Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ba
säng med sängkläder och ev babynest, vagn, babyskydd. Kläder. Vi köpte även hem en flaska och några tetror ersättning att ha hemma om de skulle visat sig att amningen inte alls fungerade. Kräkfiltar och små handdukar till rumptvätt.

Och har du möjlighet så bunkra upp med mat i frysen, rätt skönt att kunna värma på den första tiden bara
Babynest är det flera som pratat om att man kan behöva! Är det någon egentlig skillnad mot att rulla ihop nån filt bredvid?
 
Funderar på detta med vagn. Vi har i dag en double viking syskonvagn (måste lära storebror att sluta sitta i vagnen bara) Som säkert blir bra när man skall ut med alla barn, yngsta kommer ju bara vara 2 år 3 månader när syskonet kommer.

Men känns som att de vore praktiskt med en enkelvagn också. Vi har en baby jogger vagn, men den är bara sittdel, finns liggdel att köpa till, men gillar inte teleskopskaftet på den och den funkar inte riktigt på de vägar vi har här
 
Ba

Babynest är det flera som pratat om att man kan behöva! Är det någon egentlig skillnad mot att rulla ihop nån filt bredvid?

Fördelen med nest är att man flytta den med sovande baby i, lillebror somnade ofta i soffan med mig på kvällarna i sitt nest, och när jag sedan gick och sova kunde jag lätt ta med honom sovandes
 
Jag tyckte det var väldigt skönt när mjölken rann till efter typ 4-5 dagar att kunna pumpa ut lite i början så inte brösten var sprängfyllda när bebisens skulle ta tag för då var det nästan så att han fick svårt att få tag i bröstvårtan. Men det är såklart olika hur tidigt man får behov av en :) jag köpte en billig medela på apotea för typ 250 kr, funkade fint :)
Kanske lika bra att skaffa hem en ändå. Har gjort en bröstoperation som inte ska påverka. Ammade äldsta barnet men har jobbiga erfarenheter av att det gjorde ont, gick över till ersättning efter bara några månader.
 
Bröstpump, behöver man det från början om amningen funkar? Typ för att pumpa igång? Eller kan man köpa till det efter ett tag?

Eh.... 😳 Har inte tänkt på det där med att få hem bebisen. Tyckte det var så smart att man kunde hämta ut den i efterhand. 🙈 Bra tips 😅

Klart man kan köpa när behovet uppstår, men jag gillar att vara förberedd :D

Hahaha :laugh: Varsågod :rofl:
 
Skriver under på det mesta ni andra skrivit. Vår lille ville absolut inte ligga i sitt neste så det är typ oanvänt. Säng använde vi inte förrän runt 4 mån. Vagn vägrade babyn fram till typ 5 mån. Det som användes mest hos oss var bärsele, babysitter och amningskudde. Ska inte köpa nåt den här gången. Dubbelvagn får vi låna av sambons kompis 👐🏻 allt annat finns sen innan. Det enda jag funderar på att köpa är stokke new born set. Någon som har använt till tidigare barn?
 
På tal om amning så hade vi en bröstpump som sambon vunnit på nån konferens flera år innan 😂 Sjukt konstigt pris. Den kom till användning rätt omgående. Vår lille pojke vill inte äta så vi använde sånt tillmatningsset så vi sondade samtidigt som han ammade. Jag uppskattade att amma, men fy vilket jobb det var i början. Både jag och sambon hade Amningen som heltidsjobb. Den här gången tänker jag att vi testar och hoppas det funkar men gör det inte det så blir det flaska för det finns inte en chans att vi orkar hålla på så en gång till 😔
 
På tal om amning så hade vi en bröstpump som sambon vunnit på nån konferens flera år innan 😂 Sjukt konstigt pris. Den kom till användning rätt omgående. Vår lille pojke vill inte äta så vi använde sånt tillmatningsset så vi sondade samtidigt som han ammade. Jag uppskattade att amma, men fy vilket jobb det var i början. Både jag och sambon hade Amningen som heltidsjobb. Den här gången tänker jag att vi testar och hoppas det funkar men gör det inte det så blir det flaska för det finns inte en chans att vi orkar hålla på så en gång till 😔
Haha, vad förvånad man blivit om man vunnit en bröstpump 😬

Oj, vilket jobb! Jag har också bestämt mig för att det är bra om det funkar men att jag inte kommer kämpa orken ur mig om det inte gör det.

En fråga om pumparna, läste lite nu. Det står med i recensioner "smidig i farten" "lätt att ta med". Är det något man brukar ha med sig när man ammar? Alltså, om man mestadels är hemma. Tänkte att man nog ammar som vanligt och inte behöver den om man åker och fikar, typ?
 
Jag har funderat fram och tillbaka på spjälsäng... Både jag och sambon använder dock ganska mycket plats och jag är lite rädd att klämma bebis, vi verkar sova ganska vilt ibland 🤔

Jag kommer ihåg att båda barnen ibland läckte lite vid byten, så sån uppblåsbar bädd blir det nog!

Hur tidigt tog ert barn flaska med bröstmjölk?
Jag lämnade pappan med flaska redo redan efter 3-4 veckor och åkte till frisören. Dock sov bebis hela tiden då, ammade innan jag åkte precis.
Tips är ju dock att pappan får prova ge flaska innan man åker, så det inte plötsligt blir nytt för bebis.


Anledningen till att jag började med pump var att sonen kom i v.33, så fick pumpa för att få igång brösten. Han sondmatades de första tre veckorna, så fortsatte pumpa för att han skulle få min mjölk. Sen var det skönt att kunna lätta på trycket och veta att det fanns i frysen ifall det skulle behövas. Tyckte jag.
 
Haha, vad förvånad man blivit om man vunnit en bröstpump 😬

Oj, vilket jobb! Jag har också bestämt mig för att det är bra om det funkar men att jag inte kommer kämpa orken ur mig om det inte gör det.

En fråga om pumparna, läste lite nu. Det står med i recensioner "smidig i farten" "lätt att ta med". Är det något man brukar ha med sig när man ammar? Alltså, om man mestadels är hemma. Tänkte att man nog ammar som vanligt och inte behöver den om man åker och fikar, typ?
Om man åker utan bebis en längre stund kan det vara skönt att kunna pumpa ur.
Jag har en Philips Avent Comfort, manuell. Tänker nog spara lite till frysen denna gång med, om amningen fungerar lika bra som med sonen.
 
En fråga om pumparna, läste lite nu. Det står med i recensioner "smidig i farten" "lätt att ta med". Är det något man brukar ha med sig när man ammar? Alltså, om man mestadels är hemma. Tänkte att man nog ammar som vanligt och inte behöver den om man åker och fikar, typ?

Jag började jobba heltid när första var 5,5 månader och behövde då pumpa på jobbet
 
Amningskudde provade jag på neo, tyckte det fungerade precis lika bra med vanlig kudde som stöd.

Behepan-salva till röda bebisrumpor. Så en termometer då.
Vår spjälsäng förblev typ oanvänd, vi samsov.

Bröstpump var bra gör att kunna frysa mjölk så pappan kunde ge på flaska om jag var iväg. Hade en enkel manuell.

Byta kan man göra på en handduk i soffan eller sängen tex. Annars finns enkla uppblåsbara på Ikea, dom har även skydd till.
Glöm salvan ovan. Behepan är ju vitamin, bepanthen heter den ju :angel: :o.

Kan man skylla på gravidhjärna? :p
 
Det vi kommer behöva skaffa är amningskudde och bröstpump, det lånade vi förra gången. Ska också försöka få tag i en begagnad BabyBjörn babysitter. Den vi hade förra gången var en billig som sonen inte gillade alls. Han provade en BabyBjörn hos kompisar och den var ju otroligt mycket bättre än de billiga, så en sån vill jag ha. Har också köpt en begagnad Baby Brezza. Tänkte ju amma men vi vill verkligen göra det så enkelt som möjligt för oss och får vi en till bebis som bara ammar dygnet runt och jag aldrig får sova ordentligt så vill vi kunna ge ersättning ibland, så att pappa kan ta över och jag kan slappna av och inte ligga på helspänn och vänta på att ungen blir hysterisk och vill ha tutte.

Sen vet jag inte riktigt med bilstol. Vi köpte en ny med sonen som vi tog ut i februari 2016. Efter 5 år ska dom kasseras och då kommer alltså den här bebisen vara cirka 6 månader. Då kaaanske man kan byta till nästa stol. Antingen kör vi på den och byter till stol nr 2 lite tidigare än man behöver, eller så köper vi en helt ny eller försöker få tag i en begagnad som passar vår vagn. Måste kunna klicka i bilstolen på vagnen.

Och ett nytt skötbord behöver vi också 😅 Platsbyggde det förra men nu ska vi renovera badrummet i sommar så det är utrivet.

Usch vad grejer det blir 😆
 
Det vi kommer behöva skaffa är amningskudde och bröstpump, det lånade vi förra gången. Ska också försöka få tag i en begagnad BabyBjörn babysitter. Den vi hade förra gången var en billig som sonen inte gillade alls. Han provade en BabyBjörn hos kompisar och den var ju otroligt mycket bättre än de billiga, så en sån vill jag ha. Har också köpt en begagnad Baby Brezza. Tänkte ju amma men vi vill verkligen göra det så enkelt som möjligt för oss och får vi en till bebis som bara ammar dygnet runt och jag aldrig får sova ordentligt så vill vi kunna ge ersättning ibland, så att pappa kan ta över och jag kan slappna av och inte ligga på helspänn och vänta på att ungen blir hysterisk och vill ha tutte.

Sen vet jag inte riktigt med bilstol. Vi köpte en ny med sonen som vi tog ut i februari 2016. Efter 5 år ska dom kasseras och då kommer alltså den här bebisen vara cirka 6 månader. Då kaaanske man kan byta till nästa stol. Antingen kör vi på den och byter till stol nr 2 lite tidigare än man behöver, eller så köper vi en helt ny eller försöker få tag i en begagnad som passar vår vagn. Måste kunna klicka i bilstolen på vagnen.

Och ett nytt skötbord behöver vi också 😅 Platsbyggde det förra men nu ska vi renovera badrummet i sommar så det är utrivet.

Usch vad grejer det blir 😆

vi har bytt till stol två när barnen varit 7-8 månader. Med tanke på att det är frågan om en månad eller två för er skulle jag använda babyskyddet fram tills dess
 
Idag var jag inne på NÄL igen för uppföljning av bebisens tarm. Blev minst sagt förvånad när läkaren ropade in mig och hon började diskutera mitt snitt istället. Det slutade med att hon sa att hon inte kommer tvinga mig till vaginal födsel och kommer ge mig snitt!!! ❤️ Jag trodde inte det var sant. Vilken fantastiskt sympatisk och bra läkare! Jag grät glädjetårar hela vägen ut genom sjukhuset.
Tarmen såg dessutom helt normal ut idag ❤
Det verkar som det blir en flicka 🥰
 
vi har bytt till stol två när barnen varit 7-8 månader. Med tanke på att det är frågan om en månad eller två för er skulle jag använda babyskyddet fram tills dess

Tror sonen var runt 9 mån när vi bytte. Han var ganska liten och satt bra i babyskyddet fram till dess. Svårt att veta hur det blir med den här. Men ja, vi kanske kör på det gamla bara. Slipper vi hålla på.
 
Det vi kommer behöva skaffa är amningskudde och bröstpump, det lånade vi förra gången. Ska också försöka få tag i en begagnad BabyBjörn babysitter. Den vi hade förra gången var en billig som sonen inte gillade alls. Han provade en BabyBjörn hos kompisar och den var ju otroligt mycket bättre än de billiga, så en sån vill jag ha. Har också köpt en begagnad Baby Brezza. Tänkte ju amma men vi vill verkligen göra det så enkelt som möjligt för oss och får vi en till bebis som bara ammar dygnet runt och jag aldrig får sova ordentligt så vill vi kunna ge ersättning ibland, så att pappa kan ta över och jag kan slappna av och inte ligga på helspänn och vänta på att ungen blir hysterisk och vill ha tutte.

Sen vet jag inte riktigt med bilstol. Vi köpte en ny med sonen som vi tog ut i februari 2016. Efter 5 år ska dom kasseras och då kommer alltså den här bebisen vara cirka 6 månader. Då kaaanske man kan byta till nästa stol. Antingen kör vi på den och byter till stol nr 2 lite tidigare än man behöver, eller så köper vi en helt ny eller försöker få tag i en begagnad som passar vår vagn. Måste kunna klicka i bilstolen på vagnen.

Och ett nytt skötbord behöver vi också 😅 Platsbyggde det förra men nu ska vi renovera badrummet i sommar så det är utrivet.

Usch vad grejer det blir 😆


Ang babyskyddet. Om ni är enda ägare och vet att det är okrockat och inte ramlat från hög höjd eller på annat sätt skadat skulle inte jag tveka på att använda det de få extra månader det handlar om. Det är ju inte så att det händer något magiskt efter exakt fem år.
 
Ang babyskyddet. Om ni är enda ägare och vet att det är okrockat och inte ramlat från hög höjd eller på annat sätt skadat skulle inte jag tveka på att använda det de få extra månader det handlar om. Det är ju inte så att det händer något magiskt efter exakt fem år.

Min bror har använt det emellan men det är inte krockat eller skadat. Så vi använder nog det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 053
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 172
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 102
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 348
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp