Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag bestämt om föräldraledighet med min chef - så långt man kan bestämma, förstås. Men Försäkringskassan förvirrar mig. Jag kan ju inte veta säkert vilka datum det blir och i vilken omfattning, även om jag planerar att vara ledig 1 oktober till 30 april så är det ju inte säkert att det blir 100% ledigt från 1 oktober (är jag vrålpigg och behöver stimulans jobbar jag gärna lite grann), eller att jag jobbar 100% fram till 30 september. Sedan trodde jag att man ansöker om föräldrapenning och sedan anmäler för ersättning. Får väl ta och ringa dem men vill bara ha det ur världen :D
 
Nu har jag bestämt om föräldraledighet med min chef - så långt man kan bestämma, förstås. Men Försäkringskassan förvirrar mig. Jag kan ju inte veta säkert vilka datum det blir och i vilken omfattning, även om jag planerar att vara ledig 1 oktober till 30 april så är det ju inte säkert att det blir 100% ledigt från 1 oktober (är jag vrålpigg och behöver stimulans jobbar jag gärna lite grann), eller att jag jobbar 100% fram till 30 september. Sedan trodde jag att man ansöker om föräldrapenning och sedan anmäler för ersättning. Får väl ta och ringa dem men vill bara ha det ur världen :D

Fast du behöver ju inte anmäla exakt till FK nu.

Du gör en anmälan om föräldrapenning först, bara att du ska ta ut det. Efter det ansöker man om ersättning. Ansöka om ersättning kan man göra upp till 90 dagar i efterhand efter den aktuella dagen.

Skulle man ha glömt anmäla eller att det inte riktigt stämmer med vad man anmält så anger man bara det när man ansöker och så löser det sig.

Dvs om du anmäler till FK att du ska vara ledig på heltid 1 oktober - 30 april och är ledig mindre än så, så händer absolut ingenting. Du kan också ta lite i taget, ansöka om en månad i taget eller ngt.
 
Min mage blir stenhård för minsta lilla och idag valde jag att åka till återvinningen, Ikea och sedan city gross. Smart. Fyfan, är helt slut!
 
Kände när jag reste mig ikväll att jag hade ont på utsidan av ena låret, som om jag fått en smäll typ. Kollade nu när jag kom hem - och ser ett ådernät jag inte sett förut. Gaah. 🙈
Hoppas det slutar göra ont iaf.
 
Kände när jag reste mig ikväll att jag hade ont på utsidan av ena låret, som om jag fått en smäll typ. Kollade nu när jag kom hem - och ser ett ådernät jag inte sett förut. Gaah. 🙈
Hoppas det slutar göra ont iaf.
Vill inte skrämmas, men skulle inte det kunna vara en blodpropp? Finns det någon svullnad?
 
Vill inte skrämmas, men skulle inte det kunna vara en blodpropp? Finns det någon svullnad?

Och jo, nu skräms du 😂
Försökt läsa på nu. Verkar ju vanligast att man får det i vaden, men klart att det skulle kunna vara en blodpropp liksom? 🤷🙈 Jag har ingen aning.
Är långt från sjukhus nu, men alltså. Tänkte verkligen bara att det var åderbråck? 🙈
 
Och jo, nu skräms du 😂
Försökt läsa på nu. Verkar ju vanligast att man får det i vaden, men klart att det skulle kunna vara en blodpropp liksom? 🤷🙈 Jag har ingen aning.
Är långt från sjukhus nu, men alltså. Tänkte verkligen bara att det var åderbråck? 🙈

Är väl i såna här tillfällen långt från sjukhus som tjänster som tex Kry är rätt bra? Då kan man ju visa bild osv :)
 
Fast du behöver ju inte anmäla exakt till FK nu.

Du gör en anmälan om föräldrapenning först, bara att du ska ta ut det. Efter det ansöker man om ersättning. Ansöka om ersättning kan man göra upp till 90 dagar i efterhand efter den aktuella dagen.

Skulle man ha glömt anmäla eller att det inte riktigt stämmer med vad man anmält så anger man bara det när man ansöker och så löser det sig.

Dvs om du anmäler till FK att du ska vara ledig på heltid 1 oktober - 30 april och är ledig mindre än så, så händer absolut ingenting. Du kan också ta lite i taget, ansöka om en månad i taget eller ngt.

Tack, det var så jag har förstått det också! Därför tyckte jag att det var så konstigt att man ska fylla i datum och omfattning redan nu, men då spelar det kanske inte så stor roll :)

ETA: Hittade denna länk och dessa steg har jag ju redan gjort, så då är det ansökan och inte anmälan jag hamnar i hela tiden. Skönt nog har jag haft väldigt lite med FK att göra, men nu får jag väl se till att vänja mig :D Tack igen.
 
Jag tänkte ta mig i kragen igår och lägga upp hela mina föräldraledighet fram till april när jag ska börja jobba heltid igen.
Men se det går inte, jag kan inte lägga upp det rätt eftersom jag har snittdatum före bf, så lägger jag in allt nu, får jag ändå ändra ett par veckor sen, så jag sket i det helt 🤷🏼‍♀️😂
 
Här kan vi inte lägga upp föräldraledigheten förrän bebisen är född eftersom min man ska ha alla mina dagar tills vidare. Allt vi vet just nu är att jag ska försöka ta mina 10-dagar i samband med födseln, och ev har praktik i november. Sen är planen att mannen ska jobba 1-2 dagar i veckan från januari, och då söker jag föräldraledigt om försäkringskassan går med på det förstås då jag även tar CSN. Om inte så sparas mina 90 låsta dagar. Vi har ännu inte kommit så långt i min planering om jag ska söka jobb eller ta över föräldraledigheten när skolan slutar till våren. Det är lite upp till mig, för mannen har anmält att han nog tidigast är tillbaka i oktober nästa år på jobbet :)
 
Jag förstår att du känner dig lite orolig för viktnedgången även om jag inte tror att det är någon fara. Men som du är inne på är det nog bra att du försöker hålla uppe energiintaget så att du inte tappar mer än nödvändigt. Du ska ju orka också.
@Bexzor jag förstår du oroar dig, det hade jag också gjort. Men sen tror jag inte det är nån superfara men såklart är det bäst att du iaf behåller vikten och inte rasar 1 kilo i veckan.

Ja det är ju det att jag gått ner nästan 4 kg på en månad vilket är ganska mycket nu när bebis ska lägga på sig vikt. Så jag vill gärna hålla min vikt eller max gå ner några hg per vecka. Jag tar emot alla era tips (ni övriga också som tipsat), och ska fokusera på fetare mellanmål då jag inte kan öka mina matportioner.
 
Vad förutseende och planerande ni är :D Här har jag varit nöjd om jag lyckats söka FP innan själva dagarna :p (alltså från fk, från arbetsgivaren har jag ju gjort innan såklart)

Men en sak som är bra med att inte söka så långt i förväg är om man är osäker på hur många dagar i veckan man ska ta ut. Då kan man söka för en kortare period först och sen ändra hur många dagar i veckan man tar ut vid nästa ansökan om man tyckte det blev för lite eller för mycket :)
 
Det gick bra. 1177 tyckte inte det lät varken som en propp eller akut, utan hon tyckte vi kunde gå och lägga oss (pust, ej sugen på nästan 2,5 timme i bil nu... 😝).

Försvinner det inte eller blir värre så tyckte hon jag skulle kolla det.

Skönt att ha snackat med någon iaf. Nu ska vi sova! 😁
Och tack för omtanken 🥰
Förlåt för att jag skrämde dig, men tycker ändå det känns bra att du ringde. Och skönt med ett sånt besked så du slapp åka in!
 
Vad förutseende och planerande ni är :D Här har jag varit nöjd om jag lyckats söka FP innan själva dagarna :p (alltså från fk, från arbetsgivaren har jag ju gjort innan såklart)

Men en sak som är bra med att inte söka så långt i förväg är om man är osäker på hur många dagar i veckan man ska ta ut. Då kan man söka för en kortare period först och sen ändra hur många dagar i veckan man tar ut vid nästa ansökan om man tyckte det blev för lite eller för mycket :)
Jag har inte lagt in nåt alls till FK :p Förra föräldraledigheten sökte jag FP två månader i taget, konsekvent under hela ledigheten :D Ville känna efter hur många dagar jag tyckte att jag behövde.

Ett annat alternativ är ju såklart att söka mer på en gång och sedan ändra vid behov.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
47 970
Senast: Human
·
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 127
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: monster1
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2
Svar
21
· Visningar
1 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp