Högt smbrp?!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare FridaJ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 349
F

FridaJ

stallet fick nyligen ny leverans hö med dessa värden..

TS 80
MJ 8.5
Smbrp 70

det gamla såg ut såhär

TS 81
MJ 8.6
Smbrp 32

hästen är ett vblsto på 6 år som rids 2-3 ggr/vecka. hon är 157 cm hög och väger ca 450kg. lite tunn, skulle behöva lägga på sig lite. hon är nyligen "insutten" så ridpassen är inte så krävande.

hur mycket hö tycker ni hon bör äta och har ni några förslag på kraftfoder som passar ihop med nya höet och hennes behov?

jag räknar för fullt på hippocampus sida men det är gööörsvårt ju :smirk:

hur mycket energi skulle ni räkna på att hon behöver?

/Frida som längtar tills hästarna släpps på bete :love:

Sv: Högt smbrp?!

Hur mkt hö får hon nu?

Jag räknade på att hon fick 12 kg hö och det blev en hög kvot.

Du skulle kunna ge bara betfor och olja för protein får hon ju så det räcker. Kommer med mera siffror, håller på att lära mig det här, det finns duktigare människor än mig här på Buke :).

Senast ändrad av en moderator:

hihi! ja visst är det! försöker också lära mig.. fast det går lite trögt.. det är inte en uträknad foderstat jag vill ha utan bara lite riktlinjer så jag vet hur jag ska räkna :idea:

höet har en kvot på 8,24 och det är ganska bra..
jag skulle nog ge din häst enbart hö då hon inte rids så extremt mycket.. ge henne så mycket hö hon orkar äta.. helst så att hon äter hela natten :)

skulle din häst bli tunn ändå så ge ett kraftfoder av det märke du gillar men se till att smbrp/MJ (70/8,5=8,24 för höet) helst är över 9..
varför du ska lägga till kraftfoder istället för att öka höet är för att hästen tillgodogör sig kraftfodret lättare, speciellt om det är processerat kraftfoder, dvs pellets..

ang MJ behovet skulle jag iallafall gissa på att det ligger på ca 90 MJ då det är ett varmblod i talar om.. dessutom håller hon på att sätta "ridmuskler" och behöver lägga på sig, så 100-110 Mj kanske blir lagomt?
hon låter förfärligt tunn på bara 450 kg :crazy:

Jag vet ju inte hur hästen ser ut i dagsläget, har ju bara erfarenhet av min häst som är fullblod.

Men jag skulle iaf vilja ge hästen 100-110 mj för att sänka kvoten en aning. Men som sagt alla hästar e ju olika.

hon var i full trav-tävlingskondis i oktober då hon togs av banan så lite har hon fallit ur men enl hovis så saknas bara några ynka kilon. hon är väldigt liten och nätt hela hon. boxgrannen vägdes på klinik, också han ett vbl, till 480kg och då var han i normalhull.

okej, då räknar jag på 100-110 mj som ni både föreslagit.
(enligt hippocampus skulle hon bara behöva 58,6 mj... trots att jag fyllt i "mager" men utan tilläggsbehov då)

nu ger jag mig för ikv, fortsätter räkna med utvilat huvud imorrn!

natti natti

BeastieBabe skrev:
varför du ska lägga till kraftfoder istället för att öka höet är för att hästen tillgodogör sig kraftfodret lättare, speciellt om det är processerat kraftfoder, dvs pellets..
Pelletering är bara en av alla de processer som används för att göra focret mer lättillgängligt för hästen. Några andra varianter är: valsning, krossning, malning, klippning, poppning, rostning, mikronisering, ångbehandling och extrudering. Framför allt är väl mikroniserat och/eller ångbehandlat foder numera väldigt vanligt i alla dessa müsliblandningar som finns på marknaden.
//marti

Som Beastibabe skrev så kan du mycket väl bara ge HÖ (silage är det ju) till hästen så länge den orkar/vill sätta i sig minst 12-13kg. De flesta hästar äter mycket mer än så men en del är lite "udda" och äter snålt med grovfoder...

Det enda du behöver lägga till är mineraler! (troligtvis - finns ju inga värden angivna)
Men vill du ge nåt i krubban så kan du med fördel ge ett par hundra gram betfor att blanda mineralerna i. :smirk:

silage?? nej nej.. hö!
om det ser ut som ett silage enligt siffrorna så har de gett mig felaktiga uppgifter :mad:

FridaJ skrev:
silage?? nej nej.. hö!
om det ser ut som ett silage enligt siffrorna så har de gett mig felaktiga uppgifter :mad:

Jag tänkte på TS-halten. Hö ska alltid vara 84% TS mig veterligen.

aj då.. hmm.. hoppas att det inte är något fel på detta hö iaf då..

FridaJ skrev:
stallet fick nyligen ny leverans hö med dessa värden..

TS 80
MJ 8.5
Smbrp 70

det gamla såg ut såhär

TS 81
MJ 8.6
Smbrp 32

hästen är ett vblsto på 6 år som rids 2-3 ggr/vecka. hon är 157 cm hög och väger ca 450kg. lite tunn, skulle behöva lägga på sig lite. hon är nyligen "insutten" så ridpassen är inte så krävande.

hur mycket hö tycker ni hon bör äta och har ni några förslag på kraftfoder som passar ihop med nya höet och hennes behov?

jag räknar för fullt på hippocampus sida men det är gööörsvårt ju :smirk:

hur mycket energi skulle ni räkna på att hon behöver?

/Frida som längtar tills hästarna släpps på bete :love:

Det var ju för väl för hästen att ni fick nytt grovfoder. Nu skall du se att hon inte behöver vara tunn längre. Låt henne ha fri tillgång.

Hälsning Maja

ja jag har fått kompletera upp med lusern till det "gamla" höet men nu ser det ut som jag slipper det! :)

Det nya höet innehåller ju mer protein o det verkar det ju som att din häst behöver. Du ska inte ge mer MJ än hästen behöver för att "jämna ut kvoten" i foderstaten.
g smb rp delat på MJ ska bli 6 men en högre kvot gör oftast ingenting om proteinöverskotter kommer frrån hö.
Om siffrorna stämmer (du har ett bra hö om siffrorna gäller per kg foder) håller jag med om att din häst borde klara sig på hö o kanske lite kraftfoder för att få henne äta mineraler. Det är dock mycket beroende på individen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 273
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag undrar lite hur ni skulle göra i mitt fall. Stallet har fått in ett hö som visade sig ha väldigt låg energihalt (knappt 2MJ/kg... 2
Svar
35
· Visningar
7 881
Senast: Aureola
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 090
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka