bajsa, det verkar komma som en total överraskning varje gång :D
Men bra jobbat med rumsrenheten!
Det var helt ärligt inget jag kunde föreställa mig heller, kom som en (glad) överraskning! :D
 
Tack alla för tips om hunden! Det går lite bättre just nu, och så peppar jag hunden med att ungen snart börjar på förskola :p

På tal om förskola, några av er har väl barn som börjat nu. När fick ni någon information från förskolan inför starten? H börjar om tre veckor och föräldrarna som gillar att planera hade gärna fått lite info nu, typ upplägg, vad som ska tas med etc. Men det kanske är vanligt med kortare framförhållning?
Vi fick infobrev och digitalt möte i juni, hon började förra veckan.

Vi har varit där 3 dagar, 2 h/dag och jag har varit med hela tiden. Från imorrn blir det 5 h/dag och vi ska börja smyga undan lite och ta det dag för dag. De verkar gilla att ta det långsamt och det känns bra för oss också.
 
Torsdagen veckan innan (började på måndagen…) och det var för att jag ringde dem, de hade tänkt att ringa oss på fredagen. 🙈
Första dagen var vi där en timme, och vi var kvar. Så inget som behövde tas med förutom kläder att vara ute i (vi skolade in i tokfint väder i våras så var främst solhatt för vår del, nu är det väl kanske mer regnkläder och stövlar 😅). Dag två tror jag vi var där typ 1,5 h och satt i personalrummet och dag 3 lämnade vi honom i fem timmar. Och då gick hans inskolning extremt snabbt och enkelt, i normalfallet tror jag man är med några fler dagar.

Sen, det vi har på förskolan är regnställ, gummistövlar, extrakläder (byxor, t-shirt, tröja, strumpor), fleecetröja, solhatt, solkräm, blöjor och extra skor.
Tack, precis sån där lista över saker man behöver där är vad jag är ute efter så jag vet vad vi behöver köpa. Dags att börja scanna av begagnatmarknaden!
 
På tal om kläder till förskolan osv, detta med skor..alltså L's fötter växer helt galet fort. Har fått köpa nya varje månad. Är det normalt? Varje gång jag mäter har de växt 1 cm, och de ska ju ha nån cm extra i skorna men inte heller för stora. Tycker de hinner passa bra typ 2-3 veckor efter att jag köpt nya?! Pust! Också svårt att planera framåt då, finns ju inte en chans att köpa för senare i höst eftersom man inte vet hur vädret blir och hur stora fötterna är då?
 
På tal om kläder till förskolan osv, detta med skor..alltså L's fötter växer helt galet fort. Har fått köpa nya varje månad. Är det normalt? Varje gång jag mäter har de växt 1 cm, och de ska ju ha nån cm extra i skorna men inte heller för stora. Tycker de hinner passa bra typ 2-3 veckor efter att jag köpt nya?! Pust! Också svårt att planera framåt då, finns ju inte en chans att köpa för senare i höst eftersom man inte vet hur vädret blir och hur stora fötterna är då?
En sån period hade min son också. Han har gått i för stora sandaler hela sommaren (funkat jättebra) av den anledningen. Stövlarna han haft börjar väl snart passa och sneakersen han haft sen i våras börjar väl bli små nu. Så mitt tips är att köpa skor med växtmån, två cm större än fötterna har inte jag upplevt som problem här i alla fall (möjligtvis liiiite större risk att snubbla på ojämnt underlag, men han är bra på att lyfta på fötterna :D).
 
En sån period hade min son också. Han har gått i för stora sandaler hela sommaren (funkat jättebra) av den anledningen. Stövlarna han haft börjar väl snart passa och sneakersen han haft sen i våras börjar väl bli små nu. Så mitt tips är att köpa skor med växtmån, två cm större än fötterna har inte jag upplevt som problem här i alla fall (möjligtvis liiiite större risk att snubbla på ojämnt underlag, men han är bra på att lyfta på fötterna :D).
Ja det är väl så man får göra..köpte ett par jättefina Kavat vattentäta sneakers inför förskolan, de kan hon väl nätt och jämt ha nu men inte många veckor till. :grin:

Gummistövlar köpte jag lite stora och lagt sula i. Men man kan inte bära henne utan byxor med såna band under, då ramlar de av. 😆
 
Idag började H förskolan. Herre gud, min lille bebis, vad hände? :eek:
Vi var där en timme och hängde med pedagoger och barn. Som väntat tog H det med ro, han hittade så mycket leksaker han behövde leka med att han var helt obekymrad av vad jag och pappan gjorde. Tror och hoppas att vi får en smidig inskolning.

Vi bor utanför en litet samhälle, som lyckligtvis än så länge har kvar förskolan. Nio stycken barn går i H:s grupp, så verkligen litet och förhållandevis lugnt. Det känns väldigt lyxigt! Och så blev jag lite gråtmild av tanken att de här andra åtta barnen är (typ) de jämngamla barn som finns i området, så det är troligt att det är några av dem här H leker med om några år och de lär följas åt i skolan framöver. Livet liksom :heart
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 806
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 903
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 625
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 630
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp