Höstföräldrar 2020

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har en del saker kvar från sonen men måste komplettera med en del.. Så sugen på en ny (annan) vagn då detta blir sista bebisen.. Hade en bröstpump med båda barnen men fick aldrig ut särskilt mycket.. :grin:

Det vi kommer behöva skaffa är amningskudde och bröstpump, det lånade vi förra gången. Ska också försöka få tag i en begagnad BabyBjörn babysitter. Den vi hade förra gången var en billig som sonen inte gillade alls. Han provade en BabyBjörn hos kompisar och den var ju otroligt mycket bättre än de billiga, så en sån vill jag ha. Har också köpt en begagnad Baby Brezza. Tänkte ju amma men vi vill verkligen göra det så enkelt som möjligt för oss och får vi en till bebis som bara ammar dygnet runt och jag aldrig får sova ordentligt så vill vi kunna ge ersättning ibland, så att pappa kan ta över och jag kan slappna av och inte ligga på helspänn och vänta på att ungen blir hysterisk och vill ha tutte.

Sen vet jag inte riktigt med bilstol. Vi köpte en ny med sonen som vi tog ut i februari 2016. Efter 5 år ska dom kasseras och då kommer alltså den här bebisen vara cirka 6 månader. Då kaaanske man kan byta till nästa stol. Antingen kör vi på den och byter till stol nr 2 lite tidigare än man behöver, eller så köper vi en helt ny eller försöker få tag i en begagnad som passar vår vagn. Måste kunna klicka i bilstolen på vagnen.

Och ett nytt skötbord behöver vi också 😅 Platsbyggde det förra men nu ska vi renovera badrummet i sommar så det är utrivet.

Usch vad grejer det blir 😆

Enligt NTF har ett babyskydd en livslängd på 5-7 år så använd det med gott samvete! :)
 
En ny trikåsjal ska jag definitivt införskaffa, var inte så nöjd med den jag hade till sonen.. Tror den hette Aldoria.. Någon som har tips?
 
Det är med foglossning är intressant. Promenad igår 3 km i dåliga skor. Inga problem (jag får utan att vara gravid problem av att promenera) Idag, cykla 2 km med barnen i cykelkärra, kan knappt gå, kom alltså direkt jag klev av cykeln.
 
En ny trikåsjal ska jag definitivt införskaffa, var inte så nöjd med den jag hade till sonen.. Tror den hette Aldoria.. Någon som har tips?

Hoppar in från annan tråd. Vad var anledningen till missnöjet? Jag har en Sjala ulltrikå och jag måste säga att den är fantastisk! Så stabil och inte alls lika svajig som många andra trikåsjalar. Har förstått att många kan bära i den under flera år trots att det är en trikåsjal. Den är dyr, men går att hitta lite billigare begagnat och känns som sagt som att tiden för hur länge man kan använda den väger upp priset. Annars vet jag att många gillar Coracor också, tycker de har fantastiskt fina mönster men aldrig provat deras sjalar!
 
Nu är det viktigaste fixat inför ny baby. Råkade köpa ny bil idag :angel: Inte direkt planerat men den jag har börjar var lite väl dyr i underhåll, klarade inte besiktningen och hade ett fel på bältet mitten bak. så vad gör man då. Jo köper en likadan fast 4 år nyare. Saab 9-5. Blir att klämma in två bakåtvända bilstolar+ ett babyskydd där bak.
 
Hormoner, jag trodde den fasen i graviditeten var lite borta nu. .. Men tydligen inte. Ikväll tappade jag det totalt och bröt ihop FULLSTÄNDIGT! På nivån att jag grät och snyftade/hulkade så mycket att jag inte kunde prata och började blöda näsblod.

Anledning till breakdown: Några personer hade hjälpt en sköldpadda och släppte tillbaka den i havet 🤨.

Har också varit mycket pendlande känslor och illamående i helgen. Hur är det med era hormoner och känslor? Jag känner inte riktigt igen mig själv, brukar vara jämn i humöret och glad. 😬
 
Hormoner, jag trodde den fasen i graviditeten var lite borta nu. .. Men tydligen inte. Ikväll tappade jag det totalt och bröt ihop FULLSTÄNDIGT! På nivån att jag grät och snyftade/hulkade så mycket att jag inte kunde prata och började blöda näsblod.

Anledning till breakdown: Några personer hade hjälpt en sköldpadda och släppte tillbaka den i havet 🤨.

Har också varit mycket pendlande känslor och illamående i helgen. Hur är det med era hormoner och känslor? Jag känner inte riktigt igen mig själv, brukar vara jämn i humöret och glad. 😬

Herregud ja 😬 Jag fick ett sånt breakdown när jag kom hem från jobbet och maken hade dukat fram RESTER. Blev så fruktansvärt besviken 😅 Och överlag ligger känslorna utanpå kroppen nu. Kan inte dölja nånting och kan både bli jättearg och jätteledsen för saker som jag i vanliga fall inte skulle bry mig så mycket om. Jag är också lite bråkig 😬 Kan liksom inte hålla käften om saker, allt jag tänker kommer bara ut. Jättejobbigt för jag får ju så dåligt samvete sen, och så gråter jag för det. Väldigt jobbigt med de här känslostormarna.
 
Hormoner, jag trodde den fasen i graviditeten var lite borta nu. .. Men tydligen inte. Ikväll tappade jag det totalt och bröt ihop FULLSTÄNDIGT! På nivån att jag grät och snyftade/hulkade så mycket att jag inte kunde prata och började blöda näsblod.

Anledning till breakdown: Några personer hade hjälpt en sköldpadda och släppte tillbaka den i havet 🤨.

Har också varit mycket pendlande känslor och illamående i helgen. Hur är det med era hormoner och känslor? Jag känner inte riktigt igen mig själv, brukar vara jämn i humöret och glad. 😬
Hormoner är skit emellanåt. På det sättet längtar jag till graviditeten är slut. Jag är en av dom som inte mår så bra gravid, framförallt psykiskt.
 
Herregud ja 😬 Jag fick ett sånt breakdown när jag kom hem från jobbet och maken hade dukat fram RESTER. Blev så fruktansvärt besviken 😅 Och överlag ligger känslorna utanpå kroppen nu. Kan inte dölja nånting och kan både bli jättearg och jätteledsen för saker som jag i vanliga fall inte skulle bry mig så mycket om. Jag är också lite bråkig 😬 Kan liksom inte hålla käften om saker, allt jag tänker kommer bara ut. Jättejobbigt för jag får ju så dåligt samvete sen, och så gråter jag för det. Väldigt jobbigt med de här känslostormarna.
Åh en till 😁😅. Vad sa sambon? Min blev rätt orolig eftersom han inte alls fattade vad det handlade om.
Bråkig känner jag också igen mig i. Igår blev jag kränkt över något min sambo sa (som jag har glömt nu, så det kan inte ha varit så hemskt) och gick och lade mig och tjurade i flera timmar. Mvh Charmig 😇
 
Hormoner är skit emellanåt. På det sättet längtar jag till graviditeten är slut. Jag är en av dom som inte mår så bra gravid, framförallt psykiskt.
Jobbigt ❤️. Kändes det bättre snart efter förlossningen sist?

Mitt humör är inte så betungade för mig själv, mest för min sambo.
 
Jobbigt ❤. Kändes det bättre snart efter förlossningen sist?

Mitt humör är inte så betungade för mig själv, mest för min sambo.
Jag får bland annat en extrem oro under graviditeten. Troligtvis är det mina återkommande depressioner som spelar in i det. Psykolog hade svårt att bena ut om oron triggade depressionen eller tvärtom med sonen.

Med sonen så blev det ju inte riktigt som planerat om man säger så, eftersom vi åkte in för kontroll av minskade fosterrörelser och han togs ut akut ett par timmar senare. Fick dock bra hjälp av sambo, sköterskor och kurator att hålla mig över ytan.

Men i och med att blodtrycket blev bra igen och jag successivt återfick min ork så blev det bättre.

Just att inte orka, inte ha tålamod och att känna oro tär.
 
Åh en till 😁😅. Vad sa sambon? Min blev rätt orolig eftersom han inte alls fattade vad det handlade om.
Bråkig känner jag också igen mig i. Igår blev jag kränkt över något min sambo sa (som jag har glömt nu, så det kan inte ha varit så hemskt) och gick och lade mig och tjurade i flera timmar. Mvh Charmig 😇

Han blev lite sur men sen mindes han att det var precis likadant förra gången 😅
 
Jag får bland annat en extrem oro under graviditeten. Troligtvis är det mina återkommande depressioner som spelar in i det. Psykolog hade svårt att bena ut om oron triggade depressionen eller tvärtom med sonen.

Med sonen så blev det ju inte riktigt som planerat om man säger så, eftersom vi åkte in för kontroll av minskade fosterrörelser och han togs ut akut ett par timmar senare. Fick dock bra hjälp av sambo, sköterskor och kurator att hålla mig över ytan.

Men i och med att blodtrycket blev bra igen och jag successivt återfick min ork så blev det bättre.

Just att inte orka, inte ha tålamod och att känna oro tär.
Så tufft det låter. Och vilken situation med att bli mamma så plötsligt, även fast det är planerat. Vad var det som hade hänt i magen, om du vill dela med dig?
 
Hormoner är skit emellanåt. På det sättet längtar jag till graviditeten är slut. Jag är en av dom som inte mår så bra gravid, framförallt psykiskt.

Tycker också den psykiska biten är väldigt tärande. Känner ofta att jag bara vill gömma mig. Orkar liksom inte med "vanliga" problem just nu.
 
Så tufft det låter. Och vilken situation med att bli mamma så plötsligt, även fast det är planerat. Vad var det som hade hänt i magen, om du vill dela med dig?
Visade sig att sonen hade grav anemi (hb 41), det hade varit läckage från moderkakan ut i mig igen. Det gick bra alltihop, han fick två omgångar blod, behövde cpap nåt dygn och hade lite låg glukos och svårt hålla värmen ett tag.
Togs ut 33+1 enligt IVF, fick åka hem 35+1 och v.36+ så helammade han och blev av med sonden.
Så allt gick bra, men som sagt inte alls enligt planerna för oss. Dessutom ville inte min bedövning verka vid snittet, så blev sövd så både jag och sambon missade födseln.

Lovad extra kontroller av flöde i navelsträngen osv denna gång.
 
Visade sig att sonen hade grav anemi (hb 41), det hade varit läckage från moderkakan ut i mig igen. Det gick bra alltihop, han fick två omgångar blod, behövde cpap nåt dygn och hade lite låg glukos och svårt hålla värmen ett tag.
Togs ut 33+1 enligt IVF, fick åka hem 35+1 och v.36+ så helammade han och blev av med sonden.
Så allt gick bra, men som sagt inte alls enligt planerna för oss. Dessutom ville inte min bedövning verka vid snittet, så blev sövd så både jag och sambon missade födseln.

Lovad extra kontroller av flöde i navelsträngen osv denna gång.
Oj!

Så bra att du får extrakontroller den här gången. Men fattar verkligen att det måste kännas oroligt ❤️
 
Åh en till 😁😅. Vad sa sambon? Min blev rätt orolig eftersom han inte alls fattade vad det handlade om.
Bråkig känner jag också igen mig i. Igår blev jag kränkt över något min sambo sa (som jag har glömt nu, så det kan inte ha varit så hemskt) och gick och lade mig och tjurade i flera timmar. Mvh Charmig 😇
Åh, känner verkligen igen mig.. Är så ofta på krigsstigen.. Riktig bråkstake.. :grin: Min sambo tar det med ro, skönt att han inte tänder på alla cylindrar när jag gör det.. 😅

Visade sig att sonen hade grav anemi (hb 41), det hade varit läckage från moderkakan ut i mig igen. Det gick bra alltihop, han fick två omgångar blod, behövde cpap nåt dygn och hade lite låg glukos och svårt hålla värmen ett tag.
Togs ut 33+1 enligt IVF, fick åka hem 35+1 och v.36+ så helammade han och blev av med sonden.
Så allt gick bra, men som sagt inte alls enligt planerna för oss. Dessutom ville inte min bedövning verka vid snittet, så blev sövd så både jag och sambon missade födseln.

Lovad extra kontroller av flöde i navelsträngen osv denna gång.

Oj, det låter verkligen påfrestande.. :heart Så skönt att du får extra kontroller men den där oron måste vara jobbig att bära.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 075
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 313
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp