Hög fotrygg+bra ridskor=omöjligt?

Bukefalos 30 år!

emma-vsm

Trådstartare
Bland det svåraste jag har att hitta i utrustning till mig själv är vettiga rid- och stallskor. Jag vet inte om min anatomi i fötterna är helt avvikande eller om mina krav är för stora.

Jag vet att jag har ganska hög fotrygg, många jodpurs och kängor är för trånga över foten (där snörning ev sitter/börjar). Inte direkt smala fötter heller, och låga fotvalv. Lite plattfot kanske.

Jag vill ha skor som jag kan jobba i stallet med, men också rida i. Bra sula, jag vill inte känna varje sten jag går på. Tillräckligt med utrymme över fotryggen men samtidigt sitta åt och ge stöd runt vristen. Det får gärna vara stålhätta, så länge de inte är klumpiga, men måste inte vara.

Idag har jag provat mig igenom Hööks sortiment men inte hittat några som uppfyller kraven. Hjälp? Tips?

Ariat devon rex? Kanske något smala i foten 🤔
Dom har jag nog inte testat! Har provat någon Ariatmodell som inte funkar, men har nu ”Blundstone-modell” från Ariat som sitter bra. Dock går dom inte upp och sitter åt över vristen som skor med dragkedja oftast gör.
Ska kolla upp devon rex, tack!

Edit: Google vill inte hjälpa mig, heter dom Devon Rex?

Dom har jag nog inte testat! Har provat någon Ariatmodell som inte funkar, men har nu ”Blundstone-modell” från Ariat som sitter bra. Dock går dom inte upp och sitter åt över vristen som skor med dragkedja oftast gör.
Ska kolla upp devon rex, tack!

Edit: Google vill inte hjälpa mig, heter dom Devon Rex?
Nä där skrev jag helt fel 😅 devon nitro

Jag har höga fotvalv, men är väl så långt från plattfot man kan komma och något breda fötter vid... tåknogarna? 🙈 Ingen aning om vad det egentligen heter.

Jag har haft mina Ariat cobalt devon... zip eller något sådant? I många år. Definitivt tio år kanske mer, och de ser fortfarande nya ut. De var definitivt lite tighta till en början men formade sig väldigt snabbt efter mina fötter och jag känner i bland att de är mer bekväma än mina vanliga sneakers. Vet inte hur de håller för dagligt stallarbete år ut och år in, då jag "bara" rider på ridskola, men de har varit med mig medan jag red in en unghäst (ca ett år - då var det väldigt mycket ridning och stallarbete) och under tiden jag hade medryttarhäst (2ggr/vecka 4,5 år - och var där extra ibland och hjälpte till med stall och andra hästar). De ser fortfarande som nya ut. Tyckte även de var bekväma när jag jobbade i stallen, tänkte inte ens på att jag hade dem på mig.
Dock ingen stålhätta, och de är rätt hala på vintern.

Tack för bra tips! Har fått ytterligare ett tips från en med samma problem som mig: Schockmoehle Tonics Stardust. Två dragkedjor och snöre med resår emellan, så det bör finnas plats för fotryggen. Har beställt hem ett par och ska testa!

Ariat Heritage finns med snörning om det inte fungerar med de du har beställt.

10020123_3-4_front_warm.jpg

Mina ariatskor brukar vara små just på ovansidan av foten när de är nya, men lädret formar sig så efter ett tag är de helt perfekta.

Mina ariatskor brukar vara små just på ovansidan av foten när de är nya, men lädret formar sig så efter ett tag är de helt perfekta.
Det var några år sen jag provade (tror det var Heritage eller nån äldre modell) och dom kunde jag inte stänga dragkedjan på..

Det var några år sen jag provade (tror det var Heritage eller nån äldre modell) och dom kunde jag inte stänga dragkedjan på..
Det kunde knappt jag heller göra. Jag fick kämpa mig i mina, men efter bara en användning på ca 2 timmar var de bättre.
Dock är det ju svårt om man inte får igen dragkedjan alls 🤔

Det kunde knappt jag heller göra. Jag fick kämpa mig i mina, men efter bara en användning på ca 2 timmar var de bättre.
Dock är det ju svårt om man inte får igen dragkedjan alls 🤔
Dom töjer sig så pass alltså? Lite rädd att dra sönder dragkedjan 😬 Men jag kanske provar Ariat igen om inte dom jag beställt nu funkar!

Dom töjer sig så pass alltså? Lite rädd att dra sönder dragkedjan 😬 Men jag kanske provar Ariat igen om inte dom jag beställt nu funkar!
Mina har varit lite som alla shortchaps jag någonsin prövat (vida vader)
Man får hitta ett par man kan knö in sig i med stort besvär, sen får man stå ut med att benen bultar i 3-4 ridpass innan de börjar forma sig. Och måste komma ihåg att ha minst 20 minuter att få på sig dem innan ridning så det inte blir för stressigt att få på sig i tid :angel:
Upplever att dragkedjekvaliteten på Ariat skorna är väldigt bra.

Liknande trådar

• Jodhpur, ridstövel eller kängor??
  • Bra allroundkängor med stålhätta
  • Ridskor

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar