Höstföräldrar 2022

Kände första sparkarna på utsidan av magen idag, är i vecka 21 (20+1). Mycket tidigare än med första barnet, då kände jag inga rörelser alla förrän v22 någon gång tror jag. 🥰

MEN jag är så trött på att hitta kläder som funkar. Gravidkläder för stora, vanliga kläder för små. Vill hitta någon fin stickad/virkad klänning som magen syns fint i men det verkar vara omöjligt.
 
Kände första sparkarna på utsidan av magen idag, är i vecka 21 (20+1). Mycket tidigare än med första barnet, då kände jag inga rörelser alla förrän v22 någon gång tror jag. 🥰

MEN jag är så trött på att hitta kläder som funkar. Gravidkläder för stora, vanliga kläder för små. Vill hitta någon fin stickad/virkad klänning som magen syns fint i men det verkar vara omöjligt.
Mysigt!!

Jag har mina vanliga kläder än de är väldigt skönt! Har dock inte mycket till mage
 
Kände första sparkarna på utsidan av magen idag, är i vecka 21 (20+1). Mycket tidigare än med första barnet, då kände jag inga rörelser alla förrän v22 någon gång tror jag. 🥰

MEN jag är så trött på att hitta kläder som funkar. Gravidkläder för stora, vanliga kläder för små. Vill hitta någon fin stickad/virkad klänning som magen syns fint i men det verkar vara omöjligt.
Hoppar in från annan tråd och tipsar om HM’s ribbade trikåklänningar från ”vanliga” bas, inte mammakläder. Levde i det förra sommaren när jag var gravid 🙏🏼
 
Vecka 20 nästa vecka och för några dagar sen var det världens rulle i magen, det studsade på mot magen.
Denna vecka har varit extrem med examensförberedelser osv. Jag löste ett jobb snabbt iaf, fixade ett tillsvidare på min gamla arbetsplats samma dag som jag gick av min sista praktik.
Givetvis har min 2-åring gett mig en förkylning till råga på allt, 3 veckor efter influensan.😡 Jag mår rätt ok egentligen men astman jag fick då blommade upp med full kraft idag igen. Jag orkar seriöst inte vara sjuk mer.
 
Kände första sparkarna på utsidan av magen idag, är i vecka 21 (20+1). Mycket tidigare än med första barnet, då kände jag inga rörelser alla förrän v22 någon gång tror jag. 🥰

MEN jag är så trött på att hitta kläder som funkar. Gravidkläder för stora, vanliga kläder för små. Vill hitta någon fin stickad/virkad klänning som magen syns fint i men det verkar vara omöjligt.
Känner också mycket mer och tydligare sparkar med denna bebisen jämfört med första. Men min första grav hade jag moderkakan i framvägg med så tror den dämpade länge, nu är moderkakan högt upp i bakvägg så det blir ju annorlunda!

Har exakt samma problem med kläder, kan inte ha mina vanliga byxor men typ gravidjeans är alldeles för stort än. Tipsar också som någon annan om vanliga ribbade klänningar, väldigt bekvämt.

Jag var på RUL i förra veckan och det gick bra så nu är nästa besök inom mödravården inte förrän i början av juli :)
 
Känner också mycket mer och tydligare sparkar med denna bebisen jämfört med första. Men min första grav hade jag moderkakan i framvägg med så tror den dämpade länge, nu är moderkakan högt upp i bakvägg så det blir ju annorlunda!
Skönt att höra att det faktiskt var svårt att känna med moderkakan fram. Här (21+0) är det en del rörelse men inte mycket som känns utvändigt än.

Idag var... fjärde ultraljudet tror jag, KUB, RUL och två extra. Och så kör vi barnmorskebingo, har snart träffat regionens alla barnmorskor utom den som vi egentligen skulle ha som ordinarie. :meh:
 
Skönt att höra att det faktiskt var svårt att känna med moderkakan fram. Här (21+0) är det en del rörelse men inte mycket som känns utvändigt än.

Idag var... fjärde ultraljudet tror jag, KUB, RUL och två extra. Och så kör vi barnmorskebingo, har snart träffat regionens alla barnmorskor utom den som vi egentligen skulle ha som ordinarie. :meh:

Hur många extra ultraljud blir det för att det är tvillingar? Mysigt att få se flera gånger, men också tidskrävande!!🫣

Tråkigt med barnmorskorna, men om man ska välja så hellre lite rörigt i början än i slutet? Jag fick träffa olika VARJE gång i slutet av min förra graviditet, nu är jag rätt chill av mig men tyckte ändå det var sådär..
 
Hur många extra ultraljud blir det för att det är tvillingar? Mysigt att få se flera gånger, men också tidskrävande!!🫣

Tråkigt med barnmorskorna, men om man ska välja så hellre lite rörigt i början än i slutet? Jag fick träffa olika VARJE gång i slutet av min förra graviditet, nu är jag rätt chill av mig men tyckte ändå det var sådär..
Inte enbart för att de är två men för att de dessutom delar moderkaka (vilket innebär en förhöjd risk, om än fortfarande låg, för några specifika komplikationer) så är det ultraljudskoll varannan vecka under hela graviditeten. Syftet är att upptäcka skillnader i tillväxt, vilket är en följd av de komplikationerna. Och visst tar det tid, men för min egen del är det inte så betungande eftersom extrakontrollerna sker på det sjukhus där jag jobbar. :)

Jo, hellre rörigt i början än i slutet... men rent krasst ser vi inga tecken på att det skulle vara mindre rörigt längre fram heller. Det är ansträngt personalläge på kvinnohälsovården här med flera långtidssjukskrivna barnmorskor. Och olika varje gång som för dig... nej fy sjutton, det bäddar ju inte för trygghet och förtroende. :crazy: Vi ska faktiskt höra med mottagningen idag om vi inte kan få ha någon av dem vi redan träffat som "ordinarie" istället för ytterligare en ny.
 
Jag hade också problem förut med kläder! Vanliga byxor för små, gravidbyxor för stora... Klänning är inte riktigt min stil förutom på sommaren vilket det äntligen börjar bli i alla fall. Hittade till slut ett par bra byxor på Kappahl som sitter uppe. Nu är jag i vecka 27 och kan definitivt inte ha vanliga byxor längre och börjar gilla att ha kjol och klänning istället. Bilden är 1,5 vecka gammal och jag tror jag växt sedan dess...

IMG_20220527_112051.jpg
 
Jag hade också problem förut med kläder! Vanliga byxor för små, gravidbyxor för stora... Klänning är inte riktigt min stil förutom på sommaren vilket det äntligen börjar bli i alla fall. Hittade till slut ett par bra byxor på Kappahl som sitter uppe. Nu är jag i vecka 27 och kan definitivt inte ha vanliga byxor längre och börjar gilla att ha kjol och klänning istället. Bilden är 1,5 vecka gammal och jag tror jag växt sedan dess...

Visa bifogad fil 92510
Alltså, är så obeskrivligt glad för er skull fortfarande :D.
 
Jag hade också problem förut med kläder! Vanliga byxor för små, gravidbyxor för stora... Klänning är inte riktigt min stil förutom på sommaren vilket det äntligen börjar bli i alla fall. Hittade till slut ett par bra byxor på Kappahl som sitter uppe. Nu är jag i vecka 27 och kan definitivt inte ha vanliga byxor längre och börjar gilla att ha kjol och klänning istället. Bilden är 1,5 vecka gammal och jag tror jag växt sedan dess...

Visa bifogad fil 92510

Fina kulan 🥰😍
 
Vecka 20 nu och RUL i förrgår. Bebis var inte så samarbetsvillig med BM så vi skojade om att det kommer bli en Ebba (storasyster) 2.0 som har ett minst sagt bestämt temperament.😅
Allt såg iaf fint ut. Jag började jobba igår, superkul men det är både mentalt och fysiskt krävande så jag hoppas att jag orkar. Sedan min influensa har jag besvärats av hög puls till och från. De har gjort EKG som såg fint ut och blodtrycket också. Nu är jag ju förkyld igen så funderar på om det har med det att göra för jag har tänkt mer på det senaste dagarna. Eller så är jag stressad, vilket inte är så konstigt med tanke på mitt schema. Jag känner mig inte stressad, men det kan ju ta sig uttryck på olika sätt.
 
Jag har fått graviditetsdiabetes! Klarar mig bra inga foglossning och mår överlag väldigt bra men så kommer detta! Typiskt!

Har ett lugnt barn i magen eller om det är moderkakan fram som Ställer till det? Känns dock lite stressigt då jag hinner oroa mig att det är något fel på honom innan han kommer igång av att jag verkligen anstränger mig för att känns honom eller att sambon får fart på honom.
 
Jag har fått graviditetsdiabetes! Klarar mig bra inga foglossning och mår överlag väldigt bra men så kommer detta! Typiskt!

Har ett lugnt barn i magen eller om det är moderkakan fram som Ställer till det? Känns dock lite stressigt då jag hinner oroa mig att det är något fel på honom innan han kommer igång av att jag verkligen anstränger mig för att känns honom eller att sambon får fart på honom.
Jag har moderkakan i framvägg och snett upp mot vänster. Över lag känner jag min både mindre och svagare än med de andra två och framförallt på höger sida. Allt blir ju mer dämpat när de ligger bak mot ryggen så jag har inte funderat så mycket på det.😊
 
Jag har moderkakan i framvägg och snett upp mot vänster. Över lag känner jag min både mindre och svagare än med de andra två och framförallt på höger sida. Allt blir ju mer dämpat när de ligger bak mot ryggen så jag har inte funderat så mycket på det.😊
Tänkte så jag också, men igår frågade bm så jag känner bebis ordentlig och sådär! Då börjar de snurra igen :down: inte super orolig men tycker de är lite besvärligt!
 
Idag är psykbrytet nära. Jag har varit förkyld i två omgångar men är typ frisk nu (?) men nästäppan sitter i, jag får panik av att inte kunna andas. Nu lättar det inte ens med nässpray. På det så jag har svårt att acceptera att jag inte orkar köra på som vanligt. Ett par nätter med för lite sömn, sen heldag i stallet på det och jag är helt slut. Och vår lägenhet. Finns det dom som klarar av att bo i lägenhet med barn? Eller barn som klarar lägenhet? Sandleksaker i vardagsrummet, finns ingen plats för skor i hallen, trångt och allt är i vägen. Tre jävla veckor kvar här, sen är det hus. Då kanske jag bara har nästäppan att brottas med.
 
Idag är psykbrytet nära. Jag har varit förkyld i två omgångar men är typ frisk nu (?) men nästäppan sitter i, jag får panik av att inte kunna andas. Nu lättar det inte ens med nässpray. På det så jag har svårt att acceptera att jag inte orkar köra på som vanligt. Ett par nätter med för lite sömn, sen heldag i stallet på det och jag är helt slut. Och vår lägenhet. Finns det dom som klarar av att bo i lägenhet med barn? Eller barn som klarar lägenhet? Sandleksaker i vardagsrummet, finns ingen plats för skor i hallen, trångt och allt är i vägen. Tre jävla veckor kvar här, sen är det hus. Då kanske jag bara har nästäppan att brottas med.
Har du provat Nasonex? Skulle också krevera om jag inte fick andas 😱
 
Idag är psykbrytet nära. Jag har varit förkyld i två omgångar men är typ frisk nu (?) men nästäppan sitter i, jag får panik av att inte kunna andas. Nu lättar det inte ens med nässpray. På det så jag har svårt att acceptera att jag inte orkar köra på som vanligt. Ett par nätter med för lite sömn, sen heldag i stallet på det och jag är helt slut. Och vår lägenhet. Finns det dom som klarar av att bo i lägenhet med barn? Eller barn som klarar lägenhet? Sandleksaker i vardagsrummet, finns ingen plats för skor i hallen, trångt och allt är i vägen. Tre jävla veckor kvar här, sen är det hus. Då kanske jag bara har nästäppan att brottas med.
Känner med dig angående nästäppa, här är en till! Alltså världens konstigaste förslag, men har du provat hackad lök och ha vid sängen? Jag har dels haft problem med svullna slemhinnor, plus lock I öronen framförallt på kvällen, vaknat helt döv på höger öra flera gånger om jag legat på den sidan. Hade samma med dottern och provade allt det vanliga, gick till VC och de spolade/sög till förbannelse, gav mig 10 dagar kåvepenin och inget hjälpte. Körde hackad lök (vitlök t.o.m) en kväll som jag la i ett örngott mot kudden. Vaknade symtomfri och det höll sig. Denna gången körde jag lök först i ett par kvällar/nätter. Besvären borta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 314
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 145
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 585
Senast: co-SMAD4
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 090
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp