Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
vad måste du hinna med innan? 😊
Oj ett litet urplock är att vår pendlarbil måste besiktigas och in på lagning (1 mil enkel resa dit) då jag ev ska ut på praktik i november. Vi måste då ha två bilar.
Sonens A-traktor måste hem från sin konvertering (ca 2 mil enkel resa därifrån) och sen ska den besiktas och in på lagning. Att den visade sig vara totalt olaglig ställde till vår planering lite för tanken var att den skulle vara klar innan skolstart. Då konverteringen kommer kosta 12 500 kr fick vi även tänka om gällande pendlarbilens besiktning och lagning. Med en student, en föräldraledighet och 4 barn så kan vi inte ta från sparkontot hur som helst. Så ju längre min man är på sitt jobb så märks det inte lika mycket med alla dessa kommande utgifter.

Fram tills A-traktorn kommer hem så måste tonåringen köras och hämtas vid dåligt väder då han har 1 mil till närmaste buss. Vid bra väder får han ta moppen.Inga fordon kan hämtas, besiktigas eller lämnas på lagning om endast min man är i skick att köra. Ja tonåringen kan köra sin A-traktor i värsta fall men han blir så stressad att min man och han hamnar i en konflikt/bråk med varandra.
 
Har haft mycket förvärkar de senaste två dagarna, fick lite panik innan ikväll när de inte gav med sig av vila och Alvedon så jag låg på soffan och pekade med hela handen åt mannen som packade klart bb-väskan till mig och lillasyster 😅
Bara tandborste och laddare som ska slängas med nu.

Känner mig helt plötsligt inte alls redo för bebis 😱
 
Har haft mycket förvärkar de senaste två dagarna, fick lite panik innan ikväll när de inte gav med sig av vila och Alvedon så jag låg på soffan och pekade med hela handen åt mannen som packade klart bb-väskan till mig och lillasyster 😅
Bara tandborste och laddare som ska slängas med nu.

Känner mig helt plötsligt inte alls redo för bebis 😱
När har du BF? Den där listan känns lite borttappad liksom mitt minne :angel:

har förvärkarna gett med sig eller hur går det för dig?
 
När har du BF? Den där listan känns lite borttappad liksom mitt minne :angel:

har förvärkarna gett med sig eller hur går det för dig?
12/9 men har planerat snitt om två veckor.

Jo, de har gett sig 🙏🏼
Nu är bara hela familjen vakna pga sömnstörningen som 1,5 åringen skaffat sig här under sommaren 😵‍💫
Sonen är en pappagris just nu så bara han duger, men jag är lättväckt och har svårt att somna om så jag ligger vaken också.. 🤦🏼‍♀️
 
Vecka 30 här nu och jag har helt plötsligt börjat känna mig så mycket mer gravid :p Trött i benen, trött i ryggen, magen är i vägen så jag går in i saker, det är svårare att böja sig ner, kissnödig mest hela tiden mm. Det är väl ganska förväntat men det kom nästan över en natt kändes det som.
 
Vecka 30 här nu och jag har helt plötsligt börjat känna mig så mycket mer gravid :p Trött i benen, trött i ryggen, magen är i vägen så jag går in i saker, det är svårare att böja sig ner, kissnödig mest hela tiden mm. Det är väl ganska förväntat men det kom nästan över en natt kändes det som.

Men jag håller med!! 😂
Kissnödig konstant, börjar bli svårare att sova och ont i fötterna 💩
 
Vecka 30 här nu och jag har helt plötsligt börjat känna mig så mycket mer gravid :p Trött i benen, trött i ryggen, magen är i vägen så jag går in i saker, det är svårare att böja sig ner, kissnödig mest hela tiden mm. Det är väl ganska förväntat men det kom nästan över en natt kändes det som.

Jag med! Trött som f*n och hög puls av och till och svettas som en gris i hårbotten och ansiktet för minsta lilla. Upptäckte i fredags när jag höll på att flyttpacka och försökte kryssa mig fram mellan lådor och grejer hur mycket magen plötsligt var i vägen…! 😂
 
Vecka 31 imorgon, och till skillnad från er andra så mår jag bättre än någonsin. Har endast smärta vid blygdbenet vid ansträngning, men samtidigt har jag redan haft min beskärda del av smärta, svullnad osv. Har även gått ner i vikt (och det minskar varje vecka) så nu har jag "bara" gått upp 22 - 24 kg så jag börjar känna mig lätt i jämförelse med tidigare veckor :D

Däremot hinner jag aldrig landa efter varje besök på mvc eller spec mvc, för nu ringde spec mvc och vill ha nya immuniseringsprover på fredag. Det kunde absolut inte vänta tills jag ska dit nästa vecka för UL och nya blodprover för mitt järn (ev även järndropp på förlossningen beroende på vad proverna visade). Så hittills så har jag haft/har inbokade besökt eller provtagning 6/8, 12/8, 20/8, 26/8 och 2/9. Så himla glad att jag studerar på distans, för hur skulle jag hinna jobba?
 
Jag fortsätter att rasa i vikt, varav 1 kg den senaste veckan. Det är ganska mycket tycker jag då jag är i vecka 31 idag. Det är heller inget frivilligt eller något jag vill. Det är trots allt en bebis som ska utvecklas, och allt min bm sa "bebis tar det den behöver". Jaha, men det stillar inte min oro över hur fort jag går ner eller om det kan ge bebis konsekvenser. Min fjärde graviditet men har aldrig haft detta bekymmer innan, så en del av mig funderar mer och mer över om det är stress pga alla extrakontroller och hur det ska gå ihop med skolan.

Jag äter 5-6 gånger per dag, och äter allt i princip. Så problemet är inte att jag inte äter, utan att jag äter uppenbarligen för lite för jag blir mätt fort. Jag har ändå bytt in röd mjölk i mitt kaffe, röd mjölk i min gröt, mannafrutti till mellanmål + en frukt eller smörgås med ost, extra skivor ost på smörgåsarna osv. Lagade kycklinggryta igår på kokosmjölk, och när vi åt våfflor i helgen så tog jag både grädde och sylt. Så jag försöker verkligen höja mitt kaloriintag, men det går inte. Så nu undrar jag om ni har tips på feta mellanmål som inte är mättsamma, för allt man hittar på internet är kalorisnåla mellanmål.
 
Jag fortsätter att rasa i vikt, varav 1 kg den senaste veckan. Det är ganska mycket tycker jag då jag är i vecka 31 idag. Det är heller inget frivilligt eller något jag vill. Det är trots allt en bebis som ska utvecklas, och allt min bm sa "bebis tar det den behöver". Jaha, men det stillar inte min oro över hur fort jag går ner eller om det kan ge bebis konsekvenser. Min fjärde graviditet men har aldrig haft detta bekymmer innan, så en del av mig funderar mer och mer över om det är stress pga alla extrakontroller och hur det ska gå ihop med skolan.

Jag äter 5-6 gånger per dag, och äter allt i princip. Så problemet är inte att jag inte äter, utan att jag äter uppenbarligen för lite för jag blir mätt fort. Jag har ändå bytt in röd mjölk i mitt kaffe, röd mjölk i min gröt, mannafrutti till mellanmål + en frukt eller smörgås med ost, extra skivor ost på smörgåsarna osv. Lagade kycklinggryta igår på kokosmjölk, och när vi åt våfflor i helgen så tog jag både grädde och sylt. Så jag försöker verkligen höja mitt kaloriintag, men det går inte. Så nu undrar jag om ni har tips på feta mellanmål som inte är mättsamma, för allt man hittar på internet är kalorisnåla mellanmål.

Kolla LCHF-sidor för feta mellanmål :) Hur mättande de är är väl ganska individuellt men kanske finns något som passar :)

https://www.dietdoctor.com/se/lchf/mellanmal
 
Jag fortsätter att rasa i vikt, varav 1 kg den senaste veckan. Det är ganska mycket tycker jag då jag är i vecka 31 idag. Det är heller inget frivilligt eller något jag vill. Det är trots allt en bebis som ska utvecklas, och allt min bm sa "bebis tar det den behöver". Jaha, men det stillar inte min oro över hur fort jag går ner eller om det kan ge bebis konsekvenser. Min fjärde graviditet men har aldrig haft detta bekymmer innan, så en del av mig funderar mer och mer över om det är stress pga alla extrakontroller och hur det ska gå ihop med skolan.

Jag äter 5-6 gånger per dag, och äter allt i princip. Så problemet är inte att jag inte äter, utan att jag äter uppenbarligen för lite för jag blir mätt fort. Jag har ändå bytt in röd mjölk i mitt kaffe, röd mjölk i min gröt, mannafrutti till mellanmål + en frukt eller smörgås med ost, extra skivor ost på smörgåsarna osv. Lagade kycklinggryta igår på kokosmjölk, och när vi åt våfflor i helgen så tog jag både grädde och sylt. Så jag försöker verkligen höja mitt kaloriintag, men det går inte. Så nu undrar jag om ni har tips på feta mellanmål som inte är mättsamma, för allt man hittar på internet är kalorisnåla mellanmål.

Jag tänker att du förmodligen inte behöver oroa dig, utan att bebisen får precis det den behöver som barnmorskan säger. 😊 Med tanke på att du gick upp mycket i början, egentligen "utan anledning" eller vad man ska säga, så kanske kroppen mår bättre nu och visar det på det här sättet? 🤷
 
Jag tänker att du förmodligen inte behöver oroa dig, utan att bebisen får precis det den behöver som barnmorskan säger. 😊 Med tanke på att du gick upp mycket i början, egentligen "utan anledning" eller vad man ska säga, så kanske kroppen mår bättre nu och visar det på det här sättet? 🤷

Jag tror också på Sleepans linje här. Tror inte du behöver oroa dig alls faktiskt. Stress kan påverka mycket så hade hellre försökt med mer avslappningsövningar eller det som funkar för dig för att varva ned (läst du/ni har mycket att fixa men bättre försöka få till några korta stunder avslappning än inga alls). :heart
 
Gick in i vecka 24 igår och tycker att jag helt plötsligt verkligen fått en gravidmage, även om den inte är så stor. Men det är häftigt att se hur kroppen omformas, för i mitt fall är det verkligen så. Har fortfarande inte gått upp något i vikt (-3,5 kg totalt) och kan egentligen ha alla mina vanliga byxor även om jag tycker trycket är obekvämt. Men det råder liksom ingen tvekan för någon om att jag är gravid. Magen har ändrat innehåll och form :p

@Bexzor jag tror inte heller du behöver oroa dig! Så länge du äter och får i dig näring och eftersom du gick upp mycket i början finns det ju att "ta av" också. Hade nog varit en helt annan grej om du var underviktig från början.
 
Försöker svara alla i ett gemensamt inlägg. Jag äter runt 1800-1900 kalorier per dag, och styrketränar 3 pass i veckan på 20 - 45 minuter samt promenerar nästan alla övriga dagar så jag vet att jag får i mig för lite mat. När man dessutom läser på internet om alla konsekvenser det kan ge en bebis om kroppen går ner i vikt för fort eller bantar så förvärrar det min oro. Viktmässigt finns det absolut att ta av men folkhälsoguiden rekommenderar att man äter 2675 kcal per dag i 7-9 månaden, samt att det rekommenderas för en icke gravid kvinna med normal aktivitet att äta 2100 kcal. Nu är allt individuellt men att gå ner 1 kg i veckan anser jag är inte hälsosamt, gravid eller inte.

Angående stress så är det just träning som ger mig avslappning vilket har flera positiva effekter i min graviditet :up: Har gått upp nästan lika fort i mina 3 senaste graviditeter (denna inkluderat) så denna graviditet är inget avvikande på det sättet.
 
Försöker svara alla i ett gemensamt inlägg. Jag äter runt 1800-1900 kalorier per dag, och styrketränar 3 pass i veckan på 20 - 45 minuter samt promenerar nästan alla övriga dagar så jag vet att jag får i mig för lite mat. När man dessutom läser på internet om alla konsekvenser det kan ge en bebis om kroppen går ner i vikt för fort eller bantar så förvärrar det min oro. Viktmässigt finns det absolut att ta av men folkhälsoguiden rekommenderar att man äter 2675 kcal per dag i 7-9 månaden, samt att det rekommenderas för en icke gravid kvinna med normal aktivitet att äta 2100 kcal. Nu är allt individuellt men att gå ner 1 kg i veckan anser jag är inte hälsosamt, gravid eller inte.

Angående stress så är det just träning som ger mig avslappning vilket har flera positiva effekter i min graviditet :up: Har gått upp nästan lika fort i mina 3 senaste graviditeter (denna inkluderat) så denna graviditet är inget avvikande på det sättet.
Angående kaloririka mellanmål så är ju nötter ett hett tips! Osaltade jordnötter är förvånansvärt gott tycker jag. Jordnötssmör lika så. Om du tål det :)

Jag förstår att du känner dig lite orolig för viktnedgången även om jag inte tror att det är någon fara. Men som du är inne på är det nog bra att du försöker hålla uppe energiintaget så att du inte tappar mer än nödvändigt. Du ska ju orka också.
 
@Bexzor jag förstår du oroar dig, det hade jag också gjort. Men sen tror jag inte det är nån superfara men såklart är det bäst att du iaf behåller vikten och inte rasar 1 kilo i veckan.
För att få i sig fler kalorier brukar jag som Zassoo tipsade om käka nötter! Sen ha grädde i tex gröt och kaffe ist för mjölk. Omeletter stekta i smör kanske kan va ett bra mellis det är lite stadigare än smörgås.
Smoothies med avocado, banan, yoghurt och frysta bär med grädde eller det yoghurt är supergott tycker jag :d
Sen steka/tillsätta ordentligt med fett i all mat såklart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
417
· Visningar
45 376
Senast: Human
·
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 096
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 690
Senast: monster1
·
Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
679
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp