Vinterföräldrar 21/22 del 2

Alltså, hur är det meningen att man ska kunna skydda ungen från solen när han vägrar ha hatt på sig? 😅 Går ju liksom inte att hålla honom i skuggan heller när det är full fart utomhus. Fördel i alla fall att han tycker det är rätt kul (en liten stund) att bli smord i ansiktet, alltid nåt. 🤷‍♀️

För övrigt blir det förskolestart här på måndag! Känns galet och lite läskigt, men välbehövligt för både honom och hans föräldrar tror jag. :D
Lycka till på förskolestarten imorgon!

Vi måste införskaffa en hatt av något slag men ja, vad sjutton gör man om de vägrar? Sjukt mycket åsikter en så liten människa kan ha :D
 
Lycka till på förskolestarten imorgon!

Vi måste införskaffa en hatt av något slag men ja, vad sjutton gör man om de vägrar? Sjukt mycket åsikter en så liten människa kan ha :D
Haha verkligen!

Gick över förväntan första dagen på förskolan! Trodde han skulle vara väldigt mammig och pappig som han brukar vara på nya ställen med nytt folk, men nä. Fanns ju en sandlåda! Där parkerade han med en pedagog och sket fullständigt i oss. Protesterade högljutt när det var dags att åka hem dock. 😅 Så det verkar ju lovande än så länge.
 
Alltså, hur är det meningen att man ska kunna skydda ungen från solen när han vägrar ha hatt på sig? 😅 Går ju liksom inte att hålla honom i skuggan heller när det är full fart utomhus. Fördel i alla fall att han tycker det är rätt kul (en liten stund) att bli smord i ansiktet, alltid nåt. 🤷‍♀️

För övrigt blir det förskolestart här på måndag! Känns galet och lite läskigt, men välbehövligt för både honom och hans föräldrar tror jag. :D
Ingen aning, det är samma här! 🤷🏼‍♀️ jag tittar förundrat på barn i samma ålder som knatar runt med solhatt eller keps, här åker allt av inom en millisekund, det är helt hopplöst. Vi smörjer med solkräm och försöker hålla oss inne de värsta timmarna. Som du säger går det inte att hålla sig i skuggan heller. Alla tipsar om att låta dem leka med vatten och hälla över i olika byttor men enligt A finns det absolut ingen stillasittande aktivitet som slår att springa/cykla/klättra/gå iväg en lång lång bit 😅
 
Lycka till på förskolestarten imorgon!

Vi måste införskaffa en hatt av något slag men ja, vad sjutton gör man om de vägrar? Sjukt mycket åsikter en så liten människa kan ha :D
Jag köpte en med snören att knyta under hakan. Hon slet och drog i den (och skrek) ett tag men gav upp. Så den funkar nu iaf, tills hon troligtvis snart lär sig att dra bandet över hakan..:grin:
 
Jag köpte en med snören att knyta under hakan. Hon slet och drog i den (och skrek) ett tag men gav upp. Så den funkar nu iaf, tills hon troligtvis snart lär sig att dra bandet över hakan..:grin:
Smiter in och hugger sista. Kan tipsa om uv-keps/ solkeps, en sån med längre tyg i nacken. De är lite mjukare och accepteras av sonen som av princip vägrar alla andra former av huvudbonad (om det inte är handduk/mat/andra saker som inte bör vara på huvudet)
 
Ang solhatt så tycker jag att det har varit lite som med vantar på hösten. Att det är hopplöst i början men efter ett tag på säsongen så vänjer de sig. Eller ja de flesta ;) ett av mina barn är konstant hopplös med vantar...
 
min unge började acceptera keps när han insåg hur skönt det var att inte få sol i ögonen 😁

Lite som vantar blev mer ok när har frusit några gånger
 
En ny grej har dykt upp här...

Vår tjej har ju alltid varit sååå viljestark och haft nära till frustration, krävt ständig sysselsättning. Nu sen 1 vecka tillbaka är hon SÅ glad och nöjd typ hela tiden (nåja, i jämförelse mot förut iaf). Så skönt och roligt!

MEN! I kombination med det har nattningarna spårat fullständigt. Kan ta upp emot 1,5 timme. Hon ställer sig upp heeela tiden, leker med nappar, babblar, skakar på spjälorna, sticker ut benen osv. Går man ut ur rummet blir hon helt förstörd, man måste vara där. Men inget funkar! Vi testar sjunga, inte sjunga, ignorera, lägga ner igen och säga "nu ska vi sova" osv. Känner att vi saknar verktyg, vi har haft rätt enkla nattningar förut. Tips?

Lägger till: hon är väldigt lättväckt, så det går inte att natta i vagnen/bilen/soffan osv. Då går det inte att flytta henne sen...
 
En ny grej har dykt upp här...

Vår tjej har ju alltid varit sååå viljestark och haft nära till frustration, krävt ständig sysselsättning. Nu sen 1 vecka tillbaka är hon SÅ glad och nöjd typ hela tiden (nåja, i jämförelse mot förut iaf). Så skönt och roligt!

MEN! I kombination med det har nattningarna spårat fullständigt. Kan ta upp emot 1,5 timme. Hon ställer sig upp heeela tiden, leker med nappar, babblar, skakar på spjälorna, sticker ut benen osv. Går man ut ur rummet blir hon helt förstörd, man måste vara där. Men inget funkar! Vi testar sjunga, inte sjunga, ignorera, lägga ner igen och säga "nu ska vi sova" osv. Känner att vi saknar verktyg, vi har haft rätt enkla nattningar förut. Tips?

Lägger till: hon är väldigt lättväckt, så det går inte att natta i vagnen/bilen/soffan osv. Då går det inte att flytta henne sen...
Jag har inget bra tips, då vi hade en herre som studsade i sängen och staplade kuddar i nästan två timmar igår kväll. 😅 Tycker det enda som påverkar är att lägga honom ”exakt rätt tid”, dvs när han är trött nog för att sova men inte hunnit bli övertrött. Och det fönstret är inte så stort.

Men skönt ändå att hon blivit mer glad och nöjd! Man mår ju så mycket bättre själv då också. :love:
 
Dag tre på förskolan igår och vi lämnade honom där i fem timmar. Både åt och sov där utan problem (sov i sin vagn dock, madrass funkade inte) och verkar ha haft SÅ roligt! Massor av leksaker att leka med och sökt trygghet hos båda pedagogerna när han behövt. Och antagligen tyckt det var tokspännande med alla andra barn. :D

Han kom och kramades när vi hämtade, men sprang sen runt och visade en massa saker, inte ett dugg klängig. Och satt och log hela bilresan hem. :love:
 
En ny grej har dykt upp här...

Vår tjej har ju alltid varit sååå viljestark och haft nära till frustration, krävt ständig sysselsättning. Nu sen 1 vecka tillbaka är hon SÅ glad och nöjd typ hela tiden (nåja, i jämförelse mot förut iaf). Så skönt och roligt!

MEN! I kombination med det har nattningarna spårat fullständigt. Kan ta upp emot 1,5 timme. Hon ställer sig upp heeela tiden, leker med nappar, babblar, skakar på spjälorna, sticker ut benen osv. Går man ut ur rummet blir hon helt förstörd, man måste vara där. Men inget funkar! Vi testar sjunga, inte sjunga, ignorera, lägga ner igen och säga "nu ska vi sova" osv. Känner att vi saknar verktyg, vi har haft rätt enkla nattningar förut. Tips?

Lägger till: hon är väldigt lättväckt, så det går inte att natta i vagnen/bilen/soffan osv. Då går det inte att flytta henne sen...
När mina barn skiftar så (bättre humör+ svårnattade) brukar det betyda att behovet av (dags)sömn minskat. Kan ni se över antalet/längden på tupplurar på dagen? :)
 
Jag har inget bra tips, då vi hade en herre som studsade i sängen och staplade kuddar i nästan två timmar igår kväll. 😅 Tycker det enda som påverkar är att lägga honom ”exakt rätt tid”, dvs när han är trött nog för att sova men inte hunnit bli övertrött. Och det fönstret är inte så stort.

Men skönt ändå att hon blivit mer glad och nöjd! Man mår ju så mycket bättre själv då också. :love:
Men åh! Haha jo det låter vettigt. Så svårt bara, för hon blir liksom aldrig sömnig. Kan bli arg av trötthet, men det blir hon ofta typ när vi ska göra middag. Sen efter maten får hon som ny energi och klättrar på väggarna typ. O_o

Ja det är ju jätteroligt! 😍
 
När mina barn skiftar så (bättre humör+ svårnattade) brukar det betyda att behovet av (dags)sömn minskat. Kan ni se över antalet/längden på tupplurar på dagen? :)
Har tänkt på det också, men hon sover bara 1 gång sen ganska lång tid tillbaka. Vi bytte då från två till en av typ liknande anledning. Vill ju inte gärna ta bort det helt än, också pga förskola i höst tänker jag. Kanske bra att hon har vanan inne då att ha iaf en nap?

Däremot sover hon ofta rätt länge på morgonen, så det har vi ju varit inne på att väcka henne en viss tid. Är ju så skönt bara med sovmorgon.. :o
 
Har tänkt på det också, men hon sover bara 1 gång sen ganska lång tid tillbaka. Vi bytte då från två till en av typ liknande anledning. Vill ju inte gärna ta bort det helt än, också pga förskola i höst tänker jag. Kanske bra att hon har vanan inne då att ha iaf en nap?

Däremot sover hon ofta rätt länge på morgonen, så det har vi ju varit inne på att väcka henne en viss tid. Är ju så skönt bara med sovmorgon.. :o
Korta ner den tuppluren då? Vår lilla E hade obegränsad sovtid på sin enda tupplur ganska länge. Sen begränsade vi till 1,5 timme i februari och för två veckor sedan gick vi ner till max 45 minuter vilket är ett jättehopp men hon var förjäklig att lägga och visade tydligt att hon orkade med ändå, så det kan ju vara värt att testa.
Det är ju väldigt individuellt det där med sömn, storebror här slutade sova dagtid helt lite före sin 2-årsdag, då var vi före det nere på max 20 min för att han inte skulle vara helt omöjlig om kvällarna. Men jag har alltid haft morgonpigga och (relativt) kvällströtta barn, och jag värderar som tur är mina barnfria kvällar mer än sovmorgon :p
 
Korta ner den tuppluren då? Vår lilla E hade obegränsad sovtid på sin enda tupplur ganska länge. Sen begränsade vi till 1,5 timme i februari och för två veckor sedan gick vi ner till max 45 minuter vilket är ett jättehopp men hon var förjäklig att lägga och visade tydligt att hon orkade med ändå, så det kan ju vara värt att testa.
Det är ju väldigt individuellt det där med sömn, storebror här slutade sova dagtid helt lite före sin 2-årsdag, då var vi före det nere på max 20 min för att han inte skulle vara helt omöjlig om kvällarna. Men jag har alltid haft morgonpigga och (relativt) kvällströtta barn, och jag värderar som tur är mina barnfria kvällar mer än sovmorgon :p
Hon sover oftast typ 40-50 min så inte så långt men kanske borde testa kortare ändå. Sen är det ju svårt att styra om man inte är hemma hela dagen, är man iväg somnar hon ofta i bilen. Det har inte spelat nån roll förut, men kan ju göra det nu. Svårt att styra dock, i bilen går det inte att hålla henne vaken om hon börjar. Har testat att ropa på henne och sträcka mig och petar på henne men det går inte.

Nytt rekord idag, nästan 2 timmar. Märker ju att jag blir irriterad efter ett tag och då går jag ut och står utanför. Mitt hjärta går sönder när hon ropar och skriker (hon gråter dock inte "på riktigt", men är ju ändå ledsen). Känner mig så vidrig som typ förstör hennes förtroende, men känns bättre att gå ut än att hon märker att jag är irriterad. Jag är själv hemma idag också, annars kan man ju bytas av.
 
Vi har fått kallelse till 18-månaderskontrollen nu och i den fanns några frågor vi skulle besvara. Min partner är känslig för allt han uppfattar som minsta kritik av vår unge och han blev väldigt upprörd. Först över det faktum att de skulle utvärdera vår sons färdigheter vid 18-månaders ålder och SÅ ÄR HAN JU INTE ALLS 18-MÅNADER DEN DAG DE FÖRESLÅR! SÅ HIMLA FULT! ORÄTTVIST!
Jag påpekade att 18-månaderskontrollen ändå bara är 11 dagar innan han blir 18 månader så helt fel kan det knappast slå :p Han lät sig motvilligt lugnar lite av det. Men sen blev han upprörd över att vi ska fylla i hur många ord H säger. Korrekt svar är nog fem, men partnern tyckte att det var ju totalt missvisande eftersom han ju förstår "typ tusen ord!!". Att det fanns en annan fråga där vi skulle såsa på om vårt barn förstår mer än 10 ord hade tydligen inget med saken att göra. Det känns som att det är bäst att jag tar det här bvc-besöket :D
 
Vi har fått kallelse till 18-månaderskontrollen nu och i den fanns några frågor vi skulle besvara. Min partner är känslig för allt han uppfattar som minsta kritik av vår unge och han blev väldigt upprörd. Först över det faktum att de skulle utvärdera vår sons färdigheter vid 18-månaders ålder och SÅ ÄR HAN JU INTE ALLS 18-MÅNADER DEN DAG DE FÖRESLÅR! SÅ HIMLA FULT! ORÄTTVIST!
Jag påpekade att 18-månaderskontrollen ändå bara är 11 dagar innan han blir 18 månader så helt fel kan det knappast slå :p Han lät sig motvilligt lugnar lite av det. Men sen blev han upprörd över att vi ska fylla i hur många ord H säger. Korrekt svar är nog fem, men partnern tyckte att det var ju totalt missvisande eftersom han ju förstår "typ tusen ord!!". Att det fanns en annan fråga där vi skulle såsa på om vårt barn förstår mer än 10 ord hade tydligen inget med saken att göra. Det känns som att det är bäst att jag tar det här bvc-besöket :D
Hahaha :D Låter som att det kan vara bra, ja. Här är det ”ja”, ”nej”, ”däh” och ”äta” som går på repeat (där ”däh” fungerar till exakt allt). Förstår massor och kommunicerar jättebra. Men ord är överflödiga. :D
 
Hahaha :D Låter som att det kan vara bra, ja. Här är det ”ja”, ”nej”, ”däh” och ”äta” som går på repeat (där ”däh” fungerar till exakt allt). Förstår massor och kommunicerar jättebra. Men ord är överflödiga. :D

Låter som E, ”däh!” betyder ju i princip allting just nu. Annars är det mamma, pappa, titta och BWWWWWWWWWRWRWR som ja.. betyder Bruce 😅 (hunden). Bada har hon lyckats säga någon gång också. Maken tyckte det var märkligt att hon inte lärt sig ”nej” ännu men jag är inte ett dugg förvånad, det är ett koncept hon absolut inte verkar lära sig 🤷‍♀️😅
 
Hahaha :D Låter som att det kan vara bra, ja. Här är det ”ja”, ”nej”, ”däh” och ”äta” som går på repeat (där ”däh” fungerar till exakt allt). Förstår massor och kommunicerar jättebra. Men ord är överflödiga. :D
Haha, stor igenkänning på "däh"! Det är utan konkurrens mest använda ordet hemma och betyder... allt. Särskilt intressant när man sitter vid matbordet och ungen allt mer frustrerat skriker DÄH och viftar diffust med sitt lilla pekfinger och man verkligen inte fattar vad det är han absolut måste ha.
Förutom "däh" så säger H "hej", "nej" och "mamma" (som även betyder pappa). Han ser sällan behov av att svara ja på någon fråga vi ställer, men när det väl råkar inträffa satsar han på ett kort och glättigt "däh" där också.
Men jag menar, ungen pekar på rätt häst (av totalt fem stycken) när man frågar honom var [hästnamn] är så jag tycker mig se tydliga tecken på genialitet (alternativt kloka prioriteringar) :D
 
Låter som E, ”däh!” betyder ju i princip allting just nu. Annars är det mamma, pappa, titta och BWWWWWWWWWRWRWR som ja.. betyder Bruce 😅 (hunden). Bada har hon lyckats säga någon gång också. Maken tyckte det var märkligt att hon inte lärt sig ”nej” ännu men jag är inte ett dugg förvånad, det är ett koncept hon absolut inte verkar lära sig 🤷‍♀️😅
Hahaha! Ja, hunden har namn här också. Han sa hundens namn innan han sa mamma eller pappa. 🙃

Han har härmat ett par ord också men det har varit ord han sagt då och aldrig mer (ännu), så räknar inte dem till ordförrådet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 809
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 911
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 632
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 633
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp